Vliegangst??Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellamafia

Vliegangst??Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 15:55

Heeey,

Over een aantal dagen is het dan zover ... dan ga ik op vakantie naar Rhodos waar ik zooooo aan toe ben ... het vervelende deel hiervan is dat ik het vliegtuig dan weer in moet ... BAH!!!

Ik heb al zo vaak en nog wel veel verder dan Rhodos gevlogen, maar het lijkt alsof ik elk jaar banger wordt ... ik heb werkelijk gewoon doodsangst in zo'n ding joh ....

Hebben jullie deze angsten ook?
Groetjes,

Patty

bonney4evver

Re: Vliegangst??Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 19:17

ja hoor hier nog 1..
ik vlieg al jaaaaaaaaaren 10 jaar ofzo maar elke keer heb ik weer moeite om in die dingen te stappen. slaap nachten van te voren niet en ga de raarste dingen in me hoofd halen.

wat bij mij altijd wel helpt is je eigen muziek luisteren, lekker je ogen dicht doen en als er een film is de film gaan volgen

ooww over 3 weekkies moet ik ook weeeer brrr zit er nu al tegen op.. en helemaal in october want dan moet ik met onur air dat vind ik helemaal eng ..
iig suc6 ermee en een hele fijne vakantie

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 19:45

helemaal geen last van vind vliegen best leuk
en als we een n8vlucht hebben vaal ik meestal in slaap
en dan lijkt net als0f de vlucht maar heel kort duurde haha

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:34

Ik was eerst ook bang, maar gelukkig word t bij mij minder.
Je moet maar denken, vliegen is het veiligste vervoersmiddel dat er bestaad, vliegtuigen worden goed gecheckt en de kans dat er iets gebeurt is érg klein.
Als we in de lucht zitten vind ik het helemaal niet meer eng, maar het opstijgen en landen.. Pff!
Al was dat de laatste keer op de terugreis wel minder, vond alleen het landen nog een beetje eng. Maar daar heb ik toen niet veel van gemerkt omdat ik door de druk in het vliegtuig kapot ging van de buikpijn.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 21:04

Zorg voor voldoende afleiding tijdens je vlucht. Ga vooral niet je ogen dichtdoen (dit geeft verstoring in je evenwichtsorgaan waardoor je je nog minder op je gemak voelt!), blijf gewoon met degene met wie je vliegt kletsen en elkaar aankijken tijdens start en landing, snoepje in je mond, lekker relaxte kleding aan, eventueel iets waar je erg om geeft (zoals een klein beertje ofzo) in je hand houden. Drink geen alcohol aan boord, dat versterkt alleen maar je vervelende gevoel en ook koffie is een killer! Neem gewoon een fleje water mee.........

Zorg ook dat je ruim op tijd aanwezig bent op het vliegveld, vertel aan de check-in dat je last van vliegangst heb en vraag er dan gelijk bij of je vooraan in het vliegtuig mag zitten (heb je wat turbulentie in de lucht dan voel je het minste als je voorin het vliegtuig zit!) Als je dan je plekje hebt gekregen kan je nog even op Schiphol rondlopen en eventueel winkelen.

Verder mag je best aan het cabine personeel laten merken dat je vliegangst hebt. In mijn werk komen we het zo vaak tegen dat we het heel normaal vinden! Ruim 90% van onze passagiers zijn nerveus om te vliegen en van die 90% is ongeveer 40% met echte vliegangst (uit zich in onredelijkheid, huilen, ruzie zoeken, zweten, hyperventilatie en zelfs flauwvallen) Schroom niet om het cabinepersoneel op de hoogte stellen.

Je kan eventueel tabletten halen bij de drogist om wat rustig te worden maar of het werkt?!

1 ding is zeker, vliegen is idd een van de veilige manieren van reizen. Er kan niet echt veel gebeuren aangezien veiligheid voorop staat (het cabine personeel en de mensen in de cockpit willen namelijk ook veilig thuis komen ) Turbulentie is vervelend maar er is nog nooit een vliegtuig van turbulentie kapot gegaan Het is misschien geen prettig gevoel maar het kan absoluut geen kwaad.....................

Heel veel succes met vliegen allemaal!

Bellamafia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 10:06

Napoleon,

Heel erg bedankt voor je reactie!!!
Daar heb ik echt wat aan, ik wist niet dat je mocht vragen om voorin te zitten ....
Nog 5 dagen te gaan en dan is het zover ... ik kijk hier aan maaaaaanden tegenop joh ...

Ik heb dus echt TYPISCH vliegangst ...
Brrrr .... ik weet ook wel dat het veilig is en dat turbulentie niets anders is dan een boot op de golven ... maar toch ... het opstijgen is echt mn grootste angst maar misschien komt dat ook wel omdat er dan zo n grote tijd tussen heeft gezeten ....
Iig .. heel erg bedankt voor je reactie ...
Ik zal er aan denken a.s donderdag ....

Groetjes,

Patty

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 10:51

ik heb nog maar 1 keer gevlogen naar Alicante (Spanje) ik kon er niet tegen..Ik wou zo snel mogelijk op het vaste land staan of ik werd gek..Maar ik heb me gelukkig in gehouden en was wel weer blij dat 'k weer naar nederland mocht

pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:49

Vliegen is helemaal niet zo veilig als de grote maatschappijen je willen doen geloven hoor.Als je bedenkt dat een westerling gemiddeld bijna 1000 uren per jaar in een auto doorbrengt en gemiddeld 1,5 uurtje in een vliegtuig dan zien de ongevalstatistieken er helemaal anders uit hoor.Tenslotte hangt je leven af van die 2 motortjes die dan meestal nog helemaal niet zo goed worden onderhouden dan men je wil doen geloven !

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:14

pallieter schreef:
Vliegen is helemaal niet zo veilig als de grote maatschappijen je willen doen geloven hoor.Als je bedenkt dat een westerling gemiddeld bijna 1000 uren per jaar in een auto doorbrengt en gemiddeld 1,5 uurtje in een vliegtuig dan zien de ongevalstatistieken er helemaal anders uit hoor.Tenslotte hangt je leven af van die 2 motortjes die dan meestal nog helemaal niet zo goed worden onderhouden dan men je wil doen geloven !

Niet mee eens. Er word voor elke vlucht aan een vliegtuig (zowieso van Nederlandse Bodem) een checkup gedaan. Dat betekend dat het vliegtuig gecontroleerd word door boordwerktuigkundigen van de Technische dienst op Schiphol. Bij het minste of geringste moet het vliegtuig blijven staan aan de grond (dat zijn vaak de momenten dat passagiers heel boos worden omdat ze vertraagd raken maar dus niet willen inzien dat het om hun eigen veiligheid gaat................)

Bovendien ben ik geen gemiddelde Nederlander, net als mijn ruim 1500 collega's bij onze maatschappij. Ik maak meer vlieguren per week dan dat ik in mijn auto zit en hoe vaak ik al niet bijna van de weg ben gedrukt, aangereden, afgesneden etc.etc. in de auto staat niet in vergelijking tot al die keren dat ik vlieg en er iets is gebeurt, zeg maar helemaal niets is gebeurt!

Denk toch dat autorijden gevaarlijker is, kijk eens naar al die niet APK gekeurde auto's op de weg, slechte onderhouden auto's, zachte banden en dan al niet te spreken over het wanstaltige rijgedrag van onze gemiddelde medeburger! Nee geef mij maar een vliegtuig

pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:04

Ik kan je uit ervaring verzekeren dat die controle zuiver theorie is en in de praktijk niets voorstelt.Ik vraag me trouwens af wat men zoal kan controleren aan een uiterst complexe machine als een vliegtuig op 1 of 2 uurtjes ?? een grondige check-up van een bromfietsje duurt een halve dag !Volgens mij wordt er enkel gekeken of de vleugels nog wel op hun plaats hangen !

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:08

pallieter schreef:
Ik kan je uit ervaring verzekeren dat die controle zuiver theorie is en in de praktijk niets voorstelt.Ik vraag me trouwens af wat men zoal kan controleren aan een uiterst complexe machine als een vliegtuig op 1 of 2 uurtjes ?? een grondige check-up van een bromfietsje duurt een halve dag !Volgens mij wordt er enkel gekeken of de vleugels nog wel op hun plaats hangen !

Mag ik vragen waar jouw ervaring vandaan komt?

Ik kom elke dag mannen tegen bij ons in de cabine die ervoor zorgen dat de cockpit geheel gecontroleerd word. Er worden logboeken bijgehouden waarin eventuele mankementen worden opgeschreven en bij aankomst op de luchthaven komt er gelijk iemand van de TD aan boord die dit controleerd.

Verder weet ik dat het een uiterst complex voertuig is maar om nu te beweren dat alleen gekeken word of de vleugels op zijn plaats hangen
vind ik een beetje kortzichtige opmerking.........

Luchtvaartmaatschappijen hangen zware boetes boven het hoofd als blijkt dat er iets mis is wat over het hoofd is gezien, laat staan dat men erop zit te wachten om met zo'n grote maatschappij in de problemen te raken door nalatigheid.

Wil er nog even bij vermelden dat zodra men al het kleinste vermoeden heeft dat er niet iets helemaal klopt een toestel niet mag vertrekken..... Een vertraging kan het gevolg zijn van een piepklein mankement, maar hieruit blijkt wel dat voorzichtigheid geboden is!

pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:54

Zelf werkte ik meer dan 10 jaar bij de technische diensten van een low-cost maatschappij waarvan ik de naam liever niet vernoem.Ik garandeer u dat ik daar de meest onwaarschijnlijke dingen heb gezien ! Vele onderhoudstechniekers zou ik zelf niet toelaten mijn auto te onderhouden.Wat betreft die hoge boetes ...ja dat is ook zo weeral veel theorie ......trouwens wie gaat uiteindelijk die boetes daadwerkelijk betalen ??Dat is al hetzelfde liedje dan die theoretische boetes die worden opgelegd aan rederijen die rondvaren met oude roestige tankers en maar rustig hun ruimen spoelen in volle zee ! Je kent dat bij grote maatschappijen is uiteindelijk nooit iemand verantwoordelijk !

pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:01

Verder kan ik je nog vertellen dat wat je verteld blijkbaar niet getuigd van veel ervaring.Neem me niet kwalijk maar ik heb zo de indruk dat je nog zeer jong bent en.....sorry bijgevolg nog zeer goedgelovig.

Als technicus kan ik je verzekeren dat als ik volgens het boekje zou gehandeld hebben er zeker 8 op de 10 vliegtuigen niet konden vertrekken maar .....t'ja... dit verhaal klopte idd 25-30 jaar geleden maar heden ten dage gelden andere regels !

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:57

pallieter schreef:
Vliegen is helemaal niet zo veilig als de grote maatschappijen je willen doen geloven hoor.Als je bedenkt dat een westerling gemiddeld bijna 1000 uren per jaar in een auto doorbrengt en gemiddeld 1,5 uurtje in een vliegtuig dan zien de ongevalstatistieken er helemaal anders uit hoor.

Dat is nou wat ik ook altijd roep!
Ik heb dus ook vliegangst. Heb een paar grote reizen gemaakt (China, Japan, Amerika) en nog nooit iets naars meegemaakt maar het lijkt wel alsof ik elk jaar banger word van het idee in een vliegtuig te moeten. Gewoon het idee dat je kan neerstorten...

pallieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 13:07

Een uitstekende hulp bij vliegangst kan zijn......kalmeerpilletje ongeveer 1 uurtje voor het vertrek en in het vliegtuig zelf luisteren naar je liefst (keiharde) muziek.....geeft altijd moed hoor ik van de meesten.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 20:16

En ontwijk flut maatschappijen! Rian Air fly air onar air, (no problem my friend, we can fly you anywhere. ) Nee, geef mij maar singapore airlines oid.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 16:27

pallieter schreef:
Verder kan ik je nog vertellen dat wat je verteld blijkbaar niet getuigd van veel ervaring.Neem me niet kwalijk maar ik heb zo de indruk dat je nog zeer jong bent en.....sorry bijgevolg nog zeer goedgelovig.

Ben bijna 28 vind mezelf dus niet echt jong maar ook niet al te oud Heb inmiddels tijdens mijn werk bij onze maatschappij al heel veel gezien, gehoord en ondervonden, vlieg zo'n 200uur in de maand..............

Ik spreek overigens voor een Niet Lowcost maatschappij, heb vetrouwen in de maatschappij waarvoor ik vlieg!