Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:- ik vlieg met swiss air, maak een tussenstop in zurich van een uur. zit eten en drinken bij het ticket in? of bestel je van een menu ofzo? (ik reis van 10.00-16.30) mag je eventueel zelf een broodje meenemen in je handbagage?
Of je eten en drinken krijgt verschilt per vlucht en maatschappij. Europese vluchten van Transavia bijv. zijn vaak zonder eten en drinken en dat kun je evt. tijdens de vlucht kopen. In totaal zit je 5,5 uur in het vliegtuig, waarschijnlijk krijg je een lunch en drinken, maar wil je het zeker weten dan moet je ze even bellen. Eten meenemen mag altijd, zorg er dan wel voor dat je het op hebt voordat je door de douane gaat (kaas, vlees, groenten etc. mag je vaak niet importeren).
- wat doe je in zo'n tussenuur, kun je tax free winkelen, met welke valuta betaal je dan?
Reis je met een ander vluchtnummer verder, dan stap je over op een ander vliegtuig. Heb je hetzelfde vluchtnummer dan is de kans groot, dat ze alleen stoppen om andere passagiers op te halen en mag je er niet uit. Of er winkels zijn verschilt per luchthaven. Je kunt met de lokale valuta betalen, maar meestal kun je ook met de euro betalen tegen een vastgestelde wisselkoers ter plaatse. Wanneer je trouwens moet overstappen en het is een redelijk groot vliegveld, heb je geen tijd om te winkelen. Je moet de gate vinden en op tijd instappen.
- volgens het ticket moet ik drie uur van te voren aanwezig zijn. nu ga ik met de trein naar schiphol en ben dus 2,5 uur van te voren, zou dat een probleem zijn?
Dat is geen enkel probleem. Ik heb er een keer 3 uur van te voren gestaan en de incheckbalie was nog niet eens open. Ik zorg meestal dat we er in ieder geval 2 uur van te voren zijn.
- donderdag schijnt het te gaan stormen. kan ik vantevoren checken of mn vlucht vertraging heeft of weet je dat pas als je er bent?
Mijn ouders zijn tijdens de storm op 30 december om 23.55 uur gewoon geland. Van te voren checken zal niet gaan, je hebt wel kans op wat vertraging, maar komt de wind gewoon recht van voren, dan wordt er gewoon gevlogen.