Social media controle usa

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jillz1

Social media controle usa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 23:30

Een vraag

Komende zomer gaan we met het gezin naar USA.

1 vd kinderen doet airsoft en cosplay en heeft daarvan foto's met wapens op social media/ telefoon staan.

Kan dit problemen geven?( terwijl wapens legaal daar zijn)

Ik overweeg om de ESTA nu al aan te vragen en geen social media op te geven, is dat toegestaan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 23:51

Je bent niet verplicht alles in te vullen, het aller veiligste is gewoon 4 simpele telefoons aan te schaffen en alleen de contacten daar op te zetten die absoluut noodzakelijk zijn, familie en verzekeringen enz. Want ze kijken tot vijf jaar terug en ze willen al je contacten enz. Ik hoop dat je veel plezier hebben.

Bora2013

Re: Social media controle usa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 23:54

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 00:07

Bora2013 schreef:
https://nos.nl/artikel/2594047-vs-wil-i ... derlanders
zie artikel van NOS. Dat je nog naar de VS wil, niet te geloven zeg.

Nou, wij hebben verder niks te verbergen en het is verder een fantastisch land. Heb niet eens social media

Ik heb verder ook niks tegen de control maar moet wel ff weten hoe ermee om te gaan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:39

Ik zou annuleren := Er zijn zo veel leukere en veiligere plekken om op vakantie te gaan. Letterlijk alles wat als anti-Trump of als 'woke' kan worden opgevat kan je in de problemen brengen. Stel je voor dat een van je kinderen het land niet in mag, dan sta je daar.. Of dat ze in een whatsapp gesprek iets tegen komen wat ze niet bevalt bv, of stel een familielid is homo, of iemand spreekt zich uit tegen fascisme..
In hun ogen is zelfs de gemiddelde PVV'er nog kneiterlinks 8)7

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:54

[code][/code]
Jillz1 schreef:
Bora2013 schreef:
https://nos.nl/artikel/2594047-vs-wil-i ... derlanders
zie artikel van NOS. Dat je nog naar de VS wil, niet te geloven zeg.

Nou, wij hebben verder niks te verbergen en het is verder een fantastisch land. Heb niet eens social media

Ik heb verder ook niks tegen de control maar moet wel ff weten hoe ermee om te gaan

Ik denk dat het hele punt is dat je geen idee en controle hebt op wat ze met die sociale media accounts gaan doen. De grenscontroles waren daar al behoorlijk streng, dit gaat het alleen maar erger maken vrees ik.

Voor mij een rode vlag en een reden om een andere bestemming te zoeken.

Als je toch besluit te gaan, simpele lege telefoons mee en andere apparaten (ipads, computers) zoveel mogelijk thuis laten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:00

Zullen ze lege telefoons en apparaten dan niet juist verdacht vinden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:03

Dat verwacht ik ook inderdaad.
Een vriendin van me is een jaar of 10 geleden al eens als crimineel behandeld daar, en urenlang gehoord, puur en alleen omdat ze een paar maanden op een ranch ging werken/vakantie houden in plaats van de standaard paar weken vakantie. Die zei toen al; ik ga daar nooit meer terug.
Inmiddels is het dus nog heel veel strenger en zijn ze nog veel agressiever. Alles wat maar een beetje afwijkt van de norm is verdacht.

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:13

Ik ben net 3 weken terug uit Amerika. Wij hebben alles doorgegeven.

Ik heb een broer en schoonbroer die op jongens vallen en relatie hebben. Vriendin die jaagt en dus dat onderwerp komt langs en ik volg haar jachtaccount.
Wel praat ik weleens over wapens omdat mijn vader ook aan kluiduifschieten doet.

De verhalen hierboven herken ik absoluut niet. Wij zijn in Orlando geland en daar zijn we vriendelijk te woord gestaan door de douane, kregen een aantal vragen over wat ons plan is in het land en wanneer we terug zouden vliegen. Een beetje wat ze ook in andere landen vaak vragen buiten de EU.

Eenmaal in Amerika (florida) hebben we niks, maar dan ook niks gemerkt van de gekte rondom Trump. We zijn zelfs in de Keys geweest toen zijn vliegtuig er ook stond, dus grote kans dat hij er ook was. Maar ook hier merkte we niks van.

Wij hebben een hele fijne vakantie gehad. Ik denk dat het allemaal wel zal meevallen. Wellicht voor de zekerheid de foto's van de airsoft wapens niet in massa bewaren. En anders kun je het ook toelichten natuurlijk. Onnodig risico zou ik niet nemen. Maar doorslaan is ook niet nodig. (In mijn ervaring)

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:18

8nnemiek schreef:
Een vriendin van me is een jaar of 10 geleden al eens als crimineel behandeld daar, en urenlang gehoord, puur en alleen omdat ze een paar maanden op een ranch ging werken/vakantie houden in plaats van de standaard paar weken vakantie.

Nu mag dit ook gewoon niet als je niet een juiste permit hebt. Ook voor vrijwilligerswerk heb je in de USA en Canada een workpermit (of working holiday) nodig...

TS, ik ben sinds de nieuwe regering meerdere keren in de US geweest (woonde toen in Canada), als iemand in academia in een field dat niet heel geaccepteerd wordt daar. Nooit problemen gehad, ook niet heel uitgebreid gecontroleerd. Ken ook niemand die wel problemen heeft gehad (ik weet dat er zeker mensen zijn die het land in mochten, maar het gebeurd echt niet zo vaak als het lijkt). Ik heb (en nog steeds) opgelet met wat ik of mijn partner op social media zeggen en wat er in de app groepen waarin ik zit word gezegd. Het is niet oké dat dat nodig is, maar het is nu eenmaal op dit moment zo. Heb ook niks verwijderd en omdat ik meerdere keren voor werk moest reizen had ik mijn laptop mee.

In de US zelf nooit issues gehad, ook in de diep rode staten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:23

Oshaa schreef:
8nnemiek schreef:
Een vriendin van me is een jaar of 10 geleden al eens als crimineel behandeld daar, en urenlang gehoord, puur en alleen omdat ze een paar maanden op een ranch ging werken/vakantie houden in plaats van de standaard paar weken vakantie.

Nu mag dit ook gewoon niet als je niet een juiste permit hebt. Ook voor vrijwilligerswerk heb je in de USA en Canada een workpermit (of working holiday) nodig...

Ik ken de details verder niet, maar zelfs al zou ze die permit niet hebben, dan is het toch niet nodig om iemand als crimineel te behandelen? := En dat was dus zelfs in de rustige tijd, ver voor die hele Trump-gekte.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:32

8nnemiek schreef:
Een vriendin van me is een jaar of 10 geleden al eens als crimineel behandeld daar, en urenlang gehoord

Mijn zwager had dezelfde ervaring, jaar of 15 geleden ging hij met zijn ouders, broer, zussen en mijn zus een paar dagen naar New York, en daarna naar Canada. Zonder dat zijn reisgezelschap op de hoogte was trokken ze hem een kantoortje in voor een uitgebreide ondervraging. Reden: hij had geen tas bij zich. Nee, want mijn zus had zijn spulletjes voor onderweg in háár tas. Mijn zus die zich samen met haar schoonouders stond af te vragen waar hun partner/kind gebleven was.

Heel fijn voor de bokkers die wel goede ervaringen hadden. Mogelijk dat het ligt aan op welke plek je het land binnen wil. Maar het lijkt ook een beetje willekeur te zijn, als ik het zo lees.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:38

Leuk allemaal! Maar dit wordt een nieuwe wet. Nu wordt er wel eens wat gecontroleerd, maar dit is pas van deze week en nog niet ingevoerd.
Ervaringen van afgelopen jaar zijn dus niet representatief voor hoe het gaat worden.
het is ook nog niet zeker of dit inderdaad ingevoerd wordt.

tot nu toe ( ik ben er vaak geweest voor werk en prive ) heb ik ook weinig gedoe gehad. Wel altijd uitleggen waarom je er bent en een brief van je werk bij je hebben om te bewijzen dat het voor bestaand werk is.
Of dat ik aan een evenement mee deed ( ik had een fiets bij me de laatste keer )

Maar dat zegt dus niets over hoe het gaat worden als het voorstel aangenomen wordt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:40

zou me niet verbazen als ze het juist geweldig vinden dat er foto's met wapens te zien zijn

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:49

Ik zou ze veel geluk wensen door 25000 fotos van mijn huisdieren te zoeken.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:53

Mijn moeder is dinsdag na bijna 3 weken weer terug uit Amerika En die had nergens last van maar ik geloof niet dat ik daar heen op vakantie ga. Dit bij mijn moeder was meer familie bezoek dan voor de leuk op vakantie.

Texnex

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:15

8nnemiek schreef:
of stel een familielid is homo

Mag je de VS niet in als je een familie lid hebt die homo is? :o?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:22

in het nieuwe voorstel moet je bij het aanvragen van je Esta al je socials doorgeven.
Maar ... dan zou ik oin de komende twee maanden je Esta aanvragen want zo lang duurt het in ieder geval nog voor het doorgevoerd wordt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:41

Texnex schreef:
Mag je de VS niet in als je een familie lid hebt die homo is? :o?

Ze willen blijkbaar, als die nieuwe wet wordt aangenomen, alles weten van je familie en contacten. En queer mensen worden het laatste jaar al openlijk overal belaagd en buitengesloten, trans mensen vluchten weg uit de VS..
Alles waar de Trump regering het niet mee eens is scharen ze onder het o zo gevaarlijke anti-fascisme/antifa.. dus het zou me niks verbazen als ze mensen met zo'n 'antifa' familielid ook als gevaar zien.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:46

Ik ga in januari naar Orlando en in augustus een 3 weekse rondreis doen door 9 staten, ik heb mijn ESTA al aangevraagd (voor de prijsverhoging) en die is goedgekeurd en 2 jaar geldig.

Ik heb geen sociale media opgegeven, was nog niet verplicht namelijk. Maar als ze er naar willen kijken, be my guest := Ik ben niet bang om niet toegelaten te worden.

Ik kan volgende maand mijn ervaring delen :D

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:59

Ghostattack schreef:
Ik ga in januari naar Orlando en in augustus een 3 weekse rondreis doen door 9 staten, ik heb mijn ESTA al aangevraagd (voor de prijsverhoging) en die is goedgekeurd en 2 jaar geldig.

Ik heb geen sociale media opgegeven, was nog niet verplicht namelijk. Maar als ze er naar willen kijken, be my guest := Ik ben niet bang om niet toegelaten te worden.

Ik kan volgende maand mijn ervaring delen :D

Ik ga met mijn man ook nog in januari maar ik bedenk me net dat hij vakantiefoto's van Thailand op een shooting range erop heeft staan.

Het gaat mij er nu om, mag je dat soort foto's op je telefoon hebben?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:08

Haal je telefoon leeg, schuif je foto's naar een PC, maak nog een tweede back-up en je hebt je foto's nog veilig gesteld ook - ik begrijp nooit dat mensen hun foto's op hun telefoon laten staan, je haalt je camera-kaartje toch ook leeg?), maak een back-up van whats-app en/of andere socials en zet het ding terug naar fabrieksinstellingen.

Probleem opgelost. Als ze willen weten waarom je telefoon zo 'leeg' is, dan zeg je dat-ie 3 maanden geleden om X reden (tweedehands gekocht, voor reparatie naar een winkel) naar fabrieksinstellingen is terug gezet.

Foto's verwijderen is overigens zinloos als je alles standaard naar iCloud oid gooit, want dat hebben ze je foto's allang. Reden om cloud-services dus ook gewoon nooit te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op Gisteren, 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:12

De meeste mensen hebben waarschijnlijk van alles in de cloud staan, inclusief foto’s? Waarom zou je het leeghalen normaliter?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:14

Om je telefoon bruikbaar te houden. Vol geheugen vertraagt. En ik gebruik geen cloud-services want daar kijkt Big Brother sowieso mee, zie mijn aanvulling.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:17

Dat ze je foto’s bekijken is tot daar aan toe maar het feit dat ze simpel al je gesprekken en contacten van je telefoon afhalen en zeer waarschijnlijk opslaan is voor mij een no go.