Raakt paard niet van slag op vakantie ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shorty_bara

Raakt paard niet van slag op vakantie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 12:24

Ik zelf ben nog nooit met mijn eigen paardje naar het buitenland geweest, maar wil dit nog zker gaan doen in de toekomst.
Maar voor de mensen die al wel met hun eigen paardje/pony op vakantie zijn geweest ; Raakt hij niet van slag in zo een hele nieuwe opgeving, nieuwe vriendjes, stal, mensen etc.... ?

marleen_usar

Re: Raakt paard niet van slag op vakantie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:43

Wij gaan altijd naar een camping in drenthe en iedereen die zijn eigen paard meebracht konden er niet mee naar buiten.Ze probeerden het wel maar er was geen houwen aan.dus dan was het 3 weken in de bak nou als het zo moest dan liet ik hem thuis.Maar volgend jaar mag mijn paard ook mee dus ben benieuwd of ik wel verder kom dan 3 weken bak.

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:52

Mijn paard is nu twee keer een week "van huis" geweest, maar ze werd er niet anders van.
Althans.... niets van gemerkt

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:25

ligt heel erg aan je paard, hoe zelfverzekerd hij is en hoe jij daarmee omgaat. Ik sleep m'n pony overal mee naar toe en na een halve dag onrust (roepen en een beetje ijsberen) komt hij tot rust en heeft hij het prima naar z'n zin. We gaan er dan ook rustig mee naar buiten.

Mijn pony is wel heel zelfverzekert en heeft veel vertrouwen in mij - als ik aangeef dat alles in orde is, neemt hij dat van mij aan. Een goede band met je paard is heel belangrijk als je hem uit z'n vertrouwde omgeving haalt. Jij bent immers het enige bekende dat hij op dat moment nog heeft.

Naar het buitenland zou ik zeker niet gaan voor ik het een keer in eigen land had geprobeerd. Een lange trailerreis is vaak geen pretje en je moet zo iets zorgvuldig voorbereiden.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:39

Voor mijn paard is het heel belangrijk dat het een rustige stal is. Als dat niet zo is gaat hij flippen.
Dus: Almelose Ruiterdagen of een grote manege kan ik wel vergeten maar bv. een kleinschalige pensionstal waar rust heerst gaat weer wel.
Ik zou idd eerst eens in eigen land op vakantie gaan voor je naar het buitenland gaat. Kan dat ook zomaar? Moet je dan geen internationaal paspoort hebben?

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:57

Ik wil eerst volgend jaar zomer proberen ermee naar renesse te gaan maar mijn paard raakt niet van slag maar loopt zichzelf leeg als ik hem op een wei zet. Hij durft alles maar als tie buiten staat ook: bij mij mogen ze 1 uur per dag buitenlopen. Tu Viens rent 1 uur aan 1 stuk door. Dus ik moet al een plek hebben waar hij in een stal kan staan.

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:36

Of misschien kan hij z'n ei gewoon niet kwijt en heeft 'ie een lange vakantie op het land nodig. Klinkt alsof je paard nogal gefrustreerd is...

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:42

Ik vind het ook een vreemd verhaal. Zet hem eens met andere paarden in de wei b.v..

Maar om on-topic te blijven. Mijn paard reageert altijd heftig op verhuizingen en andere omgevingen. Maar ik ben wel een aantal jaar geleden een week bij Emiel Voest geweest en ik kan me niet herinneren dat dat problemen gaf eigenlijk. Het zal dus ook aan je eigen instelling liggen (of in elk geval die van mij ). En bij Voest waren we natuurlijk veel aan het werk samen dus dat gaf een hoop afleiding plus dat haar stalvriendje mee was.

Zelf zou ik in elk geval niet snel naar het buitenland gaan met m'n paard, ja België misschien maar verder niet.

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:32

als hij buiten staat, dan staat hij met 2 andere paarden. Die laat hij gewoon links liggen en hij gaat gewoon een vol uur in volle galop de bak door.

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:36

Mijn paardje gaat altijd mee naar Ameland, vind ze gewelidig geloof ik, Als ik haar vrijlaat gaat ze in volle galop naar d achterkant van het weitje scheuren en daar gaat ze staan eten alsof er niks is gebreurt. Nou gaat er wel altijd een vriendje met haar mee, die ze kent

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:39

Rambogirl schreef:
als hij buiten staat, dan staat hij met 2 andere paarden. Die laat hij gewoon links liggen en hij gaat gewoon een vol uur in volle galop de bak door.

...Op een gegeven moment houdt hij wel op hoor..
Maargoed. Ik ben 1 keer met een paard op vakantie geweest, ging super allemaal

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:42

ik ging voorheen op meerdaagse wedstrijden met een stel vrienden, eerst was mijn paard wel danig in de war maar later maakte het hem niet meer uit.
We gaan al 12 jaar naar dezelfde stal op vakantie en ik ga er ook af en toe tussendoor heen, ook andere stallen maakt hem nu niet meer uit.

Denk dat ze er wel aan wennen en dat het een kwestie van regelmatig doen is. Als je maar 1 of 2 keer weggaat blijven ze wel een beetje onrustig denk ik..

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:46

ik ben nu 3 x van stal verhuist en ze deed alle keren in het begin slecht eten, dus ik begin er niet aan.
Jij kent je paard het beste, dus .....moet je op jou ervaring de keuze maken.

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:57

Ik ben 3 keer met mijn pony op vakantie geweest en nooit problemen gehad... Het was wel altijd in Nederland en ik zou m niet mee willen hebben naar het buitenland. Ook waren er altijd andere (voor hem onbekende) paarden in de buurt, wat het denk ik wel wat gemakkelijker maakte. Ik vind het wel heel belangrijk dat hij op een vreemde plek 's nachts op stal kan, terwijl hij zomers regelmatig een nacht op het land staat... Denk dat het meer voor mijn eigen gemoedsrust is dat ik m 's nachts binnen wil hebben op een vreemde plek.

angelke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:50

Ik ben een keer op vakantie geweest met mijn brijrijdpaard. Dit was wel niet heel erg ver, maar toch wel andere stal, andere mensen, andere paarden enz. Met bokkers btw .
Ook al is hij nog vrij jong, hij was voorbeeldig! Hij genoot overduidelijk dat hij op een wei mocht(in plaats van paddocks) af en toe, op stal was hij soms een beetje onrustig evenals in omgang.
Maar op de wandelingen zelf was hij het braafste paard van allemaal (of toch misschien samen met nog een ander ). Heel erg rustig, ik kon zo andere paarden in galop laten voorbijsteken, of anderen voorbijsteken, en zijn oren gingen zelfs amper achteruit.
Geweldige vakantie!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 22:18

Ik ben daar zelf vrij makkelijk mee, heb gelukkig geen extreme hete/probleem paarden (gehad), maar denk wel dat het voor een deel van de eigenaar afhangt hoe groot je het probleem maakt.
Mijn vorige paard had toen ik haar kocht altijd bij dezelfde eigenaar gestaan, alleen zonder andere paarden, achter het huis. Uiteindelijk ging die overal zonder troubles mee naartoe, kon haar overal bij in de wei zetten en ze deed geen domme dingen. (en dat was geen simpel paard...) Gewoon regelmatig meenemen naar een vreemde omgeving zodat ze leren dat het hooi ergens anders ook best smaakt.
Mijn huidige paard maakt ook geen problemen terwijl ze soms zich wel aardig naar maakt thuis.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:59

marleen_usar schreef:
Wij gaan altijd naar een camping in drenthe en iedereen die zijn eigen paard meebracht konden er niet mee naar buiten.Ze probeerden het wel maar er was geen houwen aan.dus dan was het 3 weken in de bak nou als het zo moest dan liet ik hem thuis.Maar volgend jaar mag mijn paard ook mee dus ben benieuwd of ik wel verder kom dan 3 weken bak.

Dat heb ik in 15 jaar NVVR nou nog nooit meegemaakt. Soms waren de paarden wat drukker, maar daar bleef het altijd bij.

flowerxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:17

Ik ben een aantal jaar met de ponyclub op kamp geweest. Heel erg gezellig iedereen had een pony mee. Ze vonden het prachtig en wenden ook heel snel.

Ik zou zelf trouwens nooit naar het buitenland gaan met mijn paard. Wat een gesleep voor zo'n beest en een ander klimaat doe je hem ook geen plezier mee. Daarbij kom je daar soms op plekken terecht waar je paard aan moet wennen of slecht uit de voeten kan (bergen, slechte wegen, duinen, strand hitte).

Ik maak vaak in het buiteland een rit. Het paard kent daar de omgeving en weet de weg. Ik zie mijn eigen pony niet zo snel door de ardennen gaan of in de hitte van frankrijk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 13:28

Concorde schreef:
Ik ben daar zelf vrij makkelijk mee, heb gelukkig geen extreme hete/probleem paarden (gehad), maar denk wel dat het voor een deel van de eigenaar afhangt hoe groot je het probleem maakt.

Hmmm, als je paard gaat weven uit stress kun je daar als eigenaar toch vrij weinig aan doen.
Ik denk dat het per paard heel verschillend is hoe hij zich gedraagt bij het van stal veranderen. Daar kun je als eigenaar niet veel aan doen.
Als ik merk dat mijn paard staat te weven gaan er wel allerlei alarmbellen rinkelen, maar zoals ik jou berichtje lees, is dat voor jou geen probleem?
Lijkt me toch dat je jezelf dan ook niet erg prettig voelt als je voor jouw plezier op vakantie gaat ...

@TS: weet je al wat je doet met je paard?

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:06

Fitz: Tuurlijk wel, maar ik ken genoeg mensen uit m'n omgeving die toch echt zelf hun paard nerveus maken, het paard reageert gewoon op hen. Dat is lang niet altijd zo, maar er zijn in mijn ogen gewoon heel veel mensen die hun paard een stuk lastiger laten lijken dan dat ze werkelijk zijn.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:07

mee eens maar als je angst hebt geef je dat door aan je paard,ik heb niet het idee dat een paard echt veel anders is op vakantie. Gewoon een paar dagen laten wennen en langzaam meer van hem/haar vragen.

Vvincent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:24

Ligt natuurlijk aan jou paard, de omgeving waar je naartoegaat. Het klimaat daar, de voorzieningen en hoe jij met de situatie omgaat

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:00

Mijn pony is wel gevoelig voor veranderingen (en een stress wever), maar heeft totaal geen problemen gehad op vakantie vorig jaar! Er gingen nog 2 bekende paarden mee, ik denk dat dat best gescheeld heeft (thuis kan ze met beide paarden niet goed overweg, op vakantie was ze met 1 van de 2 ineens dikke vriendjes )
Ze heeft lekker op het weiland gestaan en gewandeld in de bossen, volgensmij heeft ze het best naar haar zin gehad

Het ligt er inderdaad ook maar aan hoe je er zelf mee omgaat denk ik. Naar het buitenland met mijn pony zou ik nooit doen trouwens met een vreemd klimaat, wij zijn gewoon naar de veluwe geweest.. als het niet ging kon ze binnen anderhalf uur weer op haar vertrouwde stekkie staan.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 22:25

Ik ben 2x in Nederland op vakantie geweest met mn paardje.
Was echt super!! Zeker aan te raden.
Hij reageerde goed op de omgeving, alleen de eerste keer buiten ging ik wat hard. maar de dag erna was ie helemaal afgekoeld en heb ik een heerlijke vakantie gehad!!