Mini vakantie met slecht ter been moeder, waar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elexis

Mini vakantie met slecht ter been moeder, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 08:18

Aangezien hier zoveel bokkers zijn met reiservaring: :)

Mijn schoonmoeder wil weg graag op een korte vakantie (paar dagen) met haar zoon en mij. Super lief en leuk natuurlijk, echter is ze echt slecht ter been.
Een stedentrip om lekker door de straten te slenteren is dan ook geen optie.

Maar wat dan wel? Wat is nou echt leuk voor een paar dagen als je maar beperkt kan lopen?

Qua wensen zijn we nog tamelijk blanco.
Een dag of 3-4.
Trein, vliegtuig, auto. Allemaal goed, als de reisduur maar past bij het aantal dagen weg.

Ik verwacht dat we misschien in februari gaan, maar ook dat is geen vast gegeven.

Nou.. kom maar op! :D

Ineke2

Re: Mini vakantie met slecht ter been moeder, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 08:22

Hebben jullie gedacht aan een minicruise? Dat is echt een aanrader en een mega belevenis.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 08:36

Ik ben met mijn moeder op cruise geweest, echt een aanrader.
Verder is een reis waar je met de auto gaat, en de attracties dichtbij parkeren of in ieder geval afzetten, ook een aanrader. Nu vindt zij het niet erg om na een tijdje rondlopen in een cafe te zitten, totdat ik de rest van het museum gezien heb ( ik loop dan niet nog uren rond), dus zo komen we er wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 08:47

Leuk een mini vakantie.
Mijn grootste tip vraag of jeschoonmoeder openstaat om met een rolstoel verplaatst te worden. Deze kun je huren. Daardoor wordt haar mobiliteit vergroot en is er al meer keuze als jullie willen duwen.

Wil ze dat niet dan is het met de auto zo dichtbij mogelijk komen. Heeft ze een parkeerkaart als passagier? En is de auto waarmee jullie gaan geschikt voor milieuzones? Dan maakt dat het al weer gemakkelijker.

Bv regio colmar (oude stadsdeel is mooi en er rijden hop on hop off treintjes voor relatief weinig) de regio is goed auto geschikt. Schwarzwald om de hoek aan de duitse kant. De "bergen" van elzas en vogezen zijn goed te rijden met mooie uitzichten en stopplekken voor lastige lopers.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 08:47

Varen. Vroeger was dat ouderwets een 'Rijnreisje', maar er zijn ook trips langs bijvoorbeeld de Noorse Fjorden.
De Venice-Simplon-Orient Express is ook leuk, maar onbetaalbaar (en dan ook echt onbetaalbaar).
Maar er zijn wel andere lange treintochten (Zwitserland heeft een heleboel mooie bergtrajecten, al dan niet deels tandradbanen) die beter te betalen zijn.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:22

Ik ben zelf slecht ter been, kan vaak nauwelijks lopen. Bij heel veel 'attracties' (musea, dierentuinen, etc) kun je rolstoelen huren of lenen, soms zelfs een scootmobiel (Gamle By, Denemarken). Als ze zelf een rolstoel heeft zou ik die beslist meenemen, want veel van die leenrolstoelen kun je niet zelf bedienen, maar alleen geduwd worden, en dat is (voor mij) heel frustrerend.
Als ze geen rolstoel heeft, kan ze er eentje lenen bij een hulpmiddelenuitleen, dat wordt door de verzekering vergoed, tenminste de eerste zoveel maanden.

Ik weet niet waar ze van houdt, of waar jullie van houden, maar als je met een auto kunt is het voor een slechtlopende wel veel simpeler dan met ander vervoer. In de meeste vliegtuigen mag je 'gratis' een rolstoel meenemen, maar die gaat wel in het ruim en of hij heel aankomt is een beetje de vraag. Er is overigens op elke luchthaven rolstoelassistentie mogelijk, moet je meestal wel van tevoren aanvragen.

Informeer goed naar de overnachtingsplaats, want ik heb weleens een rolstoeltoegankelijke kamer gehad met een lift naar de betreffende verdieping, maar de toiletten lagen een halve verdieping hoger of lager en waren niet per lift bereikbaar. Ook dingen als een inloopdouche is er vaak niet, alleen een badkuip en daar moet je maar net inkunnen.

Ook de toegang tot gebouwen is vaak raar, er is dan wel een lift, maar je moet eerst 5 of 6 treden op voor je bij de lift komt.

Ik kan wel een paar stappen lopen, maar zeker geen lange stukken en dat maakt alles best ingewikkeld, je merkt dan steeds weer hoe ontzettend ontoegankelijk veel dingen zijn. En invalidenparkeerplaatsen zijn soms of niet aanwezig, of onvindbaar, of bezet door anderen.

Ben benieuwd wat jullie gaan doen.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 11:15

Bedankt voor de tips alvast!

Kleine cruise hadden we inderdaad ook al even bedacht. Maar een treinreis zou ook wel leuk kunnen zijn! Ik zie de mooie bergen al voor me. Haha

Goede tips ook om de overnachting goed te checken.

Ze heeft zelf geen rolstoel, maar vond het pas wel (voor het eerst) goed om er eentje te huren in de dierentuin.

Gelukkig kan ze nog wel een stukje lopen, zeker met rollator. Maar dat is maximaal een paar honderd meter en dat moet het ook vlak zijn.

We gaan met jullie tips kijken wat we kunnen vinden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:35

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 12:00

Ibbel schreef:
Maar er zijn wel andere lange treintochten (Zwitserland heeft een heleboel mooie bergtrajecten, al dan niet deels tandradbanen) die beter te betalen zijn.

Ja dit dus! Echt prachtig! Wij hebben dit jaren geleden ook gedaan.
Er zijn ook verschillende panoramatreinen voor extra mooi uitzicht! <3

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 13:21

Als je eventueel de zon nog wilt opzoeken zijn wellicht de canarische eilanden nog een optie? Dan zou ik wel ietsje langer gaan bv 5 dagen 4 nachten. Uiteraard, het is even wat moeite om er te komen maar op luchthavens kan je vragen om assistentie? Als je een hotel boekt bij het strand dan heb je daar vaak mooie boulevards die vlak zijn voor een rollator of evt rolstoel. Als je er een auto bijhuurt dan kan je ook nog op eigen tempo wat van het eiland zien waar je voor kiest?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:33

Paar dagen Valkenburg met kerstmarkt, hotel in het centrum nemen, rolstoel mer

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 16:50

Als je toch wat wilt bekijken; er zijn bij zorgwinkels kleine uitelkaarhaalbare scootmobielen te huur, van die kleintjes die opgevouwen of in delen in een auto passen. Ideaal voor mensen die slecht ter been zijn maar toch elders dingen willen bekijken.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 18:25

Je kan trouwens in steden ook vaak een rolstoel huren. Ik heb dat jaren geleden in Londen gedaan. Werd bij het hotel geleverd en weer opgehaald, echt super fijn.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 18:59

Lindsey_99 schreef:
Als je toch wat wilt bekijken; er zijn bij zorgwinkels kleine uitelkaarhaalbare scootmobielen te huur, van die kleintjes die opgevouwen of in delen in een auto passen. Ideaal voor mensen die slecht ter been zijn maar toch elders dingen willen bekijken.

Dat heb ik geprobeerd, maar is nergens gelukt, die hadden ze niet. Mag ik vragen waar jij die hebt gevonden?

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 07:24

Unravelation schreef:
Je kan trouwens in steden ook vaak een rolstoel huren. Ik heb dat jaren geleden in Londen gedaan. Werd bij het hotel geleverd en weer opgehaald, echt super fijn.

Waar huur je die dan?

Lindsey_99 schreef:

Ik ben bang dat ze een scootmobiel niet ziet zitten. Ze heeft er nu ook eentje, maar daar kan ze helemaal niet mee uit de voeten helaas.

Gisteren heb ik haar het treinreis voorstel gedaan en dat sprak haar in ieder geval erg aan. Nu nog even uitvogelen waar we dan naartoe willen.

pluisbeer schreef:
Dit is misschien wel een leuk alternatief als de trein te duur blijkt. Maar kerstmarkt is alleen wind december neem ik aan? Hahah

pluisbeer schreef:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 09:37

Die zijn in de grotten dus geen last van regen of extreme kou

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 10:01

Mijn moeder is ook zeer slecht ter been en rijdt sinds juli, na wat oefenen, met haar scootmobiel rond. Voor uitjes e.d. hebben we een scootmobiel gekocht die je uit elkaar kan halen zodat hij makkelijk mee kan in de auto. Ik weet niet hoe dat met huren zit, maar als het binnen het budget valt zou ik overwegen er eentje te kopen.

Als het lukt zou ik je schoonmoeder overtuigen te oefenen met haar scootmobiel. Dat geeft haar en jullie een stuk meer vrijheid in keuzes qua vakantie.

Wij zijn een paar jaar geleden als gezin naar Zwitserland geweest en hebben daar idd met allerlei treinbaantjes de bergen bezocht. Alle treinen zijn zeer toegankelijk voor mensen met een rollator. Het enige nadeel is dat je voor sommige treinen een stukje moet lopen en dat dit vrij steil kan zijn. Daardoor heeft mijn moeder 1 berg moeten overslaan omdat ze het echt niet meer trok. Een rolstoel huren zou ik dan zeker aanraden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 10:50

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 11:18

Je kunt ook kijken naar een georganiseerde busreis, zoals van OAD, Bolderman of KRAS busreizen.
Je vakantie begint al als je instapt! Er zijn veel busreizen van zo rond de 5 a 6 dagen, ook langer en dan brengt de buschauffeur je vaak iedere dag in een andere plaats om te bezichtigen.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 11:29

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 11:30

kabwan schreef:
Je kunt ook kijken naar een georganiseerde busreis, zoals van OAD, Bolderman of KRAS busreizen.
Je vakantie begint al als je instapt! Er zijn veel busreizen van zo rond de 5 a 6 dagen, ook langer en dan brengt de buschauffeur je vaak iedere dag in een andere plaats om te bezichtigen.

Moet je wel steeds de bus in en uitklimmen en ik weet niet hoe slecht ter been ze is of naar de wc gaan in de bus dan wel lukt.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 15:31

Super bedankt weer voor de tips!

Een busreis wordt het niet, dat zie ik zelf al niet erg zitten. Hahahah