Na twee weken onder de Italiaanse zon te hebben vertoefd, ben ik weer terug goed en wel thuis. Ik ben met mijn ouders meegegaan, we zijn naar een plaats geweest waar we al heel vaak naar toe zijn geweest. Lignano, een schiereilandje in het noorden van Italië. En ik mocht voor de eerste keer mijn vriend meenemen, wat het natuurlijk extra leuk maakt

De eerste begon al bij het vertrek, nog op de Belgische autobaan na nog geen 20 minuten rijden. Iets voor ons was een ongeval gebeurd, er stonden twee auto's stil op de pechstrook met wat mensen erom heen, en een of andere idioot besloot zo maar even op zijn rem te gaan staan en even rustig te kijken hoeveel blutsen de auto's had. Als je tegen 120 rijdt en er plots eentje voor je in gaat tuffen tegen 40, dan heb je geluk dat je een vader hebt die nog op een haartje na het stuur kon omgooien en vlug voorbijsteken.
Daarna waren we goed op weg, waren al een heel stuk door Duitsland. Lekker aan het rijden..plotseling autostrade afgesloten wegens werken. Heel het verkeer werd omgeleid, maar er stond nergens een bordje over wegomleiding

Naderhand begonnen we pas te denken dat de eerste gewoon maar een straat heeft gegokt, en iedereen hem maar is achterna is gereden. We reden met een enorme sliert auto's allemaal om de meest erbarmelijke oude smalle straatweg die je je kan voorstellen, we konden ons echt niet voorstellen dat die een weg was waar je autostradeverkeer omleidde. "Wacht maar, achter een paar kilometer heb je waarschijnlijk een rotonde en zie je iedereen zich daar weer omdraaien.", grapte mijn moeder. Helaas had ze gelijk, daar doemde plots in het pikkedonker een rotonde op. Waar alle auto's een beetje radeloos rondreden, sommige reden rechtdoor, andere keerden zich volledig terug, nog anderen namen de eerste of de derde afslag, niemand wist het zeker. Wij maar rechtdoor gereden, en toen gps opnieuw ingesteld. Die vrouwenstem was heel vriendelijk, deze straat door, dan die straat door...totdat troela ons..jawel..terug op dezelfde afgesloten autostrade bracht

"No, Espangol."
"Ooooh. Ik ken wel geen Spaans."
Begint ze wat te brabbelen tegen die arme man in het Nederlands met af en toe een scheut Italiaans en Duits ertussen. En de man maar breed glimlachend knikken, volgens mij kon hij geen touw aan mijn moeders talenkennis vastknopen

De rest liep vlekkeloos, en om elf uur 's morgens kwamen we aan. We hadden nog niets geboekt, gingen kijken voor een appartementje. Eerste agentschap had er eentje, supermooi en enorme kamers, maar ook met een enorm prijskaartje. Tweede agentschap had dat wat goedkopers, maar heel erg krap en klein. En derde agentschap goede agentschap, die had nog een kamertje op de eerse verdieping, of een huisje. We hebben nooit een huisje gehad, maar het was heel netjes, en je had buiten lekker veel plaats, dus hebben we het maar genomen. En het was veel fijner dan een kamer, omdat je daar alleen maar buiten kan komen op een krap terras. Hier zetten we een voet uit de deur, en stonden we buiten, waar nog plaats genoeg was om je goed te kunnen nestelen.
Dus daar ging alles plots weer goed. Gaan we namiddag naar het strand, ga ik even zonnen. Ik doe mijn mp3 in om ondertussen wat muziek te luisteren. Val ik in slaap, ligt mijn mp3 daar in volle zon. De dag erna, begon het denk te flippen toen ik hem aanzetten. Zette zichzelf aan, of sprong opeens uit, ging op pauze en terug, pauze en terug...dag mp3

Dan mijn moeder nog tegen mijn vriend voordat we vertrokken "Nee, je hoeft geen muggenzalf mee, daar zijn geen muggen

*AHUM*

Nee, omdat we altijd op een hotelkamer midden in de stad zaten. Nu in een klein huisje tussen de bomen. Man, ik heb muggenbeten gehad! Op een recorddag, had ik alleen op mijn onderbeen(dus van mijn voet tot mijn knie), aan de achterkant van been, 12 beten. En dan ook nog op mijn armen, mijn rug, mijn voeten..Sommige beten nauwelijks zichtbaar, andere grote als een muggenbeet hier, en sommige echte joekels als dazenbeten. Ze hadden echter een ding gemeen. Ze jeukte verschrikkelijk, en de snel bij de apotheker gehaalde stift deed nauwelijks iets af

Dat had ik ook nog een stel leuke teenslippers voor naar het strand, na een paar dagen echter een blaartje op mijn voet, en tussen mijn tenen. Dus mijn moeder "ruil maar met mij". Ok dan, ik haar slippers aan gedaan. Dag later, dubbel zoveel blaren. Mijn moeder: "oh ja, ik kreeg op precies dezelfde plaatsen ook van die blaren met die slippers..."

Na een dag of 4, krijg ik dan plots last van de warmte. Het is daar altijd warm geweest, maar dit jaar was toch wel de extreemste. Temperaturen rond de 40° waren volkomen normaal. Ik heb vaker last van de warmte, dus mjn moeder maar bij de apotheker een middel gaan halen. Elke dag een tas water, met een poeder erin gekieperd drinken.

Denk je dat het daar eindigt, welnee. Toen we ongeveer een week daar waren, besloten we eens een keertje 's morgens mee te gaan met onze ouders en een fietstochtje maken. Ze waren enkele dagen geleden al eens naar Bibione geweest, een badplaats in de buurt, en ze wilde nog eens teruggaan. Heel mooi, weinig verkeer, goed te doen...maar toen wij meegingen, was het zaterdag, dagjestoeristendag. Volgens mijn moeder zijn we het 15-voud van auto's tegengekomen tov vorige keer. De ene na de andere, maar toch daar geraakt en wat rondgefietst. Gaan we terug. En om terug te gaan, moest je een kanaal oversteken. En dan kon alleen maar door een brug over te steken, voor de rest was helemaal geen enkele mogelijkheid. Er was een hele smalle strook langs de rijbaan, waar de auto's goed hard langsgescheurd kwamen. Ik netjes de brug op, terug in de daling, als plots een windvlaag mijn pet afrukt.
En toen een typische Katleen-actie. Eerst doen, dan denken. Ik grijp in een reflex achter mijn pet, en pas op dat moment, als ik ook nog een intinctief met mijn andere hand mijn rem indruk, denk ik 'Katleen, stom kalf, je zit op een fiets!', maar dat is natuurlijk te laat

'A little, my ass

Ik voelde me daar wel een beetje nagekeken, vooral toen ik de tweede dag naar het stand ging. Het was zo bloedheet dat ik in de schaduw aan het strand afkoeling wilde zoeken. Maar de wondes mogen natuurlijk niet vuil worden. Dus mijn hele knie ingetaped, en voor de zekerheid ook maar mijn hand. Je zag sommige mensen me echt achterna kijken, toen ik hinkend en zo stijf als een plank het strand op kwam gewandeld, mijn linkerknie volledig ingepakt met een doordrenkt ontsmettingsmiddel, dat zo veel op bloed leek zodat het leek alsof ik enorm gebloed had, en nog een rol verband rond mijn hand gedraaid. Achja, ik heb genoten van het briesje

En dan belt de (ex)vriend van mijn zus ook nog eens. Ze waren samen op vakantie, ook in Italië maar dan veel zuidelijker(die is van Italiaanse afkomst en heeft daar familie wonen die hij een keer per jaar bezoekt.). Mijn zus was al met een blaasonsteking hier vertrokken, en dat was daar alleen maar erger geworden. Pillen gehaald, toen kreeg ze plots speen. En dan bellen ze plots dat ze naar spoed zijn gegaan, ze kon haar benen niet meer bewegen van de pijn: verkalking van de nieren. Ze hebben haar een uur aan een bakster gelegd, en daarna kreeg ze strenge regels van enorm veel water drinken, geen cola of fanta, geen gefrituurd eten... Het gaat gelukkig al stukken beter met haar nu, de pijn is zo goed als weg.
Maar voor de rest is alles prima gegaan

Zo, even mijn hart gelucht

Zo, heel verslag(je). En nu ben ik slapen, heb al zware dag achter de rug. Aankomen, uitladen, en dan naar mijn paard toe om haar voor het eerst in 2 weken een dikke knuffel te kunnen geven. Heb haar maar gelijk een douche gegeven, want ze was nogal eeehm 'bestoft'