Werken in Noorwegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apollo

Werken in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 13:07

Ik ben net een anderhalf weekje terug van mijn zon- zee- strand- en uitgaansvakantie in Lloret de Mar. En nu is het definitief; na 6 keer in 4 jaar in Spanje te zijn geweest ben ik het daar beu; heb inmiddels de hele costa brava gehad. En het hete weer, ik vind het eigenlijk maar niets. Natuurlijk heb ik genoeg plezier beleeft maar het is goed geweest nu, tijd voor wat anders.
Ik studeer nu HBO management toerisme en moet komend jaar op stage, ik wilde aanvankelijk naar het buitenland toe. Maar het is heel veel geregel en er zijn toch heel wat kosten aan verbonden wat ik niet ga rondkrijgen voor januari 2007 ben ik bang voor. Dus heb ik besloten dat ik gewoon in Nederland ga stage lopen en in de zomervakantie 2 maanden naar Noorwegen wil om te werken. Het lijkt me een ontzettend mooi land en tenminste niet een vakantie(dat wordt het sowieso niet) a la Costa Brava. Gewoon totaal wat anders! Dus om een lang verhaal kort te maken: ik ben er over aan het denken om volgende zomer te gaan werken in Noorwegen.

Ik ben me sinds gister meteen gaan oriënteren op organisaties die dergelijke dingen organiseren en kwam uit bij Travel active en Activity International. Ik denk dat mijn keuze naar Travel Active gaat aangezien deze goedkoper is. Dit zijn de enige twee organisatie die ik in ieder geval heb kunnen vinden. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook hebben gewerkt in Noorwegen en die me wat meer over hun ervaringen kunnen vertellen en of ze via een organisatie zijn gegaan etc..En of ze hebben gekozen voor boerderijewerk of toeristisch werk...En nog veel meer vragen.
Maar eerst eens kijken of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben..

Anoniem

Re: Werken in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:30

Een oud-collega van mijn vader is 4 jaar geleden geëmigreerd naar Noorwegen (Eidfjord) en heeft daar een hotel opgestart wat nu wel goed loopt.
Ik zou eigenlijk deze zomer ook in Noorwegen gaan werken, maar omdat ik de Noorse Taal niet beheers kon ik nergens worden aangenomen..
Dus hou dat in je achterhoofd.
Voor verder informatie moet je gewoon even internet afstruinen..
www.noorwegen.nl
www.eidfjord.nl
enz
Succes!

Klijntje

Re: Werken in Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 19:40

Ik heb een aantal jaar geleden twee maanden (maart en april) boerderijwerk gedaan in Noorwegen via Activity International. In het dorpje Urke, dat ligt zo'n beetje halverwege een berg bij een fjord, iets onder Alesund. Er wonen ongeveer 200 mensen (en heel wat meer schapen, denk ik Knipoog ). De berg 'Slogen' ligt er in de buurt, die is geloof ik vrij bekend (hij stond in elk geval op een kalender Tong uitsteken )
Het was daar prachtig! Toen ik kwam lag er nog zo'n 80cm sneeuw. Overal waar je keek besneeuwde bergen en knalblauwe lucht. Ik werkte op een boerderij met schapen en rundvee Koe bij een gezin met 2 kleine kinderen. De vader werkte ook nog ergens anders en het was de bedoeling dat ik al het boerderijwerk zou doen, dus de dieren voeren, stallen schoonmaken, helpen als de lammetjes kwamen enz. Vork
Er kwam alleen voor mij nogal een hoop extra werk bij. Toen ik nog in Nederland was heeft de vader mij gebeld. Zijn vrouw lag op dat moment in het ziekenhuis vanwege een grote buikoperatie, en hij vroeg of ik de eerste paar (2 of 3) weken naast het boerderijwerk ook wat wilde meehelpen in de huishouding. Dat vond ik prima.
Doordat ik niet zo goed voor mezelf opkwam, kwam het er op neer dat ik uiteindelijk bijna die twee volle maanden alles heb gedaan daar, zowel de dieren verzorgd als het hele huishouden inclusief die kinderen van 2 en 3 verzorgd die nog in de luiers liepen. Ik werkte ongeveer 13 uur per dag, zonder vrije dagen Gaaaap
Dat mag dus niet!!! Vanuit de organisatie zijn er allerlei bepalingen omtrent de hoeveelheid dagen die je maximaal per week mag werken en hoeveel je betaald krijgt. Maar goed ik zei er zelf ook niet echt wat van...
Uiteindelijk ben ik door omstandigheden daar zo'n 2 weken eerder weggegaan, dus heb ik mijn vrije dagen toch nog gehad Knipoog En heeft de boer mij ongeveer 2 keer zoveel uitbetaald als nodig zou zijn volgens de afspraken, maar ja ik had ook wel ontzettend veel werk gedaan natuurlijk Knipoog
Dit was wat ik daar zoal deed aan werk:
- 's ochtends vroeg eerst de dieren voeren en water geven (zwaar werk, sjouwen met 35-kilozakken voer, en in een soort voerkuil klimmen om er mega zware grote hoeveelheden kuilgras uit te halen, ik had echt spieren toen ik daar vandaan kwam, niettegeloven Clown ); roosters, voerbakken, en gangpaden bij de runderen en schapen schoonmaken; de rest van de schuur opruimen, zakken voer aanvullen enz.; (later natuurlijk ook meehelpen met de geboortes van de lammetjes, het oormerken van de lammetjes, dingen als ontwormen en inenten, en al die tig schapen en hun kinders verhuizen naar een andere stal)
- dan zelf ontbijten en de eetkamer en keuken schoonmaken; kinderen verschonen/wassen en aankleden, allerlei andere huishoudelijke dingen zoals de was, strijken, stofzuigen, afwassen, opruimen, meehelpen met brood bakken enzo
- bomen omhakken/struiken snoeien; wortels, aardappels en een soort knollen opgraven, die waren begraven om ze goed te houden Tong uitsteken; akker vrij maken van stenen; erf en paden bijhouden; dingen repareren
- de mega grote schuur waar de dieren in verbleven aan de buitenkant schuren (met een staalborstel Gestoord ze hadden niks anders...) en dan schilderen
- de kinderen entertainen, eten geven, verschonen enz
- avondeten voorbereiden en koken; daarna de keuken opruimen; schoonmaken
- opnieuw naar de stal, nog een keer voeren en water geven, schoonmaken, opruimen
- kinderen wassen en naar bed brengen

Ook al zat ik in een 'gat' midden in de bergen, de meeste mensen konden aardig Engels. De vader en moeder sowieso. Ik werd ook meteen gebeld door een stel jongeren uit het dorp, zodra ze hoorden dat ik er was, dat was dus wel erg leuk Lachen (tsja die maken ook nooit wat mee daar natuurlijk Tong uitsteken) Ik mocht mee gaan paardrijden met een meisje maar daar is het niet meer van gekomen.
Na mijn verblijf daar ben ik nog een dikke week bij een neef van me in Oslo geweest, maar verder heb ik -afgezien van af en toe een wandeling of een fietstochtje in de buurt van de boerderij- niks van Noorwegen gezien.
Maar het zou zo moeten zijn dat je op je vrije dagen lekker een eind met de pont of de bus bezienswaardigheden kan gaan bezoeken, en beter nog dat het gezin waar je terecht komt gezellig met je mee gaat om alles te laten zien enzo.
Ik vond 2 maanden precies lang genoeg daar, vooral in zo'n klein dorpje en in de situatie waar ik in zat -geen mogelijkheid om er even tussenuit te gaan- heb je het dan wel gezien.
Noorwegen is echt super mooi en gaaf en ik zou er graag nog een keertje naar terug willen, heb er mijn hart toch wel een beetje aan verloren... Het is wel een duur land maar als je inwoont bij een gezin met kost en inwoning heb je daar geen last van natuurlijk Lachen

Ik heb er trouwens wel leren langlaufen en met een 4WD-pickup rijden op besneeuwde bergweggetjes Haha! Helaas -voor mij als tractorfanaat- hoefde ik de tractor nergens voor te gebruiken anders had ik daar ook nog wel een ritje mee gemaakt natuurlijk Tong uitsteken