Canada

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 14:24

Wij gaan met een groepje van vijf mensen dit jaar na ons examen naar Canada. Hier gaan wij een geëmigreerde vriend van ons opzoeken. Wij gaan waarschijnlijk van vijf tot achttien juli. Wij willen vliegen met AirTransat, dat heeft die vriend ons aangeraden.

Heeft iemand hier ervaring met AirTransat?
Weet iemand hoe dat zit met pinnen buiten Europa? Ik heb een Rabo en een SNS pas, maar de anderen hebben ook Postbank etc.

En heeft een van jullie nog aandachtspuntjes voor ons, bijv met het boeken, de bagage oid.?

Groetjes Imre

Edit: Wij zijn trouwens nog geen achttien, maar 16 en 17. Moeten wij wat dat betreft nog ergens rekening mee houden?

Edit: Spelfout

TessaB

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:07

Wat gaaf dat jullie met z'n vijfen naar Canada gaan zeg! Jullie gaan het vast geweldig krijgen. Waar in Canada gaan jullie heen?

Air Transat is wel ok dacht ik. Misschien heb ik er ervaring mee, maar dat kan ik mij niet meer herinneren, volgens mij ben ik de meeste keren met Martinair of British Airways/Air Canada naar Canada gevlogen. Altijd positief ervaren.

Pinnen (geld uit de muur trekken) buiten Europa kan met je Rabopas, kost tegenwoordig wel extra geld. Niet alle Canadese ATM machines accepteren de pinpas, maar dan moet je gewoon een ATM van een andere bank proberen. Een creditcard/VISA is ook een must. Hiermee kun je in de meeste winkels betalen. Wel zo praktisch, anders loop je aldoor maar met een smak contant geld rond. Tip: ga eens met je bank praten!

Bij het boeken is het natuurlijk belangrijk goede verzekeringen af te sluiten: annulerings- en reisverzekering. Als je veel reist kun je goedkoper een langlopende reisverzekering afsluiten, dan betaal je een bepaald bedrag per maand. Bij je ticket krijg je wel informatie over bagage.

Succes met de voorbereidingen!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 06:51

ik zit nu al 6 maand in canada, ben tussendoor wel nog even naar huis gevlogen.

Pinnen kan je op de meeste plekken wel (geld uit de muur, in winkels lang niet altijd)Ik heb postbank, vriendin rabo, ik kan op meer plekken pinnen maar allebei werkt. Kost je wel wat extra geld, weet niet precies hoeveel.

Air canada is vaak een chaos, die vergeten bagage en hebben altijd vertraging, vergeten tickets te reserveren terwijl je wel betaald, en je vervolgens doodleuk op het vliegveld vertellen dat je niet mee kan.. (spreek uit eigen ervaring Knipoog ) geen ervaring met air transat. KLM is goed, matinair ook.Die vliegen ook rechtstreeks. Met air Canada moet je eerst naar London of frankfurt vliegen. Binnen canada Westjet ipv Air canada, gelijke prijs maar westjet heeft het allemaal beter voor elkaar.

Let goed op hoeveel bagage je mee mag nemen. Je mag namelijk 2 koffers mee ipv 1. Dat word lang niet altijd erbij verteld. de douane is vrij streng, je moet kunnen aantonen wanneer je het land weer verlaat.

Let goed op wat in je handbagage zit. dranken, zalfjes etc moeten in een plastic zakje van max 1 liter, en je moet het apart laten zien op vliegveld. Je kan beter gewoon alle middetjes en zalfjes in de gewone bagage proppen. Neem je een laptop mee dan moet je die uit je tas halen en soms zelfs aanzetten... zorg dat je batterijtjes opgeladen zijn Knipoog Als je overstapt in canada moet je je bagage ophalen, door de douane en weer opnieuw de hele zooi inchecken. Maar dat word wel verteld als je gaat vliegen Tong uitsteken In het vliegtuig krijg je een kaartje met allerlei vragen erop. Of je een strafblad hebt, of je op een boerderij bent geweest of er 1 gaat bezoeken, of je wapens of explosieven bij je hebt etc. Niet invullen dat je op een boerderij bent geweest, dan gaan ze je hele bagage overhoop halen Tong uitsteken Ook geen kaas, worst etc mee, er lopen honden op het vliegveld die het ruiken en ook dan gaat je koffer over de kop Schijnheilig Uiteraard geen drugs mee Clown

uiteraard moet je paspoort in orde zijn Knipoog

Kijk goed rond op verschillende websites en vergelijk de prijzen, de prijzen hebben nogal een verschil, probeer ook eens een dagje eerder of later, kan wel 100 euro of meer schelen. www.cheatickets.com is een goede, maar is wel air canada.... Bel een paar reisburo's en informeer naar de prijzen.

Leuk dat je naar Canada gaat, erg mooi en leuk land Ja Waar ga je heen in Canada?

de jetlag is deze kant op trouwens niet zo erg, als je weer terug gaat naar NL heb je er meer last van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 09:04

Thokkadisje schreef:
Kijk goed rond op verschillende websites en vergelijk de prijzen, de prijzen hebben nogal een verschil, probeer ook eens een dagje eerder of later, kan wel 100 euro of meer schelen. www.cheatickets.com is een goede, maar is wel air canada.... Bel een paar reisburo's en informeer naar de prijzen.

Website heet: http://www.cheaptickets.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:49

ah, nog meer canada gangers..
ik heb ook geboekt voor in juni. ga tien dagen op een ranch paardrijden, maar eerst naar edmonton, dagje shoppen , en wil een huur auto nemen om naar jasper te gaan.
zo te zien kan Thokkadisje mij wellicht wat meer vertellen over het hoe en wat op de highway?
ga nm in mijn eentje, en ben wel benieuwd of ik nog ergens aan moet denken...

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:52

ik ben vorig jaar met air transit naar canada gevlogen! ik heb er geen problemen mee gehad.
(alleen het eten was vies Tong uitsteken mar das nooit lekke rin een vliegtuig;) )

pinnen etc kank je niet mee helpen, dat heb iik daar niet gedaan, ik had al canadees geld vanaf nederland meegenomen, en als ik geld te weinig had ruilde ik dat met een vriend daar (ik de dollars hij de euro's goede deal Tong uitsteken )

oppassen voor beren Tong uitsteken die lopen daar gewoon op de weg das egt apart om mee te maken!

owja en je kan het land goed verkennen vanaf een paarden rug !;)

veel plezier iig!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 14:01

Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik ga naar Toronto. Paardrijden lijkt mij ook heel leuk, maar we gaan met zn vijven, en daar kunnen er drie van paardrijden..

@ TessaB: Dankje voor de Visa-tip, ik zal een gaan informeren over het hoe en wat, en ook over de pinpassen.

@ Thokkadisje: Oeps! Ik woon op een boerderij en ga naar een Haha! Overstappen met het vliegtuig hebben wij ipc geen bezwaar tegen, wij gaan meer voor de prijs aangezien wij arme scholiertjes zijn, dus KLM gaat niet op voor ons Knipoog Over dat kaas en worst, wij wouden juist voor die mensen een Holland-survivalpakket meenemen, eens kijken hoe we dat nou gaan doen. Maar we moeten dus gewoon zeggen dat we niet van/naar boerderij komen/gaan? Dat mag (in de zin van is niet strafbaar) en kan?

Over de zalfjes endrankjes; Moet dat gewoon in een soort boterhamzakje gieten? Of het flesje oid erin doen? Reisbureau's stalken waren we idd al van plan, maar we moeten nog bevestiging hebben wanneer we kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:02

webje, waar ben jij geweest?
dit jaar ( ben al eerder geweest) hoop ik wel beren te zien..

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 14:14

@ Webje en anderen; Krijg je altijd eten in het het vliegtuig, of moet je daar ook extra voor betalen?

Edit: Ik heb even op cheaptickets.com gekeken en daar kan ik niet met vijf mensen tussen de 12 en de 17. Maar bij bijvoorbeeld AirTransat kon dat wel gewoon.. Iedere site heeft andere leeftijdsgroepe, echt lastig!

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:22

hOi!!
Ik ben in de zomer van 2000 naar Canada geweest. Voor 6weken Haha!!! Het was heel leuk en we hebben ook gevlogen met Air Transat maar ik moet zeggen dat ik het een zeer slechte maatschappy vind. Het was zo dat mn moeder helemaal ziek werd. Ze zat in het midden en kon door de krappe beenruimte bijna niet naar het toilet komen. Dus toen heeft mn vader geprobeerd om iets te regelen. Maar nee dat kon niet en weet ik wat voor gezeur. Mijn vader heeft voor alles moeten vragen, vragen en vragen. :S!! Ik vind dat als iemand niet goed word van het vliegen je daar rekening mee kun houden door zo af en toe eens te vragen of alles goed is of dat ze misschien een glaasje water wil maar nee niks van dit alles was gebeurd!

Verder was het ook zo dat we door de nacht vlogen dus ging op een gegeven moment het licht uit. Na een half uurtje deden ze het licht weer aan en serveerden ze meteen de warme maaltijd. Die man die achter me zat was boos geworden dat ze zo belachelijk snel het licht weer aan deden. Veel mensen hadden op dat moment geen behoefte aan een warme maaltijd. Dus begonnen te mopperen. Maar goed ik vond de maaltijd ook niet te eten maar goed dat is ieder voor zich Knipoog

Nja nu weet je mijn mening ik ben benieuwd hoe je het gaat vinden in Canada.
Canada zelf heeft mijn hart gestolen. Ik vond het daar zo ontzettend mooi Haha! Misschien over een paar jaar... Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:51

[quote="imd"]
@ Webje en anderen; Krijg je altijd eten in het het vliegtuig, of moet je daar ook extra voor betalen?

Ja je krijgt op zo´n vlucht altijd wel eten hoor! zonder extra te betalen
wel even aangeven voor af of je vegetarisch eet of ander dieet volgt!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 15:17

Okee, maar of ik daar nou blij mee moet zijn is dus maar de vraag.. Mag je eigenlijk gewoon producten van en naar Canada meenemen, als je het meld bij de douane?

vluggejip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:24

Ik ben met mijn dochter en partner voor 10 jaar terug in canada geweest en afgelopen april in New York en Montreal (canada). Beide keren gevlogen met Britisch Airways en ben daar vol lof over. Air transtat is mij bekend, onze vriendin uit Montreal heeft daar een tijd gewerkt toen ze nog studeerde. Zij was er niet echt over te spreken. Maar als je gaat voor het goedkope moet je niet kijken naar de service en de overige zaken. De eerste keer in canada zijn we op heel veel plekken geweest rondom Montreal. Ottawa, toronto, niagara watervallen etc etc maar het meest gave was toch wel de walvissen bekijken met de Inuit in Tadusak. Dit was echt een ongelooflijke ervaring in een Zodiac de zee op en dan van die bultruggen zien zwemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:32

waar ben je niet blij mee,met het eten wat krijgt? wat ik me kan herrineren van drie jaar terug, was het goed te doen hoor. al eet ik dan wel vegetarisch, misschien dat dat scheelt.
ik vloog, en dit jaar weer, met martinair, prima geregeld m.i.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 15:41

Omdat iedereen daar altijd zo negatief over is Tong uitsteken Zelf heb ik nog noit gegeten in een vlieguig, dus ik kan er niks over zeggen eigenlijk. Maar de verhalen... Clown

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:50

Ik ben afgelopen oktober naar Canada geweest met Air Transat. Mijn vriend werkte 3 maanden in Lethbridge (1,5 uur zw vanaf Calgary) en ik ben er ook even geweest voor vakantie. Air Transat vond ik netjes geregeld, had de tickets op tijd binnen, de vlucht verliep soepeltjes, het eten was prima binnen te houden (misschien wat aan de zoute kant, maar dat is persoonlijk), alleen de stoelen waren erg smal en ik had weinig beenruimte. Maar goed, daar valt wel over heen te komen, zo super lang zit je ook niet in het vliegtuig. Gewoon een goed boek meenemen, muziekje en lekker filmpje kijken. En de stewards e.d. waren erg vriendelijk.

In het vliegtuig zelf moest ik een kaartje invullen of ik ook op boerderijen was geweest, of ik drank bij me had en wat mijn doel van de reis was. Heb overal "nee" ingevuld, wel zo praktisch anders sta je uren bij de douane. Het enige vervelende op de terugreis was dat bijna mijn hele toilettas is weggeflikkerd, de inhoud was te veel. Op de heenreis mocht ik het nog wel meenemen, terug dus niet meer. Maar daar kan de maatschappij niet veel aan doen, het was de douane die het deed.

Wel vond ik dat ik erg weinig bagage mee mocht, 23 kg geloof ik. Maar dat is weer een kwestie van slim pakken.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 15:54

Bedoel je, met je toilettas, dat er teveel vloeistoffen inzaten of dat ie te zwaar was ofzo?

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:42

Wat veel mensjes die naar Canada gaan/zijn geweest. Ach het is ook een mooi land natuurlijk. Ik ben begin vorig jaar een paar maanden geweest. Heb gevlogen met Air Canada, goeie maatschappij, met iedereen een eigen tv'tje met keuze uit verschillende films en cd's. Het is dan niet de goedkoopste keuze.

Over het pinnen en andere geldzaken:
Ja, je kan gewoon pinnen. Ik zit bij de postbank en heb geen problemen gehad. Er kwamen ook geen kosten overheen voor het pinnen volgens mij. Mij werd aangeraden om Traveler Cheques te halen, maar dat was helemaal niet handig, want niet iedereen neemt die aan. Ik had geen creditcard, ook nergens voor nodig gehad.

@evita: wat wil je weten over de highway? Waar je alleen op moet letten is dat je genoeg brandstof in je tank hebt, want soms heb je hele stukken zonder benzinepomp.

En waar je rekening mee moet houden als je 16/17 bent... je mag in canada pas vanaf je 18e drinken en in de kroeg zitten, in sommige provincies moet je zelfs ouder zijn. Maar ach, zonder drank overleef je vast wel :p

Heel veel plezier in ieder geval!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 18:32

Ik wel, drink sowieso nooit. Achje, en voor de rest, wij zijn een héél braaf vriendenclubje, en kunnen de drank goed laten staan hoor! Clown

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:42

Ik ben een aantal keer naar Canada geweest. En ben al die keren met Air Canada gevlogen. Heb daar totaal geen problemen mee ondervonden. Alles was goed geregeld. Alleen had schiphol de allereerste keer de vlucht overboekt, maar dat gebeurd bij alle maatschappijen.
Verder kon ik met mijn rabopas overal geld opnemen en pinnen. En ik weet niet hoe dat zit met extra betalen, volgens mij was het niet veel, iets van 25 cent ofzo.
Wel super gaaf dat jullie naar Canada gaan hoor, het is echt een mooi land!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:48

.

@evita: wat wil je weten over de highway? Waar je alleen op moet letten is dat je genoeg brandstof in je tank hebt, want soms heb je hele stukken zonder benzinepomp.

Heel veel plezier in ieder geval![/quote]

ja dat van de benzine begrijp ik Duivel , ben meer een beetje bang om met pech langs de weg te komen staan, en dan vervolgens nooit meer weg te komen .. ga nl in mijn eentje,
vindt het wel heel stoer dat ik alleen ga Haha! maar ja die lange afstanden zo van edmonton tot jasper..
eigenlijk wel raar, hier in nederland doe ik niets anders dan 300km rijden, bv naar mijn moeder.. maar ja toch ander land, andere omgeving..

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:32

eevita schreef:
.
ja dat van de benzine begrijp ik Duivel , ben meer een beetje bang om met pech langs de weg te komen staan, en dan vervolgens nooit meer weg te komen .. ga nl in mijn eentje,
vindt het wel heel stoer dat ik alleen ga Haha! maar ja die lange afstanden zo van edmonton tot jasper..
eigenlijk wel raar, hier in nederland doe ik niets anders dan 300km rijden, bv naar mijn moeder.. maar ja toch ander land, andere omgeving..

Hm lijkt me idd ook niet prettig om met pech langs de weg te staan... maar ik heb wel gemerkt dat de meeste mensen er echt heel aardig zijn en je graag helpen. Dus waarschijnlijk krijg je wel gauw hulp. Als je niet op een verlaten landweggetje staat tenminste hehe, maar van Edmonton naar Jasper is voor het grootste deel highway en in de Rocky Mountains is het toch vrij toeristisch, vooral bij Jasper. Ik zat toevallig in een boerderij aan de highway waar je overheen rijdt, tussen Edmonton en Edson. Als je daar ergens in een kroegje terechtkomt, zijn het allemaal cowboys daar, dat is wel lollig.

Wel spannend hoor, zo'n avontuur in je eentje!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:40

Als je in Toronto zelf bent moet je echt eens shoppen op Square One echt geweldig Haha! Mijn ex-schoonouders wonen in Milton een kleine gemeenschap buiten Toronto.
Niagara on the Lake, dichtbij de Waterfalls dus Knipoog is ook altijd erg leuk om te bezoeken en te winkelen... daar hadden ze toen een speciale editie Breyer .. ik heb het dan over het jaar 1996 *LOL*

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:17

imd schreef:
Bedoel je, met je toilettas, dat er teveel vloeistoffen inzaten of dat ie te zwaar was ofzo?

nee, de inhoud van de flesjes was te veel. Mocht maar 90 ml ofzo en in de meeste zat 100 ml of 150ml. Alsof 10x 90 ml niet hetzelfde is als 900 ml in een keer. Maar ze zullen het wel weten neem ik aan.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:19

Oja, wat je pinpas betreft, ga even na bij de bank of je de wereldpas hebt, anders kon het wel eens problemen opleveren. Pinnen met een creditcard kost iets van 4 euro per keer, gewoon betalen ermee kost niets extra's. En een creditcard is altijd handig voor noodgevallen.