Backpacken in Australie, iemand nog tips/ervaringen>>>??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bergkraai

Backpacken in Australie, iemand nog tips/ervaringen>>>??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 12:29

Samen met een vriendin ga ik 17 september naar Australie, we maken een stop in Tokyo voor 4 dagen en dan toch richting Oz. Iemand er ook geweest>>> ? Ben erg benieuwd naar hoe het was!!

Goof

Re: Backpacken in Australie, iemand nog tips/ervaringen>>>??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:03

Leuk!
Wat ga je allemaal doen en zien? Waar ga je heen?
Ben meerdere keren geweest, zowel oost- als westkust en alles daar tussenin. Prachtig land!!

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 16:46

Ehm we beginnen in Adelaide, en trekken we eerst het binnenland in naar.. je raad het al: Ayers Rock Dan vliegen we terug naar Adelaide en gaan we langs de kust richting oostkust, waarschijnlijk nog naar Tasmanie toe. Langzaam omhoog trekken en met de kerst zijn we in sydney.. Paar weken N-zeeland en dan weer terug naar Oz verder naar boven reizen.. en dan zijn de 7,5 maand al weer om... nog 8 dagen Thailand en dan is het grote avontuur alweer over....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:55

LZP > BI

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:57

Mijn broer is aantal jaar geleden 11 maanden wezen backpacken met zijn vriendin. Hun advies---> zorg dat je echt flink veeeeel geld meeneemt!! Zo kun je ook nog genieten en hoef je niet altijd maar te werken!

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 18:06

heb zoveel mogelijk gespaard... ben op 5000 blijven steken.. ik zal idd erbij moeten werken!! Maar goed that's life...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:42

Het mooie van een Working Holiday Visa is juist dat je niet van tevoren al bergen geld hoeft te hebben om daar te 'overleven'. Je zoekt ter plekke een baantje en verdient geld dat je daar weer kunt uitgeven.

En uit ervaring weet ik dat het na 4-6 weken reizen (leuke dingen doen en bekijken en mensen ontmoeten) heerlijk is om even ergens 'thuis' te zijn, een vaste plek te hebben met structuur, om daarna weer fris verder te kunnen reizen.

Ben meer mensen tegengekomen die op een gegeven moment gewoon 'reismoe' waren: geen zin meer hadden om nog meer indrukken op te doen, aan mensen te vertellen waar ze vandaan kwamen, wat ze al gezien en gedaan hadden, wat ze nog gingen doen, wat ze in hun land van herkomst deden etc. etc. Op zo'n moment ben je even toe aan een 'rustmoment', hoe gek het ook klinkt. Rondreizen is best vermoeiend hoor, je bent iedere dag bezig met plannen maken: wat ga ik doen, wat ga ik bekijken, waar slaap ik vannacht?

Maar als je het kunt afwisselen (paar weken rondtrekken, paar weken werken en dat gedurende een aantal maanden) is het een fantastische bezigheid. Lachen

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 18:50

Ik geloof wel dat je gelijk hebt karin, 8maanden vakantie is wel erg lang.. Heb je ook wel weer eens zin om de handen uit te steken...

Nog een vraag: wat voor n baantjes zijn het makkelijkst te krijgen? En wat zijn de leukste baantjes??

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:57

Het makkelijkst te krijgen zijn baantjes in de fruitpluk. In Australië en Nieuw-Zeeland heb je het TNT Magazine - http://www.tntmagazine.com.au/ - een blad dat maandelijks uitkomt, voor iedere staat en iedere grote stad een eigen editie. Dat blad kun je gratis meenemen bij bijna ieder hostel, reisbureau, internetcafé of andere plek waar veel backpackers komen. Staan artikelen en advertenties in, tips om te doen en zien, kortingsbonnen... En daarin staan ook altijd 'fruitplukschema's': periodes en plaatsen wanneer en waar een bepaald soort groente of fruit wordt geoogst. Daar kun je eventueel je reisgedrag op afstemmen.

Ik heb zelf 8 weken aan de lopende band gestaan in een bananenschuur in het tropische noordoosten van Australië (150 km ten zuiden van Cairns), 8 uur per dag bananen inpakken. Toen wist ik ook weer waarom ik een studie had gedaan Tong uitsteken. Maar als tijdelijk werk is het best een leuke ervaring. Heel gezellig ook, want je werkt zowel met backpackers van verschillende nationaliteiten als met locals.

Mijn zusje en haar toenmalige vriendje zijn een paar jaar terug ook die kant op geweest, hebben op dezelfde plek 'in de bananen' gewerkt. Zij heeft verder nog schoongemaakt en flyers uitgedeeld in Sydney, haar vriendje was daar tuinman. Ikzelf heb daarnaast nog zes weken op een stal gewerkt in het zuiden van Australië. Qua baantjes moet je het een beetje hebben van horen zeggen en houd ook de prikborden in de hostels in de gaten. Het is een kwestie van snel ergens op inspringen, anders kaapt een andere backpacker het baantje voor jouw neus weg. Haha!

Wat de leukste baantjes zijn, dat weet ik niet. Ligt er maar net aan wat je zelf leuk vindt om te doen. Haha!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:34

Baantjes in het fruitplukken en in de horeca zijn goed te vinden. Zeker langs de oostkust.
Veel hostels werken samen met bedrijven en kunnen je aan een baantje helpen.

Gaaf dat je de woestijn in trekt om Uluru te zien en als je de kans krijgt, moet je absoluut naar Tasmanie gaan.
Heerlijk rustig, nog niet overmatig toeristisch en het is er prachtig.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:37

Tasmanië is idd geweldig. Heb er twee weken rondgereisd, echt super. Ik kwam onderweg regelmatig Ieren tegen die het erg op Ierland vonden lijken. Heerlijk rustig ook, en schitterende natuur.

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 02:55

Wat leuk dat je naar hier komt. Ik kan je misschien in het begin wel wat wegwijs maken als je dat wilt. Ik woon in Adelaide Haha!
Als je ergens vragen over hebt dan kun je me altijd een pb sturen!