Werken in Albufeira

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Werken in Albufeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 13:47

Ik weet niet of dit hier goed staat hoor, anders zie ik het vanzelf wel!
Ik ben afgelopen weken naar Albufeira, Portugal geweest en ben helemaal verliefd geworden op dat stadje en dat geweldige land. Na een dag was ik er al uit: hier wil ik gaan wonen.
Volgend jaar ben ik afgestudeerd aan de Pabo (lerarenopleiding) en wil daarna zo snel mogelijk mijn koffers pakken. Maar dan moet ik daar wel aan een baan zien te komen. Maakt niet zozeer uit watvoor baan, ik denk dat ik met mijn diploma daar niet zover kom. Weet iemand hoe ik dit aan moet pakken? Ik heb al op internet gezocht, maar kom daar weinig nuttige info tegen.

Lusitana

Re: Werken in Albufeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:08

Je moet wel beseffen dat vakantie land Portugal niet hetzelfde is als woonland Portugal. Dan krijg je nl te maken met de burocratie, de zeer slechte gezondheidszorg (of eigenlijk de kans om dood te gaan terwijl je ergens in een gang wacht op hulp of per ambulance onderweg bent. Als je hulp krijgt is die wel goed, maar het wachten erop is nog te vaak fataal). Je zult geconfronteerd worden met dingen waarvan je nu geen weet hebt (mishandeling van dieren, vrouwen, kinderen bv, lastige mannen. discriminatie). Maar goed, ik woon in Portugal en zou nooit meer terug willen, dus ik begrijp je drang (zelf zou ik nooit naar de Algarve willen, maar ieder zijn meug). Als je les wilt gaan geven (engels is het meest gevraagd), kun je n Lissabon wel een spoedopleiding oen die je bevoegd maakt. Je kunt ook makkelijk bij een infanteria of jardim de infância terecht dus op een schooltje voor hele jonge kinderen. Daarna moet je natuurlijk vloeiend Portugees kunnen om les te kunnen geven. Je zou ook privé les of bijles in engels kunnen geven, voorp gesteld dat je die taal goed beheerst. Verder is het vrij makkelijk om in de horeca aan de bak te komen en de bejaardenzorg. Het is wel belangrijk dat je de taal spreekt, dat opent veel deuren.
Verder kun je natuurlijk altijd met paarden werken, maar daar zul je niet veel mee verdienen. Het handigst is als je een tijdje ergens een huisje huurt en mensen leert kennen. Iedereen wil wel helpen, als je je maar nederig opstelt. Ze houden niet van mensen die het allemaal wel weten en ongeduldig zijn.
Houd er rekening mee dat het minimumloon iets van 325 euro is.
Buitenlandse bedrijven betalen vaak beter. Je zou in de kranten in Nederland kunnen uitkijken naar advertenties van banen hier.
Je kunt een pm sturen als je specifieke vragen heb, maar ik woon in een hele andere streek dus ik kan je niet helpen wat plaatselijk dingen betreft.

Een verblijfsvergunning vraag je aan bij de serviço de fronteiras e estrangeiros. Je moet daarvoor kunnen aantonen dat je ziekenzorgverzekering hebt en een baan, al hoeft dat tegenwoordig niet echt een contract te zijn. Overigens is verblijven zonder verblijfsverginning wel makkelijk op het platteland, maar in veel plaatsen beginnen ze nu wat strenger te controleren.

Er bestaat een boek "wonen en kopen in Portugal" van de uitgever Guide Lines wat wel nuttig kan zijn.

http://www.immo-international.nl/asp/naslag.asp?id=21