[volg] Vrijwilligerswerk in Griekenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

[volg] Vrijwilligerswerk in Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-26 15:30

Afbeelding

Na een tijd van bokt geweest te zijn en nu weer wat aan het mee lezen geslagen, leek het me leuk om mijn fantastische ervaring met jullie te delen.

Vorig jaar ben ik in mijn eentje 2 weken naar Kefalonia (Griekenland) afgereisd om me in te zetten bij de bescherming van de zeeschildpad (voornamelijk de Loggerhead, Caretta Caretta).

Het verslag hiervan kan je hier lezen: https://www.polarsteps.com/StefanieOubu ... nt=CONTROL

Dit is zo'n fantastische ervaring geweest, dat ik 1 juni opnieuw naar Kefalonia vlieg.

Ga je mee?

Afbeelding

Whizz

Re: [volg] Vrijwilligerswerk in Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 16:29

Oh wat gaaf LadyMadonna! Ik volg mee. Wat heb je gedaan tijdens je verblijf daar?

MarlindeRooz

Re: [volg] Vrijwilligerswerk in Griekenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 16:52

Wat gaaf! Dat lijkt mij ook heel tof. Ik ga eens kijken! En volgen natuurlijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 10:21

@Whizz:
Ik ben er tijdens "nesting season". Dit loopt vanaf half mei tot globaal eind juli, en ik zit in fieldstation Lixouri.
In de ochtend shifts fietsen wij naar onze stranden om te kijken of er nesten zijn gelegd, en deze stellen wij veilig. Een volwassen vrouwtje komt eens in de 2-3 jaar aan land en legt dan 3-5 nesten met steeds 2-3 weken er tussen.

Afbeelding
Van de 1000 eieren is er uiteindelijk maar 1 die volwassen wordt, dus bescherming is erg belangrijk.

We lokaliseren de nesten, leggen alles vast en zetten het af (als je niet weet dat er een nest zit, ga je er als toerist zo bovenop liggen met je handdoek, of kinderen die in het zand graven etc)

Ook kijken we naar de ligging van het nest en of het misschien verplaatst moet worden:

Afbeelding

In de nachtshifts patrouilleren we een specifiek strand en hopen we een schildpad te kunnen onderscheppen om haar te kunnen registeren, chippen en taggen. (rode foto in OP)

Daarna hebben we in de ochtend een harbour shift waar je in de haven gaat patrouilleren en alle activiteit vast legt (en hierbij let je ook op visnetten etc)

In de avond zijn er ook nog 2 shifts: Beach Clean (spreekt voor zich) en Beach Profile: Door stormen en klimaatverandering worden de stranden steeds kleiner en steiler, wat niet gunstig is voor de schildpadden, dus dit brengen wij in kaart.
In de middag ben je eigenlijk altijd vrij, en in de eerste week ben je 1 volle dag vrij en in de opvolgende weken 2.

Het veilig stellen van een nest:

Afbeelding
Eerste spot (de track)

Afbeelding
Nest afzetten met bamboe om het graaf gebied af te bakenen

Afbeelding
Graven graven graven, op zoek naar de egg chamber (dit nest was extreem lastig, de egg chamber loopt normaal recht naar beneden, deze liep schuin (vermoedelijk beschadigde of missende achter flipper waardoor ze niet goed kon graven, hierdoor 2,5 uur met dit nest bezig geweest :+ )

Afbeelding
Egg chamber gevonden!

Afbeelding
Afgezet

(dit specifieke nest is uiteindelijk verplaatst omdat het ongunstig lag door alle wortels van de planten)

Dit is dus wat ik doe. Vanaf half juli tot half oktober is het hatching season (met een overlap met nesting season) en er zit ook een verschil per fieldstation.

Marlinde: Altijd even kijken, het is hard werken, je zit in een grote communitie met allemaal jong volk (ik was met 44 de oudste, incl leiding :+ ). Je slaapt in slaapzalen met stapelbedden. Maar je doet ontzettend goed werk, en je hebt echt voldoende vrjie tijd om bijv het eiland te verkennen of te relaxen