Slowakije

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quatrohorses

Slowakije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 01:41

Ik moet hier aanstaande zomer heen voor een bruiloft in de stad Kosice.
Het geluk is dat we vantevoren eerst de combinatiereis Budapest - Wenen doen zodat we vanaf Wenen naar Kosice kunnen vliegen.

Is er al eens iemand in Slowakije geweest?
Zo ja is het er mooi? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?

Nimue

Re: Slowakije

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 01:57

Ik ben er een paar jaar geleden geweest, en ja, het is mooi!

Waar je rekening mee moet houden? Er spreken niet zoveel mensen Engels. Ik liep er op het station in Bratislava al tegenaan: bij de info-balie kwamen ze niet verder dan 'look at the signs' (toen ik vroeg welke trein ik moest hebben), maar helaas waren alle signs in het Slowaaks. Knipoog Ze praten er wel Russisch, maar je moet even zoeken voor iemand je in het Engels of Duits kan helpen. Jonge mensen zijn de beste gok. Knipoog

Kosice is prachtig! Ik ben daar een paar dagen geweest, echt een héle mooie leuke stad. Een mooie grote kerk en nog wat kleinere kerken. Ik ben ook een paar dagen in Poprad geweest, daarvan zijn stukjes heel mooi en stelt de rest niet zoveel voor. Spissky Hrad is een aanrader, een van de grootste burchten van Europa... Bij Poprad in de buurt ben ik nog naar een ijsgrot geweest, dat was ook erg cool; als je het graag wilt weten kan ik wel proberen de naam enzo voor je op te zoeken, maar het is alweer wat langer geleden en al die namen zijn zo moeilijk. Haha!

Verder moet de natuur ook fantastisch zijn. Ik heb daar zelf niet veel van meegekregen omdat ik vooral steden e.d. gezien heb, maar probeer een keer te gaan wandelen. Maar goed, in Kosice kun je je best vermaken! Je schijnt er ook nog in de catacomben te kunnen, maar dat heb ik helaas niet meer kunnen doen.

Wat ik wel vond was dat er een cultuurverschil was: ik ben gewend om op vakantie naar Ierland/Groot-Brittanie (of evt Duitsland) te gaan, waar iedereen lief en schattig en beleefd is. Ik vond de Slowaken in verhouding wat botter. Niet onvriendelijk, maar wat stugger. Maar je gaat je zeker vermaken. Lachen

Quatrohorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 09:27

Oke, bedankt voor de info Lachen

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 09:40

Ik ben een maand in bratislava geweest. Mijn oom reist met de kermis en hij vroeg of ik hem daar mee wou helpen in slowakije. Het is opzich wel een mooi land! Je kan daar wel leuk stappen opzich vaak ondergronds!! Alleen vind ik die wegen daar verschrikkelijk, allemaal hobbels en bobbels, op de gewone weg en zelfs op de stoep, dus als je naar huis loopt kijk wel uit waar je loopt hehe want voor je het weet lig je op de grond.
Wat me wel opviel is dat het best een discriminerend land is. Ik bedoel je heb daar verschillende wijken, als ik me goed kon herrineren woonde in bratislava de zigeuners op een berg, en er was ook een aparte rechtse wijk nog. daartussen in woonde gewoon de normale mensen.

Alleen over straat daar, vooral savonds is niet aan te raden. Ik ben daar toen overvallen. Verder vind ik het wel mooi om te zien hoe ze daar leven, en ze hadden een geweldig winkelcentrum daar!!

Ik heb in die maand een iemand leren kennen die duits kon, het was wel moeilijk te zoeken dus Haha! Veel mensen kunnen daar best duits, engels is naar mijn mening nog ver te zoeken of heel maar dan ook heel gebrekkig.

Buiten bratislava ben ik niet geweest, dus weet daar niks over te vertellen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:45

Leuk land Lachen
Ik ben er in 2005 in de zomer geweest, interrailen Lachen
Dat veel mensen geen engels spreken klopt, maar veel spreken wel duits. Vooral de jongere generatie is ook wel dienstverlenend ingesteld, van de ouderen hoef je meestal niet veel te verwachten.
Schitterend land, niet duur.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:06

Toen ik wat kleiner was gingen wij ieder jaar naar Slowakije. Erg leuk land!!!!
Volgens mij spreken tegenwoordig best veel mensen Duits. Idd jongere mensen heb je meer kans dat ze duits spreken. Knipoog
We hebben daar vrienden zitten en ik weet nog dat zij toenertijd vertelde dat Duits vanaf toen verplicht was op de middelbare school. Dus ik neem aan dat tegenwoordig toch wel wat mensen Duits kennen.
Engels heb je inderdaad minder kans op.

De plaatsen waar ik geweest ben dat ben ik al vergeten. Bloos Ik weet wel dat ik het altijd erg leuk vond, ondanks ik meer een zon-zee-strand type was en ben. Knipoog