Highschool USA/Zuid-Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mickey1989

Highschool USA/Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 18:25

Ik heb even een aantal pagina's doorgebladerd en heb nog geen topic hierover kunnen vinden, vandaar dat ik er eentje open.

Ik zit namelijk met het dilemma dat ik nog niet weet wat ik wil doen na mijn middelbare schooltijd. Ik zit nu in VWO6 en moet toch echt een keuze maken. Nu ben ik driftig op zoek gegaan naar leuke opleidingen en stuitte ik op deze site: www.into-exchange.com. Ik heb er al vaker over nagedacht om naar het buitenland te gaan, maar ik heb het er een beetje bij laten zitten, omdat ik dacht dat dit financieel niet haalbaar zou zijn.

Maar nu heb ik gelezen dat je ouders zelfs kosten besparen voor jou (omdat ze geen onderdak/elektriciteit/gas enz meer voor je hoeven te betalen). Dan hoop ik natuurlijk wel dat ze een steentje bijdragen aan mijn plannen...

Ik heb uitgezocht dat ik voor 5 maanden highschool in de USA 5100 euro kwijt ben, als ik in januari 2008 vertrek.

Zuid-Afrika lijkt me echter ook een hele belevenis. Dit zit ook ongeveer rond dat bedrag.

Ik vraag me alleen wel af of ik het aankan. Ik heb geen last van heimwee, maar toch zal ik mijn vrienden en vriendinnen wel missen. Maar toch lijkt het me een prachtige ervaring die niemand je ooit meer af kan nemen. Ik denk er serieus over na dit te gaan doen.

Zijn er hier mensen die dit ook graag willen? Of mensen die dit al eens gedaan hebben? Hoe is dit bevallen? Graag je mening onderbouwen, zodat ik er wat aan heb.

Alvast bedankt!

Liefs, Marissa

Ashquar

Re: Highschool USA/Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:41

Ik zou het best graag willen, maar ik vind het zo jammer dat het niet mee mag tellen als een gewoon jaar in Nederland. En als ik het na VWO doe dan kan ik weer later met mn studie beginnen.
Maar als je echt nog niet weet wat je hierna wilt doen, waarom niet? Anders zit je je een jaar thuis te vervelen. Zuid-Afrika lijkt me dan het leukst, dat is weer eens wat anders. Maar volgensmij is het er wel best gevaarlijk. Ik zou Zuid-Afrika doen. Ja

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 18:43

Als het er gevaarlijk was geweest dan zouden ze zoiets niet doen. De apartheid is al jaren geleden afgeschaft

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:59

Maar er is wel veel kans dat je wordt overvallen enzo, in Kaapstad.

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:02

ik ben ook een jaar naar america geweest, ik heb prima rond kunnen komen en een jaar van mijn leven gehad, maar schoolkosten zijn echt niet enige kosten.. .daarnaast heb je elke maand ongeveer 300 euro nodig voor sport, kleren, eten op school etc... en dit was echt geen overbodige luxe... ik denk dat mijn ouders ongeer rond de 10.000 kwijt waren voor een jaar...

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:02

Die kans bestaat overal. Ook in de USA. Zelfs in Nederland heb je plaatsen waar je 's avonds niet meer buiten moet komen in je eentje. Lachen

Waarom wil je pas het tweede halfjaar gaan? Ik zou juist lekker het eerste halfjaar gaan. Dan begin je echt met de rest mee, anders val je zo het schooljaar binnen.
Ik weet in ieder geval dat mijn moeder het vroeger ook gedaan heeft en dit is haar super bevallen. Daar heeft ze toen haar rijbewijs gehaald en ze was al helemaal gesetteld en wilde niet meer weg. Dus weet waar je aan begint. Haha!

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 19:05

Stacey schreef:
Waarom wil je pas het tweede halfjaar gaan? Ik zou juist lekker het eerste halfjaar gaan. Dan begin je echt met de rest mee, anders val je zo het schooljaar binnen.

In Augustus heb ik al een vakantie naar kroatie gepland staan!
Ik neem aan dat er nog wel meerdere mensen zijn die vanaf januari naar Amerika oid gaan, of niet?

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:07

ik heb 3 maanden in amerika gewerkt, wat helemaal niet zo super gevaarlijk is dan de meeste zeggen tuurlijk moet je niet naar een achterbuurt gaan zoals ik Bloos , heb ook geen last van heimwee en 3 dagen voor vertrek had ik zoiets van... sh*t ik moet alweer naar huis, thuis aangekomen leek het net of ik 3 weken op vakantie was geweest haha, ik zou het zeker doen als je het kan betalen en staat natuurlijk prachtig op je cv! Dan laat je wel merken dat je wat voor je toekomst over hebt en het je niet te gauw te ''ver'' gaat Knipoog Als je terug komt zoek je lekker een baantje voor de maanden dat je nog thuis zit en kun je jezelf gaan oriënteren op welke vervolgopleidnig je wilt gaan doen! Ik kan niet voor jou de keus maken of je naar usa of afrika gaat, dit zul je echter zelf moeten bekijken wat jou het meeste aanspreekt, ikzelf zou dan de pluspunten en minpunten van beide landen op papier zetten en van daaruit een keuze maken. ik wens je heel veel succes, spanning en avontuur! Laat je weten waar je heen gaat? Haha! Groetjes Kim

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 14:23

Ik ga 3 juli voor een jaar naar Nieuw Zeeland. Ik zou eerst ook een half jaar gaan, maar dat is me afgeraden. Omdat ik dan hier een half jaar zit, en dan kan ik moeilijk weer instromen. En het tweede halfjaar schijnt leuker te zijn, je hebt meer sociale contacten enz. Ik ga met STS, ze zijn zeer persoonlijk en ik heb tot nu toe absoluut nog geen klachten. www.stshighschool.nl

Alvast heel veel plezier en succes!

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 14:26

Kimberley84, als ik meer weet of ik wel of niet ga, zal ik het hier posten!

IJslanderfan, wat ontzettend leuk zeg! Ik zal even kijken.
Zijn er niet veel mensen die het tweede half jaar pas instromen?

Bij STS moet je wel goed engels kunnen spreken en voor alle vakken een voldoende hebben. Dat gaat dan helaas aan mijn neus voorbij vrees ik Scheve mond

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:48

Hey Marissa!
Als je nog niet goed weet wat je wil kan dit idd een leuke ervaring zijn, maar het is niet alleen maar leuk. Als je wil kan ik je het emailadres van Janne geven, die zit nu in Amerika. Die kan je dus heel goed vertellen hoe alles in zn werk gaat.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 16:49

Ik heb gehoord dat Janne naar Amerika ging ja! Ben benieuwd hoe ze het daar heeft. Blijft zij een heel jaar? En wanneer is ze vertrokken? Ik wil namelijk niet al in augustus gaan...
En ik zit nog steeds met een financieel probleem

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:50

Ze is in augustus gegaan, en komt begin juni terug. Met oud en nieuw was ze ook hier, omdat haar opa overleden is. Vind t heel knap van haar dat ze terug naar Amerika gegaan is!
Ze heeft het heel leuk nu, maar heeft het de eerste maanden best moeilijk gehad.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 16:53

Oh dus zij was het waar je het toen in t Apeldoorntopic over had Bloos! Heb er verder helemaal niet bij nagedacht Bloos
In Augustus heb ik nog een vakantie gepland staan, dus zou liever wat later gaan.. maar als ik in januari ga dan moet ik dus het tweede half jaar instromen.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:57

Dat lijkt me een nadeel, net als met mijn studie nu kom je dan in een groep die al bestaat. Dat is best lastig. Weet ook niet of het overal mogelijk is om maar een half jaar te gaan.

Ni_Mi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:00

Ik denk dat als je de kans krijgt om zoiets mee te maken dat je dat dan altijd moet doen, alles wat je kunt zien, doen of mee maken is weer een wijsheid wat je voor de rest van je leven mee draagt.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 17:01

Flippertje schreef:
Dat lijkt me een nadeel, net als met mijn studie nu kom je dan in een groep die al bestaat. Dat is best lastig. Weet ook niet of het overal mogelijk is om maar een half jaar te gaan.

Bij www.into-exchange.com kan dat wel Ja

Weet jij via welke organisatie Janne is gegaan?

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:05

Janne is via Travel Active. Volgens mij wel echt een goede organisatie, toen haar opa overleden was werd er meteen geregeld dat ze naar huis kon, en nu ze dr pols gebroken heeft wordt alles ook weer heel goed geregeld.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 17:05

Pols gebroken? Wat is er gebeurd?

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:08

mickey1989 schreef:
Als het er gevaarlijk was geweest dan zouden ze zoiets niet doen. De apartheid is al jaren geleden afgeschaft

Dat betekent niet dat het dan niet gevaarlijk is... het is en blijft een derde wereld land met veel criminaliteit, drugs, verkrachtingen en armoede!

Ik ben dol op Zuid-Afrika, ik heb er 6 maanden gezeten en ga er elk jaar op vakantie maar denk er heel goed over na als je van plan ben om als meisje alleen naar dit land te gaan, Kaapstad is relatief save alleen je moet 's avonds niet de straat op gaan zeker niet als meisje en Johannesburg raad ik je echt af!!!

De relatie man - vrouw is daar heel anders dan hier in NL, vrouwen hebben weinig te zeggen, vooral in de zwarte cultuur.

De apartheid is dan wel afgeschaft dat betekent niet dat je er niks meer van merkt, in alle stadjes en plaatsen vind en je merk je nog wel iets van de apartheid! Dit duurt generaties voordat men elkaar echt accepteerd!

Ik zou absoluut voor zuid-afrika gaan alleen denk er niet te makkelijk over, het is een land met een hele vervelende geschiedenis en met zijn eigen cultuur, zolang je dat respecteerd heb je er een prachtige tijd!!!

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:14

mickey1989 schreef:
Pols gebroken? Wat is er gebeurd?

Janne ging snowboarden. Ik zal je haar mailadres PB-en, kun je emailen als je nog wat wil weten, want ik weet lang niet alles over hoe ze het daar heeft en wat ze van tevoren allemaal geregeld heeft.

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:19

Ik ben na mijn havo 9 maanden weggeweest (engeland, cambridge en Nice in frankrijk) maar dat is wel wat anders dan zuid afrika
Natuurlijk ga je je vrienden en familie missen maar wat je er voor terug krijgt is het ook zeker waard!

Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je ook per maand kosten hebt (300 a 400 euro)
en je niet in elk land zomaar mag werken!
Ik was 17 en mocht absoluut niet werken in engeland, ik was dus compleet financieel afhankelijk van mijn ouders

Ik ben via EF gegaan, hoor er veel slechte dingen over maar bij mij ging alles perfect!

Ik hoor ook veel slechte (maar ook goede) dingen over travelactive
vriendinnetje van me zit nu in amerika en heeft onwijze ruzie met dr gastfam maar mag niet overgeplaatst worden