Wil heel graag reizen, maar durf de stap niet te zetten...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

silver

Wil heel graag reizen, maar durf de stap niet te zetten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 00:05

De titel zegt het eigenlijk al, ik wil echt ontzettend graag reizen. Ik wil heel veel van de wereld zien. Ik loop al een paar jaar met die ideeën rond, maar er komt maar niets van terrecht, omdat ik die stap niet durf te zetten.

Ik wil bijvoorbeeld ontzettend graag naar Australië, maar ik heb geen idee hoe ik het aan moet pakken. Ik heb ook niemand die deze interesse deelt, dus niemand waar ik mee op reis kan. Dat is ook een reden waarom ik die stap niet durf te zetten. Ik wil liever niet in mijn eentje rondtrekken in zo'n groot land.

Ik ben zelf een paar keer met mijn ouders meegeweest naar Amerika. Ik heb het daar ontzettend naar mijn zin gehad, en het land vind ik ook heel mooi. Ik zou ook zeker meer van het land willen zien. Verder zou ik ook wel naar Canada willen en naar veel meer landen, maar het komt er gewoon niet van.

Ik weet dat ik het gewoon moet doen, want dit is echt iets wat ik gewoon voor mezelf wil doen, maar ik durf het gewoon niet in mijn eentje, en ik weet ook niet hoe ik moet beginnen.

Mijn vraag is eigenlijk, hoe moet ik beginnen. Hoe zet ik mezelf over die drempel heen om alles achter te laten en gewoon te gaan. Ik wil het echt heel graag, maar ik durf die daadwerkelijke stap niet te zetten, en dat vind ik echt frustrerend van mezelf.

Ik zou dan ook graag tips willen van mensen die al eens zo'n grote reis gemaakt hebben. Hoe zijn jullie bijvoorbeeld begonnen?

Alvast bedankt!

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:14

Als je het zo ingewikkeld vindt moet je misschien eerst eens uitzoeken of het echt iets voor je is, dat reizen. Aan de ene kant klinkt het allemaal geweldig, maar voor hetzelfde geld ligt het je niet echt en daar zit je dan. Ga eerst eens op een lange vakantie (is misschien ook makkelijker om dan wel mensen te vinden die met je mee willen?).

Ik ben een watje: ik wil best wat van de wereld zien, maar bij voorkeur in een land waarvan ik zeker weet dat ik me verstaanbaar kan maken Ik heb in mijn eentje een korte trektocht door Amerika gemaakt van hostel naar hostel met alle mogelijke soorten van vervoer - en ik had het niet willen missen, al had ik voordat ik er heen ging zo'n paniekaanval dat ik de toiletten op Schiphol bijna allemaal gezien heb.

Hoe bereid je je voor? Bedenk wat je wil en koop een Lonely Planet. Bezoek de toeristische websites van de landen waar je heen wil, zoek uit aan welke formaliteiten je moet voldoen (paspoort, visa, inentingen, autorijden, bestedingsverplichtingen etc). Vraag in je omgeving tips.

En ga sparen

silver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 00:24

haha! ja dat sparen is 1 ding wat zeker is!

Bedankt voor je tips. Ik weet wel zeker dat ik veel van de wereld wil zien, ik weet alleen natuurlijk niet zeker of ik het zou trekken als ik in mijn eentje daar zit. Daarvoor zou ik dan toch eerst moeten proberen of het iets voor mij is.

Ik denk dat ik het opzich wel kan, het is meer de angst die ik van tevoren altijd heb. Ik maak me altijd vreselijk druk om dingen, terwijl als ik het dan eenmaal doe, dan valt het hartstikke mee. Maarja, dan moet je het wel doen, en dat is dus die drempel waar ik mij overheen moet zetten!

Ik heb wel een vriendin die ook wil reizen, maar voor haar is het ook de geld kwestie die meespeelt, en zij heeft ook haar vriend die ze niet achter wil laten...

Wel leuk dat je zo'n trektocht hebt gemaakt! lijkt mij ook heel gaaf om te doen!

Maar ik ga zeker even rondkijken op internet.

Guinevere

Re: Wil heel graag reizen, maar durf de stap niet te zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:43

Ik zie in je profiel dat je nog student bent, kan je misschien via school iets regelen? Dan leer je vanzelf mensen kennen daar en na afloop kan je er misschien nog een rondreis aan vastplakken.

silver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 00:53

Dat zou op zich wel kunnen. Ik geloof dat er bij mij op school ook wel van dat soort mogelijkheden zijn, maar ik had daar nog niet eens aan gedacht! (weer een tip erbij! haha )

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 01:10

Volgens mij heb je hetzelfde "probleem" als ik. Zou zeer graag over een aantal jaren als ik flink gespaard heb en geen kat meer heb (hopelijk pas over een zeeeeeer lange tijd) een hele tijd naar Amerika, Australie & evt New Zeeland willen trekken. Weet niet waarom maar dit zijn de landen die me eigenlijk altijd wel hebben getrokken. Lijkt me echt prachtig. Zou ook niemand weten die mee zou willen en dezelfde interesse heeft kwa willen zien en doen daar. Ken er genoeg die alleen al mee zouden willen voor het shoppen (dus de koopsteden zeg maar bezoeken) maar daar zit ik zelf niet echt op te wachten eerlijk gezegd (kan nl altijd nog) en wil ook een hoop natuur en andere dingen zien. Een hoop geld zal het zeker kosten maarja wie weet wat ik over 20 jaar aan het doen ben.

Gerbenfroh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 01:22

Ik ben begonnen met een opleiding Hotelschool, stiekem ook omdat ik heel heel graag wil reizen en deze opleiding mij die kansen meer biedt dan iets anders.

silver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 13:18

Quarterh0rse schreef:
Volgens mij heb je hetzelfde "probleem" als ik. Zou zeer graag over een aantal jaren als ik flink gespaard heb en geen kat meer heb (hopelijk pas over een zeeeeeer lange tijd) een hele tijd naar Amerika, Australie & evt New Zeeland willen trekken. Weet niet waarom maar dit zijn de landen die me eigenlijk altijd wel hebben getrokken. Lijkt me echt prachtig. Zou ook niemand weten die mee zou willen en dezelfde interesse heeft kwa willen zien en doen daar. Ken er genoeg die alleen al mee zouden willen voor het shoppen (dus de koopsteden zeg maar bezoeken) maar daar zit ik zelf niet echt op te wachten eerlijk gezegd (kan nl altijd nog) en wil ook een hoop natuur en andere dingen zien. Een hoop geld zal het zeker kosten maarja wie weet wat ik over 20 jaar aan het doen ben.

ja precies! dat is dus ook mijn probleem! ik wil het echt super graag. Misschien moet ik nog een paar jaartjes wachten. misschien ben ik er dan wel klaar voor! (hoop ik...)

Ik wil ook echt gaan voor de natuur en cultuur. Ik hoef echt niet zo nodig te gaan shoppen (kan wel leuk zijn voor eventjes natuurlijk haha), maar ik wil gewoon echt iets zien van een land! En dat is dus ook mijn bedoeling!

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:23

Als je iets wilt, moet je het ook zeker doen.
En als je iets heel graag wilt, staat niks je in de weg en dan doe je alles om uit te zoeken hoe je het aanpakt.

Dus ik vraag me af hoe graag je het wilt...

silver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 13:29

Kelloriejj schreef:
Als je iets wilt, moet je het ook zeker doen.
En als je iets heel graag wilt, staat niks je in de weg en dan doe je alles om uit te zoeken hoe je het aanpakt.

Dus ik vraag me af hoe graag je het wilt...

Ik wil het echt heel graag. Ik ben al wel vaker op reis geweest, maar dat was voor een korte tijd, en altijd met iemand anders erbij. Maar nu wil ik een langere en grotere reis maken, en niemand die diezelfde ambitie heeft, dus ik sta er alleen voor, en dat is gewoon een soort angst. Het wil echt niet zeggen dat ik het eigenlijk niet wil, want ik wil het echt alleen de angst die ik heb houd me tot nu toe steeds tegen, en daar wil ik vanaf!

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:15

silver schreef:
Quarterh0rse schreef:

ja precies! dat is dus ook mijn probleem! ik wil het echt super graag. Misschien moet ik nog een paar jaartjes wachten. misschien ben ik er dan wel klaar voor! (hoop ik...)

Ik wil ook echt gaan voor de natuur en cultuur. Ik hoef echt niet zo nodig te gaan shoppen (kan wel leuk zijn voor eventjes natuurlijk haha), maar ik wil gewoon echt iets zien van een land! En dat is dus ook mijn bedoeling!

Mocht je in de toekomst gaan, pb me tegen die tijd eens!

silver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 12:36

haha! dat zal ik zeker weten doen!

Sillylilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:25

Een vriendin van mij liep ook heel lang met het idee om te gaan reizen. Ze wilde naar Australie gaan, maar wilde liever ook niet alleen. Toen ging de vriendin waar ze eigenlijk mee wilde reizen samenwonen en zou het er dus waarschijnlijk niet meer van komen. Dus ze toen heeft ze haar stoute schoenen aangetrokken en is gewoon een reis naar Australie gaan boeken. In haar eentje! Als je altijd van andere afhankelijk wilt blijven komt het er blijkbaar nooit van. Het moeilijke was ook nog toen ze eenmaal had geboekt, ze een paar maanden later haar huidige vriend ontmoette. Hem heeft ze dus ook twee maanden hier in nederland achtergelaten. Maar het is de beste beslissing gewest die ze ooit gemaakt heeft. Er zijn daar heel veel backpackers alleen op reis en daardoor maak je heel snel contacten. Ze heeft er ook een hele goede vriendin aan over gehouden. Kortom, als je het echt wilt, dan is het zonde om nog een paar jaar te wachten, want van uitstel komt dan misschien wel afstel. Voor het alleen zijn hoef je volgens haar echt niet bang te zijn.

heel veel plezier en ik hoop dat je hierdoor wel de stap durft te zetten!

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 15:22

Sillylilly schreef:
Een vriendin van mij liep ook heel lang met het idee om te gaan reizen. Ze wilde naar Australie gaan, maar wilde liever ook niet alleen. Toen ging de vriendin waar ze eigenlijk mee wilde reizen samenwonen en zou het er dus waarschijnlijk niet meer van komen. Dus ze toen heeft ze haar stoute schoenen aangetrokken en is gewoon een reis naar Australie gaan boeken. In haar eentje! Als je altijd van andere afhankelijk wilt blijven komt het er blijkbaar nooit van. Het moeilijke was ook nog toen ze eenmaal had geboekt, ze een paar maanden later haar huidige vriend ontmoette. Hem heeft ze dus ook twee maanden hier in nederland achtergelaten. Maar het is de beste beslissing gewest die ze ooit gemaakt heeft. Er zijn daar heel veel backpackers alleen op reis en daardoor maak je heel snel contacten. Ze heeft er ook een hele goede vriendin aan over gehouden. Kortom, als je het echt wilt, dan is het zonde om nog een paar jaar te wachten, want van uitstel komt dan misschien wel afstel. Voor het alleen zijn hoef je volgens haar echt niet bang te zijn.

heel veel plezier en ik hoop dat je hierdoor wel de stap durft te zetten!

Bedankt voor je reactie!
Je hebt eigenlijk ook wel gelijk dat je niet afhankelijk moet zijn van anderen. En eigenlijk regel ik in het dagelijks leven ook heel veel dingen alleen, en ga vaak genoeg alleen op pad hier in NL, dus ik weet op zich ook wel dat ik het wel kan in mijn eentje, maar toch klinkt het ineens heel anders als het niet NL is maar Australië. Een land wat je nog helemaal niet kent enz...

Maar ik heb hier nu toch al heel wat tips gekregen, en begin toch steeds meer te geloven dat ik die stap toch maar eens moet zetten.

Op dit moment zit ik nog wel midden in een studie, maar misschien dat ik het eerst eens voor een kortere periode kan proberen. Kijken of dat bevalt!

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:26

Als je zo graag wilt moet je echt gaan!!! Ik wilde ook altijd reizen, maar durfde niet echt, wilde niet alleen enzo. Totdat ik geld had gespaard, was gestopt met school en ik zoiets had van ja nu ga ik gewoon! Nog steeds wilde ik niet alleen, dus ben ik op site's gaan zoeken naar mensen die ook een reisgenootje zochten. Ik heb toen een paar keer afgesproken met een meisje en toen zijn we plannen gaan maken! We zijn 2 maanden in Thailand en Maleisië geweest en had t echt nooit willen missen!!
Dus als ik jou was zou ik gewoon een oproepje plaatsen voor een reisgenoot. Ik heb wel mazzel gehad dat het echt klikte en dat we alle2 hetzelfde wilden doen, maar goed dat probleem kan je met een goede vriendin ook hebben.. Het reizen zelf is zo makkelijk, daar hoef je je echt geen zorgen over te maken! Je koopt een ticket en kijkt waar je de eerste nachten gaat slapen. Als je zorgt dat je een lonely planet hebt dan kom je overal! En ookal ga je alleen, in landen als australië, nieuw zeeland, thailand enzo, zijn zoveel backpackers dat je daar makkelijk een tijdje mee kan reizen! Je onmoet zoveel mensen, zeker als je alleen reist!
Echt DOEN!! Je leert er zoveel van!!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:30

Probeer eerst eens een maandje (of een week of drie) door Europa te reizen voor je iets groots onderneemt. Vanuit een Europees land ben je zo thuis als het je niet blijkt te bevallen.

Een oproepje plaatsen voor een reisgenoot is ook een optie. Maar klamp je uiteindelijk niet te veel aan elkaar vast, en zie je reis niet als mislukt mochten jullie toch niet bij elkaar passen of halverwege besluiten in je uppie verder te gaan.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:31

je hebt organisaties zoals backpackers, trekamerika ( die doen ook australie)... Ik reis op en af de afgelopen 8 jaar en ben nog lang niet klaar. ben nu net weer anderhalf jaar in nederland, maar ga over een jaar weer weg. Grappig genoeg richting australie of canada... mocht je er echt dieper op in willen gaan dan kan je me een prive berichtje sturen en dan kan ik je helpen als je visa´s moet aanvragen of wat dan ook... groetjes en succes

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:35

Ik ben idd naar Australië gegaan via een organisatie, in mijn geval Activity International. Verder heb je ook nog Travel Active en Australian Backpackers. In NL helpen ze je met de voorbereiding en vanaf het moment dat je in Australië komt, moet je jezelf zien te redden. Je gaat wel met een groepsvlucht en die mensen ontmoet je van tevoren ook, dus je kunt altijd afspreken om uiteindelijk samen te gaan reizen of iig de eerste tijd. Zo heb ik de eerste zes weken met een meisje gereisd dat ook in mijn groep zat, daarna zijn we onze eigen weg gegaan. Toen ik een paar jaar later nog eens die kant op ging (naar Nieuw-Zeeland) heb ik dat zonder hulp van een organisatie gedaan. Ik wist inmiddels wel hoe het werkte. Maar de eerste keer kan het heel goed zijn om een organisatie te hebben om op terug te vallen, ook bijvoorbeeld met verzekeringskwesties, mocht je daarmee te maken krijgen. Het is overigens niet zo dat zo'n organisatie daar werk voor je regelt. Tips geven kunnen ze wel, maar ook werk moet je ter plekke zelf regelen. In zo'n land ontmoet je trouwens ook veel andere backpackers van allerlei nationaliteiten, dus altijd aanspraak en altijd reisgenoten voor korte of langere duur bij de hand.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:41

ik heb een organistatie op het internet gevonden die voor een behoorlijke prijs zowel vliegticket, verzekering, overnachtingen en werkgelegenheden voor je hebben zodat je van plek naar plek kan trekken... Of het een oprechte organisatie is weet ik niet, heb het niet onderzocht omdat ik altijd zelfstandig reis. Maar moest dit een eerlijke organistatie zijn dan is dat wel een goede optie als je er het geld voor wil neertellen...

silver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 19:48

Bedankt voor jullie goede tips! Hier heb ik echt wel wat aan!

Ik ga zeker even een kijkje nemen op de verschillende websites!
Ik begin steeds meer overtuigd te raken als ik jullie verhalen allemaal hoor. Misschien is het dan toch allemaal niet zo eng als ik in mijn gedachten heb!

@Aramat: Wat goed dat jij toch bent gegaan! En leuk dat het zo goed klikte tussen jou en je reisgenoot. Het is misschien inderdaad wel een idee om een oproep te plaatsen. En zoals velen hier al zeggen, is er ook nog een kans dat ik onderweg nog iemand tegenkom om mee verder te gaan!

@Karin: Het is inderdaad wel een goed idee om misschien eerst binnen Europa te kijken hoe het bevalt. Je bent dan inderdaad sneller weer thuis.

@LecyTinker: Het klinkt wel goed wat die organisatie doet. Ik zou ook niet weten of het een oprechte organisatie is, maar anders zou ik er wel wat informatie over willen. En mocht het zover komen dat ik toch echt ga, dan PB ik je zeker tegen die tijd, misschien dat je me inderdaad nog wat dingen kunt vertelen over wat je allemaal moet regelen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:53

Ik was net als jou.

Durfde ook nooit alleen op vakantie .

Maar toen kwam er en tijd dat niemand met mij mee wilde maar ik wel een leuk bedrag op de bank had staan voor een reisje naar Ijsland.

En omdat ik dat zo graag wilde (al tig jaar) heb ik geboekt.
Het was semi alleen reizen. Dus alleen naar schiphol....alleen naar het hotel en weer alleen naar de bus.
Verder de week met anderen doorgebracht(echt super week gehad) en toen weer alleen naar huis.

3 jaar later ben ik 5 maanden naar Australie geweest en Nieuw Zeeland en heb daar voornamelijk alleen rondgereisd.
Was goed te doen en je ontmoet een hoop mensen.
Als je er eenmaal zit gaat het eigenlijk allemaal vanzelf en de locale mensen zijn erg behulpzaam.

Wil volgend jaar weer opdezelfde manier vakantie houden.

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 13:04

Cowgirl schreef:
Ik was net als jou.

Durfde ook nooit alleen op vakantie .

Maar toen kwam er en tijd dat niemand met mij mee wilde maar ik wel een leuk bedrag op de bank had staan voor een reisje naar Ijsland.

En omdat ik dat zo graag wilde (al tig jaar) heb ik geboekt.
Het was semi alleen reizen. Dus alleen naar schiphol....alleen naar het hotel en weer alleen naar de bus.
Verder de week met anderen doorgebracht(echt super week gehad) en toen weer alleen naar huis.

3 jaar later ben ik 5 maanden naar Australie geweest en Nieuw Zeeland en heb daar voornamelijk alleen rondgereisd.
Was goed te doen en je ontmoet een hoop mensen.
Als je er eenmaal zit gaat het eigenlijk allemaal vanzelf en de locale mensen zijn erg behulpzaam.

Wil volgend jaar weer opdezelfde manier vakantie houden.

Wat goed dat jij toch die stap gezet hebt. Het lijkt me inderdaad geweldig om daar rond te reizen.

En wil jij volgend jaar weer richting Australie/ Nieuw Zeeland? Of ga je een andere reis maken?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:41

Ik hoef voorlopig niet meer zover maar als het banksaldo het toelaat zal ik niet lang hoeven nadenken over een reis door Amerika en Canada.

Ik hoop dit jaar naar Egypte te kunnen met de resiorganisatie Shoestring.
Is een beetje semi zelfstandig reizen.