Om kwart voor 9 moesten we, ontbeten en al, beneden zijn

De route bracht ons langs een museum naar de Nagy Zsinagóga, de Grote Synagoge met zijn 2 ui-vormige koepeltjes…

En vervolgens naar de Szent István Bazilika, de St.- Stefanusbasiliek. Erg mooie kerk! Als je de sacristie binnengaat kom je uit bij de ‘Heilige Rechter’, de rechterhand van St. Stefanus. Die hebben ze intact gevonden en gebalsemd. Robert heeft geld in ’t bakje gegooid zodat er een lampje ging branden, waarop meteen iemand van de kerk naar ons toe kwam om ons aan te wijzen waar we moesten staan: aan de zijkant, daar kon je via een vergrootglas de vingers bekijken…

Het Parlement (Országház), ook een erg mooi bouwwerk. Het grootste parlementsgebouw ter wereld en vanwege verwoestingen en wederopbouwingen in erg veel stijlen gebouwd. Ik heb ‘m dan ook maar gedeeltelijk op de foto.

Eén van de monumenten bij het Parlement. Dit monument is voor de opstand op 23 oktober 1956 (was een vraag, ik weet het antwoord dus nog

Rakozci, een Hongaarse vorst.

Kossuth, een politicus (is vind ik ook wel aan het beeld te zien).

Vanaf het Parlement met de tram naar de eindbestemming, een ritje met de tram is ook spotgoedkoop. 160 Ft., oftewel € 0,65. Je mocht dan alleen niet uitstappen. Een kaartje met één overstap kwam op € 1,05 uit. Had je overigens weer stukken goedkopere kaartjes, maar met een maximum aan aantallen stations etc. Vanwege een foutje van de kaartlezer (we stonden een straat voor het verzamelpunt, maar hij meende dat we nog een flink stuk moesten lopen), kwamen we om 12:45 als allerlaatste binnen

’s middags, na de lunch (weer een bord met vlees, kaas, brood en groente en een lekker gebakje – bij Gerbeaud, het legendarische koffiehuis van Boedapest) het Westend City Center opgezocht. Paar uurtjes door dat winkelcentrum gezworven… Gróót! 3 fikse verdiepingen en een 4e wat als restaurant dienst doet. ’s Avonds hadden we een cruise over de Donau, met diner. Het diner werd een lopend buffet, maar toch best lekker. De reisziektepillen werkten gelukkig best redelijk, in het begin heb ik ’t zwaar gehad toen ik de kade langs me zag zwaaien en het laatste half uur werd ik redelijk licht in mijn hoofd. En dat kwam niet door die fles wijn

Nog wat foto’s van ’t uitzicht voor zover die gelukt zijn…
Het Parlement. Eerste foto is erg slecht, maar geeft een indruk van hoe groot het Parlement feitelijk is.

De Kettingbrug (Széchenyi lánchíd) - de enige ‘verlichte’ brug tussen Boeda en Pest, 1440 lampjes.

[center]Next: Boedapest III – zondag[/center]