Wat vraagjes mbt eerste keer vliegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Wat vraagjes mbt eerste keer vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 11:23

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, vind daar ook wel wat nuttige informatie (met name met betrekking tot lenzenvloeistof in handbagage Knipoog), maar toch niet de antwoorden waar ik naar op zoek ben, dus vandaar toch maar een nieuw topic.

Binnenkort ga ik vliegen. Alleen. Terwijl ik niet durf te vliegen. .........
Oké, daar kom ik vast wel overheen (ik zal wel moeten). Maar ik vind het dus wel fijn zo goed mogelijk voorbereid op pad te gaan, vandaar de ze vragen.

Wat is handig om in je handbagage te stoppen? Ik zat zelf te denken aan wat extra ondergoed ed (voor het geval de bagage spoorloos is), mijn medicijnen, superklein flesje lenzenvloeistof, uiteraard mijn papieren (id enzo). Verder wat dingen om me te vermaken (is vlucht van 2 uur, niet zo lang dus) zoals mp3 speler, puzzelboekje en iets te lezen. Uiteraard ook een pen, anders heb je niks aan een puzzelboekje.
Wat is nog meer handig om in je handbagage te doen? En hoe zit het eigenlijk met je fototoestel? Mag dat met de handbagage mee, of moet die in de gewone bagage?

Dan, als je in het vliegtuig zit. Is het handig de dingen die je tijdens je vlucht nodig hebt (dus die mp3, boekje enzo) bij je te houden zodat je niet elke keer bij je tas hoeft?

Verder las ik ergens iets over earplugs. Dit lijkt mij wel wat, omdat ik gemakkelijk last van oorpijn heb. Waar kan ik die dingen kopen en wat kosten ze? En kan je alles wel goed horen met die dingen in? En heb je die dingen de hele reis in, of alleen tijdens het stijgen en landen?? Want ik neem aan dat ik anders niks aan mijn mp3 heb (twee dingen tegelijk in je horen, lijkt me toch niet echt handig Vork ).

Nou ja, ik bedenk vast nog wel meer vragen de komende tijd, en misschien dat meer ervaren "vliegmensen" nog andere tips en adviezen hebben voor mij.
Hopelijk kan iemand me helpen met deze vragen!! Want hoe meer ik weet hoe dingen gaan, hoe fijner ik het vind!

Pop

Re: Wat vraagjes mbt eerste keer vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:26

je mag geen vloeistoffen in je tas ( lenzenvloeistof weet ik niet ) maar ook geen deo, make up, drinken enz. Verder mag je fototoestel er wel in. Ik eet gewoon kaugom bij het stijgen, dan heb je het meeste druk op je oren. Vliegen is leuk hoor=).

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:23

Vloeistof mag er wel in, maar wel in kleine verpakking en apart verpakt.
Fototoestel mag er ook gewoon in. Je kan je tas gewoon op de grond laten staan, zodat je er ieder willekeurig moment gewoon bij kan.
Neem iets te snoepen mee, kauwen helpt je oren open te houden bij het landen (hoewel, ik ben de uitzondering die de regel bevestigt, maar bij normale mensen helpt het wel Haha! )

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-07 11:26

Fijn dat mijn fototoestel wel mee mag, die doe ik toch echt liever niet in mijn gewone bagage.
Ik vrees dat kauwgom en snoep mijn oren ook niet echt gaat helpen. Als ik hier in hardenberg door de heuvels (Nou ja, heuvels, weet niet hoe ik ze anders moet noemen) rij met de auto, krijg ik ook al heel erg last van mijn oren, en dat krijg ik al met moeite weg. Dus vandaar dat ik toch bang ben dat snoep niet voldoende gaat helpen (al is snoep natuurlijk altijd goed om de tijd door te komen Haha! ). Vandaar dat ik nieuwsgierig was naar die earplugs.

Weet iemand trouwens hoe het zit met het meenemen van muziekinstrumenten??? Ik zal zelf nog even kijken op de site van de maatschappij, zodra ik weet met welke maatschappij ik ga, maar misschien dat iemand het hier vaker heeft gedaan. Het gaat om een dwarsfluit, en dan niet mijn dure nieuwe, maar een vrij oude die nog ongeveer zo'n 200 euro waard is. Kan die mee in mijn handbagage, moet die in de gewone bagage, of zijn daar nog weer andere regelingen voor? Op zich kan deze fluit best wel tegen een stootje (daarom gaat deze ook mee, en niet mijn nieuwe) maar ja, als er mee gegooid word en er gaan veertjes loszitten en dingen verbuigen dan kan ik er natuurlijk niks mee.... dus eigenlijk wil ik hem liever niet in de gewone bagage, maar weet niet wat dan wel handig is.

Als er nog meer mensen zijn met tips dan hoor ik ze graag!!!!

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:34

Goof schreef:
Vloeistof mag er wel in, maar wel in kleine verpakking en apart verpakt.
Fototoestel mag er ook gewoon in.

Dit gaat wel om hele kleine hoeveelheden. Kun je zo terugvinden op de site van de maatschappij waarmee je vliegt (als het goed is *LOL*

Je vroeg of je medicijnen mee mag nemen. Ik heb geen idee wat voor medicatie je gebruikt, maar mochten deze koel bewaart moeten worden of vloeibaar zijn, zou ik daar op tijd voor informeren. Niet iedere maatschappij is even prettig in het meewerken...

Voor je instrument geldt denk ik ongeveer hetzelfde. Als je m in een harde box hebt, en dan in je koffer, zou ie het toch moeten overleven, dacht ik zo. Ik weet alleen niet wat vliegen voor invloed heeft op je instrument zelf. Met houten instrumenten is het absoluut af te raden: zeg maar "Dag" tegen de klank ervan... Maar een dwarsfluit? Geen idee Lachen

En: héél veel plezier, ik vind het altijd ontzettend leuk! Pling

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:57

Pop schreef:
je mag geen vloeistoffen in je tas ( lenzenvloeistof weet ik niet ) maar ook geen deo, make up, drinken enz. Verder mag je fototoestel er wel in. Ik eet gewoon kaugom bij het stijgen, dan heb je het meeste druk op je oren. Vliegen is leuk hoor=).

Drinken e.d. kan je natuurlijk wel nog steeds kopen als je door de controlepost heen bent..

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:48

Voor wat betreft de vloeistoffen kun je even in dit topic kijken, er staat ook een handige link in. Lachen
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=874728

Met earplugs heb ik zelf geen ervaring, maar je kunt ze volgens mij gewoon op luchthaven kopen en ook in het vliegtuig zelf. Wat helpt zijn zuurtjes om te sabbelen, door het slikken verminderd de druk op je oren. Gapen helpt ook goed. Gaaaap *LOL*

In de handbagage neem ik altijd zoveel mogelijk mee als mogelijk is, gewoon omdat je daarvan in elk geval zeker weet dat het aankomt. Haha!

Een dwarsluit kan denk ik gewoon mee mmoeten kunnen als handbagage, maar ik zou het nog even nakijken op de site van maatschappij. Ze zullen hem bij de scan misschien wel even willen checken omdat ze niet kunnen zien of er wat inzit, maar verder lijkt me het geen probleem.

Vor 2 uur je niet teveel zorgen maken. MP-3 tje mee en een tijdschriftje.

Als je een voorkeur hebt kun je bij het inchecken vragen om een stoel aan het raam (en dan dat ze je niet boven de vleugel zetten want dan zie je nog niets., Knipoog ) of het gangpad. (Ik wil nog altijd bij het raampje Haha! )

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:02

Je mag vloeistoffen tot 100 ml meenemen in het vliegtuig.
Heel handig want mijn lenzenvloeistof was 125 ml en mocht dus niet. Ja je moet ergens een grens stellen.
En je mag ook niet een fles van 150 ml meenemen die half leeg is. Wat er op de fles staat telt.

Verder geen spray's (dus rollerdeo mag wel), scherpe voorwerpen en dat soort dingen.

Ook geen dingen die radiosignalen uitzenden zoals telefoons, radio's etc. Ja mag wel maar niet aan. Laptops dus ook niet of het moet zonder internetverbinding zijn (via telefoon dat soort dingen)

Camera en mp3 mogen gewoon in handbagage. Niks aan de hand. Mag ook gewoon foto's maken tijdens de vlucht.

Die ear-planes (zoals ze heten) zijn gewoon te halen bij de apotheek. Kosten maar een paar euro.
Verder mocht je ze niet hebben dan helpt klaren. Dit kan je thuis ook proberen of het je lukt. Je ademt in via je mond en houdt je neus daarna dicht terwijl je hard via je neus probeert uit te ademen. Door de druk die je op je neus geeft hoor je twee keer plop in je oren en voel je niks meer van je oren. (dit doen duikers ook bij het drukverschil onder water...) Kan zijn dat je het een paar keer moet herhalen maar werkt echt.

Nou denk dat ik zo wel overal antwoord op heb gegeven!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:43

Dwarsfluit, ligt eraan hoe groot ie is (ben er niet zo in thuis *LOL* ) maar als ie gewoon in je handbagage past mag ie gewoon mee hoor Ja Ik werk voor Alitalia, dus mocht je nog meer specifieke vragen hebben dan kan je altijd PB-en Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:46

hoi, tegen het opstijgen en landen kan je ook zorgen dat je iets van snoep bijhebt al je zorgt dat je veel kauwt en slikt heb je er al niet veel last meer van. verder spullen gewoon bij je houden anders moet je elke keer je tas vissen en vaak zitten er meerdere mensen op een rij.
ben voorzichtig met naar buiten kijken veel mensen worden daar mega misselijk van. en vertrouw maar op de piloot. ik heb paar jaar geleden ook voor het eerst gevolgen en was doodsbang maar gewoon instappen en gaan

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:14

Normaal heb ik het ook niet zo op de hoogte, maar in het vliegtuig kon ik toch aardig naar buiten kijken. Al vind ik het dalen wat minder.
Tegen het stijgen/dalen kan je ook oordopjes halen, diverse drogisten halen het. Of een tabletje, voor het geval dat.

Als ik in mei voor het eerst alleen in het vliegtuig stap, haal ik de tabletjes ook, ondanks dat ik niet zo snel ziek wordt, maar als er veel turbelentie is heb ik er wel last van.
Daarbij vraag ik express al om een plaats bij het raam, omdat je dan met een klein kussentje, heerlijk kan slapen (naja heerlijk, maar je kan ergens tegen aan liggen.)

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 03:21

In ieder geval geen ondergoed ... dat soort dingen kan je altijd ter plaatse kopen, mocht je bagage kwijtraken. Je kan beter proberen zo min mogelijk handbagage mee te nemen, zodat je tas gewoon onder de stoel voor je past ... dan heb je alles bij de hand.

Verder is het meeste geloof ik al gezegd.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 11:52

Dat is ook zo... Geen ondergoed dus. Al heb ik een vrij stevige tas die als handbagage moet dienen, dus ik denk dat het qua passen weinig uitmaakt of hij wel of niet vol zit. Maar alle bagage wat ik niet meeneem scheelt natuurlijk.

Andere vraag: wat is de temperatuur eigenlijk in een vliegtuig?? Mijn lichaam is niet echt goed in staat om de temperatuur te regelen. ALs ik lang de trein in moet, zorg ik dat ik me extra warm aankleed, omdat ik het anders verschrikkelijk koud krijg. Maar té warm aankleden werkt ook niet, want van te warm krijg ik het uiteindelijk ook juist hééééél koud. Ik weet dat het lastig is iets aan te geven over temperatuur, maar wat vinden jullie? Is het wel lekker, of vinden jullie het er warm/koud? Ik verwacht eigenlijk dat het niet zo erg tocht in een vliegtuig, maar is dat ook zo?

Mijn fototoestel mag gewoon mee in de handbagage, maar hoe zit het eigenlijk met kassabonnetjes van dat soort dingen. Moet je die meenemen? Ik heb ooit zoiets gehoord dat dat moet, ivm het importeren van dingen, dat je kan bewijzen dat je het al had toen je vertrok, maar is dat ook zo?
De dwarsfluit gaat gewoon mee in de handbagage (als ik plek heb Tong uitsteken ), maar moet ik daar ook een bewijs van meenemen? Want ik weet niet of die er nog weleens is, dat ding is al zo oud.....

Nou goed, ik heb nog 5 week om alles uit te vinden. Mijn maatschappij is inmiddels wel bekend: Ik vlieg beide keren met Transavia. Dus nu kan ik ok daar op de site kijken wat zij nog meer hebben aan regels.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:58

Ik had in het vliegtuig een trui aan, met daaronder een t-shirt en ik had het gewoon ''normaal'' zeg maar. Niet te warm en niet te koud Lachen
Hoe dat precies zit met de kassabonnetjes weet ik zo niet. Lijkt me stug dat je van alles wat je meeneemt een kassabon bij je moet hebben.
Alvast veel plezier Haha!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:56

Bonnetjes hoef je niet mee te nemen. Als ik ter plaatse veel nieuwe kleding koop draag ik het een paar keer voordat ik terugvlieg ... je mag namelijk maar tot een bepaald bedrag dingen invoeren (bij de VS tenminste, weet niet precies hoe dat met andere landen zit).

In mijn ervaring is het in het vliegtuig overdag meestal een prettige temperatuur, soms zelfs een beetje warm, maar 's avonds kan het flink afkoelen (dan krijg je wel een dekentje trouwens). Als je gewoon een shirtje aantrekt, met daaroverheen een trui en dan je winterjas dan kan je zelf zien hoeveel je aanhoudt in het vliegtuig.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:50

Ik ga niet alle reacties door lezen (sorry) maar zet gewoon even mijn tips op een rijtje :

*earplanes (dat zijn die speciale oordopjes, oa verkrijgbaar bij drogist en apotheek). Ik heb ook heel makkelijk last van mijn oren en kan echt niet zonder earplanes vliegen. Sterker nog; om de landing te kunnen doorstaan gebruik ik ze in combinatie met neusspray en een pijnstiller anders ga ik echt door de grond van de pijn.
*vloeistoffen; in ja handbagage mag je geloof ik max. 100 ml vloeistof vervoeren, het moet verpakt zijn in zo'n hersluitbare plastic zak (met zo'n strip zeg maar), deze zakken liggen ook volop in bakken op Schiphol.
*handbagage mag in principe onder de stoel voor je staan, alleen bij rij 1 en nooduitgangen moet je handbagage in de daarvoor bestemden compartimenten boven je hoofd

Bij korte vluchten houd ik de earplanes trouwens ALTIJD in (kwam vorige week dus tot de snuggere conclusie dat ik mijn MP3 speler dus voor jan joker mee had genomen, kan moeilijk die earlanes en de oordopjes van mijn MP3 tegelijkertijd in mijn oren hebben) en neem ik ter afleiding gewoon een leuk boek en tijdschrift mee.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:56

Ik heb 3 keer gevogen (heen en weer hè Knipoog ) waarvan 2 keer alleen. Die vluchten zijn maar 1 uur en 3 kwartier. Maar extra ondergoed enzo is niet nodig hoor. Ik heb altijd in mijn handbagage gewoon mp3speler, iets te lezen, portomonnee (id kaart enzo) en eten. Maar voor 2 uur heb je eigenlijk niks nodig. Eerst at ik wel kauwgom, maar is ook helemaal niet nodig eigenlijk. Gewoon veel slikken als je last krijgt. Maar mijn broertje heeft altijd wel heel erge last van zn oren. Dus je kan het proberen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 20:50

Alle tips tot nu toe worden meegenomen!! Super dat er zoveel mensen zijn die even mee denken!!

Maarre... nu het volgende. Ik ging er vanuit dat ik mijn deo gewoon in mijn bagage mocht doen (dus in de bagage die ingecheckt word, niet de handbagage). Maar het volgende staat op de site van Transavia:

transavia schreef:
transavia.com vervoert geen gevaarlijke stoffen

Voorbeelden van voorwerpen die gevaarlijke stoffen bevatten:

Spuitbus
Door de luchtdruk en temperatuur in de cabine kan de spuitbus, wanneer niet goed afgesloten, gaan lekken (haarlak, parfum). Er hebben zich incidenten voor gedaan waarbij spuitbussen zijn geëxplodeerd door oververhitting.

Heeft dit gevolgen voor het meenemen van deo?? Of neemt iedereen het gewoon mee? Omdat het om niet goed afgesloten spuitbussen gaat, had ik zoiets van anders koop ik even een nieuwe bus die ik meeneem, maar misschien is dat ook wel overdreven.

Het lijkt misschien wat overdreven, maar ik heb met een busreis al een keer meegemaakt dat mijn bagage onder het drinken van een andere passagier zat, en dat was niet echt fijn, dus vandaar toch mijn vraag. Alle kleren onder de deo lijkt mij ook niet echt een succes namelijk Haha!
Dus wat te doen?

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:11

ooh over een bus deo had ik helemaal niet nagedacht toen ik ging vliegen. Bij mij was er niks gebeurd, maar je kunt voor de zekerheid zo een deo-roller halen. Die kunnen niet exploderen lijkt me

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:14

bus deo etc kan je weg gooien bij de doane(mag dus niet mee in je handbagage)...dat had ik dit jaar ook met mijn eerste keer vliegen ik had deo klein flesje mee...maar kon t lekker weg gooien...raad t je gewoon aan om je kleding etc gewoon in je koffer t stoppen...

zakje chips/foto toestel mag wel mee in t vliegtuig...

maar drinken etc niet...tenzij t niet meer is dan 100 ml in doorzichtig flesje..
lenzen vloeistof mag mee (mits t in een doorzichtig flesje is Knipoog medicijnen die je nodig heb mag je gewoon mee aan boord nemen...)

ik raad je wel aan om met dalen oordopjes ofzo in t doen want je oren gaan enorm ploppen..mijn 2de keer dalen was echt een heel kreeg echt enorm pijn in me oren...
voor de rest mp3 mee ofzo als je lange reis gaat maken...
maar t opstijger vind ik altijd erg gaaf...
voor de rest genoot ik gewoon van t uitzicht of zat ik dvdtje te kijken die ze op hadden staan...(wel handig om dan zelf oortjes van je mp3 mee t nemen zodat je de dvd ook kan luisteren)
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 02-01-08 21:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:16

Als je je daar zorgen om maakt zou ik dan als ik jou was gewoon op locatie een deobus(je) kopen en die na je verblijf achterlaten of weggooien.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:21

Kans dat ze exploderen is vrij klein maar anders doe je ze in een zakje in je handbagage.

Ik heb altijd mijn tandenborstel en tandpasta en ondergoed in mijn handbagage. En ik moet zeggen toen ik 50 uur! vertraging had wegens sneeuw en mijn bagage niet terug kreeg was ik er erg blij mee.

Wat ook echt belangrijk is, is een heel relaxgte outfit (denk aan je bank hang outfit) zeker op langere reizen anders kan je last van je buik krijgen en dat kan best lang duren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 23:05

buster4ever schreef:
maar drinken etc niet...tenzij t niet meer is dan 100 ml in doorzichtig flesje..
lenzen vloeistof mag mee (mits t in een doorzichtig flesje is Knipoog medicijnen die je nodig heb mag je gewoon mee aan boord nemen...)

Flesjes hoeven niet doorzichtig te zijn. Het enige wat opgaat is dat ze per stuk niet meer dan 100 ml (kunnen) bevatten en dat je ze vervoert in een doorzichtige sealbag van 1 liter die je op het vliegveld kunt halen. Mijn ondoorzichtige flesjes lenzenvloeistof hebben iig nog nooit voor problemen gezorgd en die heb ik het afgelopen jaar toch al wel heel vaak in mijn handbagage gehad.

De regels voor handbagage staan trouwens hier: > KLIK < (folder op Schiphol.nl).