In plaats van druivenplukken in Frankrijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

In plaats van druivenplukken in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 18:18

Hallo allemaal

Wij zijn bezig met de aankoop van een huis in het buitenland. Het is een hartstikke mooi plekje vlakbij het bos waar je prachtig buiten kunt rijden en er is ook een weiland bij. Maar er moet nog heel veel aan gebeuren en wij zijn maar met z´n tweetjes.

Nou vroeg ik me af: zou er belangstelling zijn hier voor een vakantieadres waar je in principe niets voor hoeft te betalen waar je gelegenheid hebt om lekker met je paard het bos in te gaan, maar waar je dus ook een vast aantal uren per dag meehelpt met:

*Omheiningen plaatsen
* Stallen bouwen
* Een paard opvoeden (er komen 1 of 2 paarden bij)
* Schilderen
* Schoonmaken
* In de tuin werken
* Etc

In principe gaat het om een "ruil", m.a.w. wij zorgen wel voor stamppot en boterhammen , jij geeft arbeid in retour. Mensen die in het weekend mee willen helpen worden ook gevraagd te reageren. Je kunt MET of zonder paard komen. Het liefst hebben we mensen die een klein beetje verstand hebben van natural horsemanship, of die daarin geinteresseerd zijn.

Tijdstip van aanvang is waarschijnlijk in het voorjaar, misschien al eerder. Weten we nog niet zeker. Vervoer zou je waarschijnlijk zelf moeten regelen. We willen je wel ophalen met paard maar weet nog niet zeker of dat met de trailer lukt (en daar moet je dan wel de benzinekosten voor betalen).

Ik wil nu alleen de belangstelling even peilen (als die er niet is, moet ik even wat anders verzinnen dus!) . Stuur a.u.b. een PB! Als je vragen hebt die meer mensen zouden kunnen stellen, dan beantwoord ik die wel hier.

Als er mensen serieuze belangstelling hebben, spreken we de rest verder persoonlijk af.

Groetjes,

ZS

PS ZEGT HET VOORT A.U.B.!!!

tenerife

Re: In plaats van druivenplukken in Frankrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:24

Over jaartje of 4 als ik me hbo af heb wel voor een jaar, maargoed dan heb je der niks meer aan. Maar wou zeggen dat het opzich wel een leuk en goed idee is.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 18:36

tenerife schreef:
Over jaartje of 4 als ik me hbo af heb wel voor een jaar, maargoed dan heb je der niks meer aan. Maar wou zeggen dat het opzich wel een leuk en goed idee is.

Wie weet heb ik er dan nog steeds wat an!
Als je serieuze belangstelling hebt, stuur maar een PB-tje. Ik kan altijd je naam, telefoonnummer en gegevens (achtergrondje, wat je kunt, wat je leuk vindt) opschrijven.

We zijn van plan om daar een bedrijf op te zetten, dus zullen altijd wel een paar handjes extra nodig hebben hier en daar. Het kan alleen wel zijn dat het dan slapen in een caravan of tentje wordt, maar ´t kan ook zijn dat als 1 van de kamers vrij is, je gewoon op een kamer kunt slapen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 10:13

Het loopt nog niet storm begrijp ik ....
Nog iemand?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 20:00

Ik denk dat er zeker belangstelling voor zal zijn
Het ligt er natuurlijk ook wel aan in welke regio van Frankrijk je zit.
Als je ver weg zit, dan loop je toch het risico dat mensen geen trek hebben in zo'n lange reis met auto en trailer.
Zelf heb ik geen belangstelling (heb geen paard meer ) maar ik weet bijna zeker dat het aan gaat slaan.
Veel succes met je plannen

Bacchus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:36

gaat het hier om een weekendje, een weekje, of iets wat herhaaldelijk terug gaat komen?
Anders denk ik dat er genoeg valt te organiseren als het om iets tijdelijks gaat

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:42

dit concept is in Engeland heel populair en ze hebben ook een tijdschrift met vraag en aanbod. Ik zal vanmiddag even vragen hoe je daar aan kunt komen en je vanavond ofzo pb-en.
De mensen die het doen zijn "Woofers" ze doen aan "Woofing" Dat is van working on a farm (weet niet waar die andere 0 vandaan komt). Ze doen alles tegen kost en inwoning. Kennissen van me hebben regelmatig woofers, uit heel de wereld, ook paardenmensen.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:47

Wel een heel erg leuk idee.

Leek mij ook wel leuk om te doen. Maar over hoe lange periode gaat het dan. Paar weken of maanden of idd weekenden? En waar in Frankrijk is het? Hoe belangrijk is het om frans te spreken. kan je wat specifieker uitleggen hoe jij het voor je ziet en wat je ideeen zijn?

Groetjs

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:52

http://www.wwoof.org/

Dit is waar ik het over had. Dat "organic farming" kun je met een schep zout nemen hoor, mijn vrienden hebben ze om muren te bouwen, land te schonen, you name it, precies wat jij aan werk biedt...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 07:13

wreckh schreef:
Wel een heel erg leuk idee.

Leek mij ook wel leuk om te doen. Maar over hoe lange periode gaat het dan. Paar weken of maanden of idd weekenden? En waar in Frankrijk is het? Hoe belangrijk is het om frans te spreken. kan je wat specifieker uitleggen hoe jij het voor je ziet en wat je ideeen zijn?

Groetjs

Nee, je hoeft geen Frans te spreken. Het wordt Belgie of Duitsland. De locatie staat dus nog niet helemaal vast.

Ons idee is om een natural stal op te zetten, waar paarden zoveel mogelijk in natuurlijke omstandigheden gehouden worden en waar het ook vooral draait om de communicatie tussen paard en mens.

Voorlopig - in het begin - draait het daar nog niet al teveel om, want we moeten eerst nog maar zien dat we alles opgebouwd krijgen: stallen, schuren etctera. En daar hebben we dus hulp bij nodig.

De periode kies je eigenlijk eigenlijk zelf uit. Alleen een weekend kan, maar da's wel een beetje kort. Langere tijd kan evt ook, tot ik denk maximaal 1 of 2 maanden achter elkaar (dan moet het begin wel zo'n beetje klaar zijn).

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:13

Ik zou graag op de hoogte gehouden willen worden. Als het doorgaat en jullie iets gevonden hebben zijkt het me leuk omsamen met een vriendin te komen. Maar goed.. moeten eerst de plannen concreter worden. Maar dan weet je in ieder geval dat ik wel interesse heb.

Bacchus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:18

hetzelfde voor mij

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 18:29

Hoi hoi

Het is al redelijk concreet. We hebben een paar boerderijen op het oog en zijn nu aan het uitzoeken of de bestemmingsplannen van die boerderijen ruim genoeg zijn voor ons om te doen wat wij graag willen. We willen paarden kunnen houden, maar ook boxen verhuren en workshops geven.

Beide boerderij zijn gemengde bedrijven (landbouw/veeteelt).

Het gaat allemaal wat langzamer dan wij willen . Dan moeten we weer de gemeente bellen, dan weer een makelaar, dan gaat er weer 3 dagen overheen voor ze terugbellen, dan is het weer niet goed ontvangen ... ga zo maar door. A.s. zondag gaan we bij een van de bedrijven serieus kijken, de andere hebben we al gezien en zijn we nu met de bestemmingsplannenvraag en financieringsvraag bezig.

Dus dan weten jullie ff hoe concreet het precies is. Stel dat het met 1 van de 2 wat wordt, dan praten we over een start in december/januari/februari (we hebben een opzegtermijn op't werk). Als het niets wordt, dan moeten we weer verder zoeken en duurt het langer.

Het is best spannend allemaal trouwens

Ik hou jullie hier op de hoogte.

Fr

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 18:38

Ik heb ook zeer zeker interesse, maar dan wel pas komende zomervakantie... Ik hou dit topic even in de gaten

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 22:21

Er begint een beetje schot in te komen.
We hebben nog een bedrijf bekeken en dat lijkt heel goed. We kunnen waarschijnlijk de financiering ook wel rondkrijgen.

Het is een prachtige omgeving, vlakbij het bos, en ik zie mezelf zo al elke dag een ochtendrondje rijden op mijn paardje, er loopt een heel mooi landelijk pad naar het bos. Wauw!!!

We gaan nu voor dit bedrijf dus uitzoeken wat er mogelijk is en wat niet, of alles klopt qua kadaster en dergelijke. Gaat weer wat tijd overheen. Maar dit is wel echt HEEL mooi!

We hebben er nog eentje die we moeten bekijken, maar daar verwacht ik wat minder van.

Ik houd jullie op de hoogte.

Fr

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 08:40

GEEF JE OP!

Ok het is nu inmiddels al heel serieus, en nu heb ik wat "hardere" toezeggingen nodig. Diegene die belangstelling hadden zal ik even PB-en anders zien jullie het misschien te laat.

Ik ben een ondernemersplan aan het schrijven. Zodra dat klaar is gaat dat tesamen met de balans vh bedrijf naar de bank. In het plan wil ik ook globaal omschrijven hoe wij denken onze uren te verdelen, en daar moet ik dus ook de periodes aangeven waarin wij vakantiewerkers hebben.

Even het aktuele aanbod van onze kant.

Het gaat om een bedrijf in Duitsland, het is ca. 180 km over de grens bij Enschede, achter Osnabruck. Het is dus wel een aardig eindje weg, niet in het grensgebied.

De werkzaamheden die je zou moeten doen zijn daar (het ziet er nu iets anders uit):
* dieren verzorgen en eieren rapen en sorteren (met een sorteermachine).
* groente en fruit naar en van de koelingsruimte brengen, inladen/uitladen
* akkerwerkzaamheden. Dit is niet onkruid wieden maar planten en oogsten. Hangt natuurlijk helemaal van de periode af.
* sorteerwerkzaamheden
* schilderen (in huis dus): latexen en verven. Voor diegene die daar een beetje handig in zijn dan he!
* schoonmaak werkzaamheden

Het lijkt mij ok om te stellen dat je 4 tot 6 uur per dag werkt afhankelijk van de zwaarte van het werk, en dat je de rest van de dag gewoon lekker je eigen dingetjes kunt doen. Je krijgt een kamer voor jezelf alleen, wat dat betreft is er genoeg ruimte. Je moet echter wel even een slaapzak en luchtbed meenemen want ik weet nog niet of we dan wel genoeg 1 persoons bedden hebben. Voor eten wordt gewoon gezorgd.

Dit is nog geen paardenbedrijf maar meer een akkerbedrijf! Op het moment dat we beginnen zijn er alleen onze eigen 3 eigen paarden. Verwacht dus geen standaard manege. Er is ook nog geen bak. Maar er is wel een rijvereniging vlakbij (2 km) waar je mogelijk in de bak zou mogen rijden. Het is vooral geschikt voor de liefhebbers van buiten rijden want vanaf de boerderij ben je in 3 minuten stappen over een landpad in het bos, waar je prachtig kunt rijden. Iets verder weg (10 min stappen) is nog een ander bos, er is dus voldoende variatie. De boerderij is prachtig gelegen in glooiend landschap. Er is ook een grappig kort rondje van/naar de boerderij te rijden van 2 landweggetjes en een stukje bos. Ben zelf van plan om dat rondje in elk geval elke ochtend eventjes te rijden met m'n paard, al was't alleen maar om de hond uit te laten . Je komt dus zeker elke dag aan rijden toe als je dat wilt.

Het is eventueel mogelijk om je met paard en al te vervoeren, dit zal dan waarschijnlijk op een vrijdag zijn, je rijdt dan op vrijdag met paard en trailer mee naar Osnabruck.

De details moeten nog steeds ingevuld worden, ook het tijdstip is nog te bespreken maar dit is ook voor een klein deel afhankelijk van wanneer er mensen zijn die kunnen helpen. WAARSCHIJNLIJK WORDT HET CA. FEBRUARI 2006 dat we echt zouden gaan beginnen, maar het kan heel goed zijn dat we eerder ook al wat hulp nodig zijn.

Ik stuur nog geen foto's van het bedrijf en/of preciese locatie, maar ik zou zo zeggen, als je echt belangstelling zou hebben, geef jezelf dan gewoon op. Zodra de financiering binnen is en we een principe OK hebben, dan pas ga ik foto's sturen. Vallen de foto's dan nog tegen (maar dat zal denk ik wel meevallen) dan kun je je nog terugtrekken. We pinnen je echt niet vast op iets hoor.

DUS!!!

Voor degene met serieuze belangstelling die voor 80% of meer zeker is, PB ons de volgende info:

* Je naam en leeftijd. Adres hoeft nog niet, maar woonplaats is wel handig (als je vervoerd moet worden).
* M/V ?
* Of je je paard meeneemt of niet. Wij hebben geen paarden waar je op kunt rijden dus of je neemt je eigen paard mee of je kunt niet rijden.
* Of je zelf je paard kunt vervoeren of dat je gehaald moet worden (je betaalt dan een deel van de benzine kosten, als er nog iemand mee gaat met paard, dan wordt het kosten opdelen natuurlijk, wij betalen ook een deel van de benzine). Dit gaat in verder overleg.
* Welk werk je voorkeur heeft, heb je ervaring in bepaalde werkzaamheden?
* Welk werk je echt niet kunt of niet wilt (dat geeft niet maar we willen wel een planning kunnen maken).
* Heel belangrijk: DE PERIODES WANNEER JE DENKT TE KUNNEN EN TE WILLEN ovv de datum. Vooral de periode 1 december 2005 tot 1 juni 2005 is daarbij belangrijk. Geef aan hoe zeker die periodes voor jou zijn, we hebben er niets aan wanneer je je opgeeft en dan later b.v. komt met "oh sorry, nee ik kom niet, ik was het alweer vergeten". Als er ECHT iets tussenkomt, tsja, dat kan altijd natuurlijk maar het moet in principe wel een serieuze aanmelding zijn.
*Er bestaat een tijdlang waarschijnlijk ook nog een mogelijkheid om per weekend te komen, d.w.z. je rijdt dan op vrijdag mee naar Osnabruck en op zondagavond weer terug! Er kunnen dan per keer 2 paarden mee in de trailer. Als deze optie je wat lijkt, geef dat dan even duidelijk aan. Je wordt dan weekendwerker. Ook dit gaat in verder overleg.

Mis ik nog iets???

Ik hoop dat er een aantal serieuze aanmeldingen komen.

Groetjes

Fr

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:13

Ik zoek nog even wat dingen voor mezelf uit voordat ik me opgeef. Ik heb ook wel een vriendin die misschien meewil, wil ik even vragen. Of misschien mijn zusje.

Je krijgt dus kost en inwoning voor 4 tot 6 uur werk per dag.
Daar zit (als je je paard meeneemt) je paard bij in?

Ik ben best enthousiast en wil graag helpen. Ik wil wel graag iets kwijt:

Ik ben vorig jaar november naar Spanje geweest. Daar zou ik 3 maanden op een ranch gaan werken en daar veulens trainen. Dit is mij helemaal niet goed bevallen. Ik moest ong. 12 uur per dag werken en ik kreeg er niet genoeg eten en drinken. Ik heb daar een rottijd gehad en ben binnen een week weer naar huis gegaan. (Heeft mij en mijn ouders 1000 euro gekost ) Ik zou het het fijn vinden als er wel duidelijke afspraken worden gemaakt. Ik denk dat als je kost en inwoning krijgt je daar best wat voor terug mag doen, maar het moet geen werkweek worden. Meer een werkvakantie, toch? Ik wil het gewoon ff zeker weten. Het klinkt mij gewoon hartstikke leuk, maar ben wel bang om weer van de koude kermis thuis te komen. En ik wel best wel werken, maar ik vind het oko belangrijk dat het gezellig en leuk is.

Ik hoop niet dat je mij verkeerd begrijpt, ik ben echt heel enthousiast Maar gewoon een dikke mietje.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 09:40

Hoi,

Je hebt GROOT gelijk dat je even duidelijk informeert. Maar nee, het is echt de bedoeling dat het voor de deelnemers een leuke werk VAKANTIE wordt, en dat je dus niet 's avonds bekaf in je bed rolt.

Als je werkt dan werk je en dat is 4 tot 6 uur en niet meer! Er wordt wel verwacht dat je dan echt werkt en niet de kantjes eraf loopt. Die uren worden bijgehouden, m.a.w. als je klaar bent, ben je KLAAR. Als het om zwaarder werk gaat, hoef je maar 4 uur te werken, maar dat zijn dus wel 4 "echte" uren. Heb je een dag pijn in je rug of een blaar of wat dan ook, heel simpel, doe je ander werk wat je wel kunt en dan wordt er geruild. We bespreken per dag wie wat doet en proberen rekening te houden met de voorkeuren maar er zijn natuurlijk ook karweitjes die niemand leuk vindt en die toch moeten gebeuren.

Als je vrij hebt dan heb je VRIJ en werk je dus niet meer. Dan mag je lekker naar ons kijken die nog wel moeten werken omdat we later zijn opgestaan of zo .

Qua eten wordt het simpel maar goed. Het gaat niet zo worden dat je alleen 's ochtends 2 boterhammetjes krijgt en 's avonds een bordje spaghetti. Het wordt eenvoudig eten: boterhammen met beleg en s avonds meestal stamppot, maar je moet natuurlijk goed te eten krijgen. Dit regelt mijn vriend en die houdt zelf ook niet van muizenhapjes . Het lijkt mij het handigst en het duidelijkst als we op vaste tijden het eten/koffie klaarzetten, b.v. 's ochtends van 7-9 kun je ontbijten, om 11 uur is er koffie met evt. een boterhammetje voor de hongerigen onder ons, van 13.00 - 12.00 kun je lunchen, etcetera.

Het is echt de bedoeling dat het een gezellige leuke club wordt , die plezier met elkaar heeft en met elkaar werkt, maar OOK gewoon een leuke tijd heeft. Dat geldt dus ook voor mij. Ik wil het liefst blije gezichten om me heen, en ik wil dat ook voor mezelf. En ik wil ook graag dat het in principe niemand teveel kost. We moeten er allemaal voordeel bij hebben!

Ja, het is inclusief paard, maar hoewel we ruimte zat hebben en er in elk geval een grote schuur is waar paarden binnen kunnen staan, moeten we dat als eerste voor elkaar maken omdat dat er nu gewoon nog niet is. Met prikpaaltjes is er wel een wei te realiseren, er is namelijk een wei, die is alleen nog niet omheind. Het eerste wat we daar moeten gaan doen is dus een goede omheining plaatsen voor paarden. Moet ook wel, want onze eigen paarden gaan natuurlijk als eerste ook mee en die wil ik absoluut goed hebben staan en niet achter een dun lintje of zo.

Ik hoop dat ik je zo gerustgesteld heb. Het gaat je sowieso heel weinig kosten, eigenlijk alleen de benzinekosten als je opgehaald en gebracht moet worden.

Groetjes,

Froukje

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:56

Ok, super, je hoort nog van mij

Sweetselina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:20

Lijkt me ook super.
Ben het zusje avn Wrechk
Dus denk dat je van mij ook nog wat hoort.

HannahFrouk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 02:10

Sweetselina schreef:
Lijkt me ook super.
Ben het zusje avn Wrechk
Dus denk dat je van mij ook nog wat hoort.

Kom maar met je lijstje dan !
Fr

Sweetselina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:42

Zal ff overleggen met mijn zus.
Je hoort het nog!

Mano88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:36

ik heb zeker ook wel interesse! maar ook voormij dan komende zomervakantie! dus ik hou dit topic ook even in de gaten!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 02:43

Klinkt allemaal heel interessant. het enige spijtige is dat ik geen eigen paard heb. En ik heb geen zin om deze zomer ergens 1 à 2 maanden te werken zonder te kunnen rijden.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:59

poes schreef:
Klinkt allemaal heel interessant. het enige spijtige is dat ik geen eigen paard heb. En ik heb geen zin om deze zomer ergens 1 à 2 maanden te werken zonder te kunnen rijden.

inderdaad.. dit geldt voor mij ook
Ik neem tenminste ook aan dat het niet een al te toeristisch gebied is, waar je ook makkelijk zelf op stap kunt..... dus ik zie er ook vanaf