Hoe moet je nou eigenlijk inchecken enzo ? :P

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxsweet

Hoe moet je nou eigenlijk inchecken enzo ? :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 12:07

Jaa, dat wil ik wel eens weten!
In mei vlieg ik naar de andere kant van de wereld maar ik heb nog nooit van m'n leven in een vliegtuig gezeten (Op dat ding waar je een kwartje in moest gooien na Tong uitsteken )

In een vliegtuig zitten is het probleem niet.
Alleen.. Hoe check je in, hoe drop je je bagage, hoe pak je het aan als je binnen een uur moet overstappen.. Moet je je dan weer helemaal opnieuw inchecken terwijl er normaal een tijd staat voor 2 uur vantevoren inchecken?

Tell me! Bokt verteld het altijd duidelijker dan dat ik het ergens in boekjes kan vinden Tong uitsteken
Binnenkort krijg ik m'n ticket + info thuis en daar zal ook wel het één en ander instaan, maar ik ben zooo benieuwd!

Vertel je eigen verhaal of vertel wat je alleen weet.. Alles is welkom Lachen

__KELLY

Re: Hoe moet je nou eigenlijk inchecken enzo ? :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:10

inchecken kan je tegenwoordig via het internet doen
als je dus al via internet heb ingecheckt hoef je alleen bagage af te geven en tickets regelen dan zeggen ze hoelat en waar en welke gateje moet hebben en dan moet je door de duane en alles maar het is heel makkelijk...
vooral op schiphol ...
als je er ben word precies aangegeven waar je moet zijn enzoo..
en met overstappen weet ik het niet ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:16

- Je komt op het vliegveld
- Je kijkt op de borden die er hangen welke incheckbalie bij jouw vlucht hoort
- je loopt naar de incheckbalie
- je zet je bagage op de lopende band en geeft je paspoort en ticket of reservering (meestal krijg je geen voorgedrukte tickets meer tegenwoordig) aan de dame/heer achter de balie
- je koffers worden gewogen om te zien of ze niet over het toegestane gewicht heengaan
- je krijgt een instapkaart met daarop je stoelnummer en het nummer van de gate waar je vliegtuig staat
- op sommige vliegvelden staan de gates alleen op borden aangegeven, dat moet je dan zelf in de gaten houden
- als je een overstap hebt krijg je 2 instapkaarten. In de meeste gevallen hoef je niet zelf je bagage opnieuw in te checken. Weet je het niet zeker, vraag het dan aan de dame of heer achter de balie, daar zijn ze voor.
- als je ticket met een creditcard hebt betaald kun je meestal op je creditcard inchecken, maar dan moet je nog wel je bagage afgeven. Sommige maatschappijen bieden het nu ook via internet aan. Dat is eigenlijk alleen handig als je alleen met handbagage vliegt.
- je gaat door de douane, als je wilt kun je dan nog even tax free shoppen.
- ca een half uur voor vertrek ga je naar de gate
- als men aangeeft dat het tijd is om te gaan boarden ga je aan boord.

Afhankelijk van het vliegveld kom je tijdens dit traject door diverse veiligheidscontroles waarbij je handbagage gescant wordt en jij door een poortje moet. En die staan scherp afgesteld, ik heb al een paar keer gehad dat ie afging op de beugels in mijn BH Bloos!

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:18

Heb zelf al meerdere keren gevlogen maar mijn ouders zijn in september naar Mauritius (eiland bij Zuid-Afrika) geweest met overstap.

Op Schiphol ga je gewoon naar de departures, dat is boven. Dan kijk je op de monitoren (met je vliegnr en bestemming) naar welke balie je moet. Je checkt in bij die balie waar je ook gelijk je koffers afgeeft. Aan jou verhaal te lezen vlieg je "naar de andere kant van de wereld" dus mag je 25kg in je reiskoffer en 10kg in je handbagage. Je handbagage houdt je dus de hele tijd bij je. Je krijgt dan ook je instapkaart, die moet je goed bewaren!

Als je eenmaal hebt ingechecked ga je door de paspoortcontrole(douane). Dan ben je "binnen" en kan je daar van alles tax free kopen.

Daar kijk je weer op de monitoren naar welke gate je moet. Gewoon de bordjes volgen en je komt er vanzelf. Je krijgt trouwens bij het inchecken ook te horen hoelaat je bij de gate moet zijn.

Dan is het een kwestie van instappen en vliegen maar Haha! . (eerst je instapkaart laten zien natuurlijk)

Als je een tussenlanding maakt hoef je niet weer helemaal inchecken, als het goed is check je op Schiphol gelijk in voor alle keren, je krijgt dus 2 instapkaarten.

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 12:42

Okee superbedankt allemaal !! Haha!
Ik ben nun een stuk wijzer maar het zal dan nog wel een trillen-op-de-benen-moment worden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:45

Valt mee hoor, het is gewoon een hele grote bus Haha!

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 13:13

Haha jaa dat is waar Tong uitsteken Maar die kan wel vliegen!
Toen ik voor het eerst in de trein moest (Ook nog us alleen!!) Toen stond ik ook met knikkende knieën voor de trein Tong uitsteken
En nu moet ik wéér alleen Tong uitsteken
Maar dat vindt ik juist kicken Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:27

Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen met electronisch inchecken.
Volgens mijn reisbureau zou dat bij Delta niet kunnen, maar op de site van Delte staat dat het wel kan.

Kun je dan thuis gewoon de dag ervoren inchecken via internet?
En hoef je dan alleen nog maar je bagage af te laten wegen op het vliegveld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:53

Ik heb al wel regelmatig met mijn creditcard ingecheckt bij de automaat op het vliegveld. Je krijgt je instapkaarten dan uit de automaat.

Als je bagage moet inchecken moet je toch nog langs de balie

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 18:46

Dus het heeft eigenlijk geen nut als je met ook nog ruimbagage via internet gaat inchecken ??

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:52

vliegen is zo simpel meestal als je incheckt staan er al wat mensen die mensen zitten vaak bij jou op de vlucht,weetje het helemaal niet meer of zeker,volg gewoon de stoet,wel een beetje opletten he

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:11

Vorig jaar ben ik met mn oma geweest en dit jaar ging ik alleen. Haha! Het is eigenlijk net als met de trein. Je kijkt op een bord waar je moet inchecken. Daar ga je dan heen en checkt in en geeft je tas(sen) af. Dan loop je naar waar ze je heen wijzen. Daar is paspoortcontrole. Dan loop je verder en dan kom je volgensmij door de handbagagecheck en wordt je paspoort weer gecontroleerd. Dan loop je naar je gate als die al open is. Als het kan loop je het vliegtuig in. En als je het niet weet kan je altijd iemand op het vliegveld vragen, die lopen zo met je mee.

*edit: Alles wijst zich vanzelf.
En de stoet volgen is idd ook een goed idee.. ik volgede een beetje de mensen die Zwitsers praatten. Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:47

Aan de incheckbalie kun je ook, zeker als je wat vroeger bent, vragen voor een zitje met meer beenruimte, of aan het raam, doe ik altijd Lachen

Ook opletten dat er geen messen, scheermesjes, scharen ed. in je handbagage zitten natuurlijk of die mag je afgeven Lachen
Oja en in veel luchthavens moet je je laptop ook even uit de tas halen voor de controle.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:03

Hoef je daar dan nooit extra voor te betalen poes?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:42

Neen je kunt het maar vragen e, zijn ze niet meer vrij, pech Lachen Maar als je vroeg bent kun je er zeker om vragen! Extra beenruimte betekent gewoon een zitje op de eerste rij of aan een nooduitgang trouwens Knipoog

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 15:14

Ik check altijd in via de balie. Toch wat prettiger dan via internet. Heb nog nooit lang in de rij gestaan. Je ouders en familie kunnen ook nog in dat gedeelte van het vliegveld komen. Je kunt dus prima alvast inchecken en je zware bagage afgeven en vervolgens nog even wat drinken en afscheid nemen. Pas als je door de poortjes gaat ben je alleen.

Voor in het vliegtuig
- Neem zelf oortjes mee (zelfde als bij de mp3) dan kan je naar de radio luisteren of de film volgen. In het vliegtuig moet je ze anders duur kopen!
- Als je lang moet vliegen vraag bij je huisarts om een slaappil voor reizen. Een stuk prettiger omdat je beter slaapt en dat scheelt uren.
- Neem zelf een klein (opblaas) kussentje mee. Toch prettiger dan zo'n ding waar iedereen op ligt.
- Doe een vestje aan. Geen dikke jas! dan kom je aardig klem te zitten en is veel te warm. In een vliegtuig kan het best kil zijn vanwege de arico (korte broek is dus ook af raden). Als het op de plaats van bestemming warm is knoop je het vestje om en heb je daaronder een t-shirt of topje.
- Verder zijn herriestoppers aan te bevelen. Je kunt er beter door slapen en ze helpen goed tegen de druk bij het landen. Verder zijn ze in het buitenland vaak niet te koop.
- Stop geen kostbare dingen in je grote bagage (laptop,camera, video). Ze gooien vaak heel hard met koffers en in het ruim is de temperatuur soms onder 0.
- En wat betreft veiligheid sluit je koffer goed af en doe er een bagageband om heen. Bij een vriendin is haar koffer opengeklapt bij een val! Alles was smerig sinds dat verhaal reis ik altijd met een stevige band. En je koffer is beter vast te pakken door de mensen van het vliegveld.
Reis je met aan rugzak dan heb je speciale reishoezen. Die beschermen je dure tas en je hoeft niet 10 risten af te sluiten.

Verder zijn er aparte mapjes te koop voor al je reispapieren. Dan heb je alles snel bij elkaar zeker handig als je haast hebt met overstappen etc. Zorg er altijd voor dat je papieren op een veilige plaats bewaard. Dus niet in het voorvak van je eastpak (kennis is op die manier bestolen op een druk vliegveld). Ik heb op mijn vorige vakantie een apart vakje aan de binnenkant van mijn rugzak gezet. Viel niet op en ik kon snel bij de papieren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 15:30

Oortjes krijg je vaak zo maar ze zijn vaak van frutkwaliteit...
Of je eten krijgt of niet hangt af van de vliegmaatschappij: zo krijg je met ryanair niks, zelfs op een vlucht van 2 en half uur niet, terwijl je met pakweg allitalia wel eten krijgt op een vlucht van net geen anderhalf uur.
Veel moet je daar trouwens niet van verwachten Knipoog

Het kan idd flink fris zijn op een vliegtuig, en idd goed oppassen met je grote bagage, daar springen ze echt niet voorzichtig mee om.

Weeg van tevoren goed je koffers en kijk bij de maatschappij hoeveel je meemag. Nu ik had naar italie 10 kilo te veel mee maar had geluk dat vliegtuig praktisch leeg was Lachen Zeker voor internationale vluchten kun je daar veel voor bijbetalen!

Bedenk dat low cost maatschappijen vaak niet naar de grote stad in kwestie vliegen, maar ergens in een boerengat 30km ervan... Zo is bologna voor ryanair eigenlijk Forli en ga zo maar door. Voor een korte citytrip kan dat dan wel tegenvallen...

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 19:33

Jeetje wat een info!
Superbedankt!
Ik ga niet met een low-cost vlucht geloof ik Tong uitsteken
British airways dacht ik Lachen
En op mn ticket staat bij 3 vluchten wel "Meal" en bij 1 niet.
Dus zie het wel Lachen
Superbedankt! En een slaappil is idd ook erg handig Lachen
Alles wat werd gezegd was handig Tong uitsteken