Weekendje Berlijn: Leuke tips gezocht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adrija

Weekendje Berlijn: Leuke tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 20:47

Donderdag ga ik voor een paar dagen naar Berlijn . We 'wonen' aan de Potzdammer Platz maar ik heb al begrepen dat in Kreuzberg en Prenzlauerberg de leuke hippe winkels en kroegen te vinden zijn. Wie heeft er meer gedetailleerdere tips?

Alvast bedankt!

Kobus17

Re: Weekendje Berlijn: Leuke tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:42

Hoi,

ik hou dit even in de gaten, ga nl. over 2 wkn 4 dagen naar Berlijn.
Ik heb ook even op de anwb-site gekeken ,daar staan ook wel leuke dingen om te bezoeken.
Wij zitten net buiten Berlijn en kopen dan zo'n WelcomeCard , dan kan je voor 2 of 3 dagen ( wij dus 3 = ongv. 22 euri p.p.) alle openbaar vervoer gebruiken en krijg je bij verschillende musea en andere bezienswaardig heden korting.

Alvast veel plezier.

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:14

In de heetste week van juni ben ik bij mijn Berlijnse roommate op bezoek geweest. Het is een erg mooie stad en er is ontzettend veel te zien. Er is veel geschiedenis (vooral WO II) en veel groen. De omgeving van de Brandenburger turm biedt genoeg voor enkele dagen sightseeing: van Unter den Linden tot aan dat hoge ding waarvan ik de naam kwijt ben; van het monument voor de joden tot de Rijksdag. En ze hebben er Starbucks.
Bij metro-station zoologische garten vind je de gedachtniskirche, een half kapot geschoten kerk die ze zo laten staan ter nagedachtenis aan de oorlog. Hier is ook de universiteit, dus vind je veel studenten. De metro is een prima vervoersmiddel. Kaartjes zijn redelijk prijzig, maar als je met een groepje bent kun je een dagkaart kopen voor 14 euro als ik het mij goed herinner.
Aan de Spree heb je leuke tentjes waar je op een ‘strandje’ kunt relaxen kijkend naar de rondvaartboten.
Potzdammer Platz vond ik een erg mooie plek, een van de weinige plaatsen waar je niet wordt geconfronteerd met de tweede wereldoorlog, wat best wel even prettig is. Het is er heel modern, met kleurrijke gebouwen en winkelcentrum. Verder zijn er reuze wip-waps en in het winkelcentrum verkopen ze het lekkerste schepijs dat ik ooit heb gehad in een heerlijk wafeltje, voor een zeer redelijke prijs!!! Zeker het proberen waard!!!
Veel plezier!

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:34

@TessaB, daar hebben we wat aan! . Heb het even uitgedraait.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 18:26

Bedankt Tessa! Ik neem het zeker mee in de planning, vooral die plek aan de Spree klinkt goed in combi met de weersverwachting.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:25

Er is inderdaad enorm veel te zien, dankzij de bewogen geschiedenis van de stad. Heel merkwaardig: door de scheiding van oost en west hebben ze veel dingen dubbel (zij een tv-toren? wij ook een tv-toren!).

De universiteit, de Brandenburger Tor, het oorlogsmuseum en de winkelplaza`s zijn erg de moeite waard, maar mocht je een uitstapje willen maken: Potzdam zelf is ook werkelijk schit-te-rend! Zeer idyllisch met weelderige tuinen, een chinese tempel en een prachtig paleis van (deels) zandsteen.

PS: wat heb je trouwens een leuke naam

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 18:49

heel erg, off topic: Uums, ik keek even in je topic, voor je naam....

Als je profiel nog up to date is heb ik je paard mss gezien dit weekend in Verhildersum. Er was iets met oude ambachten en er liep een aantal paarden op het land en voor oude karren en ploegen.
---
Maar goed, terug naar Berlijn *Kijkt in Lonely Planet..

Ik zie geen Potsdam, alleen Potsdamer Platz. Is het een park buiten de stad?

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:06

ingeborg schreef:
heel erg, off topic: Uums, ik keek even in je topic, voor je naam....

Als je profiel nog up to date is heb ik je paard mss gezien dit weekend in Verhildersum. Er was iets met oude ambachten en er liep een aantal paarden op het land en voor oude karren en ploegen.
---

Dat klopt! Hercules (bruine Groninger) is vrijdag en zaterdag in touw geweest voor een weidesleep, een wipkar (blauw houten ding), een miedemawagen (een gele luchtbandwagen met rode strippen) en een hooischudder. Het arme beest was doodop, zaterdagavond .

Ik hing wsl ergens aan Harold (andere bruine Groninger die in tuig liep) of stond ergens in de geïmproviseerde Groninger Paarden-stand.

Maar hoe kwam jij uit Leiden wel niet in Leens terecht?

Tja, dan vervuil ik maar meteen even je topic met pics

Afbeelding
Dit zijn Hercules & Harold (broers)
Afbeelding
De miedemawagen
Afbeelding
Even pauze (hè hè)
Afbeelding
De wipkar
Afbeelding
De grasschudder

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 19:17

Jaaaa dit heb ik allemaal gezien
Klopt het dat je paard een beetje hoog opgooit in stap en dan ietwat kort kan zijn?

Edit: Leuke foto's trouwens.

Anyway grappig! (oh ja, mijn ouders zijn een aantal jaar geleden van Leiden naar Hoornhuizen, of all places, verhuisd terwijl ik hier ben gebleven... vandaar)

Maar hoe zit het nou met Potsdam?

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 09:15

Hoi

ingeborg schreef:
Maar hoe zit het nou met Potsdam?

Potsdam is een plaats vlakbij Berlijn.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:31

ingeborg schreef:
Jaaaa dit heb ik allemaal gezien
Klopt het dat je paard een beetje hoog opgooit in stap en dan ietwat kort kan zijn?

Anyway grappig! (oh ja, mijn ouders zijn een aantal jaar geleden van Leiden naar Hoornhuizen, of all places, verhuisd terwijl ik hier ben gebleven... vandaar)

Dankzij die volgeladen Miedemawagen achter zijn bilpartij en de ultra-sompige bodem was Hercules volgens mij helemaal vrij kort dit weekend (arm paardebeest).

Hornhuizen is één 'dorpsgemeenschap' met Kloosterburen, waar mijn vriend woont . Staan erg mooie huizen en het is er lekker rustig.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 17:30

Dankjewel Kobus, ga het nu opzoeken.

En ja Uums (Ingeborg ) ja klopt van die dorpsgemeenschap, iedereen kent elkaar, merk ik als ik daar ben. Mijn ouders gingen ook kijken bij de toneelstukjes. Was voor mij een beetje lastig te volgen mijn Leidse R.."Ken Ut Nait Verstoan hè".

Arm paard , ja hij was wel hard aan het werk, stond flink in het zweet.

Spekky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:01

Ik ben gister thuisgekomen van Berlijn.....