Tip één: koop van tevoren een ParisVisite kaart. hebben mijn vriend en ik ook gedaan toen we deze zomer naar Parijs gingen. Voor niet zo heel veel geld kan je onbeperkt gebruik maken van metro, RER en bus. Bij de reisbureaus in Nederland verkopen ze ze in ieder geval.
Wat wij daar hebben gezien:
-Notre Dame, we zijn niet naar boven geweest daar omdat de rij te lang was. Voor naar boven moet je betalen, kerk bezichtigen is gratis en de moeite waard
-Pont Neuf, tja het is een brug en hij is bekend.
-Centre Pompidou, leuk gebouw om te zien en een fijne plaats om even uit te rusten, veel cafétjes enzo in de buurt. museum hebben we niet gedaan
-sacre coeur, zeker gaan bekijken! echt een prachtig uitzicht! je betaalt 5 euro per persoon om naar boven te gaan.
-eifeltoren, tuurlijk moet je die gezien hebben. ook weer een heel mooi uitzicht, 3 euro per persoon om tot de 2e verdieping te mogen gaan, voor de 3e moet je bijbetalen
-arc de triomphe. hij was stukken groter dan ik had verwacht en tja, hij hoort er natuurlijk ook gewoon bij. gratis te bezichtigen, voor het museum moet je wel betalen (ik geloof 4 euro of 4.50 per persoon)
-het louvre. wij vonden het voldoende om alleen het gebouw en de piramide te zien, voor het museum zelf sta je behoorlijk lang in de rij en je mag ook wel een aantal eurootjes neertellen
-hotel des invalides. een hotel wat napoleon ooit opgericht heeft voor invalide oorlogsveteranen. er is ook een kerkje met gouden koepel en er is het graf van napoleon, maar om dat te mogen bekijken betaal je 4 euro per persoon (dacht ik)
nog een tip voor het eten: neem een zakmes mee en koop brood en beleg in een supermarktje (je moet even zoeken, maar je vindt ze wel) stukken goedkoper dan die eetcafés daar