Boedapest I - vrijdag

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Boedapest I - vrijdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 14:51

Ik ben maandagnacht wedergekeerd uit Boedapest, dus maar even een verslagje… Lachen

Boedapest is een verschrikkelijk interessante stad op cultureel gebied. Erg arm ook, overigens. Onze gids vertelde dat – hoewel het moeilijk is een doorsnede te geven omdat er zeer grote verschillen zijn tussen de mensen – een doorsnede van het loon 100.000 Ft is, € 400! Komt bij dat de gemiddelde huren 70.000 – 80.000 Ft bedragen. Veel Hongaren hebben dan ook 2 of 3 baantjes. Het is een stad waar ik tzt zeker naar terug zal gaan, maar dat kan rustig 5 a 10 jaar verder zijn, als het toerisme op gang begint te komen. Een aanrader als je graag gebouwen kijkt!

Vrijdag

Half 4. Wekker… Gaaaap Op naar Venlo, waar we om 5:00 moesten zijn. Netjes op tijd, om 4:45, in de bus gestapt. Wonder boven wonder waren alle collega’s redelijk op tijd (laatste geloof ik een dikke 5 minuten te laat), maar de reisleider kwam pas om 5:20 de bus in waggelen Scheve mond Op naar Schiphol!

Kort na 7en kwam het nieuws dat onze vlucht minimaal 3 uur vertraging had. We waren inmiddels bij Bunnik, aangezien we om 8 uur in hadden moeten checken en om 10 uur hadden moeten vertrekken. Er werd besloten om even een kop koffie te gaan drinken. Het personeel van het hotel waar we neerstreken kreeg de schrik van hun leven, ineens 78 mensen die koffie kwamen drinken… Nagelbijten / Gniffelen We hebben dan ook het halve hotel gezien eer ze een plekje gevonden hadden om ons te droppen.

Om half 9 waren we alsnog op Schiphol. Drama… Arjen, collega, was zijn paspoort vergeten. Hij had ’s ochtends in de auto in zijn dashboardkasje gegrepen en het rijbewijs gepakt ipv paspoort. Eind van het liedje was dat zijn broer een sollicitatiegesprek afgebeld heeft, vanuit Venray naar hun ouders in Venlo, reservesleutels ophalen, naar kantoor voor de auto en dan naar Schiphol rijden… Arjen kwam om 12:30 bij de gate aan. En dan nóg, toen we om 13:00 in het vliegtuig zaten met 3 uur vertraging, zijn er mensen (onbekenden) die het presteren te laat te komen Stoom uit je oren

Omstreeks 15:00 landden we in Boedapest. We zaten in een (vond ik) aardig gammel vliegtuig en ik had met landen dan ook verschrikkelijk veel last van het vocht achter mijn trommelvlies. Ik kreeg vanb de stewardess 2 bekertjes met onderin proppen papier en kokend water, die ik tegen mijn oren moest zetten. Buiten het feit dat ik eruit zag als een verdwaalde alien verlichtte ’t toch wel een beetje…

Eerst even wezen eten. Eén of andere hutspotachtige soep (ontiegelijk smerig) en een bordje met kaas, vlees en groenvoer, en los brood. Maar meteen aan het bier gegaan Haha! De stadsrondrit was dramatisch verkort, we zijn een keer de Andrássy ut. (utca = straat) op en af gereden en dat was onze rondrit. Jammer. Vervolgens met de bus naar boven de Gellért-hegy (hegy = berg) op, om daar het Vrijheidsbeeld (14 meter hoge vrouw met een palmtak in haar handen) en het uitzicht vanaf de vestigingsmuren te bekijken.

Onze eerste kennismaken met Boedapest (in Buda). Het zijn wat grauwe foto’s omdat het al schemerig was.

Paar collega’s met op de achtergrond de Várgegy (Burchtheuvel).
Afbeelding

Nog een keer de burchtheuvel met de grote burcht in Buda (Buda is het historische stadscentrum).
Afbeelding

Pest (het economische centrum).
Afbeelding

Afbeelding

De Donau, met links Buda, rechts Pest, op de voorgrond de Széchenyi lánchíd (Kettingbrug), daarna de Margit hid (Margaretha-brug) en op de achtergrond nog een glimp van één van de twee eilandjes in de Donau: Margitsziget (Margaretha-eiland).
Afbeelding

Aangekomen in het hotel ging iedereen de straat op om wat te eten. Nja, zie maar eens wat te vinden als je met 77 mensen door Boedapest dwaalt. Robert en ik zijn dus lekker wezen Mc’en voor 1.820 Ft, omgerekend nog geen € 7,30! Daarna nog wat wezen wandelen over de Váci utca – de belangijkste winkelstraat in Pest – en de hotelkamer gaan inspecteren. We zaten in een gerenoveerd deel, ze waren daar nog volop bezig. In de gang werden nog lampen opgehangen, nummers op de deur gemaakt, etc etc. We hadden in ieder geval een erg mooie kamer, gloednieuw… Lekker rond 23:30 ons bed in en slapen maar!

Afbeelding

Afbeelding

Het gangetje met de 2 (fijne) kasten en er tussenin de deur naar de badkamer.
Afbeelding

De badkamer. We hadden wel een bad, maar te weinig plaats voor een foto Lachen
Afbeelding

Ons uitzicht. Verschrikkelijk duf, maar wel heerlijk rustig! We zaten aan een redelijk drukke weg, ik heb vrijdagnacht één keer iemand horen toeteren en verder helemaal níks meer gehoord, 3 nachten lang…
Afbeelding



[center]Next: Boedapest II – zaterdag[/center]

Anoniem

Re: Boedapest I - vrijdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:03

Leuk verslag! Op naar de volgende Ja Het weer zat de vrijdag nog niet echt mee zo te zien... beetje mistig.