Apple in Jordanie(update 29/5)

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Apple in Jordanie(update 29/5)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 21:10

Op dit moment zit ik in een hotel vlakbij Petra, Jordanie.

Jordanie is werkelijk een prachtig land. Het is heel toegankelijk land. Mensen zijn heel vriendelijk en behulpzaam. Spreken goed Engels. Ze willen je allemaal graag helpen en als we bij bezienswaardigheden even opsplitsen en ik alleen rondloop dan wordt ik acuut aangesproken door Jordaniers (m/v) die met mij hun Engels willen oefenen Haha!.

Autorijden gaat daar ook prima (iedereen stopt netjes voor rood, rijdt soort van rechts en verder rijden ze erg anticiperend). De wegwijzers zijn naast het arabisch ook in het engels aangegeven dus dat is wel praktisch Knipoog. De wegen zijn ook uitstekend.

Wij hebben een reis waarbij we alle hotels al van te voren hadden geboekt en ook al een auto hadden gehuurd. Wij komen verder regelmatig groepsreizen tegen (hollanders, italianen etc. etc.). Het blijkt echter dat Jordanie heel goed gewoon met zn tweeen en de auto te doen is.

Het is een islamitisch land, maar uiteindelijk zie je in de grote steden in Nld meer mensen met hoofddoek rondlopen. Verder werden we gelijk de eerste ochtend al bij zonsopgang gewekt door de moskee. Dat is niet zo'n probleem, ware het niet dat zonsopgang al om 04:00u is Cool. Dat betekent dus ook dat de zon al om 20:00u onder is (schemering bestaat niet zo, het is binnen een half uur stikdonker). Het was dus wel even omschakelen (en nu staan we dus gewoon heel vroeg op Dromen).

Wat is hier te zien en te doen? Veel bijbelse sites (oa Mount Nebo, waar Mozes het beloofde land zag, de plek waar Jezus door Johannes de Doper is gedoopt (en waar je op 2 meter van Israel bent), veel kruisvaarderskastelen (Kerak, voor degenen die 'Kingdom of Heaven' gezien hebben: in het echt ligt Kerak veel meer tussen de heuvels en niet op een vlakte), dode zee (fijn dobberen), Petra (oude stad uitgehakt in de rotsen), Wadi Rum (mooie woestijn), Aqaba (badplaats, ligt ongeveer naast Eilat alleen dan in Jordanie).

Wat ik verder ook niet had verwacht is dat er grote groepen mensen nog echt als bedoeinen leven. Dus veel tenten, geiten, kamelen en ezels in het land Haha!. Het is een hard bestaan en ook voor de dieren hard. Bij Petra is een dependance van Brooke Hospital. De ezels en paarden bij Petra zien er dus over het algemeen prima uit.

Verder eten: verhongeren lukt hier niet Haha!. Komkommer/tomaat salade, diverse dingen van aubergines gemaakt, kikkererwten in diverse vormen, veel yoghurtachtigen, brood. Bij de avondmaaltijd kipgerechten. Verder ook nog shwarma (gewoon shoarma dus Knipoog ), felafel, kebab, gehakt (kofte achtig). Als je ergens komt dan krijg je bijna standaart een kop thee aangeboden (en het is heel onbeleefd dat af te slaan Haha!).
Bij het ontbijt is er ook koffie te krijgen. Wel oploskoffie. Ik heb nu na drie ochtenden door hoeveel oploskoffie ik moet gebruiken voor een fijne bak koffie Haha!.

Nog wat vage avonturen meegemaakt (totaal verkeerd gereden en daardoor in het donker over vage slingerweggetjes naar het volgende hotel gemoeten (waar uiteraard al een bezorgde jordanier op ons wachtte die zelfs nog avondeten voor ons had bewaard), ondanks alle adviezen toch niet op tijd tanken en dus met een technisch lege tank net op tijd het tankstation halen Ziek Haha!, maar goed, dat houdt het leuk Haha! )

We hebben veel foto's al gemaakt, maar ik heb nu nog geen kans om ze op het net te zetten.

Wellicht later nog een verslag en anders volgen de foto's als ik weer thuis ben Lachen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Apple in Jordanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:12

Wauw Apple helemaal uit Jordanie Lachen
Wat een leuk verslag.
Tof dat je het naar je zin hebt!

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Apple in Jordanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:14

Apple, leuk verslag! Zo te zien vermaak je je prima! Haha!

Ik ben benieuwd naar de rest! Veel plezier nog tijdens de rest van je reis!

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Apple in Jordanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 21:19

Morgen gaan we nog de hele dag rondwandelen in Petra. Daarna een dag en nacht in de woestijn (dus dat zal geen internet zijn Knipoog ) en daarna nog even een paar dagen bijkomen in Aqaba Haha!.

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Apple in Jordanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:32

Wat leuk dat je het zo naar je zin hebt!

Heb je wel een beetje lekker weer?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132220
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Apple in Jordanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:35

Dat klinkt allemaal hartstikke goed!
Zo te horen hebben jullie het prima daar Ja
Nooit geweten dat Jordanie een interessante vakantiebestemming zou kunnen zijn, weer wat geleerd Knipoog
Ik ben benieuwd naar de foto's!
Nog een goede reis verder, en nog veel plezier daar!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: Apple in Jordanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:37

Klinkt als een leuke vakantie.
Enne nu voortaan toch maar op tijd tanken ? Schijnheilig

Ben erg benieuwd naar je foto's.

Veel plezier nog tijdens de rest van je vakantie.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Apple in Jordanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 21:39

Olympia: Lekker weer Ziek Haha!

De eerste dag bij het opstaan dacht ik vnl 'mag die zon ook uit' Cool Haha!.

Vooral op het midden van de dag is het nogal warm zeg maar Haha!. Maar goed, het is vrij droge warmte en er staat eigenlijk altijd wel wind dus het is goed te doen.

Veel water drinken (anderhalve liter water met 2 personen is zo op Haha!). Goed smeren met factor 30 en verder geen onverstandige dingen doen als de hele dag rondlopen in een hempje en korte broek Haha! (een paar dagen in zo'n land en je snapt gelijk hoe ze aan die hoofddoeken en lange kleden komen: dat is gewoon het meest prettige bij dergelijke warmte).

Het went snel Haha!.

Tanken zullen we ook niet meer uitstellen Haha!. Al doende leert men Haha!.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Apple in Jordanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:49

Leuk verslag Apple!
Nog veel plezier daar in Jordaniƫ Lachen

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Apple in Jordanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:51

haa apple! lijkt me heerlijk daar Lachen

maar is het zon warmte die je wel voelt maar waar je niet echt loom van word? gelijk je ook in griekenland had? (wel warm maar niet zo van; pffff!! gelijk hier in Belgie en nederland) dus niet zon drukkende warmte? (lekker vaag uitgelegd Nagelbijten / Gniffelen)

en loop je dan met een lange broek rond daar? Nagelbijten / Gniffelen

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Apple in Jordanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 21:54

Dat lijkt me een interessante reis Apple,dat vroege opstaan vind ik niet erg,daar hou ik wel van.
Een land met veel cultuurgoed zo te horen.Geniet er maar van saampjes.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: Apple in Jordanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:05

Klinkt goed Apple Haha!

Erg hulpvaardige bevolking dus Haha! Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: Apple in Jordanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:10

Fijn dat je het zo naar je zin hebt Apple, geniet maar lekker verder.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re: Apple in Jordanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 22:36

Wow Apple, dat klinkt echt hartstikke gaaf! Nog heel veel plezier daar en ik ben heel benieuwd naar de foto's straks!

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Apple in Jordanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:08

Apple schreef:
Olympia: Lekker weer Ziek Haha!

De eerste dag bij het opstaan dacht ik vnl 'mag die zon ook uit' Cool Haha!.

Vooral op het midden van de dag is het nogal warm zeg maar Haha!. Maar goed, het is vrij droge warmte en er staat eigenlijk altijd wel wind dus het is goed te doen.

Veel water drinken (anderhalve liter water met 2 personen is zo op Haha!). Goed smeren met factor 30 en verder geen onverstandige dingen doen als de hele dag rondlopen in een hempje en korte broek Haha! (een paar dagen in zo'n land en je snapt gelijk hoe ze aan die hoofddoeken en lange kleden komen: dat is gewoon het meest prettige bij dergelijke warmte).

Het went snel Haha!.

Tanken zullen we ook niet meer uitstellen Haha!. Al doende leert men Haha!.


Wij hebben hier ook best lekker weer.. Maar ik denk ook niet dat ik tegen die enorme hitte kan.. het was hier vrijdag iets van 30 graden en ik vond de zon al irritant.. Haha!

Sannah

Berichten: 2429
Geregistreerd: 28-05-03

Re: Apple in Jordanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:13

Oscar schreef:
Nooit geweten dat Jordanie een interessante vakantiebestemming zou kunnen zijn, weer wat geleerd Knipoog


Jordaniƫ is fantastisch; absoluut een aanrader als vakantiebestemming. Waarschijnlijk het meest geciviliseerde land van het Midden-Oosten (wat het prettig maakt om te zelfstandig reizen) met een schitterend cultuurgoed.

Nog veel plezier in Jordaniƫ, Apple! Geniet van Petra en gebruik je tijd er goed. Je moet er flinke wandelingen en klimmen maken, maar het is zeker de moeite waard.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Apple in Jordanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 21:04

Weer even een update Lachen.

Sannah, we hebben inderdaad onze tijd in Petra goed gebruikt Lachen. Uiteindelijk zijn we daar anderhalve dag geweest. Goed van te voren bedacht in welke volgorde we dingen wilden zien en dit is goed uitgepakt OK dan!.

Petra is echt enorm uitgestrekt. Nu met anderhalve dag zijn er echt nog gebieden waar we niet geweest zijn. We hebben zeker de hoogtepunten gehad en enkele leuke extra wandelingen gemaakt, maar ik denk dat met 3 dagen, of 4 of 5 er nog steeds nieuwe dingen te zien zijn Lachen.

Verder is de beste investering voor deze vakantie onze wandelschoen: een schoen speciaal voor warmer gebied en met 'gaatjes' Haha!. Zo wordt alles warm behalve mn voeten Haha!. Hij heeft zelfs een website: www.ecco-receptor.com Haha! (er zijn verschillende types van, die van mij staat ergens onder 'hiking' geloof ik).

Nog iets over Bedoeinen en gebruiken. Bedoeinen leven in de woestijn. De traditionele kledij is daar voor vrouwen een lang zwart gewaad waarbij alleen de ogen zichtbaar zijn (wel van hele dunne stof gemaakt). De mannen dragen lange witte gewaden en een 'kefiya' op hun hoofd (zo'n soort 'palestijnensjaal' als Arafat altijd op had). In praktijk, met de hele dag zon en daarnaast veel wind en stof is dit het meest praktisch en prettig. Geen zand op plaatsen waar je dat niet wilt en je verbrand ook niet levend.

Kleine situatieschets: ik sta in de rij voor het toilet. Achter mij een bedoeinenvrouw in traditioneel gewaad, daarachter twee Hollanders waarvan eentje in korte broek en hempje. 2 uur 's middags, heetst van de dag.
Hoor ik de vrouwen achter me praten over de kledij van de bedoeinen vrouw dat ze dat zo warm leek en onhandig in deze hitte. Tot mijn grote schrik hoorde ik mijzelf zeggen: 'deze kleding is juist ontwikkelt voor dit klimaat, dat wat jij aan hebt is handig, dat zou ik nooit aantrekken hier' Bloos!
Oeps.

Nu is er in ons Hotel ook een groep Hollanders neergestreken. Ik hoop dat dit niet hetzelfde groepje is Haha!.

Verder, na een dag in de volle zon rondsjouwen in Petra en met harde wind en stof liep ik uiteindelijk dus ook rond met Kefiya rond mn hoofd gewikkeld op de winderige stukken om te voorkomen dat er zand in mn ogen en mond kwam.

Tenslotte zijn Bedoeinen erg alert op 'eten en gegeten hebben'. Ook logisch. Immers, in de woestijn hoor je iedereen eten aan te bieden anders kan dat hun dood betekenen. Met als resultaat dat wij vandaag bijvoorbeeld een telefoontje op de hotelkamer kregen met de vraag of we nog wilden eten in het hotel of dat we dat al gedaan hadden Haha! (ik heb dat nog nooit meegemaakt in een hotel als je alleen Bed en Breakfast hebt Haha!).

Morgen de woestijn in Lachen.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: Apple in Jordanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:18

Leuk om nog een verslag van je te lezen Apple. Ja

Apple schreef:
Kleine situatieschets: ik sta in de rij voor het toilet. Achter mij een bedoeinenvrouw in traditioneel gewaad, daarachter twee Hollanders waarvan eentje in korte broek en hempje. 2 uur 's middags, heetst van de dag.
Hoor ik de vrouwen achter me praten over de kledij van de bedoeinen vrouw dat ze dat zo warm leek en onhandig in deze hitte. Tot mijn grote schrik hoorde ik mijzelf zeggen: 'deze kleding is juist ontwikkelt voor dit klimaat, dat wat jij aan hebt is handig, dat zou ik nooit aantrekken hier' Bloos!
Oeps.

Ja soms is het gewoon niet normaal hoe dom toeristen bezig zijn.
Volgens mij gaat het er bij hen vooral om hoe bruin ze terug komen ipv dat ze hun huid beschermen Rolleyes

veel plezier nog de komende dagen.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Apple in Jordanie(update 29/5)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:29

Wat had je zelf aan toen je dat zei, Apple? Haha!

Weer een leuk verslag, lijkt mij ook best een leuke vakantiebestemming Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Apple in Jordanie(update 29/5)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:31

haha geweldig Apple. Ja das het irritante van vakantie. Overal waar je komt, tref je wel hollanders de laatste jaren. Woestijn: geweldig lijkt me dat Lachen

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Re: Apple in Jordanie(update 29/5)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 21:53

Helemaal super klinkt jullie vakantie, enne net zo eigenwijs als hier om niet op tijd te tanken Haha! Haha!

Is het een beetje uit te houden in de hitte?

Met paard is ook alles goed, Woensdagavond is hij naar het strand geweest met Jeanie, donderdagavond heb ik Kev in de buitenbak zien oefenen Haha! .vrijdagochtend om 8.00 is hij meegeweest met de mutsenklup Haha! Haha! .
Rob geniet weer met volle teugen en verwend Kev tot in zijn nieren Knipoog .

Goed smeren Apple,anders leen je maar een gewaad van 1 van de vrouwen daar.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Apple in Jordanie(update 29/5)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 15:16

Ik ben weer terug Lachen

Ik liep daar zelf vnl rond in lange broek en T-shirt (of Polo). In de woestijn werd dat een dunne blouse met lange mouwen Haha!.

Woestijn was werkelijk schitterend. Jeeptocht gemaakt en tocht met kamelen Haha!. Kamelen zijn een soort fjorden qua gedrag Haha!. In de woestijn groeit af en toe een bosje of struikje en als je dan niet snel genoeg op let dan ga je vrij onstopbaar naar dat struikje toe om eens flink te grazen Haha! Haha!.

Aqaba, onze laatste stop (een badplaats) was uiteindelijk het heetste. 36 graden en nogal vochtige lucht (door de zee) dus die warmte bleef ook heel lang en klam hangen. Verder viel het eigenlijk wel mee Lachen.

Jordanie is echt aan te raden als vakantieland OK dan!.

Ik ga kijken of ik een dezer dagen ook wat fotootjes kan plaatsen Lachen.

Jeanie, leuk te horen dat Kev en Rob zich vermaakt hebben Lachen.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re: Apple in Jordanie(update 29/5)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:43

Ben je alweer thuis joh? Wat is dat snel gegaan zeg! Het klinkt in elk geval als een super vakantie, ik ben heel benieuwd naar de foto's Ja

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Apple in Jordanie(update 29/5)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:45

Ik wacht de foto's met spanning af. Ik ben gek op dat soort landen (Egypte, Marokko) en dus staat Jordanie al een tijdje op de lijst. Na jouw verslag krijg is gelijk zin.