Rare vakantiekeuze zeg je? Tja, het begon eigenlijk allemaal met mijn thesis : die gaat over hoe cultuur er voor kan zorgen dat je kan overleven in een concentratiekamp. "Een" concentratiekamp dus, maar welk is het concentatiekamp bij uitstek? Juist ja, Auschwitz-Birkenau - ook al heeft "mijn" schrijver (Jorge Semprún) daar nooit gezeten, maar wel in Buchenwald (waar ik een dagje naartoe hoop te gaan ) En om nou voor één dagje naar Polen te gaan, dat is toch te gek...
Onze planning dus...
Vrijdag stappen we in Zaventem op het vliegtuig richting Warschau, waar we rond 10u aankomen. Die dag trekken we dan ook uit om de stad te bezoeken.
Zaterdag gaan we hopelijk met de trein bij Janów Podlaski (met de Arabs) geraken, en daar een kijkje nemen. Die dag is er nl net een nationale show voor Arabs. Toeval hoor

Zondag reizen we door naar Krakau. Hoe we dat gaan doen is nog niet zeker: de trein is naar verluid te doen (wel een dikke 2 uur rijden), maar er bestaan ook binnenlandse vluchten tussen beide steden. Echter, ten eerste heb ik het niet zo begrepen op een Poolse luchtvaartmaatschappij, en ten tweede ben je dan weer ontzettend veel tijd kwijt omdat je toch een tijd vantevoren op het vliegveld moet zijn. Maar dat zien we nog wel Die dag zullen we dan het stadje Krakau bezoeken.
Maandag gaan we dan naar Auschwitz. We zijn van plan om een gids te nemen voor een paar uur, en daarna rustig alles nog eens zelf te bekijken en het museum te bezoeken. Hopelijk kan ik daar veel informatie vinden. Die avond gaan we terug logeren in Krakau.
Dinsdag vertrekken we vanuit Krakau naar Katowice. Dat schijnt een mooi stadje te zijn. Bovendien hoorde ik al van verscheidene mensen dat er een groot winkelcentrum is, met een grote ruitershop tegen belachelijke prijzen. Tja je voelt me al komen hé... Ik heb een mail gestuurd naar de plaatselijke toeristische dienst om daar achter te informeren, blijkt dat dat is opgedoekt houden we het bij het stadsbezoek. Daarna hebben we nog een treinreis/binnenlandse vlucht terug naar Warschau voor de boeg, om daar het vliegtuig terug te nemen naar Zaventem. Daar zullen we rond 22u landen - dus ben ik om 23u bij Mush

Als er iemand al in Polen geweest is of meer info heeft, mijn pb box wacht op jullie! Ik ben nl heel benieuwd hoe het daar zit met vervoer in het binnenland enzo!