Jordanie is werkelijk een prachtig land. Het is heel toegankelijk land. Mensen zijn heel vriendelijk en behulpzaam. Spreken goed Engels. Ze willen je allemaal graag helpen en als we bij bezienswaardigheden even opsplitsen en ik alleen rondloop dan wordt ik acuut aangesproken door Jordaniers (m/v) die met mij hun Engels willen oefenen

Autorijden gaat daar ook prima (iedereen stopt netjes voor rood, rijdt soort van rechts en verder rijden ze erg anticiperend). De wegwijzers zijn naast het arabisch ook in het engels aangegeven dus dat is wel praktisch

Wij hebben een reis waarbij we alle hotels al van te voren hadden geboekt en ook al een auto hadden gehuurd. Wij komen verder regelmatig groepsreizen tegen (hollanders, italianen etc. etc.). Het blijkt echter dat Jordanie heel goed gewoon met zn tweeen en de auto te doen is.
Het is een islamitisch land, maar uiteindelijk zie je in de grote steden in Nld meer mensen met hoofddoek rondlopen. Verder werden we gelijk de eerste ochtend al bij zonsopgang gewekt door de moskee. Dat is niet zo'n probleem, ware het niet dat zonsopgang al om 04:00u is

Wat is hier te zien en te doen? Veel bijbelse sites (oa Mount Nebo, waar Mozes het beloofde land zag, de plek waar Jezus door Johannes de Doper is gedoopt (en waar je op 2 meter van Israel bent), veel kruisvaarderskastelen (Kerak, voor degenen die 'Kingdom of Heaven' gezien hebben: in het echt ligt Kerak veel meer tussen de heuvels en niet op een vlakte), dode zee (fijn dobberen), Petra (oude stad uitgehakt in de rotsen), Wadi Rum (mooie woestijn), Aqaba (badplaats, ligt ongeveer naast Eilat alleen dan in Jordanie).
Wat ik verder ook niet had verwacht is dat er grote groepen mensen nog echt als bedoeinen leven. Dus veel tenten, geiten, kamelen en ezels in het land

Verder eten: verhongeren lukt hier niet

Bij het ontbijt is er ook koffie te krijgen. Wel oploskoffie. Ik heb nu na drie ochtenden door hoeveel oploskoffie ik moet gebruiken voor een fijne bak koffie

Nog wat vage avonturen meegemaakt (totaal verkeerd gereden en daardoor in het donker over vage slingerweggetjes naar het volgende hotel gemoeten (waar uiteraard al een bezorgde jordanier op ons wachtte die zelfs nog avondeten voor ons had bewaard), ondanks alle adviezen toch niet op tijd tanken en dus met een technisch lege tank net op tijd het tankstation halen

We hebben veel foto's al gemaakt, maar ik heb nu nog geen kans om ze op het net te zetten.
Wellicht later nog een verslag en anders volgen de foto's als ik weer thuis ben