Wie heeft er vakantie-tips voor Finland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mickey

Wie heeft er vakantie-tips voor Finland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 23:30

Wij zitten er aan te denken om komende zomer naar Finland op vakantie te gaan. Of in ieder geval naar Scandanavië.
Iemand nog tips waar we zeker naar toe moeten?

(We hebben alleen wel een dochtertje wat ook mee gaat, dus het moet ook te doen zijn met een kind van dan ongeveer 9 maanden)

joostvangestel

Re: Wie heeft er vakantie-tips voor Finland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 08:28

Hmm, ik woon hier al 11 jaar en ben nog steeds de noordpoolcirkel niet over geweest :/

Wat is er te zien/doen in Finland:

1) Veel bossen
2) Veel water
3) In de zomer, veel zon
4) Een aantal festivals/zomermarkten
5) Een aantal gebouwen die op de lijst van de VN staan
6) Weinig mensen
7) Pretparken
8) Een paar leuke steden

Dus het hangt er een beetje van af wat je precies wilt. Finland is redelijk kindvriendelijk, de meeste openbare plaatsen (incluis winkels) hebben plaatsen waar je luiers kan vervangen e.d. Hoe wil je de volgende zaken regelen?

- Vervoer naar Finland (vliegtuig, auto, trein, boot)
- Vervoer in Finland (auto, bus en/of trein)
- Overnachting Finland (hotel, zomerhuis, herberg of tent)

Als je op tijd boekt, kan je met airberlin vanuit Dusseldorf onthutsend goedkoop naar Helsinki vliegen. Vliegen is sowieso de goedkoopste mogelijkheid, waarschijnlijk gevolgd door trein en auto .

Eenmaal in Finland zal je vinden dat OV goed geregeld is en dat de treinen redelijk stipt zijn (5 minuten vertraging is een wereldramp, zelfs in een sneeuwstorm). Bussen zijn wat minder op tijd, ben ik zelf achtergekomen, maar zijn ook niet slecht. Met de auto kom je echter overal. Bij sommige benzinepompen kan je een auto huren voor rond de 20 Euro per dag, dat is feitelijk zo gek nog niet. Heb je tenminste ook een plaats waar je de babyspullen in kwijt kan. Als je ook diep de bossen in wil, zal je ook merken dat de bus niet zo regelmatig loopt in de rimboe (loopt wel, maar niet ieder uur).

Overnachten is relatief goedkoop in Finland, zeker vergeleken met Nederland. Er zijn vrij veel goede deals te krijgen, met name voor de steden in Juli. Voor huisjes huren kan je bijvoorbeeld hier kijken: http://www.lomarengas.fi

Hier nog wat meer leuke links:
http://virtual.finland.fi (kijk maar bij travel)
http://www.kolumbus.fi/nedver/
http://www.xs4all.nl/~vnf/index.html

Voice

Re: Wie heeft er vakantie-tips voor Finland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:50

Hoi Mickey,

Wij zijn 2 keer in maart/april in Finland (Lapland) geweest en vonden het echt geweldig. Wij zijn de eerste keer (in 2000) o.a. in Ranua in de dierentuin geweest. Die is ongetwijfeld zonder sneeuw nog veel mooier.
En ik weet niet of je er van houdt, maar eigenlijk moet je dan toch ook wel in Santa Village geweest zijn, maar das denk ik allemaal in de winterperiode leuker.

En in Kemi is een ijskasteel, ook erg indrukwekkend! Maar das ook weer niet in de zomer neem ik aan ............

Mmmh, hier schiet je lekker wat mee op he

Wij willen ook zeker nog eens in de zomer!

Groeten,
Judith

Clinnn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:27

Ik heb ooit eens een werkje moeten maken over Finland en ik herinner me het ijshotel nog goed.
In Finland is er een hotel dat helemaal uit ijs bestaat.
Lijkt me wel de moeite om eens in te logeren.

klaziena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:59

Ja daar ben ik geweest! Maar die is er in de zomer niet! wordt elk jaar weer opnieuw opgebouwd!

LuvdaTossa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:58

Wij zijn een aantal keren naar Denemarken en Zweden geweest!!

Denemarken heel gezellig op de bonne fooi en bed en breakfast opgezocht. Was wel te doen, maar van te voren boeken is toch makkelijker Heel gezellig bij mensen thuis!!! En op hele mooie plekken geweest. Vooral het strand van Denemarken is echt heel groot en weinig mensen (vooral als je vergelijkt met Nl).

Zweden was ook helemaal geweldig!! We zaten op een heel leuk plekje, echt midden in de bossen, totaal geen mensen. Heel relaxed allemaal. Vlakbij het water, met sauna enz Natuur is echt geweldig!