een jaar high school

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 17:08

hoi
ik zit er steeds meer over te denken om na de havo, volgend jaar een jaar naar amerika of australie o.i.d. te gaan en dan High school te doen. aangezien ik nog steeds zit te denken vroeg ik me af of er op bokt mensen zijn die hier ervaring mee hebben, en wat zij mij aanraden.

gr. michiel

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:26

Een zus van mijn vriendin doet het nu.
HEt bevalt haar heel goed, ze heeft het in ieder geval erg naar haar zin daar!

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:26

Hee!! ik ziet net dat je in Lievelde woont
Toevallig

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 21:32

none schreef:
Hee!! ik ziet net dat je in Lievelde woont
Toevallig

ik zit zelfs nog bij jouw op school

Nado
Berichten: 3365
Geregistreerd: 23-11-04

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 00:09

Voor de ervaring is het erg leuk, maar ga er (iig in amerika) niet van uit dat je op de school veel zal leren, behalve engels. Het niveau van de high school ligt rond ons MAVO niveau, dus als Havist zal je daar niet veel van leren.

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 08:38

MRmichiel schreef:
none schreef:
Hee!! ik ziet net dat je in Lievelde woont
Toevallig

ik zit zelfs nog bij jouw op school


Denk ik ook wel dan, maar ken jij mij??
Wie ben jij dan??

Oke, lekker offtopic

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 17:36

Citaat:

Denk ik ook wel dan, maar ken jij mij??
Wie ben jij dan??

Oke, lekker offtopic

ik las in het radstake meeting topic dat jij deze week een uitwisselingsstudent kreeg, vandaar wist ik dat je bij mij op school zit, maar ik weet niet wie je bent, maar misch zie ik je vanaaf in de radstake

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 17:37

Nado schreef:
Voor de ervaring is het erg leuk, maar ga er (iig in amerika) niet van uit dat je op de school veel zal leren, behalve engels. Het niveau van de high school ligt rond ons MAVO niveau, dus als Havist zal je daar niet veel van leren.

nee, het gaat mij ook om de ervaring. ik voel mij al wel slim genoeg

UK_eef

Berichten: 4221
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:58

Het is wat al gezegd is, het niveau is lager dus kwa ontwikkeling schiet je er niet veel mee op. (academisch)
Verder heb ik het ook altijd gewild, maar het prijskaartje heeft me tegengehouden

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 23:19

Eef18 schreef:
Het is wat al gezegd is, het niveau is lager dus kwa ontwikkeling schiet je er niet veel mee op. (academisch)
Verder heb ik het ook altijd gewild, maar het prijskaartje heeft me tegengehouden

nee mijn ouders betalen het. die vinden het geweldig dat ik zoiets wil doen. i.p.v. school zou ik ook graag gaan rondtrekken maar daar voel ik me nog iets te jong voor en volgens mij heb ik
ook nog onderwijsplicht.

lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:31

Als ik m'n vwo haal wil ik misschien naar Amerika gaan om daar te studeren, lijkt me een geweldige ervaring!

Dorus

Berichten: 13276
Geregistreerd: 06-04-04

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 10:23

Ik heb zelf ook altijd een jaar naar Amerika willen gaan. Helaas heb ik dat toen voor me gehouden omdat ik ervan uitging dat mijn ouders dat toch niet zouden betalen. Had ik het ff mis..... Tegen de tijd dat ik iets zei en bleek dat het wel zou hebben gekund was ik al te oud
Ik heb daar eeuwig spijt van dat ik niet eerder iets heb gezegd.



Overigens, als je interesse hebt in Australie zou ik even goed informeren hoe de schooljaren daar lopen. Ik meen me namelijk iets te herinneren dat een schooljaar daar gelijkloopt met een kalenderjaar. Het is daar in in december immers zomer is en dat had dacht ik ook zijn invloeden op een uitwisselingsjaar. Je zou er dan nl. 2 jaar mee kwijt zijn....

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 20:19

Falona schreef:
Overigens, als je interesse hebt in Australie zou ik even goed informeren hoe de schooljaren daar lopen. Ik meen me namelijk iets te herinneren dat een schooljaar daar gelijkloopt met een kalenderjaar. Het is daar in in december immers zomer is en dat had dacht ik ook zijn invloeden op een uitwisselingsjaar. Je zou er dan nl. 2 jaar mee kwijt zijn....

ja klopt, dan stap je halverwege het jaar in, daarom wil ik ook liever naar amerika. als ik ga dan.

tenerife

Berichten: 403
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Twente

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:01

Ik ben er nu ook mee aan het kijken, om volgend ja na 5 havo daar een jaartje heen te gaan. Maar dat naar school gaan lijkt me niet echt wat, behalve als je samen met iemand gaat die je kent. Duss ik ben meer aan het kijken om te werken en tussendoor leuke dingen te doen, en kijken of ik iemand mee kan krijgen.

TessaB

Berichten: 719
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:29

Had je al aan Canada gedacht? Iets minder bekend dan buurland Amerika (alleen daarom al leuker) en wat betreft visum waarschijnlijk ook een stuk makkelijker. Verder is het onderwijs kwalitatief goed en de kosten zijn lager dan Amerika of Australie. Mocht je interesse hebben kan ik eventueel wel wat adresjes geven!

Zelf hebben wij nu voor de derde keer een high-school uitwisselings student in huis (via AFS). Na een Amerikaan en een Braziliaanse nu een Australische. Het zal niet altijd meevallen, maar het is naar mijn mening erg goed een tijdje in een ander land door te brengen. Succes ermee!

tenerife

Berichten: 403
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Twente

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:35

Ik kan opzich wel wat informatie gebruiken over de kosten, en hoe groot is de kans dat je daadwerkelijk na dat jaar, hier weer verder gaat met je hbo, want daar zijn me ouders een beetje bang voor, en zijn der ook gastgezinnen in canada die paarden hebben, of zijn daar in iedergeval veel paarden in Canada??

tenerife

Berichten: 403
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Twente

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:36

Owjah, enne voor als je daar bijvoorbeeld een jaar wilt werken hoe gaat dat dan.

TessaB

Berichten: 719
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:37

Weer verder met je hbo ligt helemaal aan jezelf natuurlijk! Veel hbo en universitaire opleidingen hebben ook uitwisselingsprogramma's met canadese instellingen (in 2e/3e jaar). Op deze manier is een uitwisseling een stuk makkelijker, je betaald in nederland collegegeld dus niets duurder, kunt vaak ook nog een beurs krijgen en je studie loopt geen vertraging op. Ga je een half jaar in Canada studeren dan is er ook geen visum nodig, alleen een geldig paspoort.

De kosten weet ik zo niet, ik kan je wat adresjes geven van highschool programma's. Daarover zal ik je een dezer dagen pm'en.

Werken en reizen kan erg makkelijk in Canada. Tussen 18 en 31 december kun je een working holiday vergunning aanvragen (er zijn 150 van deze vergunningen per jaar voor Nederland) en als je deze krijgt dan kun je vanaf januari een jaar lang werken en reizen. Meer informatie: www.studerenincanada.nl

tenerife

Berichten: 403
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Twente

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:56

lijkt me handig als je dat zou willen doen

Tieneke

Berichten: 21722
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 16:04

Mijn beste vriend is via AFS naar Amerika geweest voor een jaar. Hij zat in Kansas bij een familie met veel quarter horses en omdat hij dus ook al jaren reed was dat voor hem de hemel op aarde.
Hij heeft een echte band opgebouwd met z'n "familie" daar en ziet hen nu zelfs liever dan z'n eigen familie (echt waar), de moeder daar noemt hij nog steeds "mom".
Met daar naar school te gaan ga je idd niet veel bijleren en ook zal je op het einde van het jaar geen diploma krijgen. De juiste reden hiervan weet ik niet meer.
Wat ik erover gehoord heb is allemaal positief, hij zou het zo nog eens doen.
(Wel moet je heel hard opletten dat je in de klas geen dingen zegt als "oh my god" of "s h i t", hij vloekte wel eens en dan was de klas stil voor 20 minuten!!!

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 10:02

jah dat hoorde ik ook al dat je niet mag vloeken, want dan krijg je geloof ik een waarschuwing, en bij 3 waarschuwingen moet je het land uit, ik ga binnenkort is naar zo'n infodag heen, ik denk wel dat ik deze plannen doorzet, als die infodag goed bevalt en ik natuurlijk wordt toegelaten.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:31

Ik heb er zelf vorig jaar ook aan gedacht, ben ook naar zo'n info-avond geweest. (zeker aan te raden) Het lijkt me nog steeds heel leuk, mar ik heb er er uiteindelijk niet voor gekozen, omdat ik besloten heb om na m'n studie die kant op te gaan. natuurlijk ga is dat wel anders dan wanneer je in een gastgezin zit, daar leer je veel meer van het leven daar. (wat me erg interessant lijkt) mn zus wou het ook heel graag, alle plannen waren klaar, toen de directie van school haar het af ging raden etc. nu, 6 jaar later, heeft ze er altijd spijt van dat ze nooit geweest is.
Dus als je het echt graag wil, dan zou ik zeggen zet die plannen zeker door! na je 18e kun je er al niet meer naartoe...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:38

lindatje schreef:
Als ik m'n vwo haal wil ik misschien naar Amerika gaan om daar te studeren, lijkt me een geweldige ervaring!

Dat is zonde van je niveau. En je hebt ook erg weinig aan de meeste diploma's.

@TS een vriend van mij is een jaar naar California geweest, hij vond het er echt geweldig. De organisatie (kan ff niet op de namen komen, maar best bekend) was wel een zooitje en hij heeft bij 4 verschillende gastgezinnen (en ong. dito scholen) gezeten voor hij definitief een vast adres kreeg. Ze organiseren ook in het land zelf veel trips en tours, moet je natuurlijkwel zelf betalen. Maar je krijgt wel de kans om het land te ontdekken.
Het schoolniveau is echt schrikbarend laag, en dan te bedenken dat de helft van de Amerikanen het erg moeilijk vinden.

Drank is verboden (min 21)
Verplicht Engelsspreken op voorbereidingskampen/introkampen
En als je iets doet wat echt niet door de beugel kan, is het linea recta naar huis.

Je kunt aangeven bij wat voor soort familie je wel (of juist niet) graag terecht wil komen. Dus erg gelovig of totaal niet. Ik denk niet dat ze met je paardenwens rekening kunnen houden, maar je kunt het proberen.
M'n vriend is gewoon aan zijn hbo begonnen in Den Haag.

Canada is ook wel een leuk land.

Fitzroy

Berichten: 25233
Geregistreerd: 11-01-01

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 19:05

Mijn zus is jaren geleden via AFS een jaar naar Amerika geweest. Zij heeft daar een geweldige tijd gehad en spreekt/ziet nog regelmatig haar Amerikaanse Mom and Dad.
Ze had allemaal vakken gekozen die je in Nl. niet kon kiezen zodat ze er ook nog wat aan had. Bv. Astrology, Spaans en nog meer.
Wel hadden wij het idee dat AFS vooral kijkt naar de hobby;s en minder naar het karakter. Mijn zus is gek van skien en zat bij een skileraar in huis.

Wij hadden in dat jaar ook via AFS een Amerikaanse in huis die net als ik als hobby paardrijden had. Maar dat klikte verder totaal niet dus die is met de Kerst naar een ander gezin gegaan.

Shotime

Berichten: 537
Geregistreerd: 18-12-04
Woonplaats: Grashoek

Re: een jaar high school

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 03:51

Ik zie dit topic nu pas.

Ik heb zelf een jaar high school gedaan in Amerika, is nu wel al bijna
4 jaar geleden. Ik had ook een hoop van mensen gehoord over dat
het niveau lager ligt en meer van dat soort "ik heb gehoord van" redenaties.

Maar ik moet zeggen dat het heel anders is wanneer je het zelf
meemaakt. Je kan ook niet heel Amerika over één kam scheren.
Want elke staat is in mijn ervaring weer anders.

Ik heb in Utah gewoond en ben later zelf nog door heel Amerika
gereisd. Utah had best een hoog schoolniveau. De school waarop
ik zat is enorm groot, ik geloof iets van 3000 leerlingen.
Deze school heeft dan bijv. zijn eigen parcours voor autorijlessen
met zo'n radiosysteem. Ik geloof wel 50 verschillende vakken
op verschillende niveau's, 3 of 4 gymzalen, ballroomdance zaal,
fitnesszaal, een enorm auditorium en nog veel meer.
Je hebt overiges ook scholen waar maar 50 leerlingen op zitten

Afbeelding
een stukje van mijn school

Ik kon op mijn school vakken op verschillende niveau's kiezen dus
het niveau was eigenlijk nooit te laag. Vakken als child development
en photography hebben wij hier niet dus dat kan je eigenlijk niet
eens vergelijken.
Maar de schoolsystemen in Amerika zijn ook verschillend.
Op mijn school moest je bijvoorbeeld vanaf 7th grade (brugklas) een
soort van studiepunten halen die dan op het einde van 12th grade
voor je diploma zouden zorgen. Maar er zijn ook scholen die een soort
van examens hebben net zoals hier. dan heb ik het niet over de sat test.

Op mijn school was het niveau dus in ieder geval niet te laag.
Verder heb ik er een geweldige tijd gehad! trouwens via EF
Heb ook nog de winterspelen meegemaakt in Salt lake city.

Daar lijkt me kiezen wat je gaat studeren ook makkelijker, ik vind
dat hele studiehuis gedoe van Nederland echt een flutsysteem.
Dus wat ik nu eigenlijk zeg is dat ik het schoolsysteem daar zelfs beter
vind! (in Utah althans)

Mocht je vragen hebben over het High school year in het algemeen,
dan mag je me altijd een pm sturen