Berlijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 01:07

Lekker dicht bij huis, Berlijn. Volgende week een tripje voor een paar dagen naar de hoofdstad van de Oosterburen...iemand nog tips wat je perse nog moet hebben gezien?

TessaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 13:35

Leuk! In Berlijn is ontzettend veel te zien en doen, vorig jaar juni ben ik er een weekje geweest. Er is hier eerder een topic over geweest, daar heb ik een hele lijst tips gegeven. Ik raad je aan daar even in te kijken! Ook in het topic citytrips staan tips over Berlijn.

Veel plezier volgende week!

Linardsje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:12

Zelf ben ik in December met vriendlief naar Berlijn geweest. Wij zijn naar de dierentuin geweest, naar Postdammerplatz geweest (daar kan je heerlijk eten), gewinkeld en door de stad gewandeld.

Kobus17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:05

wij zijn vorig jaar september geweest , de gedächtniskirche mag niet ontbreken, check point charly = niet veel bijzonders meer, behalve het wachthuisje zelf daar staat een foto in van hoe het er uit zag, voor de muur ( wat er nog staat) moet je dan een 500mtr lopen daar is een openlucht museumpje wat wel indrukwekkend is.
Wij hadden een 3-daagse trein/metro/ bus kaart waar we lekker mee berlijn zijn rondgecrossed.
We hebben de dierentuin voor een gedeelte aan de achterkant gezien ( kwamen per ongeluk voorbij gelopen)
Siege säule, de televisie toren zijn ook wel leuk om te doen/ en te zien voor de televisietoren moet je wel op tijd zijn anders sta je uren in de rij, je hebt dan een heel mooi uitzicht over berlijn.

Pava

Re: Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:40

Voorheen was Kreuzfeld een wijk die je gezien moest hebben (15 jaar geleden )

Probeer ook zeker een bezoek te brengen aan Park Sans Soucis in Potsdam.

In het oostelijk deel van Berlijn zou ook nog een Holländisches Viertel moeten zijn. Ook leuk om even te gaan kijken.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 19:45

Gisterenavond weer teruggekomen na een volle vier dagen Berlijn...

Wat we allemaal in die korte periode gezien hebben is echt heel veel, en ik had nog veel meer dingen willen bekijken. Ik ben met een reisorganisatie meegeweest, wat wel een voordeel was, want de afstanden in Berlijn zijn echt niet te belopen, en je werd precies voor de deur afgezet en weer opgehaald. Met de bus zijn we dus ook kriskras door Berlijn gereden, wat wel handig is, want je ziet dan dingen meerdere keren.

Wat we allemaal gezien hebben: het Olympische Stadion met zijn nieuwe dak, voorbereidingen voor de WK waren in volle gang.
Brandenburger Tor, de Reichstag, zijn zelfs nog het dak opgeweest, echt heel mooi uitzicht!
Kasteel Charlottenburg, Haeckesche Hoefe, Gendarmenmarkt, de Dom, de Bebelplatz (waar de boekverbrandingen hebben plaatstgevonden) en we hebben nog gegeten in de TV toren waar het hele restaurant draait en je in een uur helemaal rond bent, het uitzicht verandert dan voortdurend. Checkpoint Charlie hebben we ook gedaan, zijn ook in het museum geweest, dat was wel heel indrukwekkend. De openlucht tentoonstelling even verderop was bij de ruines van het vroegere Hoofdkwartier van de Gestapo. We hebben het Pergamon Museum bezocht, en ik heb nog even in het overgebleven halve uur de buste van Nefertite bekeken, die sind vorig jaar in het Alte Museum staat. Inbegrepen in de reis was een bezoek aan de revue Casanova, in het Friedichsstadpalast. En natuurlijk 's avonds nog even wat gedronken in het Sony Center aan de Potsdamer Platz. En natuurlijk nog even lopen shoppen op de Kurfuerstendamm, met het Ka De We (Kaufhaus des Westens, waar de klant koning is en de koning klant...)

Berlijn is echt schitterend, heel groen, veel bomen, ruim opgezet. Soms was het echt niet meer te zien of je nu in het voormalige Oosten of in het Westen rondreed. Vooral in de buurt van de Museumsinsel zie je nog huizen met de inslaggaten uit de oorlog, en het is opvallend hoeveel ruimte nog kaal is, niet alleen hetgeen wat vroeger niemandsland is geweest. Een oom van me is er een paar jaar geleden geweest, en riep dat het een grote bouwput was...en ik kan het alleen maar beamen. Veel wat er stuk was is origineel weer opgebouwd, en waar nieuw is gebouwd kun je ze alleen maar complimenten maken over het feit dat ze het smaakvol in het geheel hebben in weten te passen. Ik ken andere steden waar het beslist zo niet is gebeurd. Voorbeeld: Brussel en Antwerpen....

Al met al: Berlijn heeft mijn hart gestolen, en ik ga er zeer zeker weer heen!

Linardsje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:47

Inderdaad is Berlijn super leuk!! Vorige keer waren wij ook 4 dagen geweest, maar eigenlijk is het net iets te kort. Veel dingen waar jij geweest ben zijn wij ook geweest. (KaDeWe, postdahmerplatz etc) Die beren door de hele stad vind ik ook leuk. Zie je mij ergens voor een winkel op zo'n beer klimmen voor een foto, haha.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:15

Mooie stad is het hè! Ik ben er drie jaar terug ook geweest, en wil er zeker nog een keer naartoe!

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:54

Ik ga maandag met school naar berlijn

Achterom

Re: Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:06

Ik vind het een heel leuke stad, ben er een keer of 3 geweest, maar er komt sowieso nog een keer bij.
Het leuke is ook om te zien hoe de stad verandert in de loop der tijd.

Wat me van de vorige keer nog heel goed bijstaat is dat we toen veel buiten de bekendere plekken zijn geweest, we hebben gegeten in een oud openlucht zwembad wat provisorisch was omgebouwd naar een eetlocatie met lange tafels. We sliepen toen in kreuzberg in een vaag pensionnetje van russische eigenaren. Heel apart, wel heel leuk