Tips voor Oostenrijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Tips voor Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 17:01

Wij overwegen om in de zomervakantie eens iets totaal anders te gaan doen dan normaal, nu denken we aan Oostenrijk. We zijn alleen totaal niet bekend daar en ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie heeft er leuke tips?

Voor wie?
Gezin met 2 kinderen van dan 13 en 11 jaar.

Wat zoeken we?
- Een hotel, appartement of vakantiehuisje, evt op een vakantiepark;
- Temperatuur juli/aug minimaal rond de 25 graden;
- In de buurt van een meer waar je kunt zwemmen;
- Genoeg te doen in de omgeving zoals iets sportiefs (paardrijden?), een berg op (met een kabelbaan ofzo), rodelen/mountainkarten, iets voor tieners enz;
- Dichtbij een levendig dorpje waar je lekker kunt eten en boodschappen kunt doen;
- Niet in the middle of nowhere.

Help? :D

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 17:08

De Millstätter See is prachtig, daar zit ook genoeg omheen aan vakantiehuizen, campings met chalets en noem maar op! Wij gaan zelf naar Schwimmbad Camping Mössler in Döbriach, in een chalet die van bijna alle gemakken voorzien is. Geloof dat volgend jaar onze 12de keer daar wordt, tot nu toe hebben we maar één jaar steeds slecht weer gehad, toen had ook echt heel Europa slecht weer. Verder altijd heerlijk zomerweer. Eten kun je daar echt heerlijk bij Ritschi's Restaurant, maar er zitten meerdere restaurants aan de Millstätter See (die maar 10 minuten lopen is over een heel leuk bebost paadje langs een beekje). Er zit een mooie grote Spar supermarkt (in de omgeving in andere dorpen zitten ook andere supermarkten), en in het dorp is elke dinsdagavond bij goed weer een markt met live muziek als je daarvan houdt. Qua weer wat jij zoekt zou ik in ieder geval wel naar Karinthië kijken!

Edit: oh en als je veel uitstapjes maakt kun je in Karinthië de Ķärnten Card nemen, die kost dan een bepaald bedrag per persoon, maar als je een paar dingen doet (er zit echt heel veel gratis bij in), heb je hem er zo weer uit!

Earth

Re: Tips voor Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:12

Worthersee! Echt prachtig daar! Het water is onwijs blauw en warm. Er is ook genoeg te doen en te zien in de omgeving. Villach is erg mooi.

Wij zaten zelf in Portschach (am Worthersee) maar er zijn meer plaatsen.
Het is wel een wat duurdere omgeving, maar zeer de moeite waard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:48

De blokhut huren op Alpen camping Mark in Weer. Paardrijden op de camping, veel sportieve activiteiten waar ze aan deel kunnen nemen, de Aachensee op een kleine 20 autominuten rijden maar ook zwembad op de camping en genoeg leuke uitjes in de regio Schwaz. Innsbruck is dichtbij, en je kan ook een bezoekje brengen aan de Fohlenhof in Ebbs waar het Haflinger stamboek is gevestigd dat is een klein uurtje vanaf de camping. Wil je de bergen in met een kabelbaan kun je vanaf Innsbruck de Nordkette op, of de huisberg van Innsbruck de Patscherkofel. Wil je ook nog sneeuw dan is de Stubaier gletsjer of de Hintertuxer Gletsjer ook nog op rij afstandz zeker voor Oostenrijkse begrippen.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 15:54

Ik dacht gelijk aan Zell am See/Kaprun. Daar in de buurt ligt ook Landal Resort Maria Alm bijvoorbeeld. Groot meer in Zell, zomer rodelbaan in Kaprun, de Sigmund Thun kloof in Kaprun is mooi, je kan de gletsjer Kitzsteinhorn op, de Großglockner Hochalpenstrasse is vanuit daar goed bereikbaar. Aan de voet van die straat ligt ook een fantastisch soort dierentuin, Krimmler waterval is goed bereikbaar. Echt genoeg te doen om je te vermaken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 16:16

Dat lijkt me ook een prachtig gebied.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 18:37

Kijk ook naar Fiss/Servaus! Daar krijg je een kaart om gratis gebruik te maken van de liften, er is een rodelbaan, je kunt tokkelen, er is zoveel te doen :)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 20:06

Lestria schreef:
Ik dacht gelijk aan Zell am See/Kaprun. Daar in de buurt ligt ook Landal Resort Maria Alm bijvoorbeeld. Groot meer in Zell, zomer rodelbaan in Kaprun, de Sigmund Thun kloof in Kaprun is mooi, je kan de gletsjer Kitzsteinhorn op, de Großglockner Hochalpenstrasse is vanuit daar goed bereikbaar. Aan de voet van die straat ligt ook een fantastisch soort dierentuin, Krimmler waterval is goed bereikbaar. Echt genoeg te doen om je te vermaken.

Dit gebied hadden wij vorig jaar ook. En waar idd heel goed bevallen. Als redelijk in de buurt een veel leuke activiteiten. Glijbanen route, knikkerbaan route, rodelbaan, redelijk wat zwembaden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 21:38

Rodelbanen heb je overal wel. Ze zijn niet allemaal even leuk is mijn ervaring. De mooiste is in Imst. Passen waarmee je korting krijgt op de liften, OV en diverse activiteiten heb je in elke regio, iig in Tirol.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 22:54

Wij zijn jaren naar Oostenrijk op vakantie geweest in de zomer. Fantastisch vonden we dat altijd! Karinthië en tirol zijn wel echt favoriet. We zijn paar keer naar camping Schluga geweest in Hermagor!

De grossclockner strasse is ook echt een aanrader! Net zoals de weissensee en al die andere meren in die omgeving.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 10:22

Wijgaan altijd graag naar het Zillertal en kamperen op Camping Naturlich Hell. Zij hebben ook appartementen en huisjes. We vinden het een heerlijke camping en gaan er liefst jaarlijks naar toe. Echt een aanrader!

Ik ga hier mee lezen voor andere tips :)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 22:24

Wat een leuke tips hebben jullie!
Ik ga ze allemaal even onderzoeken :wow:

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 22:56

Het Montafon is heel leuk met kinderen. Je hebt de huisjes van Landal, wandelen om en rond de prachtige Lünersee, kabelbanen, een uitgebreid zomer activiteitenprogramma, paardrijden op Haflingers bij Hotel Beck en Hotel Mateera, rodelen, het Milka winkeltje in Bludenz, het kasteel in Feldkirch, de kloof lopen bij Bürs, mooie natuurzwembaden en nog veel.meer. Plus niet ver van Nederland. Echt heel.leuk gebied.
Laatst bijgewerkt door Niqui op 31-10-25 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 23:02

floorsil schreef:
Lestria schreef:

Dit gebied hadden wij vorig jaar ook. En waar idd heel goed bevallen. Als redelijk in de buurt een veel leuke activiteiten. Glijbanen route, knikkerbaan route, rodelbaan, redelijk wat zwembaden.

Dat klinkt allemaal heel gaaf! We hebben net geboekt voor komende zomer. Kun je de naam van de knikkerbaan route misschien vertellen? Dat lijkt me zo leuk!

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 11:39

Niqui schreef:
Het Montafon is heel leuk met kinderen. Je hebt de huisjes van Landal, wandelen om en rond de prachtige Lünersee, kabelbanen, een uitgebreid zomer activiteitenprogramma, paardrijden op Haflingers bij Hotel Beck en Hotel Mateera, rodelen, het Milka winkeltje in Bludenz, het kasteel in Feldkirch, de kloof lopen bij Bürs, mooie natuurzwembaden en nog veel.meer. Plus niet ver van Nederland. Echt heel leuk gebied.

Ik zie dat ik nog heel veel leuke dingen niet heb genoemd: https://www.kidsindebergen.nl/montafon- ... -de-zomer/

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 12:52

Brimi_Disa schreef:
Kijk ook naar Fiss/Servaus! Daar krijg je een kaart om gratis gebruik te maken van de liften, er is een rodelbaan, je kunt tokkelen, er is zoveel te doen :)

Ik wilde ook Fiss aanraden, ze zijn daar ook echt wel op kinderen gericht

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 13:03

Overal in Oostenrijk zijn ze op kinderen gericht :j . Wij zijn nu in de Zugspitz Region geweest, in het Wipptal en in het district Schwaz en overal leuke dingen voor kinderen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 14:36

Ze zijn in heel Oostenrijk op kinderen gericht maar er zijn sowieso een paar plekken die er uit schieten. Fiss/Serfaus/ladis is dit o.a. ik vond het too much, maar ik kan me voorstellen dat het voor tieners helemaal geweldig is. Het is een mountainbike paradijs. En daarbij een toffe rodelbaan, en andere vreemde dingen zoals een soort schans om vanaf te springen, een soort
Vlieg ding. Genoeg om je mee te vermaken.

Alleen die 25 graden grens.. tja het blijven de alpen. We hebben in Oostenrijk ook weleens sneeuw gehad in de zomer.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 22:10

Daarom kan ik Karinthië aanraden. Daar is het eigenlijk altijd wel warm. En in Tirol en Vorarlberg regent het vaak meer en langer dan in Karinthië. Of je moet nog verder gaan, richting Graz en Wenen, daar is het meestal nog warmer. Maar dan heb je niet echt bergen meer, daar worden het al meer heuvels.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 23:05

SusanH schreef:
De blokhut huren op Alpen camping Mark in Weer. Paardrijden op de camping, veel sportieve activiteiten waar ze aan deel kunnen nemen, de Aachensee op een kleine 20 autominuten rijden maar ook zwembad op de camping en genoeg leuke uitjes in de regio Schwaz. Innsbruck is dichtbij, en je kan ook een bezoekje brengen aan de Fohlenhof in Ebbs waar het Haflinger stamboek is gevestigd dat is een klein uurtje vanaf de camping. Wil je de bergen in met een kabelbaan kun je vanaf Innsbruck de Nordkette op, of de huisberg van Innsbruck de Patscherkofel. Wil je ook nog sneeuw dan is de Stubaier gletsjer of de Hintertuxer Gletsjer ook nog op rij afstandz zeker voor Oostenrijkse begrippen.

Hier nog een fan van Alpen camping Mark!
Er wordt zeker veel georganiseerd vanaf de camping. Genoeg watervallen om te bewandelen/bekijken in de buurt. Wij zijn in het verleden vaak ook nog de Kellerjoch op geweest. Leuke wandeling naar de berghut of het kapelletje.
Iets heel anders, maar Swarovski tentoonstelling was dit jaar een succes bij mij en mijn dochtertje. Toch een geinige en aparte ervaring.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 01:31

Texas02 schreef:
De Millstätter See is prachtig, daar zit ook genoeg omheen aan vakantiehuizen, campings met chalets en noem maar op! Wij gaan zelf naar Schwimmbad Camping Mössler in Döbriach, in een chalet die van bijna alle gemakken voorzien is. Geloof dat volgend jaar onze 12de keer daar wordt, tot nu toe hebben we maar één jaar steeds slecht weer gehad, toen had ook echt heel Europa slecht weer. Verder altijd heerlijk zomerweer. Eten kun je daar echt heerlijk bij Ritschi's Restaurant, maar er zitten meerdere restaurants aan de Millstätter See (die maar 10 minuten lopen is over een heel leuk bebost paadje langs een beekje). Er zit een mooie grote Spar supermarkt (in de omgeving in andere dorpen zitten ook andere supermarkten), en in het dorp is elke dinsdagavond bij goed weer een markt met live muziek als je daarvan houdt. Qua weer wat jij zoekt zou ik in ieder geval wel naar Karinthië kijken!

Edit: oh en als je veel uitstapjes maakt kun je in Karinthië de Ķärnten Card nemen, die kost dan een bepaald bedrag per persoon, maar als je een paar dingen doet (er zit echt heel veel gratis bij in), heb je hem er zo weer uit!

Hier gingen wij vroeger ook vaak heen, een prachtige omgeving. Nu zijn we al twee jaar aan de Ossiacher See geweest, een mooi en warm meer met genoeg te doen in de omgeving.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 06:37

Wij vonden het gebieden serfaus/fiss/ladis erg tof. Als je in een accommodatie één van de dorpen verblijft zit de zomerkaart er bij inbegrepen met alle liften en bergbeleveniswerelden. Wij konden vanuit fiss de hele week de auto laten staan. En tja, qua weer. Het ene jaar was het bloedheet en het ander jaar hebben we geen bergtop uit de verte gezien door de wolken en sneeuwde het zelfs.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 08:43

Ashley5 schreef:
SusanH schreef:

Hier nog een fan van Alpen camping Mark!
Er wordt zeker veel georganiseerd vanaf de camping. Genoeg watervallen om te bewandelen/bekijken in de buurt. Wij zijn in het verleden vaak ook nog de Kellerjoch op geweest. Leuke wandeling naar de berghut of het kapelletje.
Iets heel anders, maar Swarovski tentoonstelling was dit jaar een succes bij mij en mijn dochtertje. Toch een geinige en aparte ervaring.

Ja Swarovski Kristalwelten is echt een aanrader :j

En qua weer, het Inntal is het weer gemiddeld genomen ook beter dan in de rest van Tirol. Scheelt een paar graden vaak wel. Maar ook in Ehrwald hebben we prima weer gehad de zomers dat we daar waren. Het slechte weer blijft vaak aan de Duitse kant was onze ervaring.