Rondreizen Noorwegen, interrailen, hoe/wie/waar/wat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apollo

Rondreizen Noorwegen, interrailen, hoe/wie/waar/wat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 19:50

Ik ben een paar weekjes geleden gestopt met mijn studie HBO toerisme 2de-jaars. Dus ik zit met een volledig leeg jaar waarin ik geen studie kan/ga volgen, om er toch een nuttig jaar van te maken wil ik tot en met Januari gaan werken en geld verdienen en me te oriënteren op een nieuwe opleiding. In Februari wil ik naar Noorwegen vertekken voor een paar maanden. Ik ben van plan om met Travel Active naar Noorwegen te gaan om daar circa 4 maanden boerderijwerk te doen om zo ervaring op te doen, beetje kennis te krijgen van het land, de mensen, de cultuur, de taal en mezelf. Ik zal daar verblijven bij een gastgezin en werken tegen kost&inwoning+100 euro zakgeld per week. Vervolgens wil ik circa 1 maand (juni) gaan rondtrekken door Noorwegen. Ik wil hierbij graag ook het Noorden met de middernachtszon ook gezien hebben. Nu komen er natuurlijk een aantal vragen bij kijken zoals:

- Misschien heb jij al rondgetrokken en heb je een tip welke route ik kan volgen? Of ken je andere routes?
- Wat móet ik volgens jouw gezien hebben?
- Is er een goed aanbod voor overnachtingen? Kun je ook zonder te boeken makkelijk terecht? Wat is het goedkoopst(want tjah Noorwegen blijft duur)?
- ik wil met het openbaar vervoer gaan reizen; waarschijnlijk met een interrailticket; heeft iemand hier ervaring mee? Kan je dan gewoon overal op de trein stappen?

Dit zijn vragen die nu bij me opkomen..ervaringe, tips, meer info; het is allemaal van harte welkom!!

Anoniem

Re: Rondreizen Noorwegen, interrailen, hoe/wie/waar/wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:38

Ik ben een aantal keer met de auto in het zuiden van Noorwegen geweest (laatste keer was afgelopen zomer Lachen) en een aantal jaren geleden met het vliegtuig in het noorden geweest.
Overnachtingen zat, ik heb alle keren dat ik er was nooit wat geboekt (behalve voor wintersport). Er zijn wel hostels en jeugdherbergen, dat is denk ik het goedkoopst. Openbaar vervoer is er wel, maar niet overal en niet zo frequent. Binnenlandse vluchten zijn denk ik een goede optie om wat langere afstanden te overbruggen.
Wat ik erg mooi vind:
- in het noorden de lofoten/vesteralen (eilandengroepen voor de kust).
- Ik ben ooit met de trein van Narvik naar Kiruna (zweden) geweest, erg mooi! zeker een aanrader!
- meer in het zuiden: Hardanger vidda, een mega-groot natuurreservaat. tip: de weg die noordelijk langs de hardanger vidda loopt, van Geilo naar Eidfjord.
- en nog veel meer mooie plekjes, er is zo veel te zien!

En nog iets: ga niet perse naar de Noordkaap. het is er nog duurder dan in de rest van Noorwegen en er zijn daar in de buurt nog veel meer plekjes die net zo mooi/veel mooier zijn dan de Noordkaap zelf. Dit is echt een zeer commercieel iets.

Als je nog meer wilt weten, hoor ik het wel!

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:31

Wat je absoluut gezien moet hebben is de Hardanger Vida. Ja

meer in het zuiden: Hardanger vidda, een mega-groot natuurreservaat. tip: de weg die noordelijk langs de hardanger vidda loopt, van Geilo naar Eidfjord. --> Is een hele goede tip, prachtige route!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:34

Ik heb een paar jaar geleden geinterraild o.a. in Noorwegen. Hostels van te voren boeken is op zich aan te raden, maar ik denk wel dat je in je eentje makkelijker een plekje vindt dan met z'n tweeen zoals wij deden.
Aanrader: Trondheim.
Wij zijn trouwens ook niet noordelijker geweest dan dat.
Kijk eens op de site van ns internationaal voor mogelijkheden van treinkaartjes. Zo goedkoop is interrail helemaal niet, en je mag volgens mij niet interrailen in het land waar je het ticket gekocht hebt?

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 14:54

Als je een tentje meeneemt, kan je in noorwegen goedkoop overnachten. Ik hoorde nl van iemand dat je daar gewoon mag wildkamperen!