Vliegen gaat vanzelf maak je niet druk.
Stap voor stap
- bij aankomst op Schiphol zie als je langs de vertrekhal borden staan van de verschillende maatschappijen. Daar moet je dan zijn.
- wanneer je binnenkomt hangen er borden met de vertrektijden en bij welke incheckbalie je moet zijn. Deze staan duidelijk aangegeven. Anders vraag je het even aan iemand er loopt veel personeel rond.
- Bij de incheckbalie geef je je reserveringsnummer en paspoort af. Dit kijken ze na en ze reserveren stoelen voor je. Verder leggen ze uit hoe alles werkt.
- Met je handbagage loop je naar de douane en laat daar je paspoort zien. Daarna kan je het dutyfree-shop gedeelte gaan en eten en winkelen enzo tot je vertrekt. Overal staan wegwijzerborden naar de goede hangar.
- Bij de hangar staan poortjes van de douana waar je handbagage gecontroleerd wordt en je door een metaaldetectorpoortje moet. Hier wordt ook gecontroleerd of je geen cremes of vloeistoffen van meer dan 100ml bij je hebt. Van minder moet in een plastic zakje dat ze daar uitdelen.
- Je wacht tot je in het vliegtuig mag en op het kaartje staat welke stoel je hebt. De stewardessen wijzen je het goede gangpad etc.
- Dan mag je lekker vliegen.
- Wat betreft het overstappen kan ik je niet helpen niet meegemaakt.
- Bij de tussenstop mag je meestal gewoon in het vliegtuig blijven zitten. Ze moeten dan meestal bijtanken en er komen nieuwe mensen bij en er gaan mensen uit. Als het een te lange tijd is mag je op het vliegveld rondlopen waarvoor je een kaart krijgt. Je bagage blijft gewoon in het vliegtuig enzo dus dat is geen probleem. Mocht je eruit gaan neem je handbagage mee want je bent zo iets kwijt.
- Bij aankomst ga moet je vaak een visum kopen. Deze verkopen ze gewoon daar of je moet een velletje met info invullen.
- Daarna ga je naar de douane laat je paspoort zien en afstempelen.
- Daarna loop je naar de bagageband en haalt je koffers op en loopt naar de uitgang. Hier staan meestal mensen van de reisorganisatie je op te wachten.
Ik hoop dat ik het zo voor je heel duidelijk heb kunnen maken.
Wat betreft vertragingen ja dat is gewoon net pech. Dit kan door zoveel dingen komen. Door iemand die te laat bij het vliegtuig is. Doordat het vliegtuig al te laat daar was. Dat er geen hangar vrij is. Dat het schoonmaken uitloopt.
Het komt jammer genoeg vaak voor maar meestal is het niet heel lang. Maar echt niet zo erg als die programmas want daar zoeken ze ernaar anders kijk je er niet naar als alles goed gaat.
Verder over de druk die je op je oren krijgt die ikke20 zei kan je idd snoep eten. Het slikken helpt namelijk om je oren open te laten gaan. Verder helpt het om te 'klaren'. Dit doen ze ook bij het duiken als de druk te groot wordt. Je doet je neus dicht met je vingers en probeert dan tegen je neus te blazen. Je voelt dan dat je druk op je oren krijgt en hoort een soort plop. Daarna is de druk weg.
Mocht dit niet lukken dan heb je er speciale oordopjes ervoor! Deze zijn bij de apotheek te halen. Maar de meeste mensen hebben er amper last van (maar mn moeder wel vandaar dat ik het weet)
Mocht je nog vragen hebben vraag maar raak. Heb er al aardig wat vlieguurtjes opzitten dus..