Op woensdag 21 januari vertrok ik met een groep via Florivida naar Orlando, Florida! Ik had me als solo reiziger ingeschreven voor deze groepsreis (kamer op indeling). Ik was al eerder met deze organisatie op groepsreis geweest dus ik had het volste vertrouwen dat dit goed zou komen. We hadden een directe vlucht van Amsterdam naar Orlando en door het tijdsverschil kwamen we rond een uur of 19:00 aan in ons hotel! Perfect. De hele week verbleven we in het nieuwe Terra Luna resort van Universal. Heel fijn hotel overigens!
De reden dat ik deze reis had geboekt? Epic Universe! Het nieuwste pretpark in Orlando, van Universal. Geopend op 22 mei 2025. Daarnaast wilde ik sowieso graag eens naar Universal vanwege de Harry Potter gebieden en VelociCoaster. En toen bleek dat er nog opties waren om uit te breiden met een bezoek aan SeaWorld en Busch Gardens Tampa. Ja toen was ik helemaal blij

Onze eerste pretparkdag begon dus in Epic Universe. Alleen al die ingang, de eerste portal, de Chronos!
En dan de muziek en alles erbij! Dit pretpark bestaat uit verschillende 'werelden' die je bereikt door portals. De ingang is dus de Chronos portal, waarmee je in Celestial Park komt. Dit is het midden van het park, waar je Constellation Caroussel en Stardust Racers vind. Plus natuurlijk allerlei eettentjes en een prachtige fonteinshow. 
Epic Universe heeft 4 themagebieden: The Wizarding World of Harry Potter (Ministry of Magic), Super Nintendo World, How to Train your Dragon - Isle of Berk en Dark Universe. Elk gebied heeft dus zijn eigen gethematiseerde portal waar je doorheen moet. Wij begonnen in Harry Potter vanwege de darkride die immens populair is en dus ook vreselijke wachttijden heeft. Doordat we verbleven in een Universal hotel, hadden we early access. Dat betekent dus ropedroppen! Ik heb echt mijn ogen uitgekeken overal! Het is zo mooi gedaan allemaal. De wachtrij van Battle at the Ministry was echt bizar, dat was op zichzelf al een attractie

Daarna gingen we door naar het Isle of Berk gebied, voor velen in de groep hun favoriete gebied. Ook dit is prachtig gedaan, maar ik ben zelf niet zo'n mega How to Train your Dragon fan. Hier hebben we ook een klassiekertje gegeten: een broodje Mac 'n Cheese
(Eerlijk is eerlijk, het was serieus lekker). In dit themagebied vind je meerdere attracties, waaronder de familie achtbaan Hiccup's Wing Gliders. Deze is heel erg leuk! Er is ook een show die absoluut de moeite waard is. 
We steken over naar de andere kant van het park en bereiden ons voor op overstimulation in a second. We gaan namelijk het Super Nintendo World gebied in. Deze portal is heel tof gedaan met een roltrap! De portal zelf is een groene Mario buis, ja inclusief alle Mario pling pling geluidjes
Als je dan eenmaal boven bent en naar buiten loopt, waan je jezelf in een serieuze Nintendo game. Ik heb het ongeveer 5 minuten volgehouden tot ik knettergek werd van alle geluidjes, kleurtjes en dingetjes. In dit gebied zijn er 2 hele populaire attracties: Mario Kart en Donkey Kong Mine Cart Madness. Die laatste heeft net als HP intense wachttijd door een hele slechte capaciteit. Wij hebben hem tegen sluitingstijd gedaan en hij is echt niet meer dan 30 minuten wachten waard. Als laatste vind je hier nog Yoshi's Adventure, als hier meer dan 5 minuten staat, sla hem dan over. Wij deden hem walk-on en ik kwam er nog net niet hersendood uit
Wat een ontiegelijk saaie ride die ook nog eens heel kort is! Als je de ultimate experience eruit wil halen, kun je voor 40-50 dollar een Mario armband halen (keuze uit 7 verschillende soorten geloof ik) waarmee je allerlei mini games kunt doen door dit gebied heen.

Omdat dit toch wel overprikkelend is, vervolgen we onze weg richting het laatste gebied: Dark Universe. Hier werd ik al heel blij van de portal, wat een gaaf ding! Direct na de portal kwamen we al gelijk een acteur tegen; Ygor. Mooie vent! In Dark Universe vind je twee attracties: Curse of the Werewolf en Monsters Unchained. Curse is zo ongeveer de kortste spinning coaster ooit, maar Monsters Unchained is echt absoluut een waanzinnige darkride. Deze heeft ook zelden een hoge wachttijd door de enorme capaciteit. Het duurt niet lang of we bombarderen Dark Universe als 'place to be' want je kan heerlijk zitten en eten bij Das Stakehouse. Vooral in de avond is dit gebied onwijs gaaf.

Overdag is Epic dus al een geweldig park, maar als je echt je ogen uit wil kijken.. Ga dan in de avond als het donker is! Om 22:00 is de afsluitende fonteinshow met licht en geluid. Deze is echt waanzinnig mooi.

De dag na Epic Universe gingen we naar Island of Adventure en Studios, de twee andere Universal parken. Hier zijn de bekende Harry Potter gebieden en attracties, maar ook VelociCoaster. Je merkt wel direct dat deze parken ouder zijn; de kluisjes zijn formaat brievenbus, het is allemaal net minder soepel, er staan nog veel ouderwetse attracties. Neemt niet weg dat dit beiden nog echt gave parken zijn! Al geeft Studios je wel een beetje 'Movie Park Germany on steroids' vibes
Jullie kennen vast wel die foto's en video's van Hogwarts Castle en Diagon Alley? Dat is dus hier!Als eerste kom je door Hogsmeade. Hier vind je Hagrid's Magical Creatures Motorbike Adventure, deze achtbaan stond gewoon de hele dag door rond de 180 minuten wachttijd
Wij hebben hem meermaals binnen het uur gedaan door heel vroeg te ropedroppen. 
Als je door Hogsmeade doorloopt, loop je vol tegen Hogwarts Castle aan. Niet te missen overigens, het ding staat bovenop een berg en is gigantisch. In dit kasteel zit Forbidden Journey, een darkride. Met ook een veel te gave wachtrij trouwens.

Maar ik kwam stiekem toch wel meer voor dit pareltje

Wij hadden park hopper tickets, dus de Hogwarts Express van IoA naar Studios is dan inbegrepen. Super slim gedaan, een transport tussen twee parken die ook direct attractie is. Op Hogsmeade stappen wij dus in de Hogwarts Express naar King's Cross. Eigenlijk precies verkeerd om, maar so be it. Later in de week doen we de trein andersom en die is oprecht wel leuker!

Vanuit King's Cross in Studios, lopen we zo Diagon Alley in. Je waant je echt in een Harry Potter film en zelfs als je geen fan bent of de films niet gezien hebt, zijn deze gebieden onwijs gaaf. Er is zoveel tijd en moeite in gestoken. Je kunt je uren vermaken in deze gebieden. En als je een toverstok koopt, kun je ook diverse plekken ook nog spells doen. En nee, dit is niet kinderachtig want je ziet meer volwassen mannen met zo'n ding rondlopen dan kinderen

Ik heb nog zoveel meer foto's en naast Universal ben ik dus nog in SeaWorld Orlando geweest (voor de achtbanen) en Busch Gardens Tampa Bay. Ik reis de wereld over voor pretparken en dan vooral voor achtbanen, maar je kunt me ook wakker maken voor een goeie darkride! Hoewel ik dus 5 pretparken in totaal heb bezocht, ben ik alsnog elke dag of avond in Epic Universe geweest! De sfeer is daar gewoon echt heel erg goed en het is prachtig. Daarnaast kun je in Epic gewoon het beste eten van alle parken. Behalve Toadstool Cafe, die kun je overslaan
Dat was echt niet te kanen! Dus ook voor de niet-pretparkliefhebber: Je kunt je hier absoluut vermaken! Oke nog eentje dan - want Iron Gwazi was mijn 200e achtbaan