Cruise met de Rotterdam naar Noorwegen / Schotland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Cruise met de Rotterdam naar Noorwegen / Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 09:05

Ik zie een aantal topics over cruises, maar geen nieuwe en maar 1 over Noorwegen dus vandaar een nieuw topic

Ik heb een cruise naar Noorwegen geboekt vorige week! We gaan van 3 t/m 10 mei met de Rotterdam.
Ik ga met een collega en voor ons beide is het de eerste keer.

We hebben vast excursies bekeken, die gaan we wel vast boeken.
Het programma "cruiselife" bekeken van Chimene van Oosterhout. Die doet een beetje zo'n cruise en de boot ziet er geweldig uit.

We stoppen in Haugesund, Eidfjord, Bergen en Kirkwall ( schotland).

In Haugesund willen we graag naar Akrafjorden en Langfosswaterval, dat kan via HAL of tripadvisor. HAL is een langere excursie van 7 uur en ben bang dat het krap wordt met de afvaart. Via tripadvisor is er een kortere ( goedkopere) dus ga even vragen of dat betrouwbaar is.

In Eidfjord/Hardanger willen we óf naar het Nature center óf de wandelexcursie doen.

In Bergen is er best veel te doen, we willen zelf rondstruinen en een korte excursie wandel/boottocht via Tripadvisor of via HAL een van de excursies boeken. die duren rond de 3 uur dus tijd genoeg om zrlf wat te ondernemen.
In Kirkwall willen we naar de St Magnus Cathedral en het Earl's Palace, via HAL boeken of zelf erheen, is op loopafstand.

Ik ben erg benieuwd of mensen nog andere tips hebben waar we heen kunnen gaan.
Of uberhaupt tips, ik ga nooit met vakantie en vind het erg spannend allemaal....helemaal op een boot waar ik nergens controle over hebt maar dat wil ik juist een keer loslaten en genieten.

Paspoort is oke, een ETA voor de UK is aangevraagd.
Zakgeld in Noorse kronen en Engelse ponden is geregeld
We hebben de all inclusive cruide en unseated dining gekozen.
de HAL app is gedownload

En nu aftellen.....ik heb er zin in!!!

Fitzroy

Re: Cruise met de Rotterdam naar Noorwegen / Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:20

Als je een excursie boekt via de cruisemaatschappij zelf zullen ze altijd wachten of het programma inkorten. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je de afvaart mist als je bij HAL zelf boekt.
Voordeel van zelf boeken is dat je niet aan de massa vastzit.

Verder geen tips over Noorwegen, die cruise staat voor mij in 2027 op het programma :')

Ik ben zelf ook nooit met HAL geweest.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 10:07

Harstikke leuk om te gaan doen. Ik ben dit jaar en vorig jaar met HAL naar Noorwegen geweest ook heb ik een aantal van de plaatsen bezocht. Je kunt me vragen wat je wil. Wij hebben overigens geen vreemde valuta meegenomen. Fooien zijn prima in euro's en de rest allen met betaalkaart gedaan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 08:26

MDWStables, kun je dan ook in de winkels aan de kust met euro's betalen ? Ik wil natuurlijk souvenirs en kadootjes kopen als we daar zijn.

Fitzroy, goed om te weten, ik denk dat we het dan ook via HAL gaan regelen....dan vraag ik dat nog even na met het boeken... anders loop ik met de zenuwen de hele trip of we wel op tijd terug zijn

ik krijg van me zusje nu steeds de youtbe filmpjes van al die mensen die de boot missen... letterlijk... :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 08:35

Ga er maar niet van uit dat je in Noorwegen / UK echt met euro's kan betalen maar je kan natuurlijk gewoon pinnen, kijk even na bij je bank hoe veel je daar voor moet betalen per betaling maar het is meestal niet zo heel veel - als in een paar cent. Of je haalt wat lokaal geld uit een bank automaat, in de UK moet je daar nog wel eens een paar pond voor betalen maar in Scandinavie niet (buiten omrekeningskosten om vanuit je buitenlandse pas). In bijna heel Scandinavie nemen ze ook op veel plaatsen uberhaupt geen contant geld aan. De laatste keer dat ik contant geld in m'n handen had, is zeker zo'n 3 jaar geleden :D

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 08:38

Wij zijn afgelopen jaar naar Noorwegen geweest met een cruise. Andere bestemmingen aangedaan maar ik vond het echt fantastisch.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 09:00

Wat leuk om een cruise te doen :-) Zoiets staat ook nog wel op mijn verlanglijstje :-) Ik vind 'met de boot' sowieso erg leuk. Lijkt me een hele ervaring.

In de UK kun je overal gewoon pinnen en inderdaad, er zijn veel plaatsen waar ze geen contant geld meer aannemen (zelfs als je gewoon een koffie wilt afrekenen). Noorwegen weet ik niet hoe het daar zit.
Iets contant geld is handig, maar ga er maar vanuit dat je het gewoon red met je pinpas :-)

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 11:26

Noorwegen is behoorlijk digitaal als je het mij vraagt en ik heb daar nooit contant betaald. Elke port heeft heel veel souvenirs :D Zeker de kleinere dorpen gaan 'open' als er een schip aanmeert.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 12:41

oops, ik beoelde natuurlijk dat ik in Noorse kronen wilde betalen en niet in Euro's, stom van me.
Fijn om te horen dat alles met je card kan, dan hoef ik niet zoveel cash mee te zeulen!
Klein beetje voor "just in case" ....

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:48

Als je op Orkney (Kirkwall ‘halte’) bent, dan kan ik je echt aanraden om naar Skara Brae te gaan. En überhaupt een deel van het eiland bekijken ipv in de stad (nou ja, stad..) te blijven. Heel ander landschap dan Noorwegen, maar wel heel mooi.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:54

In Noorwegen heb ik alles met telefoon/ digitale creditcard betaald. Met bv Revolut heb je geen / nauwelijks koers opslag.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 13:04

In Eidfjord zou ik zeker een wandelexcursie doen. Er is een mooie wandeling naar boven waar je prachtig uitzicht op het fjord hebt.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 13:48

gaucho schreef:
In Noorwegen heb ik alles met telefoon/ digitale creditcard betaald. Met bv Revolut heb je geen / nauwelijks koers opslag.

Hier ook. Werkte perfect.

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:46

Boek je excursies en restaurants (de 'bijzondere') aan boord zo snel mogelijk. Anders zit het al vol. Mijn ouders zijn nu 2 keer met de HAL weggeweest en zij vonden het fantastisch. De eerste keer hadden ze alles op z'n beloop gelaten en bleek dus dat van te voren boeken en reserveren wel handig was.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 15:10

Nado en Komone : supertips thnxxxx
ASF gaan we zeker doen !!!! thnx

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 15:12

Kijk eens naar de YouTube kanalen van Emma Cruises en Cruising with Ben and David.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:31

Hey Chantal, wat leuk dat je gaat cruisen! Mijn ervaring met excursies van de HAL is dat ze best vrij prijzig zijn en dat je dan in een bus met senioren belandt.... Zelf hebben we vooraf diverse excursies geboekt direct bij de aanbieders in de plaatsen zelf, of gewoon een dag een auto huren, of fietsen met een E-bike is vaak ook een super idee.
Wat al eerder is genoemd is wel dat als er een cruiseschip aankomt het hele stadje klaar staat om van alles aan te bieden en wat te verdienen aan jullie.
Inderdaad voor betalen aan de wal alles met plastic (pasjes) is ideaal.
Met eten is er erg veel variatie bij de bufetten en het gewone restaurant waar je 3-gangen kan eten is ook prima. Wij hebben die aparte restaurants overgeslagen, want ook dat is best prijzig. Wel goed om te weten dat als er iets niet naar je zin gaat je dat moet melden. Klagen loont! Wij hadden 1 avond veel last in de hut van een band in een bar en hebben daar wat van gezegd. Kregen gelijk een diner aangeboden in 1 van die speciale restaurants en bij de eind afrekening ook nog eens $300 korting op de rekening :o

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:10

Daphne, wat keuk dat je reageert, ik stuur je een appje!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:34

Oh zeker die wandel excursie doen! Je ziet al heel veel van de fjorden bij aankomst en afvaart.

Noorwegen <3

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:06

Dat klinkt als een hele mooie reis! :D

Kirkwall is een heel schattig plaatsje met een paar leuke winkeltjes, maar je bent er wel snel doorheen. Mocht je wat extra tijd hebben en interesse hebben in archeologie, dan is het inderdaad de moeite waard om richting Skara Brae te gaan. Onderweg kom je dan ook nog langs de Ring of Brodgar. Als je een beetje een lieve buschauffeur hebt (met het lokale ov), dan wil die zelfs nog even daar stoppen zodat de vijf toeristen in z'n bus even een foto kunnen maken. :7

Je plannen voor Noorwegen klinken ook heel goed. :j

Ik heb verder geen cruise ervaring en ik heb alles met de normale ferries gedaan, dus daar kan ik niet heel veel advies over geven verder. Wel heb ik gemerkt bij ferries dat mensen redelijk sociaal en praatgraag worden als ze een dag of langer opgescheept zitten met elkaar op een boot. Ik heb nog steeds contact met een stel uit Kopenhagen waarmee ik dronken ben geworden op de boot van Shetland naar Orkney. :') Dus de kans bestaat dat je misschien nog wat leuke contacten opdoet en op die manier nog wat extra inspiratie krijgt. :D Heel veel plezier in ieder geval!