Vrijwilligerswerk in het buitenland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Vrijwilligerswerk in het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 13:34

Ik vraag me af of er mensen hier weleens vrijwilligerswerk in het buitenland hebben gedaan.
Denk daarbij aan werken voor een weeshuis, engelse les geven aan kinderen of in een reservaat of dierenopvang werken. In landen als Afrika. Azie en Zuid-Amerika.

Het idee blijft in mijn hoofd zitten om iets "nuttigs" te doen. Het lijkt mij een geweldige ervaring waar je ongelooflijk veel van leert.

Wat ik wil weten is waar je bent geweest, hoe lang e.d. maar ook hoe je dit ingepast hebt in je leven hier. Ik heb een relatie, een baan, een huis en eigen paarden. Een aantal maanden weg brengt problemen met zich mee.

Voor inspiratie: http://www.joho.nl maar mocht je zelf een goed adres hebben dan hoor ik het heel graag!

Tatiane

Re: Vrijwilligerswerk in het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:58

meld zich aan!

Ik dit jaar 3 weken naar Italië geweest, naar een soort opvanghuis voor kinderen uit probleemgezinnen. Toen ik er was waren er negen kinderen, die allemaal hun 'lijdensweg' al hadden bewandeld. Naar de toekomst toe willen ze het daar uitbereiden, zodat moeders er ook opgevangen kunnen worden. Daarnaast deden ze ook voedselinzamelingen, en bedelingen aan gezinnen die er slecht voor zitten.
Ik heb daar voornamelijk meegeholpen met de kinderen en meegeholpen in het 'huishoudelijke' dagelijkse leven. In de tweede week heb ik een hele week meegeholpen op een 'inzamelactie'-feest van unicef, waarvan de opbrengst van één van de dagen naar het opvanghuis ging.

Vorig jaar ben ik 3 weken naar Polen geweest, waar ik gewerkt heb in een "paardenasiel". (Paarden die verwaarloost, mishandeld of gewoon steenoud zijn kunnen er terecht, maar ook 'proefdierpaarden', achtergelaten kleine poesjes, een hertje dat zijn moeder verloren is,..). Daar was het wel zwaar werk, onder zware omstandigheden (zware handenarbeid, leven tussen een gigantische hoeveelheid vliegen, met ijskoud water in de buitenlucht als enige douche-mogelijkheid, zonder toilet,..).

Beide waren met Bouworde. Op allebei een fantastische tijd gehad. Hoewel het maar voor een relatief korte periode is, wordt je door samen te werken met de mensen van ginder, veel intensiever ondergedompeld in de cultuur. Voor mij is het mijn vakantie, ik geniet op deze manier (hoewel ik wel werk) duizend keer meer van die vakantie, dan als ik op een strand zou gaan liggen dag in dag uit.

Verder doe ik momenteel mijn stage bij VIA belgium, een organisatie die werkt onder twee internationale [***] koepels (Service Civil international -SCI en International Culturele Youth Exchange ICYE). In nederland is een gelijkaardige organisatie (VIA nederland) die enkel onder SCI werkt. Deze organisatie heeft ook énorm veel projecten (elk jaar meer dan 1000), over de hele wereld. Meestal gaande van 3 tot 5 weken. Misschien eens interessant voor jou om daar eens naar te luisteren? Voor die periode is het vaak geen probleem om "eventjes thuis weg te zijn".

Verder zou ik een relatie mij niet laten stoppen als ik zoiets wil doen. Jammer maar helaas. Als een relatie je stopt een een droom die je wil navolgen, dan zit er iets mis in de relatie. Het huis, daar kan vriendlief wel op passen, net als de paarden (eventueel iemand om eens wat komen te rijden), de baan zou ik zo direct geen oplossing voor weten Knipoog. Ik ben nog steeds een student met massa's vakantie!

Als je toch iets langer zou weg willen/kunnen, en je bent nog jonger dan 30 jaar: kijk eens achter EVS (europees [***], maar er zijn verschuivingen aan het komen naar 'derde wereld'-landen waar ze ook EVS-dossiers voor goedgekeurd krijgen). EVS is ongeveer volledig gratis. Reiskosten worden terugbetaald, zakgeld, verblijfskosten,.... Allemaal door subsidies van de europese overheid!

Als je nog iets moet weten: laat maar horen... Momenteel heb ik nog de connecties, en de contacten met mensen die weken/maanden/jaren [***] in het buitenland gedaan hebben

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 21:23

Echt heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie en je tips!
Heb je zelf ervaring of ken je misschien mensen die ervaring hebben met dat joho.nl?

Ik ga al je tips even nazoeken Haha!

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:48

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:16

Nuage schreef:
Echt heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie en je tips!
Heb je zelf ervaring of ken je misschien mensen die ervaring hebben met dat joho.nl?

Ik ga al je tips even nazoeken Haha!

Had nog nooit van Joho.nl gehoort. En eerlijk gezegt, ik snap ook helemaal niet zo goed waar de site nu naar toe wil? Is het een verzamelsite met links en tips? Of is het een organisatie die dingen organiseert? Beetje rommelige site Vork

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 15:46

Misja schreef:

Ja die ken ik al. Als je daar wilt meedoen kost het je zo'n 3500 euries...

De site van joho is idd slecht in elkaar gezet, maar het is geen verzameling links, ze organiseren echt zelf dingen.
Heb er ook even moeite voor moeten doen maar toen vond ik wat ik zocht Haha!
Als je je wilt inschrijven moet je alleen €50,- betalen. Dit is een borg en krijg je dus terug maar is om zeker te weten dat je serieus bent. Heb om deze reden mezelf nog niet ingeschreven...

Heb het er trouwens met mijn vriend over gehad en hij wil eigenlijk wel graag mee! Dus we zoeken nu naar iets voor volgend jaar, een week of 4-6 waar ze zowel een vrouw kunnen gebruiken voor dingen als engelse les, verzorging van kinderen of dieren, koken etc etc en een man die superhandig is en van aanpakken weet en dus zo een stuk gebouw neerzet of een put graaft. Ik denk dat er zoiets moet zijn toch? Haha! We geven de voorkeur aan werken met dieren of met kinderen in Afrika of Azië.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:33

Ik denk dat VIA wel ongeveer hetgeen kan geven wat jij vraagt. (VIA belgie toch, maar ik vermoed dat het in nederland ongeveer dezelfde werking heeft?)

VB:
KENIA: Werkkamp met als thema "onderwijs van jonge meisjes en HIV/AIDS. Werk: maken van bakstenen, lesgeven, bezoeken aan en sensibiliseren van de lokale gemeenschap, initiatieven ivm HIV/AIDS. (periode: 3weken)

KENIA: werkkamp met als thema "pedofielen en groei van sekstoerisme". Werk: uitvoeren van bouwwerken, lesgeven, advies geven, bezoeken aan lokale gemeenschap. (periode: 3 weken)

OEGANDA: Dit weeshuis werd opgericht in 2001 en biedt plaats aan 275 wezen van drie tot achttien jaar. De vrijwilligers bouwen aan het weeshuis, planten bomen en geven les aan de kinderen. (periode: 3weken)

....

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 11:29

Ik heb zelf Engelse les gegeven op een basisschooltje in Costa Rica.

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:56

Ik heb me zelf ook een periode georiënteerd op vrijwilligerswerk en ben uiteindelijk via TravelActive Boerderijwerk in Noorwegen gedaan.
Ook ik heb toen via joho.nl gekeken maar ik snapte ook niets van waar die website heen wilde; was het nou wél een echte organisatie? of alleen een informatiesite?

Je moet onthouden dat je vrijwel nergen gratis terecht kunt voor vrijwilligerswerk..je betaald altijd wel een X aantal kosten die soms nog vrij hoog zijn als je bedenkt dat je moet gaan betalen om ergens te kunnen gaan werken.
Ik ben zo ook gaan zoeken naar vrijwilligerswerk bij apenopvangcentra in Zuid-afrika; als je direct contact opneemt met een centrum dan ben je wel goedkoper uit dan via een tussen-organisatie omdat die ook weer extra kosten in rekening bracht. Bij één van de organisaties was het ook geeneens zo heel duur..maar wel nog te duur voor mij op dit moment als student die ook nog 'gewoon' op vakantie wil. Het grotendeels van de kosten die je betaald om daar te werken gelden als een donatie voor het centrum zelf.

majijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:47

Dit lijkt mij een onwijs goed vrijwilligers adres. Maar dan moet je wel heel veel van dieren houden.
http://www.wildlifeoplesbos.net/dutch/index.php

Heb destijds met die mensen gemaild en zijn echt heel aardig en duidelijk over wat ze doen en hoe/waarom/met wie.

Echt een tip voor dierenliefhebbers, ook voor stages voor de opleiding dierverzorging/ para veterinair!!!