Waarom ga ik, als 17-jarige, twee weken gaan bevriezen aan de noordpool en dan nog niet eens vanop een cruiseschip?
De universiteit van Antwerpen gaat al enkele jaren met studenten uit hun wetenschappelijke richtingen op expeditie naar Spitsbergen (Svalbard). Dit is een arctisch gebied ongeveer in het midden tussen het bovenste topje van Noorwegen en de eigenlijke noordpool en behoort tot het grondgebied van Noorwegen.
Dit jaar hadden zij besloten ook 8 (van de 14 deelnemers in het totaal) laatstejaars mee te nemen. Daartoe verstuurden ze brieven naar scholen over heel Vlaanderen. 2 deelnemers per school waren toegestaan.
Door een loting uit 24 geinteresseerden uit mijn school kon ik deelnemen aan de eerste selectieproef: wetenschappen. onze kennis van fysica, chemie, biologie en aardrijkskunde werd getest net als onze kennis over spitsbergen en het poolgebied. Ik slaagde en werd tiende van de uiteindelijk 130 deelnemers. Toen volgden fysieke testen voor de 80 overblijvers. Ook daarin slaagde ik en ik kon mee met de 40 resterende voor het motivatiegesprek. Daar had ik een goeie indruk van achteraf en dat bleek gegrond: ook die ronde was voorbij.
De laatste proef zou de 8 finalisten selecteren uit de 16 overblijvers. een overlevingsweekend in de ardennen. Het was hard, erg hard, met een rugzak van 18kg. Achteraf gezien was ik zeker niet bij de 8 beste, maar niet alleen prestatie telde natuurlijk. Zo werd ik geselecteerd voor een expeditie aan de noordpool. Als enige westvlaming trouwens

Die duurde van 9-23 juli 2005. We deden experimenten samen met de 6 studenten van de UA. Erg leerrijk, maar niet alleen op dat vlak... je wordt er echt constant geconfronteerd met jezelf. De omstandigheden zijn enorm zwaar... Je wordt er echt sterker door...
Maar dan nu waar jullie allemaal op wachten... foto's!!! sommige zijn niet door mezelf gemaakt maar door Willem Vandoorne.
Een verslag volgt in een tweede bericht.
Vanuit de lucht: nabij Longyearbyen, hoofdstad van Spitsbergen
Nogmaals vanuit de lucht
Het ‘strand’ van Longyearbyen (waar we een paar dagen op een camping stonden alvorens te vertrekken naar ons onderzoeksgebied, waar we zonder enig comfort, behuizing of andere mensen 10 dagen bleven)
Leuk plantje dat daar groeit (ja, de noordpool blóeit in de zomer!)
Ik op de camping (en twee nachten niet geslapen, houd daar rekening mee ajb

Mooi uitzicht
Uitzicht…
Weerspiegeling in het water
Een rendier!! (Svalbard Reindeer, de gedrongener versie)
Deel van de groep (als iemand zich hierin herkent, feel free to say so

De hoofdstad Longyearbyen (1200 inwoners, grootste stad)
Liften naar de camping die 5km van de hoofdstad ligt
Aanvallende Noordse Stern
Steen die gespleten is door de koude
FOTO’S WILLEM
Kongsfjorden uit de lucht. Op de foto de Conwaybreen
Het enige verkeersbord van Spitsbergen: opgepast voor ijsberen! Geldig over heel Svalbard
Sneeuw in ons basiskamp…!
Een poolvosje
Lastige beklimming…
De Noordelijke IJszee en uitzicht op Prins Karlsforland vanop Broggerhalvoya.
Silene Walbergensis
Sneeuwvlek waar we over moesten
Dichtstbijzijnd ministadje, 20km vanwaar wij zaten, zo’n 40 inwoners op dit moment.
Pluisgrassen
MIDDERNACHTSZON

Dit waren ze… Het (laaange) verslag in een volgende post voor de liefhebbers…!