Gisterenavond weer teruggekomen na een volle vier dagen Berlijn...
Wat we allemaal in die korte periode gezien hebben is echt heel veel, en ik had nog veel meer dingen willen bekijken. Ik ben met een reisorganisatie meegeweest, wat wel een voordeel was, want de afstanden in Berlijn zijn echt niet te belopen, en je werd precies voor de deur afgezet en weer opgehaald. Met de bus zijn we dus ook kriskras door Berlijn gereden, wat wel handig is, want je ziet dan dingen meerdere keren.
Wat we allemaal gezien hebben: het Olympische Stadion met zijn nieuwe dak, voorbereidingen voor de WK waren in volle gang.
Brandenburger Tor, de Reichstag, zijn zelfs nog het dak opgeweest, echt heel mooi uitzicht!
Kasteel Charlottenburg, Haeckesche Hoefe, Gendarmenmarkt, de Dom, de Bebelplatz (waar de boekverbrandingen hebben plaatstgevonden) en we hebben nog gegeten in de TV toren waar het hele restaurant draait en je in een uur helemaal rond bent, het uitzicht verandert dan voortdurend. Checkpoint Charlie hebben we ook gedaan, zijn ook in het museum geweest, dat was wel heel indrukwekkend. De openlucht tentoonstelling even verderop was bij de ruines van het vroegere Hoofdkwartier van de Gestapo. We hebben het Pergamon Museum bezocht, en ik heb nog even in het overgebleven halve uur de buste van Nefertite bekeken, die sind vorig jaar in het Alte Museum staat. Inbegrepen in de reis was een bezoek aan de revue Casanova, in het Friedichsstadpalast. En natuurlijk 's avonds nog even wat gedronken in het Sony Center aan de Potsdamer Platz. En natuurlijk nog even lopen shoppen op de Kurfuerstendamm, met het Ka De We (Kaufhaus des Westens, waar de klant koning is en de koning klant...
)
Berlijn is echt schitterend, heel groen, veel bomen, ruim opgezet. Soms was het echt niet meer te zien of je nu in het voormalige Oosten of in het Westen rondreed. Vooral in de buurt van de Museumsinsel zie je nog huizen met de inslaggaten uit de oorlog, en het is opvallend hoeveel ruimte nog kaal is, niet alleen hetgeen wat vroeger niemandsland is geweest. Een oom van me is er een paar jaar geleden geweest, en riep dat het een grote bouwput was...en ik kan het alleen maar beamen. Veel wat er stuk was is origineel weer opgebouwd, en waar nieuw is gebouwd kun je ze alleen maar complimenten maken over het feit dat ze het smaakvol in het geheel hebben in weten te passen. Ik ken andere steden waar het beslist zo niet is gebeurd. Voorbeeld: Brussel en Antwerpen....
Al met al: Berlijn heeft mijn hart gestolen, en ik ga er zeer zeker weer heen!