Interesse in "paardencamping" in Frankrijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mandymonica

Interesse in "paardencamping" in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 12:12

Ik weet niet of dit hier goed staat, maar aangezien er nog niets concreets aan te bieden is, leek "Commercieel" mij ook niet de juiste plek... Als een moddie wil verplaatsen, dan merk ik dat wel.

Via deze weg probeer ik te peilen of er interesse is voor het volgende:

Een kennis van mij woont in Frankrijk, in de buurt van de Vogezen (wel in het laagland). Hij heeft plannen om daar een kleine "paardencamping" te beginnen en zou graag weten of hier vanuit Nederland animo voor bestaat.

De bedoeling is om een kleine camping in te richten (12 - 15 plaatsen), die van alle gemakken voorzien is voor paard en ruiter: een mooie ruime kampeerplek, een goed omheinde paddock voor het paard (deels voorzien van een afdak tegen zon en regen), zo nodig ruw- en krachtvoer voor het paard en stro voor in de trailer, eventueel 's ochtends verse croissantjes aan de tent Knipoog
Er zijn goede uitrijmogelijkheden, zowel direct vanaf het terrein als op een half uurtje traileren.

Het is dus wel een "eigen paard" vakantie, er kunnen geen paarden gehuurd worden of iets dergelijks.

Aangezien dit allemaal nog in de uitdenkfase zit, zijn ideeën welkom (wat verwacht je wel/ niet op zo'n plek), alsmede het bedrag wat je per nacht voor een verblijf op zo'n plek over zou hebben.

De afstand vanaf Utrecht tot die plek is overigens zo'n 600 kilometer, dus het is in een goeie dag rijden te bereiken, ook met een paard achter de auto.

Goof

Re: Interesse in "paardencamping" in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:20

Als de paarden daar aanwezig waren zou je denk ik een stuk meer mensen trekken.
Ik zou er zelf namelijk nooit voor kiezen om mijn paard mee te zeulen voor een vakantie in Frankrijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:24

Een paard wat niet gewend is aan een bergachtige omgeving zal snel blessures oplopen als hij wel ineens op rotsbodem moet lopen, een keertje wegglijdt, niet weet waar hij zijn voeten neer moet zetten of niet geleerd heeft dat hij op zijn achterwerk de berg af moet/kan. De paarden die gewend zijn op zulke bodem uit de voeten te kunnen hebben keiharde benen, ik zou daar zelf mijn paard toch niet aan wagen.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 13:23

Met dat "bergachtig" valt het wel mee hoor. Het ligt niet midden in de Vogezen, maar in het laagland. Wel wat heuvelig, maar meer op z'n Limburgs. Je kan er rijden in de bossen en door boerenland, zowel over harde zandpaden waar ook auto's kunnen rijden, als over smallere paden. In ieder geval geen omgeving met taferelen waarbij het paard zover door z'n achterbenen moet, dat 'ie op z'n kont de berg af met glijden (ik weet uit ervaring hoe dat eruit ziet Knipoog dan moet het goed steil zijn en weinig houvast geven!)

Overigens, zelfs al zou het midden in de Vogezen liggen, ook dan zijn dat nog niet de Alpen of Pyreneeen. Het is een wat vriendelijker, lager, "ronder" gebergte.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:34

Ik ken de Vogezen, ben er vaker geweest omdat ik er in de buurt geboren ben.
Ik heb de nodige ritten in de Dordogne gemaakt, wat ook niet echt bergen zijn, maar ook daar de nodige afdalingen meegemaakt wat niet altijd even makkelijk was. En de Belgische Ardennen zijn ook geen Alpen of Pyreneeen, maar ook daar kom je de nodige afdalingen tegen waar een paard glibberdeglibber naar beneden moet.
Zoals al eerder aangegeven denk ik dat je meer mensen trekt als je goed opgeleidde paarden ter beschikking hebt. Vogezen is idd 600 km met de auto, maar met trailer erachter ben je langer onderweg dan 6 uur.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 15:15

Cassidy, zegt Vesoul je iets? In die omgeving is het. Departement Haute Saone. "Vogezen" praat wat gemakkelijker, want die weet iedereen wel te traceren. Maar als je bekend bent in die omgeving, dan kan je ook wel een preciezere plaatsbepaling aan Knipoog

Het zal 8 tot 10 uur trailerrijden zijn, een volle dag dus. Geen halve....

Maar goed, je punt is duidelijk. En dit soort bezwaren wil ik ook horen!

Paarden voor de verhuur komen er sowieso niet, dan heb je die immers een half jaar voor niets. Het is wel de bedoeling om te richten op de vakantieperiode vanaf midden voorjaar tot midden herfst.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:27

Als je paarden in de omgeving kunt stallen, of aan mensen uit kunt lenen die er in de winter voor zorgen/kosten betalen, en ze dan voor de zomer terug kunt halen voor de trektochten/dagtochten, heb je iig een paardenpool waar je mee vooruit kunt, en maar beperkte kosten.
Overigens heb je in Frankrijk plek zat, en kunnen paarden ook in de Vogezen sober gehouden worden. Het is maar wat je wilt en welk ras je kiest.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:32

Maar als je er voor zorgt dat je opgenomen wordt in een lijst voor adresjes voor trektochten, denk ik dat je toch wel de nodige gasten kunt verwachten, maar dan niet uit Nederland. Ik zou zorgen voor wat blokhutten, dan hoeven de ruiters die aan trektochten meedoen iig niet hun tent zelf mee te nemen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:42

Citaat:
Ik zou zorgen voor wat blokhutten, dan hoeven de ruiters die aan trektochten meedoen iig niet hun tent zelf mee te nemen.

Dat is wel een goede tip. Veel mensen die naar Frankrijk gaan doen dit met caravan, vouwwagen of tent. En dat gaat niet met ook een trailer erachter en een volgeladen auto omdat je ook al je spullen voor je paard mee zult moeten nemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:51

mandymonica schreef:
Cassidy, zegt Vesoul je iets? In die omgeving is het.

Ben eerder bekend met de Elzas, Straatsburg, Haguenau enz. Buurt van Vesoul ben ik niet zo bekend.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 11:32

Cassidy schreef:
Ben eerder bekend met de Elzas, Straatsburg, Haguenau enz. Buurt van Vesoul ben ik niet zo bekend.

Maar ik denk wel dat je globaal de hoogte van de heuvels kan inschatten Knipoog Dat valt daar echt erg mee.

Verder nog mensen een mening?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:25

eigen paard meenemen zou ook niet mijn keuze zijn.... ten eerste is het een eind rijden en ten tweede vind ik het geen succes een paard voor 1 of 2 weken te verkassen en zeker niet van een relatief koud land( deze zomer uitgezonderd:P) naar een land waar het zo goed als altijd bloedheet is in de zomer

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 08:44

Wel eens in die omgeving geweest? De temperaturen zijn iets extremer dan in Nederland (als het hier koud is, ligt daar sneeuw, is het hier 25 graden, dan gaat het daar richting de 30), maar we hebben het niet over Zuid-Frankrijk of Spanje natuurlijk! Frankrijk is groot genoeg om een boel verschillende klimaatjes te kunnen hebben, "zo goed als altijd bloedheet" is niet echt een juiste typering.... Bretagne en Normandië zijn net zo koud en vochtig als Engeland, om maar wat te noemen. In de Vogezen kan je zomers normaal gesproken rekenen op iets warmer en droger weer dan in Nederland.

Er leven nogal wat vooroordelen merk ik! Te zwaar terrein, verkeerd klimaat.... Ook al is dat in mijn ogen niet het geval, tegen vooroordelen doe je niets. Dus ik vrees dat het idee toch naar de prullenmand verwezen moet worden.

Of is er toch nog iemand die wel een positief punt ziet?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:26

pfff...rustig aan met dit warme weer;)
mijn reactie was niet bedoeld als kritiek ofzo, maar je vraagt om interesses, dus ik geef mijn idee erover.
het gaat niet om vooroordelen, maar wat ik voor idee had was dus wel een warm gebied. misschien was het handiger geweest een uitgebreidere uitleg te plaatsen betreft locatie, omgeving(bergachtig? rotsachtig) en klimaat, dan had je waarschijnlijk niet de 'bevooroordeelde' reacties gehad.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:32

mijn mening: ik zou er zelf ook niet voor kiezen om met paard naar frankrijk te gaan.Er zijn nog genoeg plekjes in nl om te ontdekken zonder zo'n lange rit en natuurlijk het risico dat je paard iets over komt.Jammer dat ze geen paarden aanschaffen,anders zou een camping wel aantrekkelijk zijn.Ik denk dat veel mensen met zulke bedrijven vaak voor blokhutten kiezen of iets dergelijks dus een camping zou dan qua prijs vergelijking neem ik aan ook wat goedkoper zijn.dat idee trekt aan.Ik denk als je al doet wat cassidy zegt je veel trektocht toeristen kunt trekken maar waarschijnlijk niet uit NL.Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:35

Ik denk dat het niet veel mensen trekt om je eigen paard mee te nemen, Ik zou het iig never doen, je paard zolang in de trailer, en dan ook in de hitte.