Auto huren in Spanje. Hoe oud om te rijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Auto huren in Spanje. Hoe oud om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 10:38

In oktober zijn mijn ouders 25 jaar getrouwd. Om dat te vieren wilden ze geen feest, maar met het gezin op vakantie. DUs we gaan in oktober met paps, mams, zusje + vriendje, ik + vriend naar Spanje (Olé).

We gaan naar een huisje van een collega, vlakbij Benferri. Op het vliegveld staan al 2 auto's klaar. Waarom 2? 1 grote voor 6 personen kost 3x zoveel. En twee kleine auto's is net zo makkelijk.
Mijn ouders hebben beide een rijbewijs dus dat is geen probleem. Mijn vriend en ik ook, maar in de algemene voorwaarden staat dat je minimaal 24 moet zijn.

Op zich jammer, want als we dan uit willen gaan met mijn zusje en vriendje moeten we dus altijd gehaald en gebracht worden.

Dus mijn vraag.. weet iemand een verhuurmaatschappij of een andere mogelijkheid waardoor mijn vriend (21) en ik (dan 19) wel auto mogen rijden???

Liezel1

Re: Auto huren in Spanje. Hoe oud om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:40

hmzzz, in het buitenland ligt de leeftijd heel vaak hoger.. + dat je zoveel jaar je rijbewijs moet hebben..
toen wij op Kreta waren was het ook 24 jaar en 5 jaar rijbewijs...

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 10:42

Ja op Kreta vorig jaar hadden we het ook, maar daar was op een gegeven moment ook een verhuurmaatschappij met minimum 20 jaar en 2 jaar rijbewijs. Helaas heeft vriendlief hem pas op 19e gehaald en had hem toen 1.5 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 10:43

Nop, je moet minimaall 2 jaar je rijbewijs hebben om in het buitenland UBERHAUBT auto te mogen rijden..

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 10:50

Dat heeft Thomas.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:03

ShannaY schreef:
Nop, je moet minimaall 2 jaar je rijbewijs hebben om in het buitenland UBERHAUBT auto te mogen rijden..

Waar haal je dat vandaan? Verward
Ik heb met 2 maanden mijn rijbewijs vrolijk door Australië getuft hoor. Moet zeggen dat ik wel al 20 was en dat geen huurauto was. Later in Nieuw Zeeland toen ik 21 was heb ik ook gewoon rondgereden, toen wel in een huurauto.

Hoe het in Spanje geregeld is weet ik niet, maar er zit volgens mij best veel verschil tussen de verschillende maatschappijen. Iig in Australië en Nieuw Zeeland wel. Gewoon een beetje rondbellen en prijzen/leeftijden vergelijken. Vaak is het duurder als je jonger bent, omdat er dan meer kans is op een ongeluk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:38

Als je toen aangehouden was, had je toch echt een probleem. Ga maar eens googlen, is een algemene regeling, dat je minimaal 2 of 3 jaar je rijbewijs moet hebben om in het buitenland te mogen rijden.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:40

Ik ben aangehouden. Twéé keer. Knipoog
Geen problemen gehad. Heb ook gewoon zo mijn internationaal rijbewijs gekregen bij de ANWB. Zij zouden dat toch ook moeten hebben opgemerkt?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:45

Dit is wat ik vind:
Citaat:
Nederlands rijbewijs in buitenland
Wanneer u over een Nederlands rijbewijs beschikt en u wilt in het buitenland aan het verkeer deelnemen met een voertuig moet u rekening houden met het volgende:

De geldigheid van uw Nederlandse rijbewijs bij tijdelijk verblijf (minder dan zes maanden) in het buitenland, bijvoorbeeld als toerist of vrachtwagenchauffeur. In dit geval bent u een "bestuurder in internationaal verkeer". In de Europese Unie volstaat uw Nederlandse rijbewijs. U hoeft verder niets te doen. In landen buiten de EU is vaak een internationaal rijbewijs vereist. Dit is een vertaling van het nationale rijbewijs. Het internationale rijbewijs is verkrijgbaar bij de ANWB.

bron: http://www.rijbewijs.nl

Niets over hoe lang je je rijbewijs al hebt.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:47

Volgens mij is dat in veel landen zo dat je een bepaalde leeftijd voor een leen auto moet hebben. Zelfs in Nederland is dat bij veel verhuur bedrijven zo.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-07 11:54

Ik heb nog wat gegoogled en even de anweb gebeld (gebruik ik mijn lidmaatschap toch nog Knipoog ) en er zijn verhuurbedrijven die verhuren aan mensen van 21 en jongen, mits je minimaal 1 jaar je rijbewijs hebt en je moet een EU-verklaring hebben.
We hebben hier een ANWB winkel en aan de telefoon zei ze dat het lastig uitleggen is, dus ik wandel er van de week wel ven heen.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:57

ShannaY schreef:

oeps, mijn zus had amper een maand haar rijbewijs, en heeft in die 6 weken dat wij in frankrijk waren ook gewoon overal heengereden..

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:20

Volgens mij geldt dat minimaal 2 jaar je rijbewijs hebben voor buiten Europa

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:23

in spanje is het geloof ik idd zo dat je min. 2 jaar je rijbewijs moet hebben voor je daar mag rijden.

vind het ook wel goed die grenzen, in het buitenland rijden is altijd weer zo anders dan in je eigen land+ vaak nog een volgeladen auto waardoor ie anders reageerd.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:26

Misschien even de ANWB bellen, die weten het vast beter als dat wij nu zitten te bedenken Knipoog

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:34