Boedapest II - zaterdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Boedapest II - zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 14:50

Zaterdag

Om kwart voor 9 moesten we, ontbeten en al, beneden zijn Gaaaap Er stond een puzzeltocht door Pest op ’t programma, erg leuk! Iedereen had een andere route en andere opdrachten en een extra vel vragen over onderwerpen die met de stadsrondleiding waren verteld. Twee van onze opdrachten waren een tweetal onderbroekjes kopen en zoveel mogelijk Hongaarse namen opschrijven. Voor de Hongaarse namen heb ik iedereen die ik tegenkwam aangehouden, waaronder 3 agenten Haha! De onderbroekjes heb ik voor 1.195 Ft (ca € 4,80) gekocht. Ik heb fanatiek naar mijn kruis staan wijzen in die winkel en ‘kids, kids’ gezegt Bloos! Die mensen zullen wel gedacht hebben… Haha!

De route bracht ons langs een museum naar de Nagy Zsinagóga, de Grote Synagoge met zijn 2 ui-vormige koepeltjes…
Afbeelding

En vervolgens naar de Szent István Bazilika, de St.- Stefanusbasiliek. Erg mooie kerk! Als je de sacristie binnengaat kom je uit bij de ‘Heilige Rechter’, de rechterhand van St. Stefanus. Die hebben ze intact gevonden en gebalsemd. Robert heeft geld in ’t bakje gegooid zodat er een lampje ging branden, waarop meteen iemand van de kerk naar ons toe kwam om ons aan te wijzen waar we moesten staan: aan de zijkant, daar kon je via een vergrootglas de vingers bekijken…
Afbeelding

Afbeelding

Het Parlement (Országház), ook een erg mooi bouwwerk. Het grootste parlementsgebouw ter wereld en vanwege verwoestingen en wederopbouwingen in erg veel stijlen gebouwd. Ik heb ‘m dan ook maar gedeeltelijk op de foto.
Afbeelding

Afbeelding

Eén van de monumenten bij het Parlement. Dit monument is voor de opstand op 23 oktober 1956 (was een vraag, ik weet het antwoord dus nog Haha!) die op 25 oktober 1956 ‘neergeslagen’ werd en waarbij veel doden zijn gevallen. Het gat in de vlag is één of ander protest tegen het communisme (heerste daar tot 1990).
Afbeelding

Rakozci, een Hongaarse vorst.
Afbeelding

Kossuth, een politicus (is vind ik ook wel aan het beeld te zien).
Afbeelding

Vanaf het Parlement met de tram naar de eindbestemming, een ritje met de tram is ook spotgoedkoop. 160 Ft., oftewel € 0,65. Je mocht dan alleen niet uitstappen. Een kaartje met één overstap kwam op € 1,05 uit. Had je overigens weer stukken goedkopere kaartjes, maar met een maximum aan aantallen stations etc. Vanwege een foutje van de kaartlezer (we stonden een straat voor het verzamelpunt, maar hij meende dat we nog een flink stuk moesten lopen), kwamen we om 12:45 als allerlaatste binnen Lachen We hebben wel nog een leuk stukje entertainment gehad: een hoop wielklemmen en een Hongaar die nog geen 15 cm voor en achter zijn auto had en die eruit wilde. We zijn dus met z’n 8en even blijven kijken. Hij zwaaide heel nonchalant en deelde ons mede dat dit helemaal no problemo was. En inderdaad, een keer of 5 steken en hij was eruit. Wat hem overigens een welverdiend applaus opleverde Haha!.

’s middags, na de lunch (weer een bord met vlees, kaas, brood en groente en een lekker gebakje – bij Gerbeaud, het legendarische koffiehuis van Boedapest) het Westend City Center opgezocht. Paar uurtjes door dat winkelcentrum gezworven… Gróót! 3 fikse verdiepingen en een 4e wat als restaurant dienst doet. ’s Avonds hadden we een cruise over de Donau, met diner. Het diner werd een lopend buffet, maar toch best lekker. De reisziektepillen werkten gelukkig best redelijk, in het begin heb ik ’t zwaar gehad toen ik de kade langs me zag zwaaien en het laatste half uur werd ik redelijk licht in mijn hoofd. En dat kwam niet door die fles wijn Clown

Nog wat foto’s van ’t uitzicht voor zover die gelukt zijn…

Het Parlement. Eerste foto is erg slecht, maar geeft een indruk van hoe groot het Parlement feitelijk is.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Kettingbrug (Széchenyi lánchíd) - de enige ‘verlichte’ brug tussen Boeda en Pest, 1440 lampjes.
Afbeelding

Haha!
Afbeelding

Afbeelding

[center]Next: Boedapest III – zondag[/center]

Anoniem

Re: Boedapest II - zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 20:06

Het zijn wel prachtige gebouwen daar... Die moeten ook nog echt leven lijkt me Lachen

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 23:37

Gaaf he ik ben daar jaren geleden ook geweest Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 20:44

Gaaf!
Ik ga in de zomer op vakantie naar Hongarije, en ga ook een dagje naar Budapest! Haha!

Redgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 22:42

Hallo,
Ik ben ook net naar Budapest geweest en je heb 1 klein foutje gemaakt in je foto's.
Bij de avondfoto's zeg je dat al die foto's van het Parlement zijn. Maar de eerste twee foto's zijn van het kasteel op de berg (het Buda gedeelte). Daar heeft de koninklijke familie gewoond maar zitten nu allemaal musea in en de nationale bibliotheek.
Zijn mooie foto's!!

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 08:40

Hoi ,
Mooie foto's..!!
Ik was vorig jaar geweest in Boldogasszonyfa..
Helemaal naar onderen 50 km van Pecs af..
Best leuk Haha!
Paardrijden daar is echt geen pretje...
(1x gedaan en daarna niet meer..)
Hebben niets gedaan..alleen gezw0mmen..en beetje spelletjes gespeelt Tong uitsteken
Maar Hongarije is wel leuk land als je er van houdt..(ik heb 2 dagen in de auto gezeten)

-x-