weekje naar tsjechie :D

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

weekje naar tsjechie :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 20:09

volgende zondag vertrek ik samen met mijn klas en een andere dierenzorgklas voor een week naar tsjechie, op eindejaarsreis
we vertrekken de zondagavond om 19.00 en komen de maandagochtend op de eerste plaats aan.
we doen iedere dag andere plekken aan, dus de maandagavond rijden we naar het hotel, de dinsdagmorgen naar de nieuwe plek, en de dinsdagavond naar een ander hotel enkele 10 tallen km verder (soms wel 200-300 km verder)
de vrijdagavond vertrekken we terug huiswaarts, en we komen de zaterdagmorgen omstreeks 8 uur terug thuis

hebben jullie ervaring met tsjechie? dingen waar je op moet letten?
verveling op de bus?
ik neem zowiezo een mp-3 speler mee
en ook mijn theorie boek voor men autorijbewijs, kan ik lekker enkele uren blokken
we dienen ook eten voor de nacht op de bus mee te nemen, + ontbijt voor de maandagochtend én middagmaal
suggesties?

ps: indien het hier niet goed staat, verplaats gerust hoor

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:26

LZP --> BI

snoeppapier

Re: weekje naar tsjechie :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:02

Tsjechië is echt een schitterend land!

Ben er in totaal 2x geweest, ga komende zomer weer.
Het land is nog niet zo bedorven door toeristen, al zal dat niet lang meer duren nu het bij de EU zit en iedereen doorheeft dat Tsjechië best een leuk vakantieland is

Ik vind de mensen er erg aardig en behulpzaam, het eten is er heerlijk (en goedkoop, soms betaal je voor een voor-hoofd-nagerecht met 4 personen maar 30 euro!)

Je hebt veel kleine marktjes in wat grotere plaatsen en op bepaalde plekken langs de wegen, waar je veel onoriginele merkkleren kunt kopen voor weinig geld. Je kunt daar meestal zelfs met euro's betalen, maar let op: dit is vaak vele malen duurder dan dat je gewoon met Tsjechisch geld betaalt!

Verder weet ik niet of jullie daar uitgaan? Ik weet van mijn neef dat je daar in ieder geval geen ruzie moet krijgen met Tsjechische jongeren. Zo is mijn neef daar in elkaar geslagen, maar keerde de politie zich uiteindelijk tegen hem, omdat de jongeren een heel ander verhaal opgehangen hadden. Dat is het probleem, je verstaat geen woord van de taal, dus in aanraking met de politie wil je niet komen, aangezien de inwoners van het land dan in het voordeel zijn
Maargoed, ga er vanuit dat jullie allemaal brave mensen zijn en de politie niet nodig hebben

Tsja, verder geen tips eigenlijk, als je vragen hebt zal ik kijken wat ik nog meer weet.

In de bus zou ik trouwens iets van müslirepen, Liga's, Sultana's etc meenemen. Die zijn licht en lekker voor tussendoor. En verder zakje pepermuntjes/fruittella's/dropjes om wat te sabbelen te hebben onderweg

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:34

ik ben een maand in slowakije geweest. nu is tsjechie heel anders, maar ik ga nooit meer naar slowakije. bah wat een ~?#? $?% land zeg!

ik was in de hoofdstad bratislava. opzich is het wel heel mooi om de cultuur daar te zien. maar daar had je bijvoorbeeld de zigeunerberg, een vlakbij een rechtse wijk (skinheads exc) daartussen woonde best rare mensen allemaal.

we zijn daar toen ook wezen stappen, die nachtclubs zijn wel leuk heel anders dan nederland. maar kan nog goed herrineren dat we trug naar ons hotel liepen en bijna werden overvallen. liepen twee jongens met een mes en vielen ons aan en dreigden en vroegen om geld. een vriend kennis van ons heeft toen dat mes uit zijn handen geschopt, met een snijwond op zijn been daarna. en hem een klap op zijn hesses gegeven en toen rende ze weg. nou ik wist niet hoe snel ik bij het hotel moest komen.

ik weet niet of tsjechie zo is. maar je moet wel uitkijken voor dingen, in die landen word nog veel onderscheid gemaakt tussen de mensen. arm en mensen me meer geld. bij ons bijhet hotel in slowakije liepen de zwervers (armen mensen met een gewoon huis) sochtends vroeg in de containers te graaien.

de ramen van de eerste verdieping van ons hotel waren beveiligd met dikke tralies ervoor tegen inbraak.

Mzz_emmatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:51

Wat gaaf zeg!
Ik ben wel met mijn familie in Tsjechië geweest afgelopen zomer.
Een erg mooi land, al zeg ik het zelf! We hadden mooi weer,
dat scheelt natuurlijk ook.
Extra leuk aan de vakantie was, dat je voor een lage prijs elke avond uit eten kunt.
En dat je goedkope souvenirs overal op de kop kunt tikken.

Ik wens je alvast een hele fijne vakantie!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 18:22

voor het politiegedoe zijn we ook gewaarschuwd,
schijnt zelfs als je wat te luid praat savonds/snachts dat ze je al kunnen oppakken
maar over het algemeen zijn we wel braaf

normaal mogen we enkel de laatste avond uit (zonder begeleiding) maar de leraars hebben al te kennen gegeven zich niet streng aan die regel te houden, zeggen ze, anders gaan we allemaal samen uit, mét begeleiding

de laatste dag doen we praag aan, en dan laten ze ons een uur of 4 los om te shoppen

we zijn iedere middag ook een uur of 2 vrij om te gaan eten en dingen te bezichtigen op onszelf, dus ehet zal wel leuk worden

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:25

Ben al naar tsjechie geweest voor tien dagen, meer rustieke plaatsjes (dorp Tesov) en een uitstap naar Praag. Het is echt een prachtig land, je moet wel je ogen opendoen

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:49

Vorig jaar zijn wij ook naar Tsjechie geweest. Ik ben meer van de natuur, dus daar zijn we vooral naar op zoek gegaan.

Praag vond ik erg tegenvallen. Er mogen dan wel wat mooie gebouwen staan, maar verder is het gewoon een stad. Ik ben gewoon niet zo'n stadsmens.

Het eten was erg goedkoop en lekker (Behalve in Praag ). Het enige probleem wat ik ondervonden heb is de taal. Het merendeel spreekt alleen maar Tsjechisch. Ik dacht dat iedereen ook wel Duits zou kunnen, maar dat is absoluut niet zo. Engels ook nauwelijks.

Peetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:54

Ik ben ook 2 x naar Tsjechie geweest met school ik kan maar 1 ding zeggen het is geweldig. Wij zijn ook een dag naar Praag geweest en daar was het ook suup. Praag is een hele mooie en oude stad met veel historie als het lukt zou ik er zeker ff langs gaan!!
Verder wens ik je veel plezier in de bus (was bij ons altijd 1 groot feest) en neem genoeg eten en drinken mee want het is een aardige rit die je gaat maken

Ziiggy__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:01

wij gingen ook met school naar Tsjechie (naar Praag) haha iedereen kwam ziek thuis.. het eten vind ik daar (waar wij hebben gegeten met school) niet echt lekker wel heel goedkoop allemaal.. je kan daar beter uit eten gaan dan zelf koken dat is zelfs duurder.. ook kleren schoenen etc van de zelfde merken als hier is allemaal veel goedkoper.. dus shoppen zou ik zeker doen

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:02

mijn ouders zitten daar nu,ze hebben het niet zo best naar hun zin het sneeuwt en het is koud,haha achja hadden ze maar naar spanje ofzo moeten gaan he!

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:05

Goed topic! Ik ga zondag's met moederdag ook naar Tsjechië met de klas. Wij gaan alleen half 6 's ochtends al met de bus, dus moet ik kwart over 4 eruit

Sofionna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 19:23

Ik ga 11 mei ook naar Tjechie met school We moeten helemaal naar het oosten van Tjechie Wel overnachting in Tjechie

Maand geleden waren Tjechse mensen hier, leuke mensen hoor

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 10:09

net terug
de busrit was erg meegevallen, niet zo heel veel geslapen, maargoed, zowel heen als tertug
in de doorweg er 12 uur opgezeten, terug weg 15 uur (plus gisterochtend nog eens 3 uur, dus in 24 uur tijd 18 uur op de bus gezeten...)

wij konden ons goed behelpen met engels en met handen en voeten uitleggen.
we zijn wel in ruzie geraakt met bejaarden
we waren op een safari met de bus, en wij moesten vanboven zitten (de bus was open vanboven
er kwamen zo een groep bejaarden zich tussen ons dringe, trekken en duwen aan ons om toch meer eerst te kunnen zijn.
boven moesten we een deel van de plaatsen vrijhouden voor onze klas, een man is dan aan een meisje beginnen trekken en duwen, maar helaas voor hem zit zij op kickboxen, ze heeft hem een klap op zijn borstkas verkocht, waarna hij haar uiteindelijk losliet.
ondertussen was een oude vrouw (60 jaar ofzo) zich naast hun getrokken, heeft een ander meisje opzij geduwd (die heeft teruggeduwd) en die vrou heeft zeich met een soort van salto over de stoeltjes gegooid om zo zeker een plaatsje te hebben, ondertussen dat meisje en een andere vriendin een klap te verkopen...

diezelfde vrouw kwam iets later dat kickbox meisje tegen, de vrouw zat op een soort jeepke.
ze is erafgesprongen en met haar handtas op het meisje beginnen inslaan
die heeft zichzelf verdedigt en haar een trap verkocht op haar kuit (ze wilde niet op het scheenbeen omdat ze bang was voor letsels)
daarna kon ze weglopen, die vrouw erachter, een securityventje erachter, en een van onze leraars er nog eens achter .

voor de rest veel zoo's bezocht, veel steden ook, de laatste dag mogen gaan schoppen, maar het kwam toch wel duurder uit dan verwacht
het eeten in het hotel vond ik ook niet denderend, het ontbijtbffet wel, en de soepen en desserts ook, maar de hoofdmaaltijden iets minder...

Peetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:53

Lekker verhaaltje dan! Maar ben je nog naar Praag geweest??

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 18:56

ja, we zijn naar praag geweest
oa de zoo gaan bezoeken, echt heele mooie zoo!
de stad vond ik ook tof, maar iets minder, vrij duur, wel mooi om te bezien

Mayra_

Re: weekje naar tsjechie :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 21:45

Tjechie is erg leuk, helaas zie ik nooit meer als de skigebieden . We gaan er elk jaar 1 week skieen, heerlijk!

Sofionna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:27

Haa ik ben ook net terug
Nouja, sinds donderdag dan

Heenreis waren we 20 uur onderweg (We zaten helemaal in het oosten). Maar wel overnachting gehad.
Terugreis 18 uur (Maar na 5 uur gestopt in Praag, daar 9 uur gelopen en toen verder naar Nederland).

Er waren een heleboel Nederlanders in Praag