Hiken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Deemiii

Hiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-25 20:05

Hoi!

Afgelopen 1,5 jaar heb ik al veel mooie dingen mogen doen/kunnen afstrepen. Zo ben ik 16,5kg afgevallen, heb ik meegedaan aan diverse hardloopwedstrijden, mijn eerste triathlon gedaan, een trailrun uitgelopen, borstcrawl cursus gehad en ben ik op fietsvakantie geweest (welliswaar in Nederland met een afstand van 210 km in 3 dagen, dus echt een mini vakantie)!

Maar wat er ook echt al heel lang op mijn lijstje staat en wat ik zo graag zou willen doen is hiken! Eigenlijk zou ik afgelopen mei de DMT gaan lopen, maar omdat in die maand ook mijn triathlon was en hier maaaanden aan training en streng regime aan vooraf gingen; wilde ik toch liever de DMT uitstellen. En misschien ook een beetje omdat ik het stiekem toch wel een beetje spannend vind om te gaan doen. Maar het blijft zo kriebelen… Het is stiekem gewoon een hele grote droom om een mooie (lange) tocht te gaan lopen in het buitenland.

Maar dan, hoe begin je? Al het groots begint klein. Mijn (wandel)conditie is top. Ik weet van mezelf dat ik met gemak 25 km kan lopen. Stel, dat ik aankomend voorjaar de DMT ga doen, om mijn lichaam te laten wennen aan het lopen meerdere dagen achter elkaar. Dan is dat een mooie oefen tocht hier in Nederland!

Alleen, dan het buitenland. De bergen in. Ik ben vroeger weleens in Oostenrijk geweest, daar heb ik ook gewandeld maar dat is niet te vergelijken met wat ik nu wil gaan doen. Hoe krijg je ervaring in de bergen? Je leest soms best wel eens beangstigende verhalen over bijv. het weer wat plots omslaat etc. Is het gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken en doen?

Mijn lijst met te lopen tochten begint inmiddels behoorlijk te groeien dus echt de hoogste tijd om
daar wat aan te gaan doen! :D

Alle tips mbt tot hiken, routes/locaties maar vooral ook foto’s zijn welkom! Ik ben al rete enthousiast maar hoop door dit topic een beetje het laatste zetje te krijgen en het gewoon te gaan doen haha.

Hier een foto van mij tijdens een dagtochtje in Duitsland afgelopen jaar; op de Saarschleife!

Afbeelding
Afbeelding

Groetjes!

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:26

De DMT is redelijk goed te doen, dus als je 25 km kan wandelen komt dat zeker goed!

In de bergen is het inderdaad een kwestie van gezond verstand gebruiken, maar dan nog kun je overvallen worden. Misschien als eerste tocht een keertje een begeleide tocht doen? Zijn genoeg aanbieders voor bijvoorbeeld huttentochten.

Wat ook mooi is en niet te ver van huis: De Mullerthal trail in Luxemburg. Heb nu zelf route 2 en 3 gelopen en zijn erg mooi! Kost je per route 2 dagen, dus kan ook nog eens in een lang weekend.

De mooiste tochten die ik zelf gelopen heb waren: O trek in Patagonia, Noordelijke deel van de Kungsleden in Zweeds Lapland en Salkantay trek in Peru.

Ik moet alleen ook weer eens een schop onder de kont krijgen qua trektochten, want dit jaar eigenlijk alleen Mullerthal gelopen, dus praat graag mee :)

P.s. niet om reclame te maken, maar op mijn website heb ik verslagen van de DMT staan :)

s1993

Re: Hiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:29

Er worden ook veel van zulke hikes in de bergen georganiseerd. Wat je kan doen is de eerste keer met zo'n georganiseerde tocht meelopen, dan weet je hoe het is en wat je kan verwachten. Daarmee zou je voor de volgende keer makkelijker voor jezelf kunnen inschatten wat je wel en niet kan, hoe je het ervaart en wat je nodig hebt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:37

Ga met een organisatie/gids op pad! Zeker als je nog onervaren bent. Er is zoveel dat je niet weet wat belangrijk is. Wat je niet weet dat je niet weet. Een organisatie/gids kan je voor misstappen behoeden en de kans op (dodelijke) ongevallen verkleinen.

Ik ben vorig jaar voor het eerst gaan hiken in Zweden en ga deze september weer met dezelfde organisatie. Ondertussen ben ik me aan het oriënteren op eventuele andere tochten en ik ben toch wel tot de conclusie gekomen dat ik nog niet voldoende kennis en ervaring heb om zelfstandig op pad te gaan.

Ik volg ondertussen diverse mensen op instagram die regelmatig op pad gaan en de laatste week zijn er veel berichten langs gekomen van het hoge aantal (dodelijke) ongevallen in de bergen in de afgelopen maand. Veelal omdat mensen zich niet voldoende voorbereid hebben, het weer verkeerd hebben gelezen, of ondanks waarschuwingen toch eropuit getrokken zijn.

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 14:20

Travel_me schreef:
De DMT is redelijk goed te doen, dus als je 25 km kan wandelen komt dat zeker goed!

In de bergen is het inderdaad een kwestie van gezond verstand gebruiken, maar dan nog kun je overvallen worden. Misschien als eerste tocht een keertje een begeleide tocht doen? Zijn genoeg aanbieders voor bijvoorbeeld huttentochten.

Wat ook mooi is en niet te ver van huis: De Mullerthal trail in Luxemburg. Heb nu zelf route 2 en 3 gelopen en zijn erg mooi! Kost je per route 2 dagen, dus kan ook nog eens in een lang weekend.

De mooiste tochten die ik zelf gelopen heb waren: O trek in Patagonia, Noordelijke deel van de Kungsleden in Zweeds Lapland en Salkantay trek in Peru.

Ik moet alleen ook weer eens een schop onder de kont krijgen qua trektochten, want dit jaar eigenlijk alleen Mullerthal gelopen, dus praat graag mee :)

P.s. niet om reclame te maken, maar op mijn website heb ik verslagen van de DMT staan :)

Hey wat leuk! Bedankt voor je reactie. *\o/*

Georganiseerde reizen in een groep samen trekt mij echt helemaal niet. Ik ben heel erg op mezelf en krijg altijd lichte stress als ik een groep mensen om me heen heb. Maar mocht het echt niet anders kunnen ga ik die mogelijkheid zeker bekijken, ik was alleen meer benieuwd of er bijv. routes zijn die wat meer beginner vriendelijk zijn waarop ik/we kunnen oefenen. En dat kunnen uitbouwen naar wat moeilijkere routes?

Wat gaaf dat je zoveel hebt gelopen al!

Heel leuk je website! Ik heb er al even op zitten neuzen en ga vanmiddag nog meer lezen, erg interessant!

Dorus schreef:
Ga met een organisatie/gids op pad! Zeker als je nog onervaren bent. Er is zoveel dat je niet weet wat belangrijk is. Wat je niet weet dat je niet weet. Een organisatie/gids kan je voor misstappen behoeden en de kans op (dodelijke) ongevallen verkleinen.

Ik ben vorig jaar voor het eerst gaan hiken in Zweden en ga deze september weer met dezelfde organisatie. Ondertussen ben ik me aan het oriënteren op eventuele andere tochten en ik ben toch wel tot de conclusie gekomen dat ik nog niet voldoende kennis en ervaring heb om zelfstandig op pad te gaan.

Ik volg ondertussen diverse mensen op instagram die regelmatig op pad gaan en de laatste week zijn er veel berichten langs gekomen van het hoge aantal (dodelijke) ongevallen in de bergen in de afgelopen maand. Veelal omdat mensen zich niet voldoende voorbereid hebben, het weer verkeerd hebben gelezen, of ondanks waarschuwingen toch eropuit getrokken zijn.

Met een gids een tocht doen lijkt me dan inderdaad nog wel wat. We hebben afgelopen maand ook meegedaan met Wadlopen met een gids en dat was echt onwijs leuk. Maar met een hele groep zie ik toch niet zo zitten.. Maar wellicht dat mijn beeld hiervan ook een beetje vertekend is? Bij een groepsreis zie ik al gauw een groep van 25-30 mensen voor me. :')

Mijn vader is 2 jaar terug begonnen met hiken, wel veel ervaring met kamperen en outdoor ook en heeft toen succesvol de Mullerthal trail, West Highland Way & Ben Nevis (Schotland) gelopen. Dit jaar gaat hij naar Zweden voor een 14 daagse tocht per kano en gaat hij ook wat hiken tussendoor, waarbij ze gaan wildkamperen telkens. Ik dacht als hij het kan; op z’n 50-jarige leeftijd moet ik het ook kunnen met een ‘beginners’ tocht. Ik hoef echt nog niet gelijk hoog de bergen in, maar het lijkt me o zo gaaf om een meerdaagse tocht te doen waarbij je vooral op jezelf bent aangewezen. Dus misschien heb je of iemand anders nog leuke routes? :) Mullerthal trail ga ik er ook bij zetten!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:36

Bij tochten staat doorgaans de moeilijkheidsgraad aangegeven. Als je begint met een lichte en van hut naar hut gaat, kan er eigenlijk niet echt iets mis gaan.
Begin met max. 15 km op een dag, of misschien zelfs 10 in de bergen. Als je ziet dat het soepel gaat kun je atijd wel een extra loop erbij doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:28

Leuk, ik lees even mee.
Ik wil volgende zomer ook een wandelvakantie doen, een huttentocht of meerdaagse wandelvakantie ofzo. In ieder geval in de bergen, ik houd van hoogtemeters en technisch lopen.
Net als jij wil ik absoluut niet mee met een groep o.i.d., ik doe niet aan andere mensen. En een trektocht met zware rugzak en tent wordt hem ook niet, dat trekt mijn rug niet. Dus ik ben nog erg zoekende in wat ik wil en waar.

Ik ben een goede en behendige loper, mijn zoektocht zit meer in 'waar wil ik heen, wat wil ik doen en hoe realiseer ik dat zonder afhankelijk te zijn van groepsreizen ofzo' .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:35

Als je graag comfortabel reist kun je ook gewoon van bergdorp naar berg dorplopen en dan in een hotel of B&B slapen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:44

Kijk eens naar de Fjällräven Classics, dat zijn georganiseerde hikes maar je kunt ze gewoon alleen lopen als je dat wil. In Denemarken bijvoorbeeld heb je wel aangewezen kampeerzones maar in Zweden kun je je tentje neerzetten waar je wil.

Via de organisatie krijg je alle handvatten aangereikt voor wat je nodig hebt onderweg (evt. ook gear te huur via de organisatie) en bij de checkpoints onderweg krijg je eten, snacks, ehbo als dat nodig is en mocht het onverhoopt nodig zijn dan kan je ook via de organisatie geëvacueerd worden.

Ik heb de route in Zweden gelopen (Nikkaluokta naar Abisko), zo te lezen heb jij een betere conditie dan ik destijds dus dat moet echt te doen zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:49

Mungbean schreef:
Als je graag comfortabel reist kun je ook gewoon van bergdorp naar berg dorplopen en dan in een hotel of B&B slapen.

Zoiets lijkt me heerlijk ja. Dagrugzak mee en iedere avond een douche en bed als je aankomt.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 17:59

Oh ja, foto's :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tjäktja pass, dat vond mijn hoogtevrees iets minder grappig :Y)
Afbeelding

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 18:07

black_kelpie schreef:
Kijk eens naar de Fjällräven Classics, dat zijn georganiseerde hikes maar je kunt ze gewoon alleen lopen als je dat wil. In Denemarken bijvoorbeeld heb je wel aangewezen kampeerzones maar in Zweden kun je je tentje neerzetten waar je wil.

Via de organisatie krijg je alle handvatten aangereikt voor wat je nodig hebt onderweg (evt. ook gear te huur via de organisatie) en bij de checkpoints onderweg krijg je eten, snacks, ehbo als dat nodig is en mocht het onverhoopt nodig zijn dan kan je ook via de organisatie geëvacueerd worden.

Ik heb de route in Zweden gelopen (Nikkaluokta naar Abisko), zo te lezen heb jij een betere conditie dan ik destijds dus dat moet echt te doen zijn.

Ja die tip gaf m’n pa vanmiddag inderdaad ook! Heb net gelijk even gespiekt maar kon voor 2026 nog geen data’s zien.

En wow, jouw foto’s! <3 Prachtig! Was dit je eerste hike?

@Goof: wat leuk! Ik vind de voorpret van het plannen en uitzoeken al super leuk, ga er helemaal in op haha. Zeker na het lezen van de boeken van Tim Voors! Leuk dat je reageert en deel vooral jouw reis ook! <3

@Mungbean: dat is ook een goede inderdaad om op te letten! 10 km in de bergen is inderdaad wel anders als de 25 km hier in de duinen bij ons, goede, dat ga ik ook even onthouden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 18:10

Ah ja, Tim Voors heeft leuke boeken ja. Die werken aanstekelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 18:12

Goof schreef:
Mungbean schreef:

Zoiets lijkt me heerlijk ja. Dagrugzak mee en iedere avond een douche en bed als je aankomt.

Ik heb zoiets afgelopen weekemd gedaan maar dan vanuit het eindpunt terug met de trein naar de plek waar ik begonnen ben.
Dag 1 een lichte (normale conditie) alpine wandeling van 3,5 uur en dag 2 een panorama tour die langs 3 dorpen komt. Er is dan nog een vervolg dat nog een berg verder gaat en zo kun je heel eenvoudig je tochten verbinden en je bagage licht houden.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 18:16

Via de Classic pagina op Facebook kun je vaak nog last minute aan kaarten komen. Duitsland is eind september, daar zou je voor kunnen kijken als je niet tot volgend jaar wil wachten :D

Dit was inderdaad de eerste "voor het eggie" hike zeg maar :D Echt één van de gaafste dingen die ik ooit heb gedaan. Niet via Fjällräven maar wel exact die route.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 18:29

Hiken in de Alpen is niet super ingewikkeld :)

Om te beginnen kun je gewoon vanaf 1 huis dagtochten maken. Dat is ook heel erg leuk, elke dag met een andere lift naar boven en elke tocht heeft ook echt ander uitzicht.
Als je op de paden blijft is het gewoon veilig. Je kan zelf kiezen hoe grote routes je wilt en hoe lang je daarover wilt doen.
Je kan een keer rotweer krijgen, maar echt noodweer komt over het algemeen niet uit het niets. Je kan het altijd zien aankomen door verandering van wolken of gedrag van vogels.
En als je gewoon door de bewoonde bergen loopt, zijn er altijd wel bergrestaurants om te schuilen voor slecht weer.

Als je wat meer ervaren bent of meer uitdaging wilt kan je huttentochten doen. Veel zijn er vooraf al uitgezet.
Nadeel is dat je met Jan en alleman in zo’n hut moet slapen. Je kan dan idd ook van dorp naar dorp lopen en in een b&b slapen, maar dat is meestal wel verder lopen en wat meer plannen en uitzoeken van tevoren.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 18:57

Wil je dagtochten, meerdere dagen trekken, in hutten slapen of met tent?
Wij doen veel dagtochten, dat is veel uitzoeken, bergstations bellen/e-mailen mbt de open paden (altijd netjes antwoord gehad), hike schoenen aan, genoeg eten/drinken mee, route uploaden op de app en gaan.
Ja wij hebben ook welles plots rotweer of veel wind. Dan is het even slim nadenken qua risico’s en routes. Ook, als het bewolkt is moet je je afvragen of je wilt gaan hiken, je kan immers niet veel zien (mist).

Veel routes zijn gefilmd en op YT gezet. Deze bekijk ik van tevoren indien ik twijfels heb over de haalbaarheid van de route.

En als laatste: liever klimmen dan afdalen voor je knieën en veiligheid.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:00

Noorwegen leent zich ook erg goed voor meerdaagse wandeltochten.
Als je lid bent van DNT (de Noorse toeristen vereniging) dan heb je korting op overnachtingen. Je zou van hut naar hut kunnen wandelen.
Je hebt 'bediende/bemande' hutten,waar je in een kamer overnacht en de maaltijden bij inbegrepen zijn.
Je hebt ook onbemande/zelfbediening hutten.
Ook vindt je op de site voorbeelden van hut naar hut wandelingen en andere nuttige informatie.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:04

verootjoo schreef:

Om te beginnen kun je gewoon vanaf 1 huis dagtochten maken. Dat is ook heel erg leuk, elke dag met een andere lift naar boven en elke tocht heeft ook echt ander uitzicht.
Als je op de paden blijft is het gewoon veilig. Je kan zelf kiezen hoe grote routes je wilt en hoe lang je daarover wilt doen.
Je kan een keer rotweer krijgen, maar echt noodweer komt over het algemeen niet uit het niets. Je kan het altijd zien aankomen door verandering van wolken of gedrag van vogels.
En als je gewoon door de bewoonde bergen loopt, zijn er altijd wel bergrestaurants om te schuilen voor slecht weer.

Als je wat meer ervaren bent of meer uitdaging wilt kan je huttentochten doen. Veel zijn er vooraf al uitgezet.
Nadeel is dat je met Jan en alleman in zo’n hut moet slapen. Je kan dan idd ook van dorp naar dorp lopen en in een b&b slapen, maar dat is meestal wel verder lopen en wat meer plannen en uitzoeken van tevoren.

Oh ja, daar pas ik dus ook voor. Ik doe in vakanties gewoon echt niet aan andere mensen.
Dat klinkt echt verwend en veeleisend, maar ik wil gewoon rust en stilte. Ik zoek totaal geen luxe, een tentje ergens is ook meer dan prima als ik maar kan slapen en douchen na een wandeling, maar tussen andere mensen.... nee, bedankt.

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 20:19

black_kelpie schreef:
Via de Classic pagina op Facebook kun je vaak nog last minute aan kaarten komen. Duitsland is eind september, daar zou je voor kunnen kijken als je niet tot volgend jaar wil wachten :D

Dit was inderdaad de eerste "voor het eggie" hike zeg maar :D Echt één van de gaafste dingen die ik ooit heb gedaan. Niet via Fjällräven maar wel exact die route.

Wat gaaf zeg! Heb je daarna nog andere tochten gedaan of is het bij deze gebleven?

Karlijnxxx schreef:
Wil je dagtochten, meerdere dagen trekken, in hutten slapen of met tent?
Wij doen veel dagtochten, dat is veel uitzoeken, bergstations bellen/e-mailen mbt de open paden (altijd netjes antwoord gehad), hike schoenen aan, genoeg eten/drinken mee, route uploaden op de app en gaan.
Ja wij hebben ook welles plots rotweer of veel wind. Dan is het even slim nadenken qua risico’s en routes. Ook, als het bewolkt is moet je je afvragen of je wilt gaan hiken, je kan immers niet veel zien (mist).

Veel routes zijn gefilmd en op YT gezet. Deze bekijk ik van tevoren indien ik twijfels heb over de haalbaarheid van de route.

En als laatste: liever klimmen dan afdalen voor je knieën en veiligheid.

Nee ik wil echt meerdere dagen trekken met een tentje. Ik heb afgelopen jaren heel veel dagtochten gelopen maar wil nu andere avonturen! :D De tip van YT is een goede, dan kan je inderdaad al een beetje zien hoe de route is en welke moeilijkheden je tegen zou kunnen komen.

noordje schreef:
Noorwegen leent zich ook erg goed voor meerdaagse wandeltochten.
Als je lid bent van DNT (de Noorse toeristen vereniging) dan heb je korting op overnachtingen. Je zou van hut naar hut kunnen wandelen.
Je hebt 'bediende/bemande' hutten,waar je in een kamer overnacht en de maaltijden bij inbegrepen zijn.
Je hebt ook onbemande/zelfbediening hutten.
Ook vindt je op de site voorbeelden van hut naar hut wandelingen en andere nuttige informatie.

Dankjewel! Noorwegen heb ik nog helemaal niet aan gedacht, ga ik ook even op m’n lijstje zetten!

Goof schreef:
verootjoo schreef:

Oh ja, daar pas ik dus ook voor. Ik doe in vakanties gewoon echt niet aan andere mensen.
Dat klinkt echt verwend en veeleisend, maar ik wil gewoon rust en stilte. Ik zoek totaal geen luxe, een tentje ergens is ook meer dan prima als ik maar kan slapen en douchen na een wandeling, maar tussen andere mensen.... nee, bedankt.

Heel herkenbaar. :P Ik ben overdag al de hele dag met mensen in de weer die best wat energie kunnen vreten (zorg) dus ben altijd blij als ik even wat alleen kan doen in mijn vrije tijd. Alleen op vakantie (of met mijn vriend) maar zonde hordes mensen is voor mij pas echt vakantie inderdaad. Luxe hoef ik ook niet, ik wil avontuur! :D En het fysieke aspect trekt me ook heel erg, vind het heerlijk om in de natuur te zijn en te sporten/bezig te zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:25

Goof schreef:
verootjoo schreef:

Heel logisch hoor, ik hou er ook niet van :')

Maar er zijn mensen die het tof vinden, dus noem het maar even.

Ik maak altijd tochten vanaf 1 plek. Gewoon elke avond hetzelfde bed en een douche die ik alleen met mijn gezin deel.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:40

Deemiii schreef:
Wat gaaf zeg! Heb je daarna nog andere tochten gedaan of is het bij deze gebleven?

Wel wat kortere maar niet zo'n lange tocht meer. Mijn hond was op dat moment al 10, de volgende zomer was dat echt te zwaar geweest voor haar en ik ga niet zonder haar weg.

Schotland was ook ontzettend gaaf. Behalve de midges, die mogen ze houden :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En daarna life happened laten we maar zeggen en nu zit het er niet meer in, helaas.

Edit:

Ik heb een paar jaar voor Zweden de smaak te pakken gekregen op de Hardangervidda in Noorwegen. Kennissen van ons gingen daar lopen en vroegen of we mee wilden, wij waren op dat moment in Zweden. Onderweg naar Noorwegen hebben we een klein tentje gekocht en wat spullen en gaan met die banaan. Zo mooi daar <3

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door black_kelpie op 12-08-25 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:44

Veel reisorganisaties bieden ook 'individuele reizen' aan naast de groepsreizen. Ik deed 2 jaar geleden mijn allereerste groepsreis naar Albanië (een echte aanrader trouwens!) en vond daar toevallig mijn vriend :o Hij was niet zo'n fan van de groepsreizen (trager tempo door medereizigers, duurder dan zelf plannen etc.) dus sindsdien gaan we alleen op pad. Maar onze eerste reis samen nadien deden we via een individuele reis, omdat ik als onervaren reiziger nog te onzeker was om zomaar te gaan hiken zonder leidraad. Dus we deden een rondtocht in de Vogezen van 5 dagen (https://andersreizen.be/alle-reizen/fr5voa) waarbij de hotels geboekt werden door de organisatie en de gpx track, kaarten en wandelbeschrijving op voorhand beschikbaar waren. Dat gaf me wat vertrouwen dat het altijd wel goedkomt :D

Ondertussen deden we nadien al prachtige hikes in Montenegro, Gran Canaria en Tenerife, Noord-Spanje & Baskenland en Slovenië. Ik moet wel zeggen dat vooral mijn vriend de hikes plant etc., hij is erg goed in kaarten lezen en hoogtemeters inschatten etc.

Een relatief 'makkelijke' meerdaagse hike om zelf te doen is de Camino de Santiago Gran Canaria (https://localguidegrancanaria.com/nl/ca ... n-canaria/). Geen echte berglandschappen en onvoorspelbare weersomstandigheden, maar wel wat hoogtemeters om te oefenen en mooie uitzichten onderweg! Wij deden hem op 3 dagen en dat ging prima. We sliepen in een hostel, een huisje en een hotel op de route, erg afwisselend! We stapten hem van zuid naar noord (in februari) en huurden nadien een auto om het eiland nog wat verder te ontdekken. Was een erg leuke ervaring! Je hebt zo over elk Canarisch eiland een Camino, er is veel info over te vinden en door het stabiele weer kan je er heel t jaar door heen!

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 21:04

Als je voor het eerst een meerdaagse tocht gaat doen, zou ik inderdaad een tocht van hut naar hut (of B&B/hotel/hostel/whatever) doen. Dan hoef je aan veel minder te denken dan wanneer je een tent meeneemt (zowel qua spullen als qua eten).

Verder is het belangrijk dat je goed voorbereid bent en je gezonde verstand gebruikt: de route (niet te veel op een dag plannen, in de bergen is 15 kilometer soms echt al (te) lang terwijl je dat in NL in 3 uurtjes loopt), het weer (genoeg warme kleding mee), eten (altijd wat extra als nood-voer), water (zorgen dat je nooit zonder komt te zitten) en EHBO spullen voor het geval er iets gebeurt.

En verder, het is altijd fijn als je niet alleen bent. Ik vind dat persoonlijk een stuk veiliger, maar dat is misschien ook omdat ik nu (bijna) altijd met tent wandel en dus niet 's avonds naar een bemande hut ga.

Deze zomer nog twee geweldige wandeltochten gemaakt (in Noorwegen). Een tocht over Hardangervidda. In 3 dagen (eigenlijk 2,5 dag want de eerste dag begonnen we pas om half 3) 57km gelopen:
Afbeelding

En 3 dagen in Jotenheimen, hier niet meer dan 32 km gelopen in 3 dagen (het was extreem stijl met en tijdens een hittegolf) en na de eerste dag onze route moeten aanpassen omdat we wilde voorkomen dat we te lang onderweg waren. (Dit hangt natuurlijk ook van de wandelaars af, ik had dit gepland maar mijn moeder die meeging loopt echt een stuk langzamer dan ik. En dat is helemaal prima, maar na dag 1 werd wel meteen duidelijk dat deze route te lang zou duren voor de 3 dagen die we ervoor uit getrokken hadden)
Onze oorspronkelijke route was 40km maar de kaarten en borden gaven zéér optimistische tijden aan, en dan is het beter om je route aan te passen of zelfs terug te keren. Dat is ook een heel belangrijk onderdeel van wandelen, weten wanner je terug moet keren of je route aanpassen.
Afbeelding

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 21:14

Ik zou niet zomaar zonder ervaring in Noorwegen de natuur in trekken bijvoorbeeld, maar eerst een "makkelijkere" optie doen. Het kan er echt spoken namelijk en als je nog niet eerder zoiets hebt gedaan weet je nog niet goed waar op te letten.
Vorig jaar zijn er nog veel mensen midden in de nacht bij Trolltunga weggehaald. Ik wou daar ook overnachten, maar vertrouwde het niet. Samen met een Duitse jongen hebben we iedereen die naar boven ging verteld het niet te doen... 3x raden? Niemand luisterde en werden dus geëvacueerd.

Dat is sowieso een belangrijke tip: ga altijd aan locals of bijvoorbeeld in de hutten vragen wat de verwachtingen zijn. Zij hebben veel meer kennis.

De tips van @Athelas zijn ook verstandig om mee te nemen

Ik zal als ik jouw was beginnen met DMT, daarna misschien iets van Mullerthal en dan een begeleidde huttentocht doen (of gewoon dagwandelingen vanaf een hut en dan zonder gids). Beste is met een gids een keertje op pad gaan of echt met makkelijke beginnen, maar volgens mij was dat ook je eigen idee.

Der gebeuren echt teveel ongelukken in de bergen. Vaak omdat mensen onvoorbereid zijn of verkeerde kleding/schoenen, maar ook omdat het weer echt kan omslaan en het gevaarlijk kan worden. Kennis van mij was vorig jaar bij de Tour du Mont Blanc en sloeg mega erg om. Mega onweer en alles. Loop je daar.. En hij is zelf ook nog gids ook, dus ook die overkomen het.
Laatst bijgewerkt door Travel_me op 12-08-25 21:16, in het totaal 2 keer bewerkt