Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
angelke schreef:Ik ben vorig jaar ook geweest met een uitwisselingsproject van school.
Maar ik denk dat Auschwitz en Birkenau hier door elkaar gehaald worden?
Auschwitz is inderdaad meer een museum, maar helemaal geen grasvlakte. Daar staat ook de poort met "arbeit macht frei". Indrukwekkende binnenkomer wel... Daar heb je ook nog een aantal grote barakken en het museumachtige met oa het haar van de mensen dat bijgehouden werd.
De meest indrukwekkende dingen heb ik daar wel gezien. Een gaskamer en verbrandingsovens, en enorm kleine "kamertjes". Dat was echt heel eng om te zien, dat mensen daarin opgesloten werden. Het leek amper meer dan 1m³ groot.
Birkenau is dan die hele grote grasvlakte, met de treinsporen die naar een enorme poort leiden. Daar heb je oa de barakken waar de vrouwen zaten, de wc's enz.
Bij mij is dit alles nog levendiger geworden toen we erna het boek van Regine Beer op school lazen. Zij is in beide kampen geweest en heeft enorm afgezien. Ze is later ook bij ons op school geweest, en wat een kranig oud dametje, met verschrikkelijke herinneringen...