Ervaringen Marokko?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Ervaringen Marokko?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 09:39

We zitten er aan te denken om met ons vieren in mei naar Marokko te gaan en daar met een huuauto
het e.e.a. van het land te zien.

Heeft er iemand ervaring met dit land? Hoe zijn de mensen? Hoe zijn de prijzen?

Bedankt alvast!

Anoniem

Re: Ervaringen Marokko?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 02:13

Ergens hier staan foto's van mijn vakantie in Marokko.
Ben begin Oktober 2 weken geweest.

Is kan het je echt aanraden, fantastisch land, geweldige cultuur en geweldige mensen.
Absoluut geen negatieve ervaringen.
Iedereen is vriendelijk, gastvrij ( wij stuitten ineens op een 'verlaten' boerderij, althans, dat dachten we. Dat werd dus binnenkomen en aanschuiven bij het eten Haha! ) En het eten is heerlijk!

Qua prijzen, tja dat ligt eraan hoe goed je bent in afdingen Haha!
In de toerischte plekken hebben ze in sommige winkels vaste prijzen die afgestemd zijn op de 'westerse markt' dus daar tref je eigenlijk geen prijsverschil.

Houd er verder rekening mee dat jij de 'rijke westerling' bent en men dus overal 'bakhsjies' ( fooi ) voor wil. De ober, kruier, chauffeur, pompbediende, gids, iemand die een foto voor je maakt, iemand die met je op de foto wil etc etc etc.

En neem een voorraadje pennen mee, veel arme kinderen zullen naar je toe komen met de vraag "Madama, un stylo sil vous plait?'

Je zult ook veel bedelaars aantreffen, maar let er hier ook op, dat dit voor sommigen een beroep is geworden. Wij hebben ook wel eens wat gegeven, maar alleen aan mensen die écht wat hadden ( poliopatiënten, blinden etc ) Niet aan vrouwtjes die met baby op de arm aan de kant van de weg zitten, want 9 van de 10 keer staat hun echtgenoot verdekt opgesteld om de verdiensten meteen maar in te nemen.

( deze laatste dingen werden ons ook aangeraden door onze gidsen )

Dat waren wel de dingetjes waar je rekening mee moet houden en denk erom dat je kledingstukken bij je hebt die je schouders en knieén bedekken. ( je komt vast wel op een plek waar dit gepast is )

Verder, lees je goed in over de Marrokaanse cultuur, houd er rekening mee dat je in een Islamitisch land bent en laat je 'westerse' normen/waarden en ideeën los...
En ga genieten van een geweldige vakantie!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:30

Sorry, ik heb geen ervaring met Marokko.
Maar, ik wil wel even zeggen, dat ik het super vind hoe jij het hebt beschreven, Kanelly!!!! Zeker dat verdiepen in de cultuur.
Ik zou willen dat alle touristen zo waren. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:40

Hihi thanx Nathalie... tja, voor mij is dat niet meer dan logisch Haha!
( ik houd dan ook niet van de standaard zon-zee-ik kom het hotel terrein niet af vakanties en houd ervan om andere culturen te ontdekken Lachen )

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:05

Zo ben ik ook idd. Ik vind het echt onwijs vervelend dat je bij ons (in Turkije) in de zomer echt mensen ziet die echt 0,0 weten van de cultuur. Al zijn het maar de kleinste dingen, handgebaren bijvoorbeeld. Knipoog Die hebben toch weer een andere betekenis... Maar helaas is 99% daar te lui voor. En daar komen vaak misverstanden van.

Sorry, nogal offtopic. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:12

Hihi ja die alleen maar friet en schintzels willen en verwachten Nederland ( en nederlandse gewoontes ) in het vakantieland aan te treffen Haha!

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:18

Ik ben 7 keer in Marokko geweest. De laatste keer was ruim een jaar geleden. De mensen zijn erg aardig over het algemeen, al zullen ze je wel een beetje aanstaren omdat je er westers uitziet. Wat de prijzen betreft, je moet wel een beetje af kunnen dingen volgens mij....
Auto rijden in Marokko lijkt me niet zo een succes! Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar het is best wel een zooitje op de weg, heel anders dan hier.
Naar welke steden wil je gaan?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 18:15

We hebben er nog niet zo'n idee van waar we precies heen gaan. Het is ook niet zeker. Het lijkt ons een mooi land, maar ik wil graag wat meer informatie hebben.

In Brazilië hebben we ook een paar dagen een huurauto gehad en het afgelopen jaar hebben we 3000 kilometer door Turkije heen gereden en in eenvoudige pensionnetjes in kleine dorpjes geslapen.

Ook wij hebben een hekel aan resorts en typische touristenoorden. We zien graag echt wat van een land.
Omdat ik snel wagenziek ben is het openbaar vaak niet zo'n goede optie voor mij (vaak warm, benauwd en je hebt geen garantie dat je voorin kunt zitten), daarom rijden we het liefst in een huurauto.

In Thailand hebben we wel een rondreis gemaakt per bus, maar dat vonden we drama. Je hele dag wordt bepaald. Zoveel minuten daar, zoveel uur daar. "Hup Hup dames en heren, de bus in". Ik kon helemaal niet lekker genieten.

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:25

Nee kan me voorstellen dat dat niet fijn is!
Marrakech vind ik trouwens wel een aanrader! Ben er anderhalf jaar geleden voor het eerst geweest.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:38

Auto rijden in Marokko is een vak apart. 2 baans-wegen gebruiken ze als minimaal 4 baanswegen. En tegenliggers wijken pas op het laatste moment uit.
Het is een practig lang, mooie cultuur en aardige mensen. Maar het is ook heel gevaarlijk. Drink noooit water uit de kraan. Ook niet een slokje, want dan lig je gelijk met een voedselvergiftiging in t ziekenhuis. Het is aan te raden om tijdelijk vegetarier te worden, want t vlees is vaak niet goed.
Ga nooit 's nachts op weg met de auto. Als je je auto ergens parkeert, doe t dan bij een bewaakte plek. T kost je 5 diram (50 eurocent) maar t scheelt een hoop gedoe. (lees je banden zitten er dan nog aan als je terugkomt)

Verder is t echt een aanrader, want t is een prachtig land

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:52

Dan heb ik zeker een heel sterk gestel Haha!
Gewoon tanden gepoetst met kraanwater en ja ook slokjes gehad Clown Ook van het eten e.d nooit last gehad...
Maar ja, dat is natuurlijk per persoon verschillend hoe je op die dingen reageert...

Verder vond ik het op de wegen erg meevallen, het scheelde denk ik wel dat wij een chauffeur hadden, maar heb geen 'bizar' rijgedrag gezien.
Vond sommige dingen juist goed.. 's nachts in de bergen, de vrachtwagenchauffeurs die dmv hun richtingaanwijzers aangaven of we konden inhalen. En onze chauffeur die dan nog een keer extra seinde dat hij er echt langs ging.
Maar dat zal misschien ook per deel van marokko verschillen, ze rijden hier in de randstad immers ook anders dan op het platteland Clown

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:03

Wij zijn 2 jaar terug geweest met Inti reizen, 2 weken rondgereist. Een erg mooi land is het!

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:10

Ik ben ook een keer in Marokko geweest,we waren een cruise aan het maken en kwamen ook een dag in Tanger,Marokko dus. Ik vond het helemaal niks! De mensen waren echt heel opdringerig,en de mannen vond ik daar ook erg 'glad' ,echt naroepen en aan je willen zitten enzo. Ik vond het erg jammer,want had me er veel van voorgesteld,we zijn toen ook de bergen ingeweest daar,naar de kleine dorpjes,waar nauwelijks toeristen komen,daar ben ik wel in een authentiek kruidenwinkeltje geweest,dat vond ik echt super! De eigenaar sprak redelijk engels,dus dat was te doen. Maar ik was dus niet erg weg van deze plaats. Daarintegen,een vriendin van mij is op rondreis geweest in Marokko en die was gelijk verliefd! Dus het zal wel aan de plaats ook liggen waarschijnlijk...

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:04

Kanelly schreef:
Dan heb ik zeker een heel sterk gestel Haha!
Gewoon tanden gepoetst met kraanwater en ja ook slokjes gehad Clown Ook van het eten e.d nooit last gehad...
Maar ja, dat is natuurlijk per persoon verschillend hoe je op die dingen reageert...

Verder vond ik het op de wegen erg meevallen, het scheelde denk ik wel dat wij een chauffeur hadden, maar heb geen 'bizar' rijgedrag gezien.
Vond sommige dingen juist goed.. 's nachts in de bergen, de vrachtwagenchauffeurs die dmv hun richtingaanwijzers aangaven of we konden inhalen. En onze chauffeur die dan nog een keer extra seinde dat hij er echt langs ging.
Maar dat zal misschien ook per deel van marokko verschillen, ze rijden hier in de randstad immers ook anders dan op het platteland Clown

Dan heb je denk ik wel geluk gehad. Uitzonderingen zijn er altijd en het kan natuurlijk goed gaan. Maar ik zou t risico niet nemen.
Waar ben je geweest?

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:13

Ik ga ieder jaar en ik vind het echt geweldig!
Wij hebben daar inprincipe 3 huizen.

Marekesh is zeker aan te raden, het is daar echt heel erg mooi, maar ik raad je wel aan om daar een hotel met een zwembad te nemen, want overdag is het daar echt te warm, dus dan kan je leren overdag zwemmen en in de avond de stad in gaan. Ook is een hotelkamer met airco daar aan te raden, want soms zijn de nachten daar warm. Tong uitsteken

Ook kan het heel erg leuk zijn om op stranden te kamperen, je moet dan wel naar stranden waar het toegestaan is. Knipoog

liloenstitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:17

Ik ben 2 keer in Marokko geweest. Echt een fantastisch land.
Marakech vond ik dus echt niet leuk. Maar wij houden dan ook meer van de niet-toeristische dingen. Ik vind de verkopers in Marakech gewoon agressieve verkopers. Zeg je nee, ik wil geen aap vasthouden, dat ken ik niet, dus hier heb je die aap op je arm. Zo werkt dat niet bij ons.

Maar de andere steden vond ik echt helemaal geweldig. Vooral Fez en Meknes.

Wij zijn zelf rondgetrokken daar. Gewoon met de bus of trein naar de volgende stad. Met de lonelyplanet hoteletjes gezocht en op de bonne fooi erheen.
Soms wel met het gevolg dat we in de kamer gezelschap hadden van kakkerlakken, maar acht, daar wen je wel aan. Wel zorgen dat je je rugzak goed dichthebt, want voor je het weet heb je thuis een hele colonie.

Belangrijk is wel dat je je goed inleest in de cultuur. SChouders en knieen bedekken. Trek geen korte rokjes of blote truitjes aan.

Aanrader is de Erg Chebbi (weet niet meer hoe je dat schrijft). Hele mooie zandduinen en een goede gelegenheid om een ritje op een kameel te maken. Wij zijn een tocht gaan maken en hebben snachts onder de sterren in de woestijn geslapen. Zorg er wel voor dat je voldoende flessen water bij je hebt, want met 50 graden heb je veel vocht nodig.

Het eten is er super lekker.

En als je aan het eind van je vakantie nog even bij wilt komen moet je naar Essouera (niet helemaal goed geschreven) gaan. Dat is een hele leuk stadje, waar je niet heel veel kunt, maar wel lekker bijkomen, lekker eten en lekker relaxen op het strand.

Met dingen kopen/souveniertjes is het erg belangrijk dat je afdingt. Een kwart tot de helft van de vraagprijs is meestal een goede prijs.

Soms kun je ook zwemmen in een hotel waar ze een zwembad hebben. Hoef je niet veel voor te betalen, maar je kunt wel lekker zwemmen.

Wij hebben trouwens in de rozen of dadelvalei een hele leuke wandeltocht gemaakt. Zijn daar met een gids een dagwandeling gaan maken. ERg leuk wandelen door een droogstaande rivier, over rotsen klimmen, tussen spleten door en dan uiteindelijk uitkomen in de rivier met daaromheen de moestuinen van de bevolking.

Ik kan hier uren over praten. Vind het echt een geweldig land.