Zaterdat 6 oktober
's morgens in alle vroegte in de bus van Raalte naar Keulen. Na lang gewacht konden we inchecken.
M'n allereerste vliegreis, best spannend! We vlogen met Germanwings naar Rome Fiumicino Airport.

Daar aangekomen echt énorm lang gewacht tot eindelijk alle 74 bagagestukken aanwezig waren.
Op weg naar de bus, maar vanaf het vliegveld stapten we in een ware tropische storm.
Regen,wind en onweer! Allemaal snel naar de bus gehold, koffers erin en rijden maar.

De tocht naar het hotel duurde nog een dik uur en er klonken verschillende ''oooohs'' en '' aaaahs'' onderweg aangezien de grote paarse bliksemschichten nog steeds aan de hemel verschenen.
Aangekomen bij het hotel kregen Linet en ik kamer 115 toegewezen. Dit bleek een leuke 2 persoonskamer met balkon te zijn [wij waren de enige met balkon

Om half 9 zijn we vertrokken naar restaurant 'Il Ragno' waar we de komende week 3 keer gezamelijk zullen eten. Het eten viel me persoonlijk wat tegen, hélé magere stukjes vlees en een enorme lading olijfolie en over het toetje laat ik me verder maar helemaal niet uit

Hierna een 'Rome by Night' tour langs richting de Trevi-fontien. Daar een tijdje gezeten en een lekker itiliaans ijsje geproeft. En tja dat je een meisje bent én blond wil nog wel eens helpen bij het bepalen van de grote van de ijsbollen

op de foto samen met Linet, toch wel een moe koppie

Zondag 7 oktober
6.45 uur gewekt door m'n wekker en even lekker onder de douche, vervolgens om 8.00 aan het ontbijt, de bolletjes zijn wat hard maar wel lekker en een vers appeltje gegeten.
Op naar onze zwaarste wandeldag van deze reis. Eerst naar het Colloseum, vervolgens over het Forum Romanum waar ik nog de eer kreeg 3 presentaties te houden

op de foto samen met Linet & Elise
boog van Constantijn
Piazza Del Popolo
[url=http://img267.imageshack.us/img267/5238/triomfboogvantitusad0.jpg]Triomfboog van Titus[/b]
[url=http://img80.imageshack.us/img80/8163/spaansetrappencg3.jpg]Spaanse Trappen[/b]
Daarna met onze groep weer in de metro richting Villa Borghese. We stappen uit en blijken in de middle of nowhere te zijn.
Het leek verdorie Raalte wel met al die bomen.. door een stuk 'woestijn' gewandeld kwamen we eindelijk bij de Villa. Helaas bewees onze groepsleider maar weer eens dat ook sommige mannen niet kunnen kaartlezen en na een enorme omweg kwamen we aan bij de galleri. Iedereen was chagerijnig,dood en had zere voeten. Even snel door de villa, die wel érg mooi was, en vervolgens lekker en half uur op het gras in het zonnetje uitgepuft.
Na de mededeling dat het avondprogramma geschrapt werd zijn we toch iets positiever het hele eind terug naar het hotel gelopen. Onder de douche en lekker met Linet alleen Rome in geweest.
Helaas kwamen we al snel bij een Mc uit en Linet wou er erg graag even wat eten.
Ik ben niet zo'n Mc Donalds fan dus heb het bij een cola met patatjes gehouden.
Maandag 8 oktober
Hetzelfde ochtend ritueel, weer vroeg opstaan, ontbijten dat inmiddels vast uit een droog broodje, 2 glaasjes water en een stukje appeltaart bestaat.
Vandaag gaat onze tocht richting de moderne wijk E.U.R, maar eerst een bezoekje aan de St. Paulus buiten de muren. Wat een geweldige kerk! ook nog een leuke mythe over de pauselijke portretten die er hangen meegekregen.

Na een pauze op naar de wijk E.U.R. Het vierkante colloseum, de replica van de st. pieter stonden op de agenda.

Vanaf deze laatste gingen we in een groep van 9 meiden de hele middag alleen Rome in voor een foto opdracht. we kregen 10 bouwwerken verspreid over heel Rome en moesten die eerst zelf op zien te zoeken, route's plannen en fotograferen.
Inmiddels was het énorm warm en zijn we eerst wat gaan eten [wederom Mc dus ik hield het bij een grote beker koude cola

Toen vlug terug naar het hotel in een overvolle metro [met nog Overijsselnaren '' ik heb een potje met vet al op de tafel gezet, Jan huigen in de ton, Jan huigen in de ton

gezamelijk gegeten in het restaurant en daarna zouden we verzamelen bij het Pantheon. Maar al ver voor de afgesproken tijd verzamelde zich de hele groep zich er langzaam, het was gezellig de nodige alcoholische versnaperingen waren aanwezig en een Italiaan met gitaar en uitmuntend zangtalent zorgde ervoor dat het énorm gezellig werd. Daar zaten we dan met z'n 74 [incl. begleiders] in een kring te zingen. Let it be en Heaven zullen voor mij altijd hier aan terug doen denken.
Het avondprogramma werd geschrapt en we bleven lekker hier zitten. Om 10 uur de wandeling terug gemaakt naar het hotel en onderweg nog met een groep meiden allerlei geweldige nederlandse en ook engelse nummers gezongen, hadden best wat bekijks

Daarna lekker gaan slapen [alhoewel slapen..liggen want slapen heb ik daar niet gedaan]

Dinsdag 9 oktober
Vandaag naar Vaticaanstad, de Paus bezoeken, eerst de St. Pieter beklommen met ik geloof meer dan 1000 treden. pfoe hé dat vergt wat van je conditie

Vervolgens de kerk zelf bekeken en een uurtje lekker op het plein met wat leuke mensen doorgebracht.

Al snel lag de helft te slapen in het heerlijke zonnetje, even een rust momentje.
Daarna snel door naar het Vaticaans Museum met de enorme gangen richting de Sixtijnse kapel.

Langs de Engelenburcht zijn we vervolgens naar 'huis' gelopen. Vervolgens zijn we lekker met een groep meiden pizza gaan eten in een heel schattig restaurtantje. Helaas stond mijn favo er niet op de kaart maar die werd zomaar van uit het niets voor me geserveerd!

Daarna een avondwandeling via Piazza Navona langs de fonteinen naar huis, maar eerst nog even langs de pub Julius Cesar die op de hoek bij ons hotel zit. Onwijs gezellig en zelfs de leraren hebben lol.
Woensdag 10 oktober
De laatste volle dag alweer, we lopen via de St. Pietro in Vincoli kerk naar Monument van Victor Emanuell II, vervolgens naar het Capitolijns Museum waar we het beeld van Romulus en Remus zien

Langs het monument van Victor Emanuell II

Daarna door naar Il Gèsu. Wat een schitterende kerk is dat zeg, voor mij echt een hoogtepuntje!

Vanaf hier start de 2e helft van de foto-opdracht maar onze groep splitst zich meteen op in 4 en 5 en gaat apart lekker winkelen. Na enorm veel winkels, en nog meer winkels, en nog duurdere winkels gezien te hebben plof ik op m'n bed neer met leuke aankopen. Voor m'n moeder een prachtig porseleinen masker, voor m'n vader super gave manchetknopen en voor vriendlief een hele stoere schakelarmband van Replay. En ook mezelf niet vergeten een leuk bruin vestje gekocht en een lekker geurtje. Weer samen eten in het restaurant maar het eten wordt met de keer slechter, dit keer is het echt níet normaal meer en gaan er mensen bijna onmiddelijk over hun nek na het eten van het voorgerecht. Leraren gaan in gesprek met de kok en na heel wat gedoe krijgen we per tafel een pizza en een bord patatjes, toch nog iets te eten

Donderdag 11 oktober
Na het ontbijt met bagage en al naar de dubbeldekkerbus die ons naar Tivoli zal brengen, een klein buitenstadje waar we Villa D' Este gaan bezoeken. Helaas past niet alle bagage in het ruim dus staan alle gangpaden vol met koffers, onderweg wordt er nog eens iemand goed misselijk en kotst de boel onder. Dat was niet bevordelijk voor de toch al bar slechte sfeer. Iedereen is moe, kribbelig en op.
De Villa blijkt een enorme verassing! wat prachtig met al dat groen en enorme fonteinen.

Toch enigzings opgekikkert klimmen we weer in de bus om de 1,5 uur durende reis naar het vliegveld te maken. We komen vrij laat aan op het vliegveld en checken snel in, en dan zit je ook zo al weer in het vliegtuig terug naar Keulen..

Daar aangekomen hadden we al snel onze bagage. Nog even wat gegeten met de hele groep bij de Burger King [voor mij wederom alleen een cola] en hup in de bus naar Raalte. Bleek dat even een meevaller! een heerlijke luxe TCR bus! lampjes uit en mensen die willen slapen konden slapen, een Mr. Bean film aan dus iedereen vermaakte zich uitstekend. Ik had een leuke reispartner en heb daar de 3 uur durende busreis mee volgekletst.
Aangekomen in Raalte snel mams en GJ omhelst en hup wegwezen, naar huis!
Want daar zat m'n papsie inclusief krukken. Even nog wat gekletst, wat gedronken en de souveniers uitgepakt waar iedereen érg blij mee was, en vervolgens lekker m'n eigen bed in gekropen