Ik heb 6 maanden gereisd door Australie en Nieuw Zeeland. Geweldig. had een working holiday visum, maar heb vrij weinig gewerkt. Ik had dan wel een flink bedrag bijelkaar gespaard voor ik wegging. (ik had voor die tijd een full time baan en woonde toen nog thuis) Veel backpackers van een jaar of 18 die ik daar tegen kwam, kwamen net van school en hadden dus nog geen gelegenheid om veel geld te kunnen sparen voor gesprek. In dat geval ben je wel genoodzaakt om veel, niet bepaald leuke baantjes aan te moeten nemen. Ik kwam bijvoorbeeld best wat mensen tegen die een jaar haddden rond gereisd, maar daarvan ca. 9 maanden fruit hadden geplukt en dat soort werkzaamheden. Of je daar nou echt blij van wordt......
(tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar in het algemeen gaan de leukere baantjes naar Engelse en Ierse backpackers, die Engels als hun moedertaal hebben)
Ik heb ook 8 maanden in Spanje gewoond. Ging daar naartoe voor een talencursus en had daar een baantje op een manege gevonden. Toen ben ik daar wat langer blijven "hangen"fantastische tijd gehad! En super paarden mogen rijden!
Er zijn inderdaad zat mogelijkheden om naar het buitenland te vertrekken, maar het is wel verstandig om van te voren goed te informeren hoe of wat. Ik zou op mijn 18e 2 maanden op een stal in Duitsland gaan werken, maar daar ben ik na 2 weken weggegaan. Was daar een soort onbetaalde slaaf. 6,5 dagen werken per week vanaf 6 uur 's ochtends. Met 30 graden helpen hooi van het land afhalen. (veel tillen met zware hooi balen) en hooguit 2 keer per week even rijden. Tegen een slaapplaats en wat eten. Ik wilde best hard werken, maar had geen zin om me te laten misbruiken.
Dus ga vooral wat leuks zoeken in het buitenland, maar kijk eerst goed waar je terecht komt, onder welke voorwaarden.
succes.