Zwitserland per trein

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mriekie

Zwitserland per trein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 21:11

wegens omstandigheden zit een vriendin in Zwitserland en nu wil ik samen met een paar vriendinnen haar gaan opzoeken in een schoolvakantie. We hebben van haar begrepen dat het prima met de trein te doen is (tussen de 8 en 10 uur) maar zijn er ook bokkers die dit al een keer hebben gedaan?
of ervaring hebben met de trein reizen op zulke afstanden?
eigenlijk zijn alle adviezen welkom
dus brandt maar los

Ojasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:56

Zwitserland is heel goed te doen met de trein. In Arnhem is ook een opstappunt. Ik zou eens bij een reisbureau binnenlopen om een foldertje te vragen van de NS, of je kan hem natuurlijk ook zelf aanvragen bij de NS!

Maar het is iig prima te doen!!

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 03:28

Zwitserland is super met de trein Er is een heel goed en betrouwbaar treinennet en het is ongeveer 8 uur naar Basel (waar je vrijwel altijd het land ingaat vanuit NL). Van de zomer ben ik met mn vriend heel zwitserland rondgetrokken met de trein en dat was echt heel leuk!

Het hangt er trouwens wel erg vanaf waar in Zwitserland je zit (bergdorpen e.d. zijn moeilijker te bereiken) en sommige verbindingen zijn heel onlogisch; het is heel lastig en duurt erg lang om bv van oost naar west zwitserland te gaan binnen 1 dag en je kan ook alleen via bepaalde punten het land in/uit. Maar als jullie alleen naar één plek gaan en terug zal dat geen probleem zijn, lijkt me.

Als je verder nog iets wil weten; vraag maar raak (mag ook via pb); ik ben nu al zo'n 18 keer in zwitserland geweest waarvan de helft met de trein Lachen

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 14:55

het gaat idd om 1 vast punt (davos) het idee is om op zondag of maandag te vertrekken en vrijdag weer terug te komen.

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:35

Davos is goed te doen. Je moet dan naar Basel (kan je het beste zo'n hogesnelheidslijn door Duitsland nemen), door naar Chur (iets van 2/3 uur verder) en vanuit daar is het nog maar een klein stukje Lachen

Zelf gingen wij altijd naar Celerina waarbij je langs Davos kwamen, maar meestal met de nachttrein omdat het best een eind is. Maar als je 's ochtends vroeg vertrekt en je vriendin je van het station kan halen 's avonds haal je het wel in eén dag

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 18:16

dus als ik het goed begrijp is het ongeveer 8 uur naar Basel, dan 2/3 uur verder na Chur en dan nog een uurtje ongeveer!?
dus ongeveer 12 uur?!

wat is het verschil tussen de nachttrein en dagtrein? behalve het moment dat ze rijden, maar ook prijsverschil? en de tijd hoelang ze er over doen?

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:49

Ik denk trouwens dat mijn 8 uur naar Basel een beetje te ruim is ingeschat; met een hogesnelheidslijn enz is het eerder iets van 6 uur. Dat hangt er ook weer vanaf vanuit waar in Nederland je vertrekt; ik vertrok vanuit Leiden dus náár het goede vertrekstation reizen duurde ook al 1,5 uur (daarom ook de verkeerde schatting Knipoog ).
Bij je naam staat alleen maar Veluwe, maar dan zul je wel redelijk dichtbij Utrecht zitten wat al scheelt Lachen

Veder wbt de nachttrein; dat duurt langer omdat ie snachts langzaam moet rijden. Hoeveel langer hangt af van waar je vertrekt, waarheen je gaat (kan bv naar Basel, Zürich en ook direct naar Chur) en hoe laat de betreffende trein rijdt. Maar het is ook véél duurder, en bovendien zijn die al héél lang van tevoren volgeboekt (wij moesten in AUgustus ofzo al boeken voor Februari) dus ik denk dat dat voor jullie al afvalt.