ik heb de emailberichten die ik gestuurd heb even samengevoegd dat geeft wel een redelijk beeld van onze vakantie.
3 september:
Wij zijn goed aangekomen in China en inmiddels al een beetje aan de gewijzigde tijdzone gewend. Gisteren hebben we meteen de verboden stad bezocht, na 1,5 lopen eindelijk gevonden. Daarna lekker in het park rondgehangen en later met de riksja weer terug naar het Hostel. In het hostel, wat overigens prima is, lekker gegeten met chopsticks, ging meteen goed!
Vandaag lekker uitgeslapen en op de fiets richting plein van de hemelse vrede en het Beihai Wan park, ook harstikke mooi en indrukwekkend. Ik ben er inmiddels achter dat de chinezen alles groot aanpakken, een park van 273 ha is hier schijnbaar heel normaal in de binnenstad.
De chinezen zijn een heel vriendelijk en rustig volk, degene die engels kunnen spreken je heel vaak aan. Morgen gaan we de stad uit richting de chinese muur in de bergen en daar gaan we dan een stukje wandelen over de muur. Schijnt geweldig mooi te zijn.
Tempel in Temple of Heaven Park

6 september:
We zijn eergisteren naar de chinese muur geweest met een tour vanuit het Hostel, om zes uur 's ochtends vertrokken. Waren we lekker vroeg rond 8 uur bij de Chinese muur in Mutianyu. We waren de eerste van de dag, we waren met vijf mensen dus het was het echt superrustig en heel indrukwekkend. We zijn met de cable car omhoog gegaan en daar een (nogal groot en steil) gedeelte van de muur gelopen. Tot ongeveer half tien waren we alleen daar, alleen maar geluiden van vogeltjes en krekels. Echt geweldig. Na tienen werd het al drukker toe hebben we nog een stuk gelopen en zijn we uiteindelijk met de Rodelbaan naar beneden gegaan. Wel grappig maar past totaal niet bij wat je net daar gezien hebt. Daarna zijn we met vier man verder gegaan naar het zomerpaleis. Ook weer erg mooi park met mooie tempels. Het begint een beetje op elkaar te lijken, de tempels zijn namelijk allemaal in dezelfde stijl gebouwd. Het was wel weer gezellig. "S avond zijn we terug gegaan naar het hostel en hebben we uit de lonely planet een restaurant gekozen die peking eend serveerden. We zijn met een italiaanse jongen ook uit het hostel in een taxi gestapt richting restaurant. Komen we ergens in een of ander vaag buurtje in een heel erg aftands restaurant uit. Wel heerlijk gegeten en erg veel gelachen. Gisteren hadden we een relax dagje, mijn kuiten waren inmiddels van steen zoveel spierpijn had ik van het beklimmen van de muur. Vandaag gaan we met de nachttrein richting Dahlian, naar Arnoud en Nathalie, onze vrienden in china.
De Chinese Muur

9 september:
Wij zijn nu inmiddels in Dahlian aangekomen bij Arnoud en Nathalie. We hebben een nachttrein genomen vanuit Beijing. Dat was een heel avontuur aangezien het station nogal groot is en je moet inchecken maar alles is in het chinees en bijna niemand spreekt engels. Ik heb een vriendelijk uitziende jongeman aangesproken en hij keek naar mijn kaartje en daarna heel blij, pakte hij zijn eigen kaartje en hij bleek ook naar Dahlian te moeten dus we zijn hem gewoon gevolgd. In Dahlian hebben we de eerste dag op het strand doorgebracht, zijn met een speedboot naar de vissersnetten gevaren en hebben levende kokkels gezien en andere schelpdieren. Echt harststikke leuk, ze klepperen er aardig op los. Daarna naar een heerlijk restaurant gegaan, Nathalie weet wel waar ze naartoe moet. Ze besteld alleen nogal veel, er wordt door een persoon eten besteld en dat wordt dan door allemaal samen met de stokkies opgegeten, dat gaat overigens steeds beter. De volgende dag zijn we Dahlian stad ingegaan, een middelgrote stad voor China met onder bijna de hele stad een shopping market gebouwd van drie verdiepingen diep. Erg gezellig, vervolgens in een park met de cable car een berg op gegaan om er vervolgens weer via rodelbaan vanaf te gaan. Uiteindelijk op het strand wat gegeten en vervolgens met een bootje naar een klein onbewoond eilandje, heel erg mooi!
We hebben daarna weer heerlijk gegeten in een koreaans bbq restaurant en toen richting karaokebar. HEEL APART, je krijgt gewoon een kamer met karaokeapparaat en je doet karaoke met het groepje waar je mee bent. Niet echt mijn ding.
Bij de vissersnetten met de klepperende kokkels

Op het strand

10 september:
Vandaag zijn we naar Nathalie dr geboortestad gegaan en hebben we haar familie ontmoet. 'S middags zijn we naar een mooi restaurant gegaan waar ze allemaal seafood hebben in buffet vorm. De familie van Nathalie heeft allemaal eten voor ons uitgezocht waaronder ook levende krabben en levende scampi's die je vervolgens zelf kookt! Dat was een hele beproeving voor mij vond het erg zielig maar ja cultuurverschil he. Ik heb netjes alles geprobeerd en daarna lekker fruit, groenten en taartjes gegeten omdat het toch niet mijn smaak was.
De levende scampi's

14 september:
We zijn met Arnoud en Nathalie naar XI'AN gevlogen en het was een verschrikkelijke vlucht, veel last van turbulentie. Uiteindelijk een uur later aangekomen dan verwacht en in het donker met de bus naar het Hostel gereden. Dat was gisteravond. Vandaag meteen met een tour naar het terra cotta leger gegaan. Was het heel erg indrukwekkend. 2000 jaar geleden tijdens de HAN Dynastie heeft een emperor zich laten begraven met 6000 krijgers paarden en andere attributen van klei om hem te beschermen in het hiernamaals. Dit hebben ze onder de grond begraven. Dit is dertig jaar geleden gevonden door een boer die een put wilde graven. Het is echt weer chinees, nogal groots aangepakt. De krijgers zijn levensgroot eigenlijk nog iets groter. De paarden zijn ook erg mooi gemaakt. We zijn ook nog bij de Hot Springs geweest waar de keizer met zijn concubines (maitresses ongeveer 3200!!!) zich in de winter lekker in het warme water baadden. Het is een nogal gemene gewoonte maar toen de keizer stierf liet hij zich begraven met een gedeelte van zijn concubines, die leefde overigens nog gewoon. Bij dat graf zijn we ook geweest, gaf niet zo'n lekker gevoel die plaats.
Het eten is de afgelopen dagen niet helemaal mijn smaak geweest maar vanavond weer lekker gegeten alleen erg pittig. We zijn ook nog twee dagen naar een natuurpark geweest heel mooi geen aardige mensen.
Terra Cotta Leger

Terra Cotta Leger

Natuurpark

19 september:
We zijn inmiddels alweer twee dagen in Pingyou. Het mooiste dorpje in China, door geldgebrek heeft hier geen modernisatie plaatsgevonden en is het oude dorpje nog helemaal intact. Het staat inmiddels als gehele dorp op de werelderfgoedlijst en er mag dus maar op kleine schaal gebouwd worden en het moet in dezelfde stijl blijven. Het is hier voor chinese begrippen erg rustig wat ik erg lekker vindt. Je kunt hier ook leuk winkelen alleen is het wel vooral prullaria en kitsch.
We zijn vanmiddag met ene mr Lu op stap gegaan om buiten de georganiseerde dingen het dorp te leren kennen. Was erg informatief, alleen een beetje gek dat je bij vreemde mensen naar binnen loopt en bij hen op de bank gaat zitten terwijl je geen woord chinees spreekt. Mr Lu heeft wel het een en ander vertaald maar aangezien de mensen vaak moesten lachen denk ik dat ie niet helemaal 1 op 1 vertaald heeft.
Pingyou Drakendans

24 september:
De laatste paar dagen hebben we relaxed doorgebracht in Beijing, weer lekker gegeten en een paar plaatsen bezocht die we nog niet hadden gezien zoals een avondmarkt waar je chinese lekkernijen kunt eten zoals sprinkhanen, slang, schorpioen en tal van andere dingen. Rob heeft heel dapper de slang geprobeerd maar dat was niet echt lekker. Ik dacht veilig gebakken banaan te eten maar ben daarna behoorlijk ziek geworden 1,5 dag. Morgen vliegen we lekker terug naar Nederland.
Dit was in het kort de reis naar China!