Vanuit Agadir, euh iets zuidelijker van Agadir ( 10 / 15 km of zo ) is een soort natuurreservaat met flamingo's e.d.
Je kan naar Taroudant ( en nog zo'n dorpje, Tarout geloof ik ) in Tarout heb je een mooie oase waar je ( wel lekker toeristisch
) per ezeltje doorheen kan. Was wel erg mooi 
Taroudant is 1 van de vele ommuurde steden, maar wel erg leuk. Is niet zo super groot, dus minder massaal dan de grote steden.
Essouiara is absoluut een aanrader
Super mooi, prachtige ruige kustlijn en als je wat afwijkt van de touristische routes kom je makkelijk in de ' echte ' wijken ( waar je dus nauwelijks een toerist ziet ).
Autorijden is buiten de grote steden ( zeker overdag ) prima te doen. De wegen zijn niet superdruk. In het donker zou ik niet aanraden, de wegen zijn niet allemaal super onderhouden en de Marrokanen houden ook graag van scheuren 's avonds met weinig verlichting 
Al hebben ze wel geniale 'verkeersregels' in 't donker
Als je wil inhalen sein je met je grote licht ( vooral op wegen met slecht overzicht of als je achter de zoveelste overvol beladen vrachtwagen zit
) je voorganger geeft dmv. z'n knipperlichten een seintje dat het veilig is ( volgens mij was het heel simpel, rechterknipperlicht = niet doen, linker = wel doen, veilig ) vervolgens sein je nog eens, dat je er echt langs gaat en violà, ingehaald

Probeer trouwens ook echt in de kleine dorpjes in het binnenland te komen. Toen ik er was, was het nog Ramadan en op de terugweg vanuit Marrakech wilde onze gids graag eten toen het mocht
Hij vroeg of hij mocht stoppen, uiteraard, geen probleem.( dat je het überhaupt vraagt
maar ja alles voor de klant hè) Wij hadden zo 1,5 uur de tijd om wat rond te lopen en kwamen terecht bij wat wij dachten een verlaten boerderij. Niet dus
Toen de hond aansloeg kwamen er 2 meisjes naar buiten en binnen 2 tellen stond de complete familie buiten
In m'n beste Frans wat gebabbeld en ja hoor, ze stonden erop dat we binnen kwamen om mee te eten. Echt werkelijk fantastisch. Zo hebben we dus genoten van een geweldige overdadige maaltijd, fantastische mensen
Dat was stiekem toch wel de mooiste ervaring van de hele vakantie 
Agadir zelf is niet heel veel bijzonders, veel hotels en erg gericht op de toerist die lekker 'veilig' op het 'erf'
van het hotel blijft. Wij hadden echter nieuwe vrienden gemaakt bij wat shop-eigenaars, dus daar zaten we regelmatig de hele avond aan de praat en aan de thee 
De vismarkt is wel een aanrader, laat je alleen niet verleiden door een kraam-eigenaar die daar 'toevallig' ook heen moet. ( als je daar geen zin in hebt iig ) Hij zal je dan wel even de weg wijzen en de markt laten zien en geheel toevallig belandt je uiteindelijk bij z'n vistentje
Hoewel de beste man z'n verhaal vanaf minuut 1 heerlijk doorzichtig was, hebben we wel van z'n aanbod gebruik gemaakt. Met hem zijn we op de veiling belandt en dat was ook wel een unieke ervaring, je ziet niet iedere dag dat er haaien geveild worden
En zo'n drama is het ook niet om in z'n vistentje te belanden, het kost echt niets en het is zó gruwelijk lekker. De grote garnalen en allerlei soorten vis werden vlak voor onze neus op een mooi vuurtje bereid. Zo vers tref je het zelden
( je moet je alleen niet af laten schrikken door de lijmsnuivende weesjes die er zitten, de vistentjeshouders passen een beetje op die jongens. Ze mogen onder de afdakjes slapen en krijgen te eten daar. )
Ja Marroko was 1 van mijn mooiste vakanties tot nu toe, prachtig land, geweldige mensen!