Polen! Tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Polen! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 13:36

Ik vertrek binnen goed 1,5week naar Polen op bouwkamp. Het is een project in een pools paardenasiel, waar paarden staan die gered zijn van de slacht, mishandeld geweest zijn, verwaarloost geweest zijn,... het werk betreft vooral de bouw en renovatie van stallen en omheining, en de verzoring van paarden (+- 75). Nu zit het zo dat we de weekends (en avonden) vrij hebben om de streek wat te verkennen e.d.

En dat is nu het probleem. Het asiel is geleven in Niezskowice, en dat is dan weer gelegen naast Wroclaw. Iemand daar al geweest? Of enig idee wat er daar de moeite is om zeker eens geweest te zijn? Het is blijkbaar ook vrij kort bij één of ander berggebied in het Zuiden...

Mijn kennis over wat er te doen of te zien is in Polen is enorm beperkt, dus alle tips zijn welkom! (en ben wel niet zo te vinden voor bezichtigingen van kerken e.d.)

huuuuullllp Haha!

Achterom

Re: Polen! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:45

Ik ben vorig jaar een tijdje in Polen geweest. Leuk land, al spreken de ouderen lang niet altijd Duits of Engels en hebben die soms iets te lang in het communistische systeem gezeten.

Als je dus een treinkaartje moet kopen op een station, kijk dan naar een loket waar een wat jonger persoon achter zit, kleine tip Knipoog

Zelf ben ik in krakow en zakopane geweest en een onverwachte tussenstop in Katowice (geen aanrader).

Krakow is een heel interessante stad, een aanrader om eens rond te kijken als je van kunst en cultuur houdt. Zakopane is een bekende toeristische plaats in de hoge tatra, het enige stukje hooggebergte van polen. De keten bergens is overigens volgens mij maar 13 km lang, en er zitten echt massa's toeristen, we liepen ongeveer in optocht de berg op Clown

Ik vind de trotter reisgidsen altijd aanraders trouwens. In Wroclaw zijn we dus niet geweest, maar er staat nog wel een stukje over in de reisgids en het klinkt best leuk Lachen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:51

Ik ben zelf niet in Wroclaw geweest, wel in Krakow, Kalisz, en Torun.
Wroclaw is een behoorlijk grote stad.

De Polen zijn enorm gastvrij en vriendelijk. De hotels zijn goed en goedkoop, het eten is er best lekker, wel heel veel ingemaakte zure groenten, smaakt ook lekker. Alleen je tandvlees kan naar verloop van tijd wat gaan irriteren als je weinig verse groente en fruit eet. Dus vitamine pillen mee.

Het autorijden in Polen is een uitdaging, mensen rijden rustig met 3 auto's naast elkaar op een tweebaans weg, zelfs vrachtwagens. Iedereen gaat een beetje aan de kant en dan gaat het prima.
Dus altijd goed je spiegels controleren.

Gabrycha is op bokt is half pools, wellicht dat zij je meer kan vertellen.

Veel plezier.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 14:29

Geweldig! Hier ben ik wat mee... Zeker de stationtip. We gaan namelijk naar ginder met een euroline bus, maar moeten daar nog twee treinen nemen voordat we in de buurt van 't project zijn.. treintickets kopen zal dus zeker moeten gebeuren!
Het eten moet wel in orde komen denk ik. Het wordt voor ons gekocht, maar het koken moeten we zelf voor onze rekening houden.. dus dan kan je er nog wat soepel in zijn.

Ik hoop natuurlijk wel dat de mensen van't project daar een beetje engels of duits spreken, zelfs frans zou goed zijn.. als het maar niet alleen Pools is. Ik het al voor me, heel de uitleg over alles wat we moeten doen, in gebarentaal! Ik ga allesinds ook wel een zakwoordenboekje pools meenemen, zodat ik desnoods woorden kan aanduiden Bloos .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 14:31

Als je op het station kaartjes moet kopen kan het ook handig zijn om een printje op zak te hebben waar de treinverbindingen op staan. Als je er helemaal niet uit komt kun je ze altijd nog de print onder de neus duwen Haha!

Werkt altijd Knipoog

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:54

Ik kom net terug uit polen *LOL*

Het is een mooi maar arm land. Ik heb in Kielce gezeten. Het is in ieder geval een tip om een woordenboekje mee te nemen met de belangrijkste woorden/zinnen. Niemand (op een uitzondering na) spreekt engels of duits.

Voor de rest weet ik niet zoveel, want volgens mij ga je een heel andere kant op Knipoog

Super dat je daar met paarden gaat werken, ik ga niet zeggen heel veel plezier (want plezier is het niet) maar ik hoop dat je heel veel paarden kan helpen!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:59

IJslanderfan, Waarom geen plezier om in Polen met paarden te werken???

Debsterdeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 15:45

ik ga heel misschien dit jaar ook naar polen, mijn vriend is half pools dus dat is wel handig:)(hij kan het dus ook redelijk spreken)
dus misschien bij zijn familie op bezoek ofzo.
even kijken of het doorgaat..

en jij veel plezier in polen...

groetjes!!!