Vrouw onvriendelijk? Juist niet
Tjeee die mannen kunnen vreselijk flirten daar en zijn heeel hoffelijk. Ben er twee keer geweest en de laatste keer was ik alleen. Dat was begin dit jaar.
De cruise heb ik niet gedaan, ik ben per auto (jaaa heel spannend
) getrokken langs de Nijl. Dit schreef ik in een vorig topic nav ervaringen in Cairo:
Ik ben er een aantal keren geweest en een vriend van mij woon in Cairo. Het is vooral een grote stad, handig is dat je een kenner van de stad mee hebt. Er valt heel veel te zien. Zomers is het echt heel warm, ik zou voor de iets zachtere seizoenen gaan. Mocht je in de zomer mee gaan, veel water meenemen. De stad is groot en handig is om een taxi te nemen, pas op. Neem een taxi die er nog een beetje uitziet als auto Laat hem ander door rijden. Ga bij de eerste bieding voor de helft zakken en nog worden wij buitenlanders opgelicht. Toen ik met mijn Egyptische kennis met de taxi ging was ik 15 pond kwijt en toen ik alleen ging kon ik niet voor onder de 40 pond bij mijn bestemming komen. Voor ons is het al bespottelijk goedkoop, maar je kunt gerust in prijs dalen Niet teveel aandacht geven aan bedelaars, niet teveel contact maken anders lopen ze de hele dag achter je aan voor een baksjiz, een fooi.
Kleding ook een beetje mee oppassen. Op de strandplekken kun je in bikini gaan, maar in Cairo toch een rok tot over je knieeen. Ga je uit de stad dan zou ik me zoveel mogelijk bedekken. Zelfs als je dat doet blijf je een bezienswaardigheid Driekwartbroek kan beslist wel in Cairo, maar daarbuiten zal ik oppassen. Wijken als Maadi zijn vrij veilig, daar zitten de meeste ambassades en wonen veel buitenlanders. Daar heb ik me geen moment onveilig gevoeld en is het schoon en rustig. Als je voor mei gaat weet ik nog wel iemand die een appartement huurt. Het was voor mij alleen 3 euro per nacht. Keuken, badkamer met bad en heeeerlijke bedden met een normaal matras.
Idd leer de taal een beetje, vooral Shokran (bedankt) scoort erg goed. Blijf lachen, de Egyptische mensen zijn enorm gastvrij. Ik mocht zowat overal blijven slapen, al moesten ze voor mij op de grond liggen Ze kunnen ook enorm aandringen in alles, laat je vooral niets aansmeren
edit; vertel ik niets over bezienswaardigheden
Natuurlijk de piramides, de sfinx, ritje op de kameel, daarnaast is het Egyptisch museum een bezoekje waard. Als je echt geinteresseerd bent, neem een boekje mee waarin veel over het museum staat. Sommige tolken spreken heeeel gebrekkig Engels. Naast de farao's, de islamitische cultuur heeft Egypte ook een rijke historie aan christelijk orthodox. In Oud-Cairo vind je rijk versierde kerken, een hangende kerk en voor liefhebbers van kunt en historie is het Koptisch museum een aanrader. Mocht je van winkelen houden dan is er een enorm gebouw met allerlei winkeltjes met de duurste merken (nee het is daar niet veel goedkoper dan in Nl ) Je hebt daar echt alles en het is leuk om daar mensen te kijken Nog een aanrader is om een pizza mee te nemen en bij zonsondergang een tochtje op een felouka te maken over de Nijl! En ik vergeet vast nog heeeel veel dingen!
nogmaals edit
Het Al-Azhar park (Aga Khan) is ook zeer de moeite waard. In het smerige Cairo een prachtig groen plekje met het uitzicht over Cairo. Je kunt daar ook heel lekker eten. Zorg wel dat je overdag daar bent, ik geloof dat het om 10pm gesloten is. Heel rustig daar en hele mooie tuinen met watervallen!
En vergeet geen water mee te nemen, toiletrol (of zakdoekjes) en direct desinfect. Water spreekt voor zich, de openbare toiletten zijn ronduit smerig en zonder toiletrollen (ook in musea etc). Direct desinfect altijd en overal gebruiken, samen met cola heb ik geen last gehad van darmklachten