Cambodja

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stroller

Cambodja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 11:46

Afbeelding
Hoi allemaal,

Wij vertrekken 18 november naar Cambodja voor een rond reis van 3,5 week.
We regelen alles zelf, vervoer binnenlandse vluchten etc.
Nu is mijn vraag,heeft er nog iemand leuke aanraders ?? ( de meest bekende dingen staan uiteraard op ons lijstje )
Wie is er geweest en wil zijn ervaringen over dit land kwijt ?

Zo beginnen we , de rest heb ik even geen foto
Afbeelding
van van kan ik later plaatsen

Thanks

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:51

https://elephantvalleyproject.org/

The Elephant valley project vind ik een aanrader.

Prachtig land is het met aardige mensen.

Wij hebben ook de gevangenis en de Killing Fields bezocht. Gruwelijk maar deel van de historie van het land.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:51

Gaaf, veel plezier!
Ik ben er in 2018 ofzo? Geweest en de geschiedenis is echt waanzinnig.
Een belangrijk aandachtspunt is dat je het beste geen spullen van kinderen kunt kopen, daarmee financier je kinderarbeid en juist omdat het verkoopt houden ouders hun kinderen weg van school (met name meisjes).

Daarnaast; houd je goed aan de openbare regels, neem bv een lange flodderbroek en dunne sjaal mee voor wanneer je wat wilt gaan bekijken want bijna nergens werd een korte broek en spaghettibandjes geaccepteerd.

Travel_me

Re: Cambodja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:25

Geen tips verder, want het is al te lang geleden dat ik er ben geweest (2014), maar vond het een prachtig land met een heftige geschiedenis die nu nog steeds een grote rol speelt.

Vond dat er destijds veel kindjes aan het bedelen waren. Heel lastig, maar beter niks geven (zelfde als hierboven qua kopen). Dan liever wat van hun ouders kopen, zodat ze toch iets verdienen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:49

In Kratie zou je ook dolfijnen kunnen spotten.

In Siem Reap heb je ook veel tempels, ik vond het heel erg toeristisch.

In Phnom Phem kan je ook een foodtour doen, echt heel leuk en zeker doen. Er is een vrouw uit Australië die heeft dat op gezet. Alle tentjes waar zij langs gaat moeten mee gaan in het vergroenen. Alles wordt daarom zoveel mogelijk aangeboden in en op recyclebaar bestek en servies. Niet alleen voor jou als bezoeker, maar ook voor de locals. Plastic is namelijk wel echt een issue daar.

Wat belangrijk is om te onthouden, een groot deel van Cambodja en het intellectuele eigendom is uitgeroeid. Ze hebben vol op in gezet op toerisme. Een paar plekken zijn daardoor ontwikkeld als bezienswaardigheden. Echter unieke plekjes ken ik niet Cambodja. Hoop dat mensen hier meer kunnen aanvullen. Let op de grotere plaatsen ook goed op in de avond, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Thailand, is het hier niet heel fijn om alleen over straat te gaan.
Misschien is het leuk om (Zuid) Laos ook mee te nemen in de reis.
Noord Loas is meer getroffen door de Vietnam oorlog, ik vond het erg jammer van de natuur, zuidelijk zou dat beter moeten zijn - ik ben zelf alleen in Noord Laos geweest, ook hele mooie dingen gezien. Wildlife en oudere natuurlijk - op gebergte na - miste ik daar.
Wellicht ben ik gewoon onwijs verpest door Costa Rica, dat kan ook!

Voor inspiratie kan je ook naar Sawadee kijken, zij nemen zowel de toeristische als ook de kleinere plekken mee. Via TikTok is tegenwoordig ook veel te vinden, al staat dat regelmatig wel wat verder van de realiteit af - net de goede hoek en juiste belichting om het een rustige plek te laten lijken bijvoorbeeld. Alsnog een goede inspiratie bron!

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 12:19

Bedankt voor de tips
Kratie staat op ons lijstje om inderdaad dolfijnen te gaan spotten !

Ook the elefant valley,maar ik schrok wel een beetje van de prijzen zeker voor zo’n land waar alles spotgoedkoop is is deze bizar duur ( 100,- pp) voor een dag door de jungle trekken en hopen dat je een olifant ziet .

Wat betreft het in de avojd niet kunnen wandelen @KellyR hoe moet ik me dat voorstellen ??

Wij zijn ook in thailand geweest en vietnam etc en daar voelden we ons beiden avonds ook gewoonn veilig is dat hier dan heel erg anders ? En zoja waarom?

Ik voelde me bv in Costa Rica avonds niet heel er veilig op bepaalde plaatsen avonds.

Oh en die food tour lijkt me top ! Weet je nog de naam van de organisatie ?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 12:22

Ik vond de mensen toendertijd in Cambodja wel opdringeriger en minder 'veilig aandoen' dan de mensen in Vietnam, laos (en Costa Rica - beetje random vergelijk :') )inderdaad.
Met name in de steden zou ik s avonds wel opletten en in een grotere groep op de gebaande wegen blijven

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 12:50

Ik heb mij in Costa Rica minder onveilig gevoeld als in Cambodja. Loas is ook prima in de avond inderdaad. Onze gids gaf ook echt aan om niet alleen op stap te gaan, enkel met een grotere groep of met taxi/tuktuk terug naar het hotel. Kan het ook lastig uitleggen. We zijn wel uit eten geweest hoor. En op de echte drukke plekken vond ik het wel mee vallen. Maar zodra je daar iets buiten stapt bekruipt het je - vond ik. Mensen inderdaad ook opdringerig. Voor ons hotel werd ik ook continu lastig gevallen en uitsmijters stonden standaard voor de deur.

In Cambodja hebben wij niet de kleinere plekken op gezocht, dus hoe dat is durf ik niet te zeggen.

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 13:03

Ik snap denk ik wel wat je bedoelt , met het niet uit kunnen leggen. Dat het een gevoel is.

We gaan het meemaken, ik ben minder een held dan mijn vriend ik zoek ook liever dan de straten op waar meer toeristen lopen maar mn vriend zwerft rustig alleen door een afgelegen wijk zonder zich druk te maken.

Ik hoop dat het meevalt ik vond het juist in Thailand en Vietnam zo fijn dat je gewoon je niet echt druk hoefde te maken over dat soort dingen. In Thailand was ik meer bezig met enge zwerfhonden als met de mensen

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:34

Aaaah Cambodja <3 ik heb er in 2017 een tijdje gewoond en ben begin 2024 terug gegaan voor een maand vakantie. Dit is echt mijn favoriete land, voor mij is het echt thuiskomen altijd daar.

Je kan prima s nachts over straat hoor. Ik deed het elke nacht in Phnom Penh toen ik er woonde. Wel oppassen, enorm veel telefoon diefstal. Mensen rijden daar ook vaak onder invloed dus pas wel op dat je ergens relatief veilig loopt. En tsja, mensen zijn arm dus als ze business uit je kunnen halen proberen ze dat. Gewoon nee zeggen en doorlopen en bedanken. En ja het is minder ontwikkeld door de geschiedenis in vergelijking met Thailand en vietnam. Maar de mensen zijn echt heel authentiek en lief, ik vind ze juist prettiger dan de Thai.

Kratie is leuk en de eilanden ook. Wat vind je leuk om te doen? Iets van een kook workshop kan ik aanraden

Probeer wel altijd alles zoveel mogelijk lokaal te besteden om gentrificatie tegen te gaan. Dat is iets waar Cambodja enorm mee worstelt. Zeker door de steeds groter wordende invloed van China.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:05

Stroller schreef:
Ook the elefant valley,maar ik schrok wel een beetje van de prijzen zeker voor zo’n land waar alles spotgoedkoop is is deze bizar duur ( 100,- pp) voor een dag door de jungle trekken en hopen dat je een olifant ziet .

Wij hebben er destijds ook overnacht, maaltijden en 3 hikes zaten bij de prijs in. Weet niet meer wat we betaald hebben maar het was zeker de moeite waard.
Vrijwel alles komt toe aan de verzorging van de olifanten, wij hebben ze allemaal gezien, en de lokale bevolking.

Wij, twee vrouwen, hebben ons totaal niet onveilig gevoeld destijds.

Stroller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 15:58

Als je een goede tip het voor een kook work shop graag! Vindik leuk ( vriend mmm )

Verder ja we gaan vanaf siem Reap om de drie a 2 nachten door naar andere plaatsen.

Vinden het leuk om een Homestay te pakken ipv een super de luxe hotel ( oke 2 nachtjes luxe moet wel kunnen )

We gaan ook naar de eilanden inderdaad, we kijken er in elk geval erg naar uit.

We hebben nu een route bedacht maar mocht bv het weer mega omslaan of we vinden het ergens leuk kunnen we ook de boel weer omgooien alleem de eerste nachten zijn geboekt de rest regelen we gewoon ter plaatse /dag van te voren.

Hoe is het vervoer daar ? Ook wel oke toch ?