ik ben enkele weken terug nog in Hongarije geweest. En ik moet zeggen: SUPER (budapest toch zeker). Qua taal is het mij opgevallen dat de jongere studerende generatie heel veel last heeft met duits, maar wel vlot Engels spreken. De oudere generatie (degene die nog onder het communisme hebben geleeft) zijn meestal wel redelijk goed weg met het Duits. Ach, een mengelmoesje van engels, duits, een paar woordjes hongaars en gebarentaal... Komt wel in orde.
Het is daar in de zomer wel heel warm (vorig jaar zelfs rond de 40°, maar dat is wel vrij extreem.), in de winter is het daar min of meer hetzelfde klimaat als hier (iets kouder).
Een aanrader (maar wel geen idee of het in de buurt ligt daar ergens): Speleologie! De grotten in Hongarije kunnen behoorlijk indrukwekkend zijn, en het is superleuk.
In één van de Spa's moet je ook wel geweest zijn (thermen), daar staat Hongarije namelijk vrij bekend om. De grootste in Hongarije is normaal in Budapest, vlak aan het "heldenplein"... heel mooi, en relax, en goedkoop!
De marktjes in Hongarije zijn ook wel heel tof, kleine houten kraampjes, plaatselijke delicatesen uittesten, souveniertjes,...
Maar ach, als ik in jou plaats zou zijn zou ik vooral de plaatselijke gemeenschappen eens bezoeken... eens met hongaren een avondje gaan stappen in plaats van met al de toeristen,... Zo leer je het land tenminste echt kennen. Anders zie je alleen die "toeristische atracties". Achja, wie ben ik natuurlijk ook he