Ik & mijn tante trokken dus voor een weekje naar ginder om dieren te spotten in een aantal private game reserves nabij het Krugerpark.
Het is daar nu volop zomer : elke dag om en bij de 35 graden!

Dag 1 : 3 december
We vertrokken in de late namiddag vanuit Brussel naar Frankfurt. Na een paar uurtjes wachten vertrok dan onze nachtvlucht van 11u naar Johannesburg.
Dag 2 : 4 december : Pretoria
's morgens kwamen we aan op de OR Tambo luchthaven. Daar stond Ted Stillwell, eigenaar van het guesthouse Ted's place ons op te wachten. Hij en zijn vrouw Annemarie zijn echte Afrikaners en spreken ook dat leuke taaltje. Zij vertelden fijne verhalen en maakten ook een heerlijke maaltijd voor ons klaar!
http://www.teds-place.za.net
Ted bleek ook een excellente gids te zijn : hij liet ons Pretoria ( de hoofdstad) zien.
We bezochten de hoogtepunten :
Union Buildings
Voortrekker monument
Dag 3 : 5 december : Djuma Game reserve ( Bush Lodge)
Rond de middag bracht Ted ons naar de luchthaven. We gingen dan een vlucht nemen naar het wereldberoemde Kruger National Park. Het bleek een klein vliegtuigje te zijn dat ons zou brengen :
Na een spannende vlucht kwamen we een uurtje later aan. Bleek dat onze bagage in Johannesburg was achtergebleven...
De transfer van de luchthaven naar het eerste game reserve nam ongeveer 2u in beslag. Onderweg kwamen we langs zwarte "dorpjes" : bakstenen kotjes, hutjes,zwarte kindjes langs de weg op blote voeten, koeien die de weg overliepen,...dan sta je wel even stil bij wat je allemaal thuis hebt. Maar ongelukkig zijn ze zeker niet : de kinderen staan langs de weg en zwaaien vrolijk naar de 2 blanke dames die in het busje voorbij rijden.
Het Djuma Game reserve heeft 2 lodges : een 4* en een 5* : wij mogen in beide een nachtje doorbrengen.
Bij aankomst moeten we meteen in de jeep springen voor onze allereerste game drive.
Op de zandpad blijven kent onze gids niet : op zoek naar dieren rijd hij over alle jonge boompjes, rijd hij door diepe putten, rivieren,... En dan krijgt hij bericht over de radio ( zo houden de 3 verschillende jeeps contact) dat er 2 baby leeuwtjes gesignaleerd zijn. In volle vaart vliegt hij door de Afrikaanse bush! Goed vasthouden is de boodschap!
2 kleine broertjes achtergelaten door hun moeder die op jacht is gegaan. We kunnen niet te lang blijven staan fluistert onze ranger want als de hyena's of een andere leeuwen groep onze sporen vinden, en bijgevolg ook de leeuwtjes, zijn de 2 schatjes vogel voor de kat.
De game drive gaat nog door tot na zonsondergang. Je ziet de zon letterlijk in de horizon verdwijnen, adembenemend! Nadien word het uitgebreide diner van Afrikaanse specialiteiten opgediend rond een lekker warm kampvuur in onze lodge.
http://www.djuma.com
Dag 4 : 6 december 2006 : Djuma ( Vuyatela lodge)
De volgende morgen om 5h worden we gewekt door een vriendelijke Afrikaanse dame die 2 koppen verse koffie en gebak voor ons brengt.
Om 5h30 vertrekken we dan opnieuw op game drive. ' smorgens zijn de dieren het actiefst. En inderdaad we zien superveel : een neushoorn die achtergelaten werd door zijn kudde en ook ernstig verwond was, we zien Zebra's, Impala's,...
En opeens ook van heel dichtbij : een luipaard! Onze ranger rijd er zo dicht bij dat ik hem zou kunnen aanraken. En de brave kat blijft rustig zitten.
Bij aankomst staat er een heel ontbijtbuffet op ons te wachten in de lodge.
Dan volgt de transfer naar de andere kant van het reservaat : de prachtige Vuyatela lodge! We zijn daar de enige 2 gasten, dus het terrein is voor ons alleen!
Onze kamer heeft een prive patio met klein zwembadje dat uitkijkt op de Afrikaanse bush, we hebben een outdoor douche tussen subtropische planten, een klein bibliotheekje met goed gevulde ijskast, ... te veel om op te noemen!
De luch word geserveerd op het terras met uitkijk op een grote waterpoel waar 2 nijlpaarden liggen.
Om 16h vertrekt dan weer de sundowner game drive : en elke drive is anders!
Dit keer ontmoeten we 2 cheetah's ( broers ) op jacht op impala's. We volgen hen van op n kleine afstand. En terwijl de zon zachtjes begint onder te gaan, zetten zij hun aanval in. Maar cheetah's ( die tot 110km kunnen halen) zijn blijkbaar ook erg bange dieren : een kudde zebra's is voor hen supereng! En uiteraard komen ze die plots tegen. Ze druipen af...
Maar was toch erg spannend om te volgen...
Tijdens deze rit raken we vast in een diepe kuil : onze ranger is namelijk nogal n echte Macho, die bij elke dieren eerst wil aankomen. Tijdens de wilde achtervolging van de cheetah's rijd hij ons vast, en dan slaat de schrik je natuurlijk om het hart : wat als we hier niet meer uitraken!? Maar na veel duw & trekwerk kwam alles in orde...gelukkig!
Dag 5 : 7 december 2006 : Honeyguide Tented Camp
Hier keek ik nog het meest naar uit : een luxe tentenkamp in de jungle! En het was dus precies zoals voorgesteld : diep tussen de bomen, verscholen in de bush, lagen 10 tenten.
Onze ranger vertelde ons er ook al maar meteen bij dat er 's nachts vooral Hyena's en leeuwen rond de tenten liepen. Tijdens de lunch, zei ineens iemand aan tafel " look an elephant by the pool" en inderdaad : opeens stond daar een gigantische olifant op nog geen 50m het zwembad leeg te drinken!
Ook hier deden we weer een game drive : iets rustiger dit keer, en ook geen jonge bomen die sneuvelden...
Alleen naar de tent wandelen na zonsondergang was not done. Toen ging er al maar n alarmbelletje af in mn hoofd, en toen de rits nog kapot bleek te zijn en de canvas niet naar beneden gerold kon worden, sloeg ik natuurlijk n beetje in paniek!
En ja hoor : daar hoorden we n leeuw brullen, en niet veel later liep er een olifant langs de tent,... We hebben niet veel geslapen die nacht!
Telefoon was er niet en moest er iets gebeuren hadden ze n fluitje klaargelegd...
Hier bleven we dan 1 nacht.
We maakten hier ook n bush walk

Nadien zijn we tot zondag nog een lodge gebleven die op de grens van het Krugerpark lag. Daar hebben we vooral uitgerust en bekomen van al dat moois en spannends dat we gezien en beleefd hadden. Hier bezochten we ook de Panoramic route :
Van de 300 foto's die ik had heb ik n kleine selectie moeten maken.
Vorig jaar had ik Kaapstad en de Tuinroute al bezocht en nu dit. Het is een PRACHTIG land en een aanrader voor iedereen!!
Dus moest je zin hebben : je kan altijd bij mij terecht!
www.zuidafrika.com
En laat zeker n berichtje achter!