Vlucht vertraagd, dus recht op compensatie, waar aanvragen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Vlucht vertraagd, dus recht op compensatie, waar aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:55

Ik heb onlangs een vlucht gehad waarbij het aankomende vliegtuig te laat op Schiphol arriveerde waardoor wij weer niet op tijd konden vertrekken en hierdoor heb ik mijn aansluiting gemist. Het daarop eerstvolgende vliegtuig was vol en dus moesten we nog langer wachten.
I.p.v. 13.40 uur aankomst lokale tijd landden we pas om 20.05 uur.

En dan heb je volgens de EU regels recht op een vergoeding van 600 euro. (ik weet het, tussen recht hebben en recht krijgen zit een groot verschil, maar aangezien ze feitelijk wisten dat we de aansluiting zouden missen en ze niets wilden doen voor ons wil ik wel werk maken van een claim).

Nu zullen veel airlines het natuurlijk op de oorlog in het midden oosten gooien, maar in ons geval was het dus omdat het binnenkomende vliegtuig te laat aankwam waardoor wij niet op tijd konden vertrekken.
Dit werd ook zo omgeroepen met uiteraard de benodigde excuses.

Nu heb je allerlei websites die het werk voor het aanvragen van compensatie uit handen nemen. Je betaalt bij succes dan wel wat aan hen, maar je hebt niet zelf het werk er van.
Wie heeft er ervaring met deze websites? Welke is wel goed en welke niet?

Oshaa

Re: Vlucht vertraagd, dus recht op compensatie, waar aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:19

Nooit van zo'n website gebruik gemaakt, omdat ik eigenlijk het process via de luchtmaatschappijen vrij eenvoudig was. Vorig jaar was mijn vlucht van Vancouver naar Amsterdam geannuleerd (bij KLM) omdat het aankomende vliegtuig nooit in Vancouver is gekomen vanwege stakingen in Amsterdam. Ben toen omgeboekt naar een vlucht de volgende dag met British Airways. Deze is vervolgens ook geannuleerd (weet niet precies meer waarom, ook iets met problemen met de binnenkomende vlucht door gedoe op Heathrow). Toen omgeboekt op Iceland Air en uiteindelijk binnen 2 uur naar de geplande aankomsttijd van de 2de geannuleerde vlucht (en een dag na orginele geplande aankomst) geland.
Vlucht 1 van KLM - ingediend via KLM website en 600 euro ontvangen.
Vlucht 2 van BA - ingediend via BA website en 300 euro ontvangen (want binnen 2 uur van geplande aankomst). Vond het eigenlijk een heel makkelijk process en ook helemaal niet veel werk. Paar gegevens invullen + vluchtnummer en klaar. Waren natuurlijk wel Europese maatschappijen, want weet dat je bij de Noord-Amerikaanse vrijwel nooit wat krijgt. Als het Europese maatschappijen waren zou ik het gewoon zelf proberen!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:21

Ik heb dit enkele malen met EasyJet gehad en een keer met KLM (allemaal binnen Europa dus 250 euro) en dat was echt nog geen 10 minuten werk, gewoon een formulier wat je op de website invult. Dus tenzij je met een hele obscure maatschappij vloog waarbij je een 200-stappenplan moet volgen om geld terug te vragen, zou ik het lekker zelf doen. Hou er wel rekening mee dat het een paar maanden kan duren voor het geld daadwerkelijk op je rekening staat.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:23

Ligt een beetje aan de maatschappij waarmee je gevlogen hebt. De meeste zijn best netjes en kun je gewoon online regelen. Reageren ze niet of willen ze niet meewerken dan kun je ook gewoon je rechtsbijstand inschakelen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:26

Ik lees online dat Air India slecht is in het betalen, dus daarom denk ik na over zo'n website. Het is dus geen Europese maatschappij (die vliegt niet die kant op).

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:59

Gewoon zelf doen inderdaad. Ik heb tot nu toe altijd geld terug gehad, waren wel Europese maatschappijen maar toch. Ik zou het zelf proberen en anders kun je altijd nog een website in de arm nemen

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:21

Gewoon zelf doen en als het niet lukt door je rechtsbijstand verzekering laten regelen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:54

Ik heb er toen wel zo'n website opgezet omdat ik er bij Turkish Airlines niet uit kwam waar ik mijn claim moest indienen. Hoewel het best zonde geld is ben ik toch blij dat ik het gedaan heb, want er zijn meer dan 10 mails / brieven uitgegaan vanuit dat bedrijf voor er werd betaald. Ik ken mezelf goed genoeg en weet dat ik het zelf allang al zou hebben opgegeven.

Je kan in ieder geval via die sites kosteloos even checken of je recht hebt op een claim. Mijn zusje had 3 weken geleden 24u vertraging met Air India, vanuit Delhi naar Schiphol, maar helaas geen recht op vergoeding.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:56

Ik heb ooit een claim ingediend via EUClaim.nl, en dat werkte echt fantastisch. Ze houden wel een deel van de compensatie in, maar het was zo geregeld en ik had er geen zorgen en werk aan. Ideaal!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:03

Qerty schreef:
Ik heb er toen wel zo'n website opgezet omdat ik er bij Turkish Airlines niet uit kwam waar ik mijn claim moest indienen. Hoewel het best zonde geld is ben ik toch blij dat ik het gedaan heb, want er zijn meer dan 10 mails / brieven uitgegaan vanuit dat bedrijf voor er werd betaald. Ik ken mezelf goed genoeg en weet dat ik het zelf allang al zou hebben opgegeven.

Je kan in ieder geval via die sites kosteloos even checken of je recht hebt op een claim. Mijn zusje had 3 weken geleden 24u vertraging met Air India, vanuit Delhi naar Schiphol, maar helaas geen recht op vergoeding.

En waarom had ze dan geen recht op vergoeding? In mijn geval werd er letterlijk gezegd dat we niet op tijd konden vertrekken omdat de vlucht uit Dehli niet op tijd was geland. Dit is inderdaad het geval sinds het begin van de oorlog, maar ze hebben inmiddels de vertrektijd vanuit Dehli aangepast en nog was het vliegtuig te laat (zo ook op onze terugweg). Dus is oorlog geen argument meer. Zeker niet omdat ik ze 2 keer gebeld heb met de vraag of ze ons niet alvast op voorhand op een vlucht later konden zetten. Dat wilden ze niet, dan moesten wij betalen, want er zou niets aan de hand zijn. Nu waren we dus flink te laat, en moesten zelfs nog een vlucht langer wachten.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:21

germie schreef:
Qerty schreef:

En waarom had ze dan geen recht op vergoeding? In mijn geval werd er letterlijk gezegd dat we niet op tijd konden vertrekken omdat de vlucht uit Dehli niet op tijd was geland. Dit is inderdaad het geval sinds het begin van de oorlog, maar ze hebben inmiddels de vertrektijd vanuit Dehli aangepast en nog was het vliegtuig te laat (zo ook op onze terugweg). Dus is oorlog geen argument meer. Zeker niet omdat ik ze 2 keer gebeld heb met de vraag of ze ons niet alvast op voorhand op een vlucht later konden zetten. Dat wilden ze niet, dan moesten wij betalen, want er zou niets aan de hand zijn. Nu waren we dus flink te laat, en moesten zelfs nog een vlucht langer wachten.

Dat heeft te maken met Europese regels. Alleen als je vanuit een EU luchthaven vertrekt heb je recht op de compensatie die verplicht door de EU gegeven moet worden. Of als je met een EU luchtvaartmaatschappij naar een EU luchthaven vliegt.

In het geval de Air India vlucht (non EU airline) vanuit Delhi (buiten EU) gelden de EU regels dus niet. Dan gelden alleen de eigen compensatie regelingen van de airline of van het land van herkomst van de vlucht en/of de airline.

Edit: aangezien de ts wél vanaf Schiphol heeft gevlogen (EU) zou er gewoon de compensatie uitbetaald moeten worden. Dat weet de Airline dondersgoed, ik zou het dan ook eerst zelf proberen rechts via de airline, loopt dat op niets uit, kan je altijd nog z'n bureau erop zetten.
Laatst bijgewerkt door mvdende op Vandaag, 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:27

Hier ooit een vlucht gehad waarbij ik uiteindelijk 8 uur later op plaats van bestemming ben aangekomen.
Was officieel van Amsterdam naar Berlijn, maar werd uiteindelijk Amsterdam-München-Düsseldorf-Berlijn.

Lufthansa wilde niet dokken en gooide het op de luchtverkeersleiding.

Uiteindelijk via mijn reisverzekering gespeeld als een niet genoten vakantiedag. Kreeg hierdoor 1 dag vergoed.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:40

Een rechtsbijstandsverzekering doet het ook en kost je niets. Dus als je die hebt zou ik daar eens vragen. Mocht je toevallig lid zijn van het CNV dan kan je daar ook terecht, via hun rechtsbijstand.